Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2717
Hei. Dette er rent hypotetisk, men la oss si jeg mistet lappen en tid tilbake grunnet at jeg sovnet bak rattet, kjørte i grøfta, og politiet fant ut at jeg hadde promille i form av amfetamin / hasj, så de beslagla sertifikatet mitt, og at jeg i sjokk skrev under på at de kunne beslaglegge det i 3 måneder.

Jeg har hørt fra mange kompiser at hvis du ikke har vært i retten innen det har gått tre måneder, så er saken foreldret, og jeg kan få lappen tilbake?

Var også et tilfelle der en venn av meg faktisk gikk ned på politistasjonen og hentet lappen etter tre måneder fordi han ikke hadde vært i retten / hørt noe fra politiet.

Hvordan er regelverket rundt dette, evt noen som har et par paragrafer å henvise til?

Igjen, rent hypotetisk
Sist endret av Dimergon; 7. januar 2011 kl. 16:35.
Straffeloven:
§ 67. Fristen for foreldelse er:

2 år når den høyeste lovbestemte straff er bøter eller fengsel inntil 1 år,

5 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 4 år,

10 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 10 år,

15 år når tidsbestemt straff inntil 15 år kan idømmes,

25 år når fengsel inntil 21 år kan idømmes.
Hvis du har samtykket til beslag for tre måneder og det ikke blir tatt ut tiltale så får du lappen tilbake etter 3 måneder. Politiet kan som Goophy sier, ta ut tiltale i en lengre periode - med det resultat at lappen kan ryke "en gang til", men da med fratrekk for den perioden du allerede har vært uten.
Man kan samtykke til beslag av førerkortet til promillesaken blir avgjort i retten. Gir man ikke sitt samtykke må saken opp i retten for en avgjørelse der innen 3 uker. Man kan også trekke sitt samtykke etter det har blitt gitt, men da har påtale/politiet 3 uker frist før saken må i retten. Denne 3 ukers fristen avgjør ikke utfallet av den straffbare handlingen, men kun beslaget på reaksjonen angående førerkort.

Oppsummert: Etter 3 uker må retten avgjøre om påtaleenheten (politiet) kan beholde førerkortet uten samtykke. Det avgjør ikke det endelige utfallet i saken. Har ikke retten avgjør dette innen 3 uker, så får man førerkortet tilbake (ved å henvende seg til politiet).

Nb! Man kan ikke signere for en periode (feks 3 månder), det er enten helt til saken er avgjort eller ikke samtykke. (+man kan trekke samtykke sitt i ettertid)

Ole
Sist endret av _Ole_; 11. januar 2011 kl. 22:24. Grunn: la til nb.
kjedelig streiting
Sitat av _Ole_ Vis innlegg
Man kan samtykke til beslag av førerkortet til promillesaken blir avgjort i retten. Gir man ikke sitt samtykke må saken opp i retten for en avgjørelse der innen 3 uker. Man kan også trekke sitt samtykke etter det har blitt gitt, men da har påtale/politiet 3 uker frist før saken må i retten. Denne 3 ukers fristen avgjør ikke utfallet av den straffbare handlingen, men kun beslaget på reaksjonen angående førerkort.

Oppsummert: Etter 3 uker må retten avgjøre om påtaleenheten (politiet) kan beholde førerkortet uten samtykke. Det avgjør ikke det endelige utfallet i saken. Har ikke retten avgjør dette innen 3 uker, så får man førerkortet tilbake (ved å henvende seg til politiet).

Nb! Man kan ikke signere for en periode (feks 3 månder), det er enten helt til saken er avgjort eller ikke samtykke. (+man kan trekke samtykke sitt i ettertid)

Ole
Vis hele sitatet...
Skal sies at du kun får den igjen midlertidig til politiet har fått somla seg til å ta saken for retten.
Jeg selv mista fører korte mitt 15ene desember 2009 uten og skrive under noen ting, etter 3 uker fikk jeg inkalling til førerkortbeslags møte hvor politiet fikk lov og holde førerkorte mitt frem til 15ene mai 2010 etter det gjekk ut fikk jeg ny inkalling til nytt førerkortbeslags møte hvor politet fikk lov og holde førerkorte mitt frem til rettsaken var oppe, jeg anket og fikk satt ein frist til 25ene november 2010, rettsaken kom opp 15ene november hvor jeg mista fører retten i latterlige 22mndr ;P så di kan holde den til rettsaken kommer opp, men jeg kontaktet aldri advokat for og prøve og få den tilbake før rettsaken noe som er muligt men vist man gjør det så straffer man bare seg selv for når rettsaken kommer opp og du får dommen og da vil miste førerkortet igjen så får du ikke di f eks 5 mndr du gjekk uten i fratrekk då så det går opp i opp ;P

Sorry for rotete tekst uten linjeskift og komma etc er litt for fjern i skrivende stund til og få det til ;P

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Skal sies at du kun får den igjen midlertidig til politiet har fått somla seg til å ta saken for retten.
Vis hele sitatet...
Det er helt rett men du biter deg selv i baken med og gjør det imo
Har politiet tatt ut tiltale så er jo saken satt i "system" og venter på domstolen (noe som kan ta veeeeldig lang tid i noen tilfeller)... Noe foreldelse tror jeg kun vil komme i saker hvor man ikke har gjerningsmannen. Eller politiet konkluderer med at de vet hvem gjerningsmannen er men ikke kan bevise saken så lar de den bare stå til den går ut av systemet av seg selv.