Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3576
har noen vert boti eller har erfaringer med svart hasj. jeg kjøpe en gang en klump på et 2 g, har bare prøvd å blande det med grønt, men er det noen som har prøvd det alene. Er det bedre eller dårligere enn brunt?
kommer selvfølgelig ann på kvaliteten på denne hasjen da. Har hatt både god og mindre god svarting. Det er forskjellige typer, that's all.

Bruk søkefunksjonen neste gang. Det er et utall tråder om dette allerede.
Jeg personlig misliker den typen high soting gir i seg selv, men i blanding med litt god pot, kan du få en helt vill opplevelse. Husker fler situasjoner, der vi har hatt god pot, og brukelig soting, blandingen har vist seg gang på gang og smelle som faen
har hørt at svart hasj inneholder mer sativa, og derfor gir en lettere rus enn "vanlig" brun hasj.
men jeg vet ikke, da jeg aldrig har vært borti svarting.
Sitat av RoadKill94 Vis innlegg
har hørt at svart hasj inneholder mer sativa, og derfor gir en lettere rus enn "vanlig" brun hasj.
men jeg vet ikke, da jeg aldrig har vært borti svarting.
Vis hele sitatet...
Haha, det hørtes litt rart ut i mitt hue. ."inneholder mer sativa"
Sist endret av daaa; 20. desember 2010 kl. 22:51.
Roadkill94, det er omvendt mener jeg, skikkelig svarting har ett høyt innhold av indica, som knocker deg ned, blir veldig "stein" mens god sativa hasj\weed gir deg den head buzzen, som kan ta deg til andre dimensjoner ^^
Sitat av arisnaub Vis innlegg
Roadkill94, det er omvendt mener jeg, skikkelig svarting har ett høyt innhold av indica, som knocker deg ned, blir veldig "stein" mens god sativa hasj\weed gir deg den head buzzen, som kan ta deg til andre dimensjoner ^^
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende, jeg har bare lest om det her på forumet, så er ikke sikker.
Sitat av arisnaub Vis innlegg
Roadkill94, det er omvendt mener jeg, skikkelig svarting har ett høyt innhold av indica, som knocker deg ned, blir veldig "stein" mens god sativa hasj\weed gir deg den head buzzen, som kan ta deg til andre dimensjoner ^^
Vis hele sitatet...
Det kan være både og. Det er ikke kun indica man får sort hasj ut av. Det spørs hva man foretrekker og hvordan man fremstiller hasjen. Resultatet blir det samme, rent synsmessig, uavhengig av om det er indica eller sativa. Man trenger mye råvarer og god tid dersom man skal lage noe særlig kvanta med god sorting. Derfor så er jeg så skeptisk til større partier med det.
Jeg er også veldig ofte skeptisk til svarting da det har skuffet meg ved anledninger og noen av partiene lukter/brenner/ smaker rart. Men som oftes vil jeg betegne rusen som sløvende aka indica, selvom caperno har helt rett i att det likså godt kan være sativa plante svartingen har blitt fremstillt fra. Ellers liker jeg ikke særlig den svartingen som er hovedsakelig indica, litt kjedelig og sløvende rus.
svarting lages ofte av indica dominante strains, fordi de inneholder mer av den oljen som er ønskelig. Husker jeg rett?
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
svarting lages ofte av indica dominante strains, fordi de inneholder mer av den oljen som er ønskelig. Husker jeg rett?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke hørt dette bli sagt tidligere, og finner heller ingenting som tilsier at det skal være mer olje å utvinne fra indica enn fra sativa. Det som jeg imidlertid fant etter mye søk på nett er at det tradisjonsmessig er indica som har blitt brukt til hasjproduksjon. Dette skal være fordi at indica skal være mer tolerant ovenfor høye temperaturer, og i og med at mesteparten av hasjen kommer fra høydene i land hvor man oppnår relativt høye temperaturer så er kanskje dette en årsak? Indica yielder også mer enn sativa, og i og med at man kun sitter igjen med hasj som veier 10% av råmaterialet, så er jo yield en viktig faktor i hasjproduksjon.

Men dette er kun egne spekulasjoner blandet med forskjellige påstander som jeg fant på internett. Fant merkelig lite konkret om akkurat hva som egner seg best til hasjproduksjon av indica og sativa.
Det kan også stamme fra generasjoner og kultur. Svartingen er på en måte "oppvokst" og oppfunnet i Afghanistan/Iran/Irak/Pakistan og Nepal. Så for litt siden en dokumentar om nepalesere som lagde og røyket hasj, mye svarting. De brukte først og fremst Indica dominante strains da de tokk kortere tid og framstille hasj fra og klima forholdene passet bedre Indica typen. Klimaet i dette strøket er varmt nesten året rundt og veldig tørt, dermed var det lettere og mere praktiskt å produsere svart hasj fra Indica, forholdene stemte nemlig praktiskt sett ikke for Sativa strains.

Jeg formelerte meg kanskje heller litt dårlig her(dårlig med søvn i natt). Men på denne siden her:

http://www.razzia.no/Hva_er_hasj.html - Kan du lese nøyere om hvorfor og hvordan denne kulturen lagde svart hasj.

"The Game of the Name
På attenhundretallet og framover var det vanlig å omtale de sør- og sentralasiatiske hampsortene som "Cannabis Indica", mens de sortene som ble brukt til tau- og strieproduksjon i Europa og Nord-Amerika ble kalt Cannabis Sativa. "Indica" var "rusplanten". Men begge disse gruppene av sorter var høyvokste og med smale blader, og ofte ikke til å skille fra hverandre på utseendet, i alle fall om de vokste enkeltvis. Fiberplantene såes imidlertid gjerne nokså tett i åkre, og alle vil skyte opp i konkurranse med naboplantene, for å få nok sol. Hamp reagerer på dårlig lys ved å vokse raskest mulig uten å "kaste bort kreftene" på altfor mye sidegreiner og bladverk nederst på planten (noe dagens innedyrkere kan merke seg...). For omlag sytti år siden ble man imidlertid opptatt av en sort som var så spesiell at man lurte på om den var en egen art, nemlig en bredbladet, relativt lav, buskete og tidligblomstrende variant som vokste vilt i Nord-Afghanistan og Turkestan. Og den hadde svært rikelig med trikomer. Vekstforholdene gjør det nærliggende å tenke seg at nettopp disse plantene hadde utviklet stor trikomtetthet som tilpasning til tørt klima og skarpt sollys. Brede blader utnytter lyset bedre utover høsten, når plantenes videre forplantning avgjøres, og trikomene
beskytter de sårbare blomstertoppene mot det samme lyset. En ny "indica" var oppdaget, og idag er det denne og ikke de indiske sortene som populært omtales som "Cannabis Indica", selv om den vitenskapelig sett tilhører samme art som alle andre hampsorter. Det er denne "nye indica" som er blitt spredt over hele verden av hjemmedyrkere i Nord-Amerika og Europa fordi de samme egenskapene som skapte dens suksess som viltvoksende art i Sentral-Asia også var fordelaktige for de som har dårlig plass eller ønsker et stort, raskt og "potent" resultat av sin virksomhet. Den er kjent som blant annet "Afghani" og "Hindu Kush".

Men det var ikke denne planten som var grunnlaget for den velkjente hasjproduksjonen i landene den vokste i, og som vi kjenner til har foregått i flere hundre år. Den ble ikke brukt i denne sammenhengen før etterspørselen fra vestlige land gjorde at alle ressurser måtte brukes fra sekstitallet og framover. Den ble brukt av nomader, som laget hasj av den på en helt spesiell måte som skilte seg sterkt fra den raffinerte metoden som var vanlig hos de fastboende bøndene i området. Det kom da også til sammenstøt mellom bønder og nomadene, som lite likte at en ressurs de var vant til bare "var der" plutselig ble annektert av andre.

Håndsamlet hasj.
Den enkleste måten å lage hasj på, er å gni blomstertoppene mellom hendene. Mange trikomer vil løsne og klebe seg til hendene. Ettersom dagen går vil man få et tykt, seigt belegg av harpiks som til slutt kan skrapes av. Hasj! Metoden er enkel, men svært arbeidskrevende. En dags arbeid gir bare noen få gram, og så venter arbeidet med knaingen.For å få ut fuktighet og luft slik at hasjen ikke ble ødelagt av mugg og annen fortredelighet etter kort tid, ble den knadd om og om igjen til den fikk en homogen og tett struktur. I Afghanistan er det tradisjon for at denne knaingen gjøres av spesialister, sterke karer med svære never som har tålmodighet og sans for skikkelig arbeid. Men både her og i andre land kunne man bruke kanskje litt mer effektive metoder i alle fall til større partier, for eksempel å banke hasjen med kølle.

Det er sannsynlig at de første hasjprodusentene var nettopp nomader som visste om hvor plantene vokste, og som gjorde en stopp på sine vandringer på slike steder for å lage hva de trengte til medisinsk eller seremonielt bruk fram til neste gang de hadde sjansen til å finne modne planter. Om hasj ble brukt til medisin, var den en viktig nødvendighet, og om den ble brukt til å sette seg i en tilstand egnet til samtale med gudene var den ikke mindre viktig. Uansett skulle den gjerne vare lenge, så knaingen var viktig og et håndverk det straffet seg å jukse med. Denne typen bruk av planter var den sannsynlige opprinnelsen til det seinere jordbruk med fast bosetting. Noen har spekulert på om hamp var den første planten som ble dyrket, ved at man passet på å så frø rundt omkring på egnede vokseplasser og slik gjorde bestanden større til neste gang man kom forbi.

Til tross for at denne "håndsamlingen" er svært arbeidskrevende, er den ikke kjent bare fra nomadiske samfunn. Den er også den eneste praktisk brukbare i land preget av fuktig høst og milde vintre. Den andre metoden som brukes, tørking og sikting, krever tørr luft til tørkeperioden og kjølige forhold når hasjen skal siktes, ellers blir det skader under tørkingen og bare kliss ved forsøk på å sikte fra trikomene. Så for eksempel hasjkulturene i Nepal, Kashmir og deler av India var i stor grad basert på håndgnidd hasj. Slik hasj kunne være bra eller dårlig, etter hvor brutalt man gikk til verks ved gnidningen og hvor nøye man var med knaingen etterpå. For hardhendt behandling av plantene kunne gi stor produksjon, men med altfor mye rester etter blader, og svært forsiktig gnidning kunne gi ypperlig kvalitet, men tok svært lang tid. Det er sagt at kvinner og barn ofte laget den beste hasjen fordi de var forsiktige med plantene og brukte den tiden som skulle til for å få med seg nesten bare de mest velutviklede trikomene. Lite av de beste kvalitetene laget på denne måten har vært tilgjengelige i eller utenfor produksjonslandene de siste tredve årene.

Men for å lage store volumer hasj til eksport og markedene i store byer krevdes noe mer produktivt.
Sist endret av ZionRoad; 21. desember 2010 kl. 16:26.
For å forklare litt enklere enn posten over her:

Hasj er et produkt som oftest produseres av planterestene som er igjen etter at alle budsa er høstet, dette for å optimalisere profitt. Sortings var opprinnelig av ekstremt god kvalitet ettersom det lages av thc krystaller alene. Men for nok en gang å optimalisere profitt ble det blandet masse annen dritt inn i hasjen (f. eks jord og i visse tilfeller faktisk dritt). Og den kjipe brune hasjen oppsto. Av disse grunner blir sortings som regel solgt for mer enn vanlig hasj. Og derfor er det selvfølgelig folk som produserer sortings av lavere kvalitet for å tjene mer penger. Så det er rett og slett en sjanse man tar, det kan være det sykeste du noen gang har røyka, eller den kan være like kjip som den tørre brune hasjen som florerer markedet.

Ekstra info:
Dersom de som dyrker ikke prioriterer maksimal profitt er de villig til å så bestemte typer planter, og bruke alt av disse (inkludert buds) for å produsere toppkvalitets sortings. Men de fleste som dyrker cannabis gjør det for å tjene penger, og produserer derfor hasj av det som er igjen etter høsting. Derfor er ikke de fleste hasjtyper nødvendigvis mer sativa eller indica, ettersom selve budsa er hovedproduktet. Og sativa - indica nivået avhenger derfor av hva slags strain dyrkeren har satt. De fleste foretrekker en sativadominant strain hvis buds er hovedproduktet. Mye av den kjipe hasjen i Norge blir smuglet inn, og det har derfor vært planlagt på forhånd å produsere hasj av avlingen ettersom dette er mye enklere å smugle med tanke på størrelse og lukt. Disse velger som oftest en indicadominant strain, som gir den "lave" rusen mange forbinder med hasj.

Konklusjon:
Personlig foretrekker jeg buds, men de gangene jeg kommer over sortings pleier jeg å ta sjansen ettersom det er sykt digg de gangene man får knallbra sortings. Og i verste fall kan du bare blande det ut med noe annet, eller ta et par ukers pause fra røykingen slik at du blir balle uansett hva du røyker
Sorting er oppskrytt!
Sitat av selvmord Vis innlegg
Sorting er oppskrytt!
Vis hele sitatet...
Ikke god sorting.
Meste parten av sortingen/afghan som er i Norge nå er en kjempegod hasj men den smakker litt "blææhh"
Forøvrig så kommer den i 100gr klumper gullstemlet med "Mazar-e Sharif super quality 2010!
Mazar-e Sharif er forøvrig det samme område som de nordke soldatene kjemper i.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ikke god sorting.
Vis hele sitatet...
Sant, men det er veldig sjelden kost.
Beste varene forsvinner på alle de andre stasjonene før oss også sitter vi igjenn med alt dritten som i kansje 70% av alle tilfellene blir presset for olje og tilsatt andre saker som smaker gummi eller annen dritt.
Har fått tak i sorting som har smakt, sett ut som å boblet fælt, men når man røyker den så blir man rett og slett ikke fjern. Har aldri vært noe glad i sorting, røyket det i Amster å, men syntes god brunt er det beste uansett!
Syns sortings smaker litt bedre enn hasj og weed, litt rundere smak liksom. Kan hende det bare er huet mitt da.
Uansett, så gir sortings den mest avslappende rusen, funker veldig bra til en chill kveld hjemme med film, eller kort.