Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 5575
Litt forinfo:

Jeg har nå vært ute hver helg i over 2 år(uten unntak, ja til og med juleaften/familesamlinger).

Jeg har hatt 10 fredager/lørdager der jeg rett og slett ikke har orket, ellers så har det vært 2 dagers fyll hver helg i over 2 år.


Presens(så å si):
Jeg var edru i går(fredag), noe som var utviklet seg til å bli helt fucked up...


Det føltes som jeg var full, klarte ikke å fokusere eller sitte i ro, jeg nekter for at jeg er alkoholiker(si hva dere vil), så jeg bestemte meg for å ikke ta en "stimulans".


Så jeg så på film helt til kl 01:00(amarican pie btw, bare for å bli litt drikkesyk(ironi):P)

Så la jeg meg, og når jeg våkna følte som jeg var fyllesyk.

Jeg bestemte meg for å kjøre ned på butikken for å kjøpe litt mat.
Men når jeg kjørte var plassering og alt akkurat om når du er full.
Nesten fyllenerver også.



I dag har jeg forlovet meg bort å bli med på fest, så jeg skal begynne snart, men det føles allerede som jeg er full.


Det jeg spør om, er det noen som har erfaring med samme tilfelle?
Er det bare psykisk at det har blitt en rutine, som gjør at hjernen min får meg til å tro at jeg er full?



Neste helg har skal jeg ikke ut og har sagt ifra til mine venner at jeg ikke skal, for dette gjør meg litt nervøs.
Håper at jeg ikke har ødelagt hjernen/kroppen min.


Setter pris på andre svar enn "søk profesjonell hjelp", jeg vil om dette viser seg hver gang jeg er edru i helgen.


Ektra info:
Ukedagene går helt som normalt som det alltid har gjort, ikke tørst eller noe.
Jeg bruker ikke andre psykadeliske midler en alkohol og nikotin. Ikke nikotin i ukene engang.


Takker for kjappe svar
Jeg hadde et problem før, drakk HVER DAG i et halvt år. Full 24/7 nesten..

Da problemet ble oppdaget og løst, var jeg "full" i en måned etterpå..

Vet dette ikke hjelper deg, men du er ikke den eneste.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Sitat av Hybelkanin1 Vis innlegg
Vet dette ikke hjelper deg, men du er ikke den eneste.
Vis hele sitatet...
Det var det jeg var ute etter, hjelper litt hehe. TAKK!

Jeg har en del talent, men roter alt bort med å "ødelegge" meg selv...huff

Modern sier "du har talent andre ville drept for å ha, vær så snill å ikke rot dem bort".

Dette begynner å demre for meg nå, jeg blir mindre sosial og mere slapp og ikke minst eldre... En slags "wake-up call".


Håper at kansje andre som leser dette vil gi dem et innblikk, det så ***** bortkasta, morsomt kansje, men ikke det tar slutt... desverre...



NÅ SKAL drikkinga reduseres til normalt nivå! ASAP!


Fordi om alkohol er lovlig er det skadelig!
Høres ekstremt slitsomt ut! Back in the days drakk jeg hver bidige helg og det ble etterhvert en "vane" at søndagene var i ruin med fyllesyke og fyllenerver.

Jeg bestemte meg for å redusere alkoholinntaket mitt og kutte ned på festinga for å få råd til en bil jeg hadde lyst på! Selv om jeg var edru hele helga så var jeg fortsatt redusert på søndagene, og jeg greide ikke å nyte søndagene på den måten jeg hadde tenkt.

Jeg måtte legge om tankemønstret mitt for å bli motivert til å gjøre noe på søndagene! Men det tok mange uker før jeg hadde greid å venne hodet og kroppen til den tanken at søndagene var en ukedag som jeg kunne gjøre ting på.
Jeg tror rett og slett at "systemet" mitt hadde blitt vant med at søndagene skulle være i ruin! Det er jo på en måte noe av det samme som du sliter med - så jeg tror det kan sitte ganske så godt i hodet!

Selv om du sier at du ikke vil høre om profesjonell hjelp så anbefaler jeg deg å stikke til legen din! Du kan jo feks lide av jernmangel eller noe sånt..
Reinert med beine !
griped's Avatar
Føler også alkohol har fucket opp kroppen min en hel del.

* Talevansker
* Dårligere hukommelse

Er de to tingene som har plaget meg mest, hvordan vet jeg det er alkoholen som har skylden?

hmm, jo fordi symptomene er veldig sterke når jeg er full, kraftige dagen derpå og går ikke helt vekk følger jeg.

Når det kommer til talevanskene så sliter jeg spesielt med at jeg stokker om på vokaler A-E-I-O-U osv osv..
uttaler ting veldig feil, hvertfall hvis jeg skal si ting raskt, jeg kan si ordet jeg skal si mange ganger i hodet, men når jeg skal uttale det så blir det helt fucked av og til.

Hukommelsen kan være så ille som at jeg kan snakke med min beste kamerat i edru tilstand, og så klarer jeg å glemme navnet. Så jeg må tenke skikkelig for at jeg skal komme på navnet. Kan glemme hva jeg gjorde forrige helg, selv om jeg ikke var full og sånt.

Har det samme som deg med at søndagen er man fyllesyk på uansett pga det er blitt en vane. Men jeg trur faktisk det har en del med døgnrytmen å gjøre, hvis du vanligvis er oppe 6-7 på morgene, gjør dette i helgen også så trur jeg det ikke blir så mye forskjell.. Ligger man å drar seg utover dagen blir man automatisk sløv.

Kan nevnes at jeg kun drikker, bruker ikke nikotin eller andre rusmiddler..
2 dagers fyll i hver helg i 2 år. hmm. høres egentlig mest ut som at det ligger psykisk.
Virker som at du har tenkt såpass mye over at du ikke drakk, at du har "oppført" deg derretter.
Får en merkelig reaksjon på alkohol, drikker jeg bare så lite som 2-3 0,5 øl, blir jeg dårlig, det merker jeg først når jeg skal legge meg, da får jeg smerter i hele bryst partiet, det er en merkelig smerte, det er ikke pure smerte liksom, men føles ut som det er en ballong inni brystkassa, som blir pumpa opp, det er extremt ubehageli smerte, noen her som har følt det samme ? eller kanskje har en ide om ka det kan være ?
ArbeidsledigProletar
Det var du som hadde magesår, men som likevel skulle ut å drikke? Jeg vil nok si at problemet ditt ligger i abstinenser. Fornektelse er et kjipt stadie.
▼ ... over en uke senere ... ▼
har drukket meg av skaftet hver helg nå i snart 12 år. Aldri merket noe til dette. Nå er jo meninga med livet i norge helgefylla om du ikke tror på barn og milliongjeld til bolig
Mitt tips er å holde deg edru en stund. Når du har kontroll kan du drikke som normalt; feks hver andre/tredje uke.

Prøv å endre livsstilen din, det vil gjøre det lettere for deg. For eksempel å spille morofotball, tennis eller melde deg inn på treningsstudio. I helgene bør du være sosial på andre måter enn å drikke.
Sitat av bjakolle Vis innlegg
har drukket meg av skaftet hver helg nå i snart 12 år. Aldri merket noe til dette. Nå er jo meninga med livet i norge helgefylla om du ikke tror på barn og milliongjeld til bolig
Vis hele sitatet...
Hva faen snakker du om? Meninga med livet i norge?! Jeg liker ikke å drikke hver helg og ikke har jeg barn eller milliongjeld heller.
Jeg VET at både kroppen og hodet ditt er påvirket av å drikke hver helg i 12 år. Åssen vet jeg dette? Det er snakk om alkohol, et giftig stoff som "dreper kropp og sjel".

Meninga med livet a du... Skaff deg en bedre mening med livet.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det var du som hadde magesår, men som likevel skulle ut å drikke? Jeg vil nok si at problemet ditt ligger i abstinenser. Fornektelse er et kjipt stadie.
Vis hele sitatet...
Var det sarkasme? Abstinenser haha, du må drikke mye tettere for å oppleve fysiske abstineser på alkohol. Psykisk sett kan man føle seg nedenfor vis man ikke får alkohol. Tipper sikkert 60% av den norske befolkingen har flatfyll hver helg.
Sitat av Zoloft Vis innlegg
Tipper sikkert 60% av den norske befolkingen har flatfyll hver helg.
Vis hele sitatet...
Jeg trenger ikke å tippe når jeg sier at du ikke er særlig flink til å tippe. 60% av befolkningen er ikke på 'flatfylla' hver helg. Mange drikker svært mye men 60% er nok å ta veldig hardt i.
Rutine legger seg i kroppen som folk sier/gjentar og det vil virke for meg som om det er hodet ditt som er vandt med at du er full fredag og lørdag, og kanskje fyllesyk/fyllenerver søndag.

Vil nok regne med at dette vil alt blåse over dersom du som du sier senker alkoholforbruket ditt. Så fort du klarer å overtale hodet ditt vil du komme tilbake til hektene og symptomer vil gradevis avta for hver helg som går.

Dette er bare my 2 cents når det kommer til det å danne en vane. Dersom du klarer å lure hjernen til å tro noe, vil det for deg bli virkelig. Så hjernen din trenger litt tilsnakk/disiplin.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Affirmations er stikkordet her.
Den skal legges om ASAP, har begynt å kutte ut fredagene og inntaket allerede, selv om det er HARDT!
Sitat av Zoloft Vis innlegg
Tipper sikkert 60% av den norske befolkingen har flatfyll hver helg.
Vis hele sitatet...
Det der må jo bare være helt riv ruskende galt. I følge en alderssammensetningstabell jeg fant (dog litt gammel) så sier du at alle mellom 15 år og 59 år (60,8%) i Norge er på "flatfylla" hver helg. Det er ganske enkel logikk at dette ikke stemmer på noen som helst slags måte.
Sist endret av staM; 28. oktober 2010 kl. 10:07.
Hvis du har drukket fredag og lørdage nesten hver helg i to år så er det fullt mulig å få alkoholabstinenser.
Husk at hvordan folk reagerer på alkohol og på abstinenser varierer veldig fra person til person.Jeg vil påstå at du har et begynnende alkoholproblem!
Jepp altså selvom 60% har flatfylla, så sier det ingenting om hvor stor del av disse som merker disse effektene av det. Det er en helt annen statistikk rett og slett, og dersom man har en tildels lett vanedannende personlighet større sjanse. Personlig drikker jeg meg full kanskje 10 ganger i løpet av ett år, men men så er jeg kjedelig også da =P Jeg sparer meg til de beste eller største festene og slipper meg løs da. Som følge av dette har jeg utrolig lav toleranse på alkohol, så det blir billig fyll.

Er bra du er innstilt på å endre deg TylerDurden, for det er det man naturligvis bør gjøre når man merker antydning til ett problem. Og etter min mening er det desverre for få som klarer det, men det er de få sterke der ute vett, som tar initiativet til å ta tak i det og løse dette.
En person som drikker hver fredag og lørdag uten unntak, over flere år ser jeg på som en alkoholiker. Dessverre er det normen for mange mennesker her i landet å drikke seg fullest mulig i helgene.
Sitat av Kristonio Vis innlegg
En person som drikker hver fredag og lørdag uten unntak, over flere år ser jeg på som en alkoholiker. Dessverre er det normen for mange mennesker her i landet å drikke seg fullest mulig i helgene.
Vis hele sitatet...
Nå drikker jeg ikke så veldig ofte, men jeg synes du tar litt for hardt i når du sier at personer som drikker hver lørdag og fredag er alkoholiker, i alle fall hvis du ser på den faktiske betydningen av ordet. En alkohol-liker derimot, ja, men ingen alkoholiker.
Bah, orker ikke å lese igjennom alle postene.

Jeg mener å ha lest at hvis du drikker mye over lengre tid så klar ikke levra å bryte ned all alkoholen så det blir ett lite "lager" med alkohol.
Nå som du ikke drikker like mye begynner kroppen å bryte det ned den ikke har hatt anledning til før.
Selvom en person inntar 2 glass rødvin 2 ganger i uken ser jeg ikke på han/hun som en alkoholiker. For meg har det ikke så mye med hvor ofte. Men heller graden av rusen, om personens intensjoner er å forandre seg selv eller skyve unna hverdagslige problemer, er mere reelt for meg når jeg skal vurdere personens problemer.
Sitat av Zolantor Vis innlegg
Bah, orker ikke å lese igjennom alle postene.

Jeg mener å ha lest at hvis du drikker mye over lengre tid så klar ikke levra å bryte ned all alkoholen så det blir ett lite "lager" med alkohol.
Nå som du ikke drikker like mye begynner kroppen å bryte det ned den ikke har hatt anledning til før.
Vis hele sitatet...
Med andre ord en tikkende bombe folk folk til å miste lappen...og du hører ikke engang når den sprenger...du bare får promille. Skummelt.
Sitat av zhpongl Vis innlegg
Nå drikker jeg ikke så veldig ofte, men jeg synes du tar litt for hardt i når du sier at personer som drikker hver lørdag og fredag er alkoholiker, i alle fall hvis du ser på den faktiske betydningen av ordet. En alkohol-liker derimot, ja, men ingen alkoholiker.
Vis hele sitatet...
Kjenner flere som drikker hver helg, to tre dager i uken, og alkoholiker blir kanskje litt i overkant, men de har definitivt et alkoholproblem. Utallige ganger har jeg hørt "nå skal jeg drikke mindre" og "nå skal jeg ikke drikke på 1 mnd". Klarer de det? Nei, de ryker på første helgen, klarer seg faen ikke uten. Da nærmer de seg betegnelsen alkoholiker(eller narkoman som jeg liker å si, da alkohol er like mye narkotika som noe annet) selv om man ikke drikker hver dag.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Kjenner flere som drikker hver helg, to tre dager i uken, og alkoholiker blir kanskje litt i overkant, men de har definitivt et alkoholproblem. Utallige ganger har jeg hørt "nå skal jeg drikke mindre" og "nå skal jeg ikke drikke på 1 mnd". Klarer de det? Nei, de ryker på første helgen, klarer seg faen ikke uten. Da nærmer de seg betegnelsen alkoholiker(eller narkoman som jeg liker å si, da alkohol er like mye narkotika som noe annet) selv om man ikke drikker hver dag.
Vis hele sitatet...
Tror folk flest er redde for å kalle noen "alkoholiker". Om personen ikke klarer seg uten alkoholen (noe man ikke vet før den er tatt vekk) for å leve et /godt liv/, er det per min definisjon, enten et alkoholproblem, eller en alkoholiker.

Det du sier om 2-3 ganger i uken, drikker de seg snyte fulle da eller nyter alkoholen i små mengder? Leste tidligere her i tråden at mengden var irrelevant, pisspreik kaller jeg det for å være ærlig.
En øl/et glass vin til maten på en torsdag er da bare kos, men en kanne hjemmebrent på hverdagen er en helt annen sak.

Kanskje jeg er biasert etter å ha vokst opp med alkoholproblemer i min sosiale krets, men det får være så. Better safe then sorry!
Sitat av Anonym48997 Vis innlegg
Tror folk flest er redde for å kalle noen "alkoholiker". Om personen ikke klarer seg uten alkoholen (noe man ikke vet før den er tatt vekk) for å leve et /godt liv/, er det per min definisjon, enten et alkoholproblem, eller en alkoholiker.

Det du sier om 2-3 ganger i uken, drikker de seg snyte fulle da eller nyter alkoholen i små mengder? Leste tidligere her i tråden at mengden var irrelevant, pisspreik kaller jeg det for å være ærlig.
En øl/et glass vin til maten på en torsdag er da bare kos, men en kanne hjemmebrent på hverdagen er en helt annen sak.

Kanskje jeg er biasert etter å ha vokst opp med alkoholproblemer i min sosiale krets, men det får være så. Better safe then sorry!
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke snakk om små mengder, det er selvfølgelig noe helt annet med et glass vin eller to. Det er forspill, byn og nachspiel. "Har ikke råd til dette lenger, skal kul'an no" Og så blir det helg igjen...
Sist endret av meitemark; 27. september 2023 kl. 11:27.
subst. m alkoholiker () [ɑlkuˈhuːlɪkəɾ] person med sykelig trang til alkohol
http://no.thefreedictionary.com/alkoholiker

Selv drakk jeg hver eneste fredag og lørdag i ca 2-3 år.
Som oftest var det snakk om minst 1x 0,7l sprit både fredag og lørdag.
Ingen tvil, alkohol er awesome! Men for min del ble hele livet bygget rundt helga og festing. Nesten alle pengene mine gikk til festing, jeg orka ikke trene og ofte var helga så tøff at jeg hadde hangover langt ut i uka (tirsdag/onsdag).

Jeg har alltid nekta for at jeg har hatt et alkohol problem, men når jeg ser tilbake på tiden min som "alkis" så ser jeg at det faktisk hadde en vanvittig påvirkning på livet. Jeg var til lege for å sjekke at lever og andre vitale verdier var OK - disse var alltid perfekte.

For ca et år siden starta jeg med trening, kutta mer og mer ned på alkohol. Nå drikker jeg kanskje èn gang pr mnd, men aldri så mye som jeg gjorde før.
Jeg følte meg ikke full i tiden etter, men jeg var ofte svært sliten på Søndagene selv om jeg ikke hadde drukket.
Nå føler meg mye bedre, og min allmenntilstand har nok blitt forbedret etter at jeg kuttet ned på alkoholen.
Dessverre tror jeg det er en overhengende fare for at jeg går tilbake til festlivet, selv om jeg vil prøve å unngå det.

Jeg mener at anbefalt ukentlig dose alkohol er 14 enheter for voksne menn, alt over det kan være svært skadelig for kroppen.
Det sier seg egentlig selv; når du ligger i flere timer på sofaen og har det helt jævlig etter en skikkelig fuktig helg. Da er ikke det du har helt nedpå helt bra for kroppen.
Sist endret av Jailbait; 1. november 2010 kl. 12:52.
Jeg drikker litt i overkant mye fortiden. Er litt bekymret, men ser at alkoholen er viktig for meg skal jeg klare å kutte ned på cannabis forbruket som er noe jeg prioriterer nå, siden jeg aldri har hatt problemer med alkohol før. Ser at dette kan virke idiotiskt, men det er noe som har fungert for meg før ved cannabis-pauser, og jeg ønsker å forsøke igjen.

Jeg bekymrer meg ikke så mye for leverskader ect. Men det mentale bekyrmrer meg. Jeg er en veldig oppegående person, og det siste jeg vil er å stanse/drepe utviklingen av psyken min. Hvor ofte/mye må man drikke før alkohol virkelig gjør skader i topplokket?

En kompis av meg som er 18 år har allerede betydelige psykiske skader kun etter bruk av alkohol, det gjør meg litt bekymret selvfølgelig. Selvom forbruket hans var drastiske til tider.
ZionRoad: Hvor lang tid slikt tar, varierer fra person til person; noen er mer sårbare for psykiske skader enn andre. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men hyppig rusmiddelbruk kan virke negativt på nervesystemets utvikling og etablering; noe som gjelder helt frem til 25-årsalderen. Derfor stusser jeg litt på avgjørelsen din om å bruke alkohol som erstatning i cannabispauser. Bør ikke en pause være en pause fra alle rusmidler? Jeg vet ikke konkret hvorfor du tar disse pausene, men det er uansett veldig lurt å la hjernen få hente seg inn igjen til tider, og å fylle på med et annet rusmiddel virker meningsløst.
Ja en pause er en pause. Jeg snakker vel ikke om å erstatte, men heller drikke litt mer enn vanlig ja. De ekstra vanskelige dagene/nettene er det greit med litt alkohol, er verre å sprekke på cannabisen igjen føler jeg det. Men ingen erstatning, mer ett aktivt hjelpemiddel. Og det er selvfølgelig forskjell på å drikke seg full og ta seg ett glass. Jeg vil jo ikke anbefale det her til noen andre, men det har fungert for meg før, så velger da og prøve igjen.
Sitat av griped Vis innlegg
Føler også alkohol har fucket opp kroppen min en hel del.

* Talevansker
* Dårligere hukommelse

Er de to tingene som har plaget meg mest, hvordan vet jeg det er alkoholen som har skylden?

hmm, jo fordi symptomene er veldig sterke når jeg er full, kraftige dagen derpå og går ikke helt vekk følger jeg.

Når det kommer til talevanskene så sliter jeg spesielt med at jeg stokker om på vokaler A-E-I-O-U osv osv..
uttaler ting veldig feil, hvertfall hvis jeg skal si ting raskt, jeg kan si ordet jeg skal si mange ganger i hodet, men når jeg skal uttale det så blir det helt fucked av og til.

Hukommelsen kan være så ille som at jeg kan snakke med min beste kamerat i edru tilstand, og så klarer jeg å glemme navnet. Så jeg må tenke skikkelig for at jeg skal komme på navnet. Kan glemme hva jeg gjorde forrige helg, selv om jeg ikke var full og sånt.

Har det samme som deg med at søndagen er man fyllesyk på uansett pga det er blitt en vane. Men jeg trur faktisk det har en del med døgnrytmen å gjøre, hvis du vanligvis er oppe 6-7 på morgene, gjør dette i helgen også så trur jeg det ikke blir så mye forskjell.. Ligger man å drar seg utover dagen blir man automatisk sløv.

Kan nevnes at jeg kun drikker, bruker ikke nikotin eller andre rusmiddler..
Vis hele sitatet...
Og jeg som trodde at det var ganske vanlig, siden jeg har samme symptomer, bare at jeg har ikke så ille hukommelse tap. Pleier bare å drikke ca annahverhelg. Gjort det siden jeg var 14 år og nå er jeg 17 år. Takk for wake up'en!
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Jeg drikker litt i overkant mye fortiden. Er litt bekymret, men ser at alkoholen er viktig for meg skal jeg klare å kutte ned på cannabis forbruket som er noe jeg prioriterer nå, siden jeg aldri har hatt problemer med alkohol før. Ser at dette kan virke idiotiskt, men det er noe som har fungert for meg før ved cannabis-pauser, og jeg ønsker å forsøke igjen.

Jeg bekymrer meg ikke så mye for leverskader ect. Men det mentale bekyrmrer meg. Jeg er en veldig oppegående person, og det siste jeg vil er å stanse/drepe utviklingen av psyken min. Hvor ofte/mye må man drikke før alkohol virkelig gjør skader i topplokket?

En kompis av meg som er 18 år har allerede betydelige psykiske skader kun etter bruk av alkohol, det gjør meg litt bekymret selvfølgelig. Selvom forbruket hans var drastiske til tider.
Vis hele sitatet...
Skade av alkohol psykisk skal ekstremt mye til. Snakker da alkis i 20 år
Sitat av Zoloft Vis innlegg
Skade av alkohol psykisk skal ekstremt mye til. Snakker da alkis i 20 år
Vis hele sitatet...
Vågal påstand...
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
Tror han sikter til permanent psykisk skade.


Vel per definisjon, så er jeg visst alkoholiker da, men da er jeg i hvertfall langt fra alene om det...
Sitat av Zoloft Vis innlegg
Skade av alkohol psykisk skal ekstremt mye til. Snakker da alkis i 20 år
Vis hele sitatet...
Og hvordan vet du dette? Hva vil du underbygge påstanden din med? Jeg tar ikke alt du sier for god fisk.
Zoloft: Jeg merket hvertfall forskjell på bestekompisen før og etter alkoholmisbruk(edru og full tilstad). Kanskje ikke permanente alvorlige psykiske skader, men alikevel.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Zoloft: Jeg merket hvertfall forskjell på bestekompisen før og etter alkoholmisbruk(edru og full tilstad). Kanskje ikke permanente alvorlige psykiske skader, men alikevel.
Vis hele sitatet...
Nok av de som undervurderer alkohol.. Jente 18: "HALLOOO det er jo ikke narkotika akkurat!!"
Sist endret av Don Veto; 5. november 2010 kl. 15:22.
Fight Club
TylerDurden's Avatar
Trådstarter
lol et blondt bilde og deja vu dukket merkelig nok opp i hodet mitt