Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2016
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Har nettopp kjøpt meg ABIT BH7, "Built By Overclockers For Overclockers" dette er et kort som jeg kan anbefale for alle der ute som liker overklokking.

Kortet har alle funksjoner du trenger :

- Digital\Analog inn\ut
- Støtter FSB800 og DDR400
- Enkel Bios
- Supre Plasserte Tilkoblinger


Dette kortet var en drøm å koble opp, alt gikk som en drøm

Nå over til saken

Jeg er interessert i tips på overklokkings siden, dette grunnet lite erfaringer her

Har foreløbig klart å fått min Celeron 2.0GHZ opp til 2.80GHZ stabilt, så det er ok for nå ;P

Har byttet ut kjølepastaen under Northbridge med Arctic Silver.

Når det gjelder å stille CPU voltage, hvordan burde dette regnes ut hva som blir mest stabilt?
Er det mye å vinne på å kjøre større spenning på minnet?

Takker for alle svar
Er ikke helt sikker på det der, men du kan spørre på http://forum.overklokking.no/

Der får du garantert svar.
▼ ... flere år senere ... ▼
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Tar opp en gammel tråd, jeg.

Jeg er helt blank på hva jeg skal søke etter på Google, og fant ikke dette ut på diskusjon.no

1. Hva hjelper det om jeg stiller opp/ned på volten.
2. Hvordan finner jeg ut hvor mye den bør være på?

Takker for svar
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Grunnen til at man øker voltstyrken er pga høyere strømtrekk når man overklokker, hvis man øker voltstyrken synker strømtrekket, men igjen blir det mer slitasje på CPU.

Her er det ofte prøv å feil, klokk opp CPU først, når den begynner å bli ustabil øker du på voltstyrken til den blir stabil igjen :-)
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av AtXbYeA
Grunnen til at man øker voltstyrken er pga høyere strømtrekk når man overklokker, hvis man øker voltstyrken synker strømtrekket, men igjen blir det mer slitasje på CPU.

Her er det ofte prøv å feil, klokk opp CPU først, når den begynner å bli ustabil øker du på voltstyrken til den blir stabil igjen :-)
Vis hele sitatet...

Ok. Men har det noe å si når det gjelder varmeutvikling?
Hvis jeg gir den mer volt, så trekker den jo mindre spenning. I teorien, vil jo det si at den ikke utvikler så mye varme.
Riktig?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Volt = spenning.

Men den vil produsere mer varme desto mer du klokker ja.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av AtXbYeA
Volt = spenning.

Men den vil produsere mer varme desto mer du klokker ja.
Vis hele sitatet...
Åhh. Jeg trodde at spenning = A. Hehe. Men da blir den like varm selv om jeg øker volt, da. Hehe.

AtX: Rart å se deg spørre om noe. Hehe Gammel post da. Du var visst uviten en gang du også

EDIT: Jeg ser at DRAM endrer seg når jeg endrer CPU.
Hvordan vet jeg hva denne burde stå på? Hvis den endrer seg automatisk, så burde jo det ha noe med CPU å gjøre.

Noen faktorer jeg burde tenke på når jeg klokker RAM også? Hva er forbindelsen mellom RAM og CPU?

Jeg vet godt at CPU trekker data fra RAM, men ikke hvordan jeg jeg gjøre, så disse arbeider optimalt sammen.
Sist endret av Kekurikekaka; 25. august 2007 kl. 23:57.
Spenning = Volt (V)
Strøm = ampere` (A)

Mener jeg
noe du kanskje børr vite ang varme-utvikling når du overklokker PCen
Hvis du har tenkt og overklokke PCen din, er det viktig at du har en vifte som blåser luft på ram brikkene, grunnen til dette er pga hvis du øker spenning på cpu vil du også gjøre det på RAM-brikkene, noe som vil føre til mer varmeutvikling. så for all del ha en vifte som blåser på ram brikkene, selvom de tåler en del varme, i likhet med sjermkortet.
det du også kan gjøre er og bytte ut kjølingen på CPUen hvis du framdeles bruker orginalkjøleren.
desto kaldere du får cpu, til høyere klokk får du..
det samme gjelder sjermkort.
(er det ikke sånn at cpu arbeider best på ca13c- ?)
DEt du iallefall børr gjøre når du klokker, er og laste ned noen programmer som overvåker temp og kan styre hastigheten på cpu viften, og andre vifter som er koblet til hovedkortet med 3plugskontakt..?
ett bra program til dette er Speed-fan hvis jeg ikke husker helt feil.
husk også at hvis temperaturen overstiger 100grader på sjermkort når du klokker, eller 70-75 (MAX 80) slå av PCen, med mindre du vil ødelegge noen komponenter.
Sist endret av Spelly; 26. august 2007 kl. 00:12.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
1. Skjermkortet klokkes ikke på noe slags vis når du overklokker CPU\FSB
2. Rambrikker øker ikke voltstyrke uten at du ber de om det, men de øker FSB i takt med CPU.
3. 13 grader ? Vis meg en CPU etter 2002 som holder seg under 20 grader :-)
4. Spelly har rett i at varmgang øker i kabinettet, så jo større vifte og jo bedre kjøling du har er det bedre å jobbe med.
Snakker om ekstremkjøling, fasekjøler, kasade f.eks, tipper på at de kan få CPUen din ned til noen minusgrader.
det er helt riktig at sjermkortet ikke klokkes med mindre du ber om det, dessuten kan du ikke gjøre dette i bios.
hvis du noen gang har tenkt og overklokke sjermkortet ambefaler jeg ati Tool, tror det er rundt det beste gratis overklokkings-programmet der ute.
Mente at Ram brikkene fikk mer strøm når du økte spenning til cpu, men bøyer meg i støvet..
Sist endret av Spelly; 26. august 2007 kl. 00:19.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Hehe, litt offtopic, men husker jeg så en video med en kineser som klokket en P4 2.0GHZ til 4.0GHz eller.no ved å helle flytende nitrogen på den
har sett noe samme fra Sturla aka stoolman på hardware
http://www.hardware.no/artikler//rap...reamhack/34110


Cpu etter 2002 som er under 20grader:
stool 180- på cpu ved hjelp av nitro:
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=617023

Ville ikke ha vært anig noe av det vellllldig kande greiene med fingrene mine..
Sist endret av Spelly; 26. august 2007 kl. 00:25.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av AtXbYeA
1. Skjermkortet klokkes ikke på noe slags vis når du overklokker CPU\FSB
2. Rambrikker øker ikke voltstyrke uten at du ber de om det, men de øker FSB i takt med CPU.
3. 13 grader ? Vis meg en CPU etter 2002 som holder seg under 20 grader :-)
4. Spelly har rett i at varmgang øker i kabinettet, så jo større vifte og jo bedre kjøling du har er det bedre å jobbe med.
Vis hele sitatet...

Ja, men hvis rammen øker i takt med CPU. Jeg får flere valg. En som har noe med 600 MHz, en som har 800MHz, og to andre som er høyere. Uansett hvem at ve jeg velger, så øker den i takt med CPU.
Jeg vil ikke at den skal stå på AUTO.

Så spørsmålet mitt står fortsatt: Hva blir regnestykket for å kunne vite hva RAM skal stå på?

Varmeutvikling er intet noe problem. Kjører ikke stock vifter, RAM har egen kjøler, 5 92mm gående i kabinettet
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trådstarter
Det du øker er FSB (front side bus) som er hastigheten som komponenter prater på.

F.eks hvis du har en P4-2.4GHz med multiplier på 12.

P4-2.4GHz opererer med Quadpumped FSB (mao den har 200MHz FSB men pumper denne opp fire ganger til 800MHz FSB).
RAM'en din vil da være DDR-RAM (double data rate) som kjører 400FSB (800MHz double rate).

Her er det det kommer inn hvor du må regne ut hvor mye din RAM tåler og hvor mye du er villig til å klokke CPU.

Det som ofte stopper deg fra å gå høyere er RAM'ens maks FSB og hvor mye spenning\strøm du kan pumpe til CPU.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av AtXbYeA
Det du øker er FSB (front side bus) som er hastigheten som komponenter prater på.

F.eks hvis du har en P4-2.4GHz med multiplier på 12.

P4-2.4GHz opererer med Quadpumped FSB (mao den har 200MHz FSB men pumper denne opp fire ganger til 800MHz FSB).
RAM'en din vil da være DDR-RAM (double data rate) som kjører 400FSB (800MHz double rate).

Her er det det kommer inn hvor du må regne ut hvor mye din RAM tåler og hvor mye du er villig til å klokke CPU.

Det som ofte stopper deg fra å gå høyere er RAM'ens maks FSB og hvor mye spenning\strøm du kan pumpe til CPU.
Vis hele sitatet...

Sorry, men jeg skjønte ikke mye av det

Hvis du hjelper meg med mine deler, så kanskje jeg skjønner bedre?

Har en Intel Core 2 Duo E6300 @ 1.86 GHz
- Den kjører nå på 2.17GHz
- Det er hva som står i Min datamaskin. Men i CPUz, så vipper den mellom 2170MHz 1856.9 MHz. Det skjønte jeg ikke hvorfor.

RAM: Se under.

EDIT: Hovedkort: Asus P5B
Sist endret av Kekurikekaka; 26. august 2007 kl. 00:44.
For ikke å snakke om dårlig bios, eventuelt at du har et dårlig HK. Mange hovedkort som nekter FSB over 400. Når det er sagt så er det smart å teste de forskjellige komponentene hver for seg. Høy FSB på lav multi eksempelvis, bare for å se hvor det stanger først. Å få en P4 2GHz opp til 4GHz er egentlig ikke så imponerende. Finnes langt sykere OCs ute der. Tror rekorden for høyeste frekvens er 7GHz. Personlig har jeg hatt min E6600 oppe i 4005MHz. Dog ikke superpi\3dmark stable.

Sett FSB : DRAM til 1 : 1 istedet for 4 : 5, så kan du prøve FSB 400 (her bør du kanskje slack timingen på minnebrikkene til 5-5-5-15 (så kan du heller stramme de inn senere) og test med 7.5 som multi. (3GHz)
Sist endret av Tical[FS]; 26. august 2007 kl. 00:46.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av Tical[FS]
Sett FSB : DRAM til 1 : 1 istedet for 4 : 5, så kan du prøve FSB 400 (her bør du kanskje slack timingen på minnebrikkene til 5-5-5-15 (så kan du heller stramme de inn senere) og test med 7.5 som multi. (3GHz)
Vis hele sitatet...

Kan du forklare dette litt nærmere? Jeg må ha det inn med t-skje, desverre

Men å klokke CPU til 3 går ikke. Jeg kan sette FSB til 230, maks. Deretter blir bare skjermen svart når jeg starter, masse piping, pcen kommer seg ikke inn i BIOS, OSV! :P har prøvd mange ganger Så det går ikke.
Sitat av PureOwnage
Kan du forklare dette litt nærmere? Jeg må ha det inn med t-skje, desverre

Men å klokke CPU til 3 går ikke. Jeg kan sette FSB til 230, maks. Deretter blir bare skjermen svart når jeg starter, masse piping, pcen kommer seg ikke inn i BIOS, OSV! :P har prøvd mange ganger Så det går ikke.
Vis hele sitatet...
det vil vel si at du har klokka for mye ?
uansett for og få biosen tilbake til fabrikkinstillingene, ta ut det lille batteriet fra hovedkorte i ca 5-10 sec, og ta det inn igjen, deretter starter du kassa di.
Denne tråden har jo blitt offtopic?
Jo, når du skrev følgende:
Sitat av I'mRicherThanU$
Denne tråden har jo blitt offtopic?
Vis hele sitatet...
ble den ikke mindre off topic..
Sist endret av Spelly; 26. august 2007 kl. 11:57.
Sitat av PureOwnage
Kan du forklare dette litt nærmere? Jeg må ha det inn med t-skje, desverre

Men å klokke CPU til 3 går ikke. Jeg kan sette FSB til 230, maks. Deretter blir bare skjermen svart når jeg starter, masse piping, pcen kommer seg ikke inn i BIOS, OSV! :P har prøvd mange ganger Så det går ikke.
Vis hele sitatet...
Hvis du følger den linken her vil du finne all den informasjonen du måtte trenge. For folk som føler seg grønn på overklokking så kan den også anbefales, selv om den hovedsaklig er rettet mot P5B eiere.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av spelley
det vil vel si at du har klokka for mye ?
uansett for og få biosen tilbake til fabrikkinstillingene, ta ut det lille batteriet fra hovedkorte i ca 5-10 sec, og ta det inn igjen, deretter starter du kassa di.
Vis hele sitatet...
Jeg veit da hvordan jeg resetter :P Er ikke så grønn.

Eneste jeg lurer på er hvordan jeg finner ut hva som er optimalt for RAM og CPU. Siden at det må da være noe viktig mellom dem, ettersom RAM endrer seg uansett hva jeg setter den på.
PureOwnage, no offence, men hvis du ikke får klokket skikkelig med hjelp av tråden jeg linket til, så kan du egentlig bare droppe OC. Den handler tross alt om hvordan å overklokket på hovedkortet ditt, og har 755 innlegg. Hvorpå en stor andel er av svært erfarne overklokkere, som eksempelvis FCG.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av Tical[FS]
PureOwnage, no offence, men hvis du ikke får klokket skikkelig med hjelp av tråden jeg linket til, så kan du egentlig bare droppe OC. Den handler tross alt om hvordan å overklokket på hovedkortet ditt, og har 755 innlegg. Hvorpå en stor andel er av svært erfarne overklokkere, som eksempelvis FCG.
Vis hele sitatet...
Vel, det er både bra for meg og forumet å få et fint svar her.
Leste førstepost dit du linka, og så vindt jeg forsto, så var det å unlocke ting i Asus P5BDeluxe, og hva innstillingene hans var, og hva du må sette de forskjellige tingene på.
Sist endret av Kekurikekaka; 26. august 2007 kl. 12:41.
Tror du kanskje skal nøye deg med auto overklokking fremtil du leser deg opp på emnet overklokking. Du må faktisk gjøre endringene manuelt i bios (Unlocke!?) og en må bare prøve seg frem. Det er svært vanskelig å vite hva som skal til for at du kommer deg videre nå man ikke vet hvilke settings du kjører på nå, og hvilke komponenter du har. Prøv som sagt tidligere høy FSB med lav multi, når du vet at maskinen takler FSB'n så kan du stille opp multien. Da vet du at når det sier stop så er dette pga CPU.
Sitat av Tical[FS]
Tror du kanskje skal nøye deg med auto overklokking fremtil du leser deg opp på emnet overklokking. Du må faktisk gjøre endringene manuelt i bios (Unlocke!?) og en må bare prøve seg frem. Det er svært vanskelig å vite hva som skal til for at du kommer deg videre nå man ikke vet hvilke settings du kjører på nå, og hvilke komponenter du har. Prøv som sagt tidligere høy FSB med lav multi, når du vet at maskinen takler FSB'n så kan du stille opp multien. Da vet du at når det sier stop så er dette pga CPU.
Vis hele sitatet...
HElt enig der du fårnøye degmed auto klokking intill du har mer kunnskaper innenfor klokking.
hvis dette er helt umulig, sjekk ut http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=232 - overklokkings forumet til HW