Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 10614
NOKAS er på topp tre på listen over beste norske film noensinne. Den er veldig spennende selv om man kjenner historien i detalj fra før, og regissøren faller ikke en eneste gang for fristelsen om å lage en "action-film". Filmen er lavmælt og enkelte ganger veldig dokumentarisk, den forteller en historie innefor en svært begrenset tidsområde og den behandler de berørte med respekt og avstand.

Scenen hvor man skildrer de første ti minuttene etter drapet på Arne Sigve Klungland er enormt elegant gjort rent filmatisk, og forteller alt uten dialog og effekter. Amatørskuespillerene er jevnt over svært gode og man er glad for at man slipper å se Kristoffer Joner eller Bjørn Sundquist rave rundt i politi- eller raneruniform.

Det er selvsagt ekstra spesielt å se filmen hvis man bor i Stavanger, da det er to minutters gange fra kinosalen til Domkirkeplassen hvor det hele fant sted.

Det er forøvrig en film som fortjenes å ses på kino.
Takk! Da avgjorde du ukas kinovalg for meg :-)
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
FAEN for en film! så den med en kompis og FY! var kansje litt for trøtt til å nyte den til dens fulle potensial, men den var dritbra allikevell! beste norske film (hvis du tenker serriøs film, hvis ikke tar kill buljo kaka!)
Jeg var meget fornøyd med filmen og da spesielt det faktum du nevner; at de hadde valgt å satse på ukjente skuespillere. Dette gir seeren i større grad mulighet til å skape sitt eget univers rundt filmen uten å bli mint på de utallige andre filmene man har sett de forskjellige ansiktene i før. De gikk heller ikke dypt inn på personlighetene til noen av karakterene i filmen noe som funket veldig godt da det ikke tok bort fokus fra selvet ranet. Replikkene i filmen kunne til tider opfattes som stiv og kjedelig (spesielt blant ansatte i banken), men min erfaring fra norske arbeidsplasser er at replikkene også der er passe stiv og kjedelig. Ingenting å bry seg om med andre ord.

Kjapt oppsummert: energisk, spennende og realistisk
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
De gjorde mye rart under filminnspillingen. Gigantiske matter som smeltet all snøen rundt domkirken, flytting av en stor container foran NAV inngangen og utallige dager med sperret torg for å nevne noen finurligheter.

Har ikke sett filmen, men tror jeg skal skrape sammen noen hoder til neste Onsdag, flott anbefaling DonTomatso
Utrolig bra film. Virker veldig ekte, realistisk og detaljert. Likte også at de brukte ukjente skuespillere(bortsett fra hun fra Hotel Cæsar).
Anbefales å ta en titt på den!
Er dette en like god film for oss som ikke har noe særlig forhold til saken?
Hmm... Er det bare jeg som har dårlig filmsmak? Dårligste filmen jeg har sett i år.
Har sittet å lurt litt på om jeg skal ta meg tiden til å s den, men dette avgjorde saken, er vist vært en titt denne her!
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Hmm... Er det bare jeg som har dårlig filmsmak? Dårligste filmen jeg har sett i år.
Vis hele sitatet...
Jeg likte den heller ikke så mye.
Jeg hatet den. Du satt jo i sikkert 30 min og så på dem skulle slå igjenom vindu.
Når kommer denne på DVD?
veldig bra film synes jeg og. Ja det er ikke masse action o.s.v. så om man forventet å se et kult ran i klassisk hollywood-stil så er ikke dette filmen for deg.

Selv synes jeg filmen er bra, den vise hva som skjedde på en god måte. Men jeg synes bruken av kamerafokuset i noen scener var litt merkelig og forstyrrende. Men det hele føltes veldig realistisk og ga meg et godt inntrykk av at det var slik det faktisk skjedde.

Klassifiserer lett blandt de beste filmene jeg har sett i år. Men nå skal det sies at det har vært veldig mye dårlige filmer i år, og de siste jeg så var "salt" og "the american" og kan ikke akkurat si de satte standarden veldig høyt. (litt offtopic: Men de 2 filmene var helt elendige, ikke verd å se)
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Jeg hatet den. Du satt jo i sikkert 30 min og så på dem skulle slå igjenom vindu.
Vis hele sitatet...
Dette var jo også en av de tingene som gikk alvorlig galt under det ekte ranet, skulle de ikke ha viet det tid? (Sier vi 5 minutter ruteknusing (til sammen) er vi nok nærmere realiteten, men det er du vel egentlig klar over).
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mokko Vis innlegg
Er dette en like god film for oss som ikke har noe særlig forhold til saken?
Vis hele sitatet...
Absolutt. Jeg hadde merkelig lite forhold til saken selv om jeg bor i byen og kjente ikke så mange detaljer, men fikk fullt utbytte av den likevel. Det er godt mulig at man får bedre utbytte av filmen når man ikke kjenner til den.

Sitat av etse Vis innlegg
Selv synes jeg filmen er bra, den vise hva som skjedde på en god måte. Men jeg synes bruken av kamerafokuset i noen scener var litt merkelig og forstyrrende. Men det hele føltes veldig realistisk og ga meg et godt inntrykk av at det var slik det faktisk skjedde.
Vis hele sitatet...
Regissøren ble konfrontert med dette, f.eks med bruken av nærbilder, dårlig fokus på omgivelsene osv, og svarte at han ville at publikum skulle delta i ranet i stedet for å betrakte ranet.
Elsker Norske filmer om ran og generell kriminalitet i Norge så gleder meg sykt til denne...

Jeg digget miniserien RAN, hvordan er nokas-filmen i forhold?
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Elsker Norske filmer om ran og generell kriminalitet i Norge så gleder meg sykt til denne...

Jeg digget miniserien RAN, hvordan er nokas-filmen i forhold?
Vis hele sitatet...
Min mening var at ran var mye bedere. I Nokas saken har dem ikke noe om planlegging til ranet, ikke noe om flukten osv. Dette var fokusert kun på ranet i Nokas bygningen. Mere som en dokumentar.
Eneste jeg stusset litt på var slutten. Hadde håpet vi skulle se litt mer når de kom seg unna.
De oppholdt jo seg i en(eller to?) leiligheter etter ranet. Satt vel også fyr på bilene utenfor byen om jeg ikke husker helt feil? Vært spennende å hørt noen teorier om hvor pengene ble av også.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Utrolig bra film. Virker veldig ekte, realistisk og detaljert. Likte også at de brukte ukjente skuespillere(bortsett fra hun fra Hotel Cæsar).
Anbefales å ta en titt på den!
Vis hele sitatet...
Marit Synnøve Berg heter hun

Og når det gjelder hvor de oppholdt seg etter ranet, oppholdt ikke de seg på en campingplass eller noe sånt? Jeg husker ikke, jeg var yngre, så jeg brydde meg ikke stort da, men foreldrene og besteforeldrene mine bestemte seg for å dra med meg dit for å vise meg hvor de oppholdt seg. Om det var denne saken husker jeg ikke
Veldig bra gjennomført film. Men skulle gjerne sett Aksel Hennie og Nicholay Cleve Broch som 2 av ranerne.
Skal se den i morra. Noen som kan fortelle litt om hva man kan og ikke kan forvente seg av filmen?
Sist endret av Skogslarve; 6. oktober 2010 kl. 19:12.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Skal se den i morra. Noen som kan fortelle litt om hva man kan og ikke kan forvente seg av filmen?
Vis hele sitatet...
Du bør ikke forvente biljakter, vanvittige spesialeffekter, god stemning, latter og roping i kinosalen, glorifisering av ranere eller politi eller å lære noe særlig om personligheten til de involverte. Du kan heller ikke forvente pompøs filmmusikk, oneliners eller nakne kvinner.

Du kan derimot forvente en tett og spennende film som er så tett på sannheten som overhode mulig, samt mange filmatiske og regimessige genialiteter.
Det er ikke brukt noen dataeffekter untatt slow-motion.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du bør ikke forvente biljakter, vanvittige spesialeffekter, god stemning, latter og roping i kinosalen, glorifisering av ranere eller politi eller å lære noe særlig om personligheten til de involverte. Du kan heller ikke forvente pompøs filmmusikk, oneliners eller nakne kvinner.

Du kan derimot forvente en tett og spennende film som er så tett på sannheten som overhode mulig, samt mange filmatiske og regimessige genialiteter.
Vis hele sitatet...
I kinosalen i Trondheim var det flere ganger latter i salen. Da spesielt med scenene der tilfeldige forbipasserende ikke forstod hva som foregikk, og fortsatte livet som om ingenting skjedde. Dette har nok sammenheng med at rogalendinger er mer følelsemessig tilknyttet til ranet enn andre vil jeg tro.

Er fullstendig enig i beskrivelsen din av scenen der Klungland sitter død i bilen var særdeles bra.
Ellers syns jeg filmen var grei. Innser at jeg muligens hadde feil innstilling på forhånd. Jeg forventet en actionfilm, og fikk en dokumentar. Dette gjorde at jeg ikke ble helt overbevist av filmen underveis, men i etterkant innser jeg at filmen var meget bra. Noen av replikkene til hun dama som tok kommandoen inne i banken virket dog litt påklistret. Skuespilleren som spillte Klungland var derimot fantastisk bra.

Ellers fikk jeg med meg masse detaljer fra ranet som jeg tidligere ikke har fått med meg. Gisselet som måtte ligge på bakken, samt politimannen som ble tvunget ned på bakken var detaljer som var nye for meg. Ruteknusingen tok også mye lengre tid enn hva jeg har trodd tidligere.

Folk som skal se denne filmen bør være klare over at den har sterke dokumentariske tendenser. Se filmen for å sette deg inn i litt moderne historie, ikke for å få se en Hollywood-produksjon.
Sist endret av steili; 8. oktober 2010 kl. 01:03.
Dette er en film jeg gleder meg til å se. Har store forventninger til denne filmen og synes det ar bra at den ikke er en Hollywood film.
Klarer seriøst ikke å vente til jeg får sett den filmen! Har hørt veldig mye positivt om den Var der til og med under innspillingen
Jeg synes det var en bra film dokumentar om hva som faktisk skjedde, dette er ingen hollywood film.
Jeg har lagt merke til at de som sier at den er dårlig, faktisk ikke skjønner at det var slik det faktisk skjedde.
Filmen var OK,

Luket ut minst 5 tydelige film-feil(ikke fakta)
Tviler på at politiet opptrådde såpass uprofesjonelt som det ble vist i filmen.
Sitat av danskn Vis innlegg
Filmen var OK,

Luket ut minst 5 tydelige film-feil(ikke fakta)
Tviler på at politiet opptrådde såpass uprofesjonelt som det ble vist i filmen.
Vis hele sitatet...
Hva mener du?
Han mener vel for mye lensmannskontor, for lite SWAT.
Det var vel en meget viktig detalj i ranet. Ingen trodde ett så voldsomt og godt organisert ran kunne skje, så politiet hadde hverken treningen eller planleggingen som skulle til for å håndtere situasjonen.
Sist endret av Mith; 8. oktober 2010 kl. 10:38.
Gratulerer, ENDA en ræva Norsk film! Hva skjedde etter Flåklypa!? Jeezz..
Ser ut som de fleste liker dem, men jeg må nesten si meg uenig

Utrolig dårlig skuespill etter min mening...
Sist endret av A Goat; 8. oktober 2010 kl. 10:44.
Utrolig dårlig film... Skuespillerne var elendige og fikk ikke frem budskapet sitt. Det var for lite "suspense" og likte ikke filmen i det hele tatt. Grusomt.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Har store forventninger til denne filmen og synes det ar bra at den ikke er en Hollywood film.
Vis hele sitatet...
Om den er bra eller dårlig har vel ingenting med om den er laget i Hollywood eller ikke???

Tåpelig uttalelse. Så den er bra fordi den er norsk, før du i det hele tatt har sett den?
Sitat av tafsern Vis innlegg
Om den er bra eller dårlig har vel ingenting med om den er laget i Hollywood eller ikke???

Tåpelig uttalelse. Så den er bra fordi den er norsk, før du i det hele tatt har sett den?
Vis hele sitatet...
ordet "hollywood-film" er vel mer brukt om en type film, enn om hvor den kommer fra. Som gjerne beskriver filmer som tar i bruk standard action klisjeer og halvmorsomme one-linere innimellom magasinene de tømmer - og gjerne følger de uskrevne reglene som filmer laget i hollywood som oftest følger.

men ja skuespillet var ikke så veldig bra, det var stor sett amatørskuespillere, som ga litt preg i filmen. Men det var bedre slik enn at det hadde vært tatt i bruk kjente skuespillere, fordi da vilel det være kjente fjes og det ville kanskje ødelagt noe av virkelighetstroen rundt det hele som var det viktigste i mine øyne.

Det var mye kjedeligere og stive kommentarer, men det er slik det normalt er tidlig på dagen på en arbeidsplass etter min erfaring.
Sist endret av etse; 8. oktober 2010 kl. 12:22.
Dette var en veldig lærerik og ikke minst flott filmatisert dokumentar for en tragisk episode i Norsk historie, men det var en dårlig film likevel.
Jeg syns den var bra. Den ga et innblikk i historien om det som skjedde. Det med lastebilen på utsiden av politihuset var ganske smart. Men den ruta var vel litt tykkere enn de hadde planlagt. Og jeg er sikker på at hvis han politimannen ikke hadde begynt å skyte, hadde ikke han i bilen blitt drept.
Så filmen i går, og min mening er at filmen er jæskla bra!
Sitat av axelaxel Vis innlegg
Noen som har en idè om når den blir mulighet for å laste den ned fra nettet? Og ikke sånn dritt kvaltetet der en lite kid har sotte i kinosalen å filma med mobilen liksom :P
Vis hele sitatet...
Når den kommer på DVD. Tviler på at så mange tar sjansen på cam etter maxmanus episoden
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Når den kommer på DVD. Tviler på at så mange tar sjansen på cam etter maxmanus episoden
Vis hele sitatet...
Episoden? Hva skjedde?
Hadde høye forventninger til denne filmen. Men jeg ble dessverre skuffet. Synes ikke kamerabruken var spesielt god. Blenderverdien gjorde at man kun hadde skuespilleren i fokus, og ved flere anledninger så var jeg litt usikker hvor man befant seg geografisk. I tillegg synes jeg det var et dårlig forsøk på å lage en slags action-komedie med dokumentariske preg. Mye teite kommentarer. Filmen var også litt for treg etter min smak. Føler at jeg aldri fikk satt meg skikkelig inn i hver enkelt situasjon, men at jeg bare satt der og observerte på en måte...

Mener ikke at det var en dårlig film, men jeg ble skuffa pga forventningene. Filmen kunne blitt mye bedre om den var regissert på en annen måte.

Filmen får et norsk terningkast 4.
takk, for alt!
skal definetivt se denne filmen i uka!
Synes filmen var ganske god jeg. Til tider morsomme kommentarer og deler oppfatningen ved Klungelands død, var en veldig god scene. Ellers herlig å slippe Kristoffer Joner og Bjørn Sundquist. Amatørskuespillerne gjorde en helt ok jobb.
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
"Nå e di galne gutane i gang!"
Virker som at folk forventer seg en actionfilm. Denne filmen skulle på ingen måte være en actionfilm, men heller mer dokumentarisk. Og filmen skulle jo kun handle handle om selve ranet, ikke planleggingen eller hvor de dro etterpå.

Folk bør lese om filmene før de sees. Hvis du ble skikkelig skuffet fordi det var dokumentarisk film og ikke en actionfilm så er det jo din feil.

Sitat av danskn Vis innlegg
Filmen var OK,

Luket ut minst 5 tydelige film-feil(ikke fakta)
Tviler på at politiet opptrådde såpass uprofesjonelt som det ble vist i filmen.
Vis hele sitatet...
Hva med å dele det med oss andre?
For meg er det uvirkelig at de lager en spillefilm om ranet, så kort tid etter hendelsen. Nå har ikke jeg sett filmen, så skal ikke snakke med sterke ord, men det slo meg bare da jeg så i avisene at det skulle lages en actionfilm om denne targiske hendelsen. Tenker først og fremst på de som er innvolvert i dette. Kunne ventet noen år til med å lage lørdagsunderholdnig av episoden, syns nå jeg hvertfall.
etter jeg leste noe av det som står hær så har jeg bestemt meg for og gå på kino i mårra..
Jeg bare lurer på en ting, hvorfor kom aldri beredskapstroppen til politiet? Skal ikke de være der på .. 10min eller noe?
Sitat av locking123 Vis innlegg
Jeg bare lurer på en ting, hvorfor kom aldri beredskapstroppen til politiet? Skal ikke de være der på .. 10min eller noe?
Vis hele sitatet...
Alt skjedde jo på noen minutter?
Den var for kjedelig for min filmsmak, når man sitter der å ser på att de ikke kommer seg imellom det vinduet, blir nesten rastløs selv og forbanna, men, da de kom inn var det helt greit.
De skuespillerene som er der spillte veldig bra til å være amatører, og hvordan de skildrer hele historien rundt NOKAS ranet, er fantasisk, men som sagt, kjedelig film i seg selv, men fantastisk skildring av hva som hendte, leste en god del om selve ranet og alle som var med i ranet før jeg dro å så på filmen.