Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 6934
God kveld.

La meg få begynne med å si at jeg har søkt på forumet og lest gjennom de fleste postene, men føler fortsatt at det er noen ting jeg lurer på.

Jeg har oppkjøring 18/10/2010 og er ganske nervøs siden jeg ikke besto første gangen, var syk og utslitt (4 dager uten mat og bare 4 timer søvn natten før oppkjøring), så jeg gjorde en god del feil.

Bor ikke i en storby - vi har vel 2 rundkjøringer og ingen lyskryss, så den biten er grei.

Men det som er problemet er at det er dårlig skilting når det kommer til fartsgrenser. La meg gi et eksempel. På en utkjørsel i byen der jeg skal kjøre opp (rett utenfor sentrum) er det ikke ett eneste fartsgrenseskilt på fra utkjørselen og 2-300m lengre bort i gata. Hvordan vet jeg hvor fort jeg skal kjøre? Kan jeg spørre sensor om dette?

Under forberedelsestimen(e) kjørte vi på en landevei hvor fartsgrensen var 80, men kjørelærer sa jeg burde holde lavere fart pga det er sau som går fritt i akkurat det området. Burde jeg holde lavere fart selv om det ikke er noen sau i veien / grøften?

På sikkerhets-sjekken før forige oppkjøring ble jeg bedt om å teste nærlys og sjekke om de var riktig innstilt. Jeg sa at de virket og var riktig innstilt, men fikk minus på dette pga jeg ikke holdte et A4-ark foran lysene og sjekket. Flere jeg snakket med sa at dette hadde de aldri hørt om. Hva kan jeg gjøre for å forberede meg på sikkerhets-sjekken, og kan noen (hvis noen gidder) ramse opp de 32 spørsmålene (hvis det er 32, husker ikke) man kan få?

Jeg vet jeg kommer til å bli spurt om hvordan jeg synsoppkjøringen gikk, men det som er problemet her er at jeg har problemer med å huske / legge merke til feil jeg gjør, hva kan jeg gjøre for å forbedre dette?

Kjørelærer har sagt at før man begynner skal man utføre en trykktest av bremser for å sjekke at de tåler et 100 kilos trykk, dette gjorde jeg sist ved å trø hardt på bremsen et par ganger, noe sensor tydeligvis ikke syns var nok. Er det bare å trampe så hardt man klarer et par ganger på bremsen?

Jeg sliter også litt med å legge merke til andre skilt enn fartsgrenseskilt, men regner dette går bra så lenge jeg er våken og opplagt og bruker følger godt med.

Er det galt å spørre sensor om ting som f.eks fartsgrense, hvilken avkjørsel / hvilken vei jeg skal kjøre (hvis kjørelærer f.eks sier "Kjør mot Andenes" og det er en semitrailer som blokkerer sikten til skiltet, det skjedde sist) osv?

Sist men ikke minst, takk for at du leste gjennom, og har du noen andre tips som kan hjelpe meg? Kjør på!

Legger meg nå, men kommer tilbake i morgen tidlig for å lese / svare i denne tråden.

--
Dimergon
Sist endret av Dimergon; 5. oktober 2010 kl. 22:08.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Men det som er problemet er at det er dårlig skilting når det kommer til fartsgrenser. La meg gi et eksempel. På en utkjørsel i byen der jeg skal kjøre opp (rett utenfor sentrum) er det ikke ett eneste fartsgrenseskilt på fra utkjørselen og 2-300m lengre bort i gata. Hvordan vet jeg hvor fort jeg skal kjøre? Kan jeg spørre sensor om dette?
Vis hele sitatet...
Uten skilting skal du kjøre etter veitrafikkens lover om fartsgrense. Det er forskjell på landevei og tettbebodd strøk. Hvis det ikke er skiltet og det er tettbebodd er fartsgrensen 50, og hvis det er landevei er fartsgrensen 80.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Under forberedelsestimen(e) kjørte vi på en landevei hvor fartsgrensen var 80, men kjørelærer sa jeg burde holde lavere fart pga det er sau som går fritt i akkurat det området. Burde jeg holde lavere fart selv om det ikke er noen sau i veien / grøften?
Vis hele sitatet...
Selv om fartsgrensen er satt, skal man kjøre etter forholdene. Det er ikke slik at vegvesenet skal sette opp skilter i hver eneste sving, og det er heller ikke meningen at du skal kjøre i 80 inn i en sving selv om strekningen er 80. Kjør etter forholdene, og om det betyr at det kan være sau midt i veien i neste sving, avpass farten.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
På sikkerhets-sjekken før forige oppkjøring ble jeg bedt om å teste nærlys og sjekke om de var riktig innstilt. Jeg sa at de virket og var riktig innstilt, men fikk minus på dette pga jeg ikke holdte et A4-ark foran lysene og sjekket. Flere jeg snakket med sa at dette hadde de aldri hørt om. Hva kan jeg gjøre for å forberede meg på sikkerhets-sjekken, og kan noen (hvis noen gidder) ramse opp de 32 spørsmålene (hvis det er 32, husker ikke) man kan få?
Vis hele sitatet...
Husk at dette er noe som man sjelden stryker på, og spørsmålene varierer fra å peile olje til å peke på varseltrekant. Klassikerne her er å peke på bremseoljebeholderen og dens max og min. Trikset her er å åpne panseret på bilen du skal kjøre opp med og kartlegge hva som er hva.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Jeg vet jeg kommer til å bli spurt om hvordan jeg synsoppkjøringen gikk, men det som er problemet her er at jeg har problemer med å huske / legge merke til feil jeg gjør, hva kan jeg gjøre for å forbedre dette?
Vis hele sitatet...
Du må rett og slett legge merke til feil du gjør. Om det er din svakhet, så er det også din svakhet som sjåfør. Hvis du ikke vet hva du gjør feil må du bare håpe på at du heller ikke har gjort noen. Sensor gir deg muligheten til å gjøre et bedre inntrykk ved at du faktisk vet hvordan ting SKAL gjøres, og at du var i en stressende situasjon - og normalt sett vil vite om hva som er best å gjøre. F.eks å blinke ut av rundkjøring, øke farten bedre i påkjøringsfelt, tilpasse fargen til vikepliktskryss osv osv. Som sagt; om du ikke vet om hva du gjør feil, så betyr jo det også at du ikke vet hva som er rett. Tips: Bli bedre.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Kjørelærer har sagt at før man begynner skal man utføre en trykktest av bremser for å sjekke at de tåler et 100 kilos trykk, dette gjorde jeg sist ved å trø hardt på bremsen et par ganger, noe sensor tydeligvis ikke syns var nok. Er det bare å trampe så hardt man klarer et par ganger på bremsen?
Vis hele sitatet...
Det man gjør er å først trykke et par ganger, deretter presse hardt. Da skal pedalen ikke gli langt inn, men tåle det konstante trykket. Videre skal du beholde trykket og starte motoren. Da vil du merke at bremsekraftforsterkeren slipper og pedalen glir litt inn.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Jeg sliter også litt med å legge merke til andre skilt enn fartsgrenseskilt, men regner dette går bra så lenge jeg er våken og opplagt og bruker følger godt med.
Vis hele sitatet...
Ditt problem. Dette må du klare.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Er det galt å spørre sensor om ting som f.eks fartsgrense, hvilken avkjørsel / hvilken vei jeg skal kjøre (hvis kjørelærer f.eks sier "Kjør mot Andenes" og det er en semitrailer som blokkerer sikten til skiltet, det skjedde sist) osv?
Vis hele sitatet...
Aldri spør sensor om noe som helst. Hvis du gjør en feil i kjøreruten, påpek det, begrunn det, og spør om videre veivalg. Tar du f.eks feil valg av felt i rundkjøringen, si "nå gjorde jeg dette.....", og IKKE gjør et ulovlig feltbytte for å på død og liv kjøre der sensor sier.

Ellers:
Når du bor der du bor så er det disse tingene jeg vil tro at sensor mener du må kunne med 150% sikkerhet:
- Hva fartsgrensen er
- Hvilken fart som er riktig i forhold til kjøreforhold
- Når du har vikeplikt eller forkjørsrett
- Bussen i busslommen har forkjørsrett når fartsgrensen er opp til 60kmh
Tips:
- Lær deg hvordan veimerkingen beskriver hvilken fartsgrense det er -3m+1m mellomrom = 50 eller lavere, 9m+3m mellomrom = 60 eller høyere.
- Lær deg alle skilt som har noe med vikeplikt og forkjørsrett å gjøre - og vær konstant på leting etter dem når du kjører.
kjørelæreren min fortalte om en som virkelig ike kunne lese retningsskilt, han kjørte feil retning hele veien, men besto oppkjøringen. Det har ikke noe med sikker kjøring å kunne lese retningsskilt med mindre det er omkjøringsskilt ved veiarbeid osv! du skal alltid tilpasse fart etter føre og forhold, forhold som i sau ved veien så vær oppmerksom! husk regel 50km/t i tettbygdstrøk og 80km/t utenfor!

Lykke til, har selv oppkjøring i Oslo 13.10 :O
Når det kommer til fartsgrenser i Norge, har vi generelt to fartsgrenser om ikke annet er skiltet. Det er 50 og 80. 50 Skal benyttes i tettbygde strøk og 80 utenfor. Om du er usikker på disse, ville jeg ha spørt kjørelærer under øvelseskjøring hvis du kjører på slike veier. Slik jeg oppfattet det så skal du bruke sunn fornuft om ikke annet er oppgitt, er det ikke skiltet men du ser at det er tett med hus, så peiser du ikke på i 80. Jeg vil også sitere trafikkreglene som sier at "Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring."

Når det kommer til dette med å se skilter, vil jeg si at det burde være en nødvendighet for å fungere optimalt i trafikken. Det er muligens ikke alltids like viktig å se hvilken riksveg du kjører på eller hvor du kommer ved neste avkjørsel, men ved ukjente steder så kan det være viktig. Jeg mener også at det skal være et krav at du skal kunne se hele trafikkbildet og i dette trafikkbildet gjelder også skilting. Et godt tips under kjøring for å oppfatte skilter, som jeg brukte under øvelseskjøring, er å si høyt til deg selv hva skiltene betyr når jeg ser de, slik at du selv er bevisst på skiltene og du vet med deg selv at du har sett de. Både jeg og kjørelærer synes det var positivt når jeg sa ting høyt til meg selv, under øvelseskjøring.

Vurdering under oppkjøring skal være en helhetsvurdering av sensor sin side for å vurdere hvorvidt sensor har lyst til å slippe deg ut i trafikken som en selvstendig sjåfør. Dette innebefatter, slik jeg tolker det, at sensor skal se på det helhetlige bildet under kjøreturen. Derfor kan man ha småfeil, men så lenge man viser sensor at man er klar over hvilke feil man har gjort og kommenterer det, så ser sensor at du er bevisst på det i etterkant og at du vet hva du må jobbe med. Slik tolker jeg opplegget med oppkjøring, etter en del snakk med min kjørelærer og det virket slik når jeg kjørte opp. Når det kommer til dette med å spørre sensor hvilken fartsgrense det er, så vil jeg si at dette er en dårlig idè. Dette er noe du skal kunne og sensor skal på en måte være en passasjer som sitter på og vurderer din selvstendige kjøring.

Sikkerhetssjekken er vel mer eller mindre pugging av hvordan bilen fungerer og hvordan den fungerer rent teknisk. Til å hjelpe meg med dette, fikk jeg et ark av kjørelærer med forskjellige temaer som jeg kan få på kontrollen i forkant av kjøringa. Hør med din kjørelærer om de har noe tilsvarende, det er tross alt kjørelærer sin jobb å få deg klar til oppkjøring, så dette burde de kunne.

Dette ble en post med noe synsing fra min side slik jeg tolker mye av det. Det er ikke lenge siden jeg hadde oppkjøring, så veldig erfaren er jeg ikke. Derimot har jeg vært igjennom mye av det samme som det du har og ønsker deg lykke til på oppkjøringa.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Litt sen, men hvordan gikk det?