Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1845
Jeg lurer:

Hvor viktig er egentlig BSU?

edit: For de som lurer er BSU Boligsparing for Ungdom

3-4 tusen kroner i skattefradag hvert år sånn circa er jo helt klart en bonus.
Men samtidig utgjør jo dette bare en månedslønn eller to på et tiår.

Jeg er usikker på hvor godene rentene er, de varierer vel fra bank til bank. Men det er klart at hvis dette opplegget stimulerer sparing så må den nødvendigvis være ganske god? Kjappe googlesøk fra meg viser at storebrand BSU gir 3.95% rente og Postbanken gir 4,20%. DnBnor (som jeg selv har) er mildt sagt vage. Jeg vet forøvrig ikke helt sikkert om Postbanken og Storebrand har fastsatte renter eller om de forandrer seg med med beløp på konto, men de reklamerer hvertfall med det som er nevnt over.

Poenget mitt er at du kan finne kontoer som gir like god og bedre rente. Hva er egentlig vitsen med BSU da?

Teller det rett og slett veldig positivt den dagen behovet for boligkjøp står for tur? Man skal jo som kjent enten betale en viss % av kjøpet umiddelbart eller ha en sikkerhet i noe annet (egne foreldre er ofte brukt).


Kortversjonen er at jeg er keen på ta ut penga på BSU kontoen min, men det er en permanent avgjørelse og da kan jeg aldri opprette BSU konto igjen. Dette ble jeg hvertfall fortalt i banken (DnBnor som tidligere nevnt)

edit2: I tillegg er man nødt til å betale tilbake tidligere skattegodtgjørelser.

Meninger?
Sist endret av HELEflaska; 1. oktober 2010 kl. 08:07.
La pengene stå! Du har mye mye mye lettere for og få lån med bedre vilkår hvis du har en BSU konto med en grei sum på når du eventuelt skal kjøpe bolig. Bedre renter på lån osv.
Er du sikker på det? Jeg har jo hørt det greiene der selv men jeg ser ikke at du MÅ ha hatt en BSU konto for å få de beste rentene, du trenger simpelthen en viss % av lånet som skal tas i forskudd
Ja det stemmer. Etter de nye reglene som kom i sommer i år, så må man stille med en egenandel av boligens verdi på 10%. Men, banker har en tendens til og virke mer lystne på og gi deg lån generelt når man har en BSU konto, da det viser at du faktisk har en viss styring på din egen økonomi og lignende, og da har man også lettere for og få de beste vilkårene på boliglånet. 10% av boligens verdi MÅ du jo ha i egenandel uansett, og det blir jo som regen noen 100 tusen. Sånn er det hvertfall i min bank, og jeg vil ikke tro at det er så forskjellig hos andre banker.
Sist endret av Haagens; 1. oktober 2010 kl. 08:20.
Sitat av Haagens Vis innlegg
Ja det stemmer. Etter de nye reglene som kom i sommer i år, så må man stille med en egenandel av boligens verdi på 10%. Men, banker har en tendens til og virke mer lystne på og gi deg lån generelt når man har en BSU konto, da det viser at du faktisk har en viss styring på din egen økonomi og lignende, og da har man også lettere for og få de beste vilkårene på boliglånet. 10% av boligens verdi MÅ du jo ha i egenandel uansett, og det blir jo som regen noen 100 tusen. Sånn er det hvertfall i min bank, og jeg vil ikke tro at det er så forskjellig hos andre banker.
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg tror liksom ikke at banken er noe mindre lystne på å gi deg lån hvis du har opparbeidet en stor sum over tid på en vanlig sparekonto. Jeg tror alikevel ikke at du tar feil, men bankene stiller ingen garanti for bedre vilkår bare fordi du bedriver BSU sparing. Hvis rentene på andre sparekontoer enn BSU er bedre kan det godt være at de usle 4000 lakna i året er ikke er noen dealbreaker uansett.

Nå prøver jeg selvfølgelig å overbevise meg selv om at BSU kontoen min er penger jeg bør ha nå så jeg setter pris på innspillet ditt uansett
I tillegg til det som står her om lettere lån, vil også BSU folka sette deg som BSU bruker, forran i kø ved kjøp av bolig, framfor de som ikke er BSU brukere.

Har vært litt dårlig på å sette av lønna til BSU, tror dere 2000/mnd holder? ^^
hehe, ok. Kjenner til følelsen. Tok selv ut alle pengene jeg hadde på BSU da jeg ble arbeidsledig for noen år siden, og dette er noe jeg angrer på nå. Driver for tiden og ringer til forskjellige banker for og få meg lån, og det første de spør om er jo om jeg har BSU konto. Jeg har jo en ny en nå som jeg har spart opp en liten sum på, så det byr jo ikke på problemer for min del. Men det virker nesten som om det er et krav for og få lån hos enkelte banker. Men kan godt være at det er det samme om du sparer på en annen konto, men jeg personlig vil ikke tro det ettersom de er så ivrige på og spørre etter den BSU kontoen

Sitat av Niveum Vis innlegg
I tillegg til det som står her om lettere lån, vil også BSU folka sette deg som BSU bruker, forran i kø ved kjøp av bolig, framfor de som ikke er BSU brukere.

Har vært litt dårlig på å sette av lønna til BSU, tror dere 2000/mnd holder? ^^
Vis hele sitatet...
Du kan spare max 20 000 i året, så del dette på 12 og spar det hver måned, så oppnår du maksimalt skattefradrag
Sitat av Haagens Vis innlegg
hehe, ok. Kjenner til følelsen. Tok selv ut alle pengene jeg hadde på BSU da jeg ble arbeidsledig for noen år siden, og dette er noe jeg angrer på nå. Driver for tiden og ringer til forskjellige banker for og få meg lån, og det første de spør om er jo om jeg har BSU konto. Jeg har jo en ny en nå som jeg har spart opp en liten sum på, så det byr jo ikke på problemer for min del. Men det virker nesten som om det er et krav for og få lån hos enkelte banker. Men kan godt være at det er det samme om du sparer på en annen konto, men jeg personlig vil ikke tro det ettersom de er så ivrige på og spørre etter den BSU kontoen
Vis hele sitatet...
Du fikk ny selv om du tok ut alle pengene du hadde på BSU? Det motstrider hva en ansatt hos DnB fortalte meg da jeg spurte om akkurat dette samt wikipedia lenken jeg ga. Takk for at du deler personlig erfaring.

Sitat av Niveum Vis innlegg
I tillegg til det som står her om lettere lån, vil også BSU folka sette deg som BSU bruker, forran i kø ved kjøp av bolig, framfor de som ikke er BSU brukere.
Vis hele sitatet...
Kilde på utsagn?
Fikk ikke ny, den gamle ble bare ikke stengt. Så vidt jeg vet kan man ta ut penger som er satt inn på konto samme året som man ønsker og ta ut uten at kontoen blir stengt (jeg hadde kun spart 8-10 mnd'er, så jeg fikk ta ut alt). Dette gikk hvertfall i min bank som er noen hundre ganger mindre en DNB forsåvidt. Så godt mulig de store bankene har strengere regler.
Sitat av Niveum Vis innlegg
I tillegg til det som står her om lettere lån, vil også BSU folka sette deg som BSU bruker, forran i kø ved kjøp av bolig, framfor de som ikke er BSU brukere.

Har vært litt dårlig på å sette av lønna til BSU, tror dere 2000/mnd holder? ^^
Vis hele sitatet...
Hvem er disse BSU-folka som lar deg gå foran i køen? Du blander ikke med OBOS-leiligheter, hvor medlemskap gir deg bedre odds? Da jeg kjøpte leilighet var det ingen som spurte meg om BSU, verken banken eller selger.
Bankene liker veldig godt at du sparer penger på bsu, og er veldig behjelpelige med lån når de ser at du har fylt opp bsu kontoen din med 20tusen i noen år.

Du tjener mer på og spare 20tusen vært år på bsu en du gjør på en høyrentekonto, da tenker jeg på at du stiller mye sterkrkere vist du skal ha lån og banken ser at du har spart stabilt i noen år.

Bankene tjener godt på bsu også!
En BSU-konto er noe av det lureste unge mennesker kan investere i. En ren gavepakke fra staten. Bra rente og 4k cash tilbake på skatten om du sparer maksbeløpet hvert år. Det beste er å la pengene stå til man er 33 år og deretter betale ned boliglånet.

Selv kan jeg ikke se noen som helst grunn til å ikke spare, så fremt man har muligheten.
Jeg føler folk ikke har lest innleggene mine. Som sagt er jeg klar over 4k cash tilbake om man sparer maksbeløpet, men er renta virkelig så bra? Så langt tyder ikke min research på at den er så fryktelig sammenlignet med andre sparekontoer. Jeg ser heller ikke noe skriftlig fra en bank om at BSU gir noensomhelst fordel i boliglån sammenheng utenom faktumet at man har spart (noe man kan gjøre på en helt vanlig sparekonto også!)

At bankene tjener godt på bsu bryr jeg meg ikke nevneverdig om!
Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Jeg føler folk ikke har lest innleggene mine. Som sagt er jeg klar over 4k cash tilbake om man sparer maksbeløpet, men er renta virkelig så bra? Så langt tyder ikke min research på at den er så fryktelig sammenlignet med andre sparekontoer. Jeg ser heller ikke noe skriftlig fra en bank om at BSU gir noensomhelst fordel i boliglån sammenheng utenom faktumet at man har spart (noe man kan gjøre på en helt vanlig sparekonto også!)

At bankene tjener godt på bsu bryr jeg meg ikke nevneverdig om!
Vis hele sitatet...
Konklusjonen ut fra alle inleggen her vil jeg tro er : Sparer du på BSU, så tjener banker mer penger på deg, og er dermed mer villige til og gi nettop deg lån. Enhver økonomisk rådgiver vil nok anbefale deg og spare på BSU (nei jeg har ingen kilder, går bare utifra rådene jeg har fått fra forskjellige banker).
Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Er du sikker på det? Jeg har jo hørt det greiene der selv men jeg ser ikke at du MÅ ha hatt en BSU konto for å få de beste rentene, du trenger simpelthen en viss % av lånet som skal tas i forskudd
Vis hele sitatet...
Ikke dersom du har BSU i banken, gjelder iallefall den banken jeg er medlem i.
Bankene plikter å tilby førsteprioritets pantelån til bolig fire ganger sparebeløpet. Du finner mer og bedre info på lovdata.no

Om du går på nettsteder som sammenligner rentene fra forskjellige banker, vil du se at BSU-renten ligger på rundt 1% høyere i snitt.Og det fra første krone.
Sitat av HELEflaska Vis innlegg
Jeg føler folk ikke har lest innleggene mine. Som sagt er jeg klar over 4k cash tilbake om man sparer maksbeløpet, men er renta virkelig så bra? Så langt tyder ikke min research på at den er så fryktelig sammenlignet med andre sparekontoer. Jeg ser heller ikke noe skriftlig fra en bank om at BSU gir noensomhelst fordel i boliglån sammenheng utenom faktumet at man har spart (noe man kan gjøre på en helt vanlig sparekonto også!)

At bankene tjener godt på bsu bryr jeg meg ikke nevneverdig om!
Vis hele sitatet...
Regnestykket er enkelt:
20 000/år inn på BSU = 7,5 ÅR før den er fyllt opp.

4 000 * 7,5 = 30 000

På 7,5 år, FØR rentene, så har du fått 30 000 tilbake.

Finn meg en annen konto som gir tilsvarende rente (Rente + skattefradraget).
BSU har ofte markant høyere rente enn annen konto i tillegg.
I min bank kan jeg med BSU få låne opptil 100 % av banken, uten BSU får jeg bare opp til 75 %.
Sist endret av davste; 1. oktober 2010 kl. 11:16.
Jeg vil anbefale TOBB medlemskap om du skal kjøpe bolig!
Vi var medlemmer, og fikk da forkjøpsrett.. Og flere andre fordeler.

TOBB
Det at du har 20 000 på BSU betyr at du kan ta et lån med banken dette beløpet ganger 6. Når du har fyllt opp til 150 000 kan du da minst ta opp lån på 900 000
Sitat av Radetzky Vis innlegg
Bankene plikter å tilby førsteprioritets pantelån til bolig fire ganger sparebeløpet. Du finner mer og bedre info på lovdata.no

Om du går på nettsteder som sammenligner rentene fra forskjellige banker, vil du se at BSU-renten ligger på rundt 1% høyere i snitt.Og det fra første krone.
Vis hele sitatet...
Finner ikke noe med et søk på BSU @lovdata..

Det du sier om BSU-renta viser seg dog å stemme ganske bra.

Den beste BSU-renta er 4.50% for øyeblikket, beste høyrente er 3.50%

Min (DNBNOR) er på 4.20%

Å ta ut penga er definitivt en kortsiktig løsning, ikke det at jeg hadde tenkt til å gjøre det sånn umiddelbart uansett. Skal gjøre no mer research, de hadde kommet utrolig godt med. Er ikke i stand til å putte noe inn på kontoen i år eller de neste uansett.
http://www.lovdata.no/all/tl-1999032...071.html#16-10

http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-1...-1158-199.html

http://www.storebrand.no/site/stb.ns...for_ungdom.pdf


Jeg har ikke reknet over dette selv, men i tilfeller med lav rente kan man faktisk på å ta opp et forbrukslån på 20k og sette disse på BSU, uten å tape penger. Forutsetter såklart rask nedbetaling; fortjenesten er langt fra like bra, men det gir fortsatt samme signal til banken.