Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2809
Skrivefeil i overskriften: Hvorfor = Hvordan. Hehe

Mange her vet sikkert at man ikke kan kjøpe mer enn kvoten på Duty Free i Norge. Dvs 250 gram snus eller en kartong røyk. Noe som suger ganske hardt!

Systemet de bruker der er å ta boardingkortet, så stempler de dette. Etter det har blitt stemplet kan man ikke kjøpe mer alkohol/tobakk på kortet.

Så kommer greia! På Duty butikken kan man bruke 3 forskjellige beviser når man handler alkohol/tobakk. Og det er boardingkort, bagasjekvitering og reisedokumenter. Så hvis man går i kassen med, si, kvota på snus. Stempler de bevisene. Men hvis du er lur, viser du bare ett av reisebevisene. Så går du bare inn i butikken, henter mer snus og viser ett av de andre bevisene. Dette kan man til sammen gjøre 3 ganger siden man har tre forskjellige reisebeviser! Har du bevis på SMS kan du faktisk holde på til du går tom for kasser!

Husk å gå i forskjellige kasser hver gang. Er det mye å gjøre der, er sjansen for å bli "tatt" veldig veldig liten.

Så var det tollen da. Trikser der er bare å gå gjennom tollen som om alt er normalt! Tollen er ekspert på å se om folk er nervøse eller ikke. Så, take it easy gjennom tollen. Så blir du ikke stoppet der heller. =D
Sist endret av jegermeg; 6. august 2010 kl. 02:22.
Evt. Hvis du er to personer, kan du kjøpe sprit på den enes kvote, og tobakk din kvote.
Så ber du om kviteringen, fordi du glemte noe.
Da kan du gå og kjøpe en ny flaske sprit og mer tobakk( vis frem kviteringene som tilsier at du har igjen litt på hver kvote.)
Step tre blir da å bare vise de to første kviteringene når du går for å handle en tredje gang. Ergo kan du kjøpe mer enn nok, bare husk at tollen står etter taxfree'n og at det er kjedelig å bli stoppet med bagen full av taxfree-varer du har jukset til deg.
Det er jo ikke vanskelig å få med seg mer enn kvoten da man kan kjøpe ubegrensede mengder enten på vei ut av Norge, eller mens man er i utlandet. Uansett hvor man kjøper det må man gjennom tollen på vei inn.
Jeg tok Fjordline til Danmark for noen uker siden. Da ba de om boardingcard. Jeg sa "de ligger oppe" - det slo meg jo ikke at jeg måtte vise dem på vei ut av landet. Karen i kassen sa at jeg bare skulle komme ned med dem etterpå, så jeg betalte, tok varene og gikk. Gadd selvsagt ikke gå ned igjen.
På vei hjem gikk jeg også uten boardingcard for å kjøre samme taktikk. Kona sto rett før meg i kassen, også hun uten boardingcard. Da fikk vi ingen spørsmål i det hele tatt, og dermed hadde jeg både tre ruller snus fra turen, og fire kartonger med røyk fra returen.

Jeg mener jeg leste at de skulle slutte med dette kontrollsystemet på vei hjem fra utlandet. Sto i en eller annen avis i fjor, mener jeg. Men hvorfor i helsikke sjekket dem på vei ut? Det har jeg aldri vært med på før...