Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3342
Leste i avisen for ett års tid siden og da stod det en artikkel om at politiet skulle begynne å bruke en device som ikke bare målte om billistene hatte driukket alkohol men som også kunne sjekke dem om de hadde inntatt narkotiske stoffer. Denne artikkelen slo meg i kveld da jeg pratet med en bekjent som her om dagen hadde blitt stoppet i promillekontroll, der han fortalte meg at de ikke brukte en alkomåler men en device som de holdte ved rattet. Det var ikke behov for å blåse eller puste i den retningen de målte, bare sitte helt vanlig.

Så mitt spørsmål til dere freakere er om dere har kjennskap til dette, om så gjerne foklare litt om hva dette er og hvilke stoffer som den kan plukke opp. Kan klærne ha noen innvirkning på målingen?
Høres bogus ut spør du meg. Jeg vet ikke om noe som kan bli detektert på pusten annet enn alkohol. Da må det i såfall være blod/hår prøve eller ekstrementer, noe som er litt urealistisk. Dessuten f.eks ved hårprøve så kan det ligge spor av hva man har inntatt fra en god tid tilbake (spørs på hva det var) betyr det da at man ikke kan kjøre bil i 4 uker etter man har blazet? Sorry mac



Håper jeg tar feil tho, rus har INGENTING og gjøre i trafikken
Sist endret av Lataralus; 2. juli 2010 kl. 06:07.
Nåja, Her får du kjøpt slike tester det er snakk om (selv om det koster nesten 2k for 10 stykker) så bogus er det nok ikke.
leste om det der, kan da umulig være noe politiet kan bruke på en vanllig rutine kontroll.


"•2. Instruer personen som skal testes om ikke å innta noe som helst minst 10 minutter før testen skal utføres. Det gjelder mat, drikke, tyggegummi, tobakkprodukter."

står også noe om amf og meta. :
Avhengig av hvordan personen har inntatt stoffet, kan amfetamin og metamfetamin detekteres i oral væske innen 5-10 minutter etter inntak, og opptil 72 timer etter inntak.

så jeg tviler nok sterkt på at politiet bruker noe sånt.

Ble stoppa med noen kompiser her om dagen. De trodde alle mann var dopa. Sjåføren har aldri rørt noe stoff men han måtte nesten inn å ta blodprøve. men vi andre som satt der skakke som f la di ikke merke til.

politiet har alt for lite kunskap virker det som.
Sitat av DfenZ Vis innlegg
Nåja, Her får du kjøpt slike tester det er snakk om (selv om det koster nesten 2k for 10 stykker) så bogus er det nok ikke.
Vis hele sitatet...
Har også sett at de har begynt med spytt tester, men vet du om det er de du linker til, som politiet faktisk bruker ?


Off-topic:
Helt konge den underbuksa med hulrom som de selger. Selges tydligvis inkludert bremsespor også:
http://www.prozeed.no/hjem/produkter...med-skjult-rom
Sitat av cazber Vis innlegg
Har også sett at de har begynt med spytt tester, men vet du om det er de du linker til, som politiet faktisk bruker ?


Off-topic:
Helt konge den underbuksa med hulrom som de selger. Selges tydligvis inkludert bremsespor også:
http://www.prozeed.no/hjem/produkter...med-skjult-rom
Vis hele sitatet...

Underbuksen er nok beregnet til å legges sammen med skittentøyet da den har en relativt stor brun fartstripe i baken.

De fleste tyver vil nok ikke berøre denne.

hahah , sikkert brukt også ? :P


Men jeg leste ikke så altfor lenge siden at politiet skulle innføre noe ala samme som alkotest, men bare narkotest + alkotest i et. Blåseinstrument
amber's Avatar
Trådstarter
Synd man ikke fikk klarhet i dette. Vil legge til at personen som fortalte meg om denne opplevelsen er høyst troverdig og har ingen grunn til å fortelle meg eventyr, så jeg tar det han sa for god fisk. Rart det ikke er noen her som har opplevd noen lignende...
Sitat av amber Vis innlegg
Synd man ikke fikk klarhet i dette. Vil legge til at personen som fortalte meg om denne opplevelsen er høyst troverdig og har ingen grunn til å fortelle meg eventyr, så jeg tar det han sa for god fisk. Rart det ikke er noen her som har opplevd noen lignende...
Vis hele sitatet...
Tror dette er en test som sjekker om det har blitt røyket marihuana i bilen de siste 12 timer eller noe. Har hørt om folk som har blitt stoppet og testet på samme måte, og da har de fått beskjed om at det er en test for marihuana i hvert fall.
Det sies jo at man kan finne spor av hasj i kroppen mange uker etter at man brukte dette, men man kan vel ikke straffes fordi om man røkte en joint feks. lørdagkveld og blir stoppet på mandag? Når det gjelder alkohol så bruker man en lovbestemt grense for å skille lovlig/ ulovlig bilkjøring. Har man dette når det gjelder narko? og hva med de legale medikamentene du får hos legen? Kan de som får feks. ritalin kjøre bil? Kanskje legene sier til pasienten: "vent med å kjøre i 2 timer etter at du har tatt dosen din med valium" Eller er det slik at rød trekant betyr totalforbud for kjøring? Når det gjelder alkohol så har man jo noen beregnings formler for forbrenning av alkoholen slik at man nogenlunde kan regne seg til om man kan kjøre eller ikke. Burde ha noe av det samme for brukere av dop, både det illegale og det lovlige, slik at man vet ca. når man er nykter. Sikkert vanskelig med tanke på kroppsvekt og forbrenning ol. men en slags beregning hadde vært fint for å få fjernet noe av kjøringen i påvirket tilstand.
Sist endret av kåreklarlakk; 4. juli 2010 kl. 11:15. Grunn: skrivefeil
Når du inntar narkotiske midler er du ikke skikket til å kjøre bil da du ikke oppfyller edruelighetskravet.

Angående legemidler med rød trekant kan legen opplyse om hvor lenge etter man kan kjøre bil. De vil ofte fortelle deg at du har ansvaret for å kjenne på dette selv. om du er usikker på formen skal du selvsagt ikke kjøre.
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Når du inntar narkotiske midler er du ikke skikket til å kjøre bil da du ikke oppfyller edruelighetskravet.
Vis hele sitatet...
Det samme gjelder alkohol.

[EDIT] http://www.dagbladet.no/2009/11/25/n...oring/9198750/
Sist endret av cazber; 4. juli 2010 kl. 12:10.
forskjellen er at edruelighetskravet blir håndhevet overfor narkotiske stoffer andre steder enn langs "bibelbeltet i sør"
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av kåreklarlakk Vis innlegg
Det sies jo at man kan finne spor av hasj i kroppen mange uker etter at man brukte dette, men man kan vel ikke straffes fordi om man røkte en joint feks. lørdagkveld og blir stoppet på mandag? Når det gjelder alkohol så bruker man en lovbestemt grense for å skille lovlig/ ulovlig bilkjøring. Har man dette når det gjelder narko?
Vis hele sitatet...
Jeg sliter med å finne kilden, men flere steder i usa bruker de tester som skiller mellom metabolittene fra delta-9-thc.
De kan da skille om du nettopp har røkt (har aktive virkestoffer i deg) eller bare har røkt innen 2-3 uker (bare har inaktive metabolitter i deg).
Sitat av amber Vis innlegg
Synd man ikke fikk klarhet i dette. Vil legge til at personen som fortalte meg om denne opplevelsen er høyst troverdig og har ingen grunn til å fortelle meg eventyr, så jeg tar det han sa for god fisk. Rart det ikke er noen her som har opplevd noen lignende...
Vis hele sitatet...
opplevd det samme, det har også fruen. ett apparat dem bare stakk inn i bilen. Ble fortalt at det var ett nytt test apparat som skulle måle etter bla inntak av div narkotiske stoffer.
Sitat av kåreklarlakk Vis innlegg
Det sies jo at man kan finne spor av hasj i kroppen mange uker etter at man brukte dette, men man kan vel ikke straffes fordi om man røkte en joint feks. lørdagkveld og blir stoppet på mandag? :
Vis hele sitatet...
de lever godt på tvilen hvertfall,og det irriterer meg,noen må få testa detta og lagd en mal

forbanna at de ikke plikter å opplyse oss på samme måte som med alkohol

skulle kommet med en fuckings liste som legene har mht legemidler

1 valium eller 1 sove pille kan man ta kvelden FØR man skal kjøre sa min lege hvertfall nåe han viste meg listen
Sist endret av Cannaman; 7. juli 2010 kl. 17:49.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hvor lenge er det disse spyttestene reagerer på cannabis?
Så på nyhetene UP sa alle de stopper blir narkotesta. Kjører selvfølgelig aldri etter jeg har røyket.
Noen som er blitt stoppet i det siste?