Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1148
Godt med smør
I enkelte skoler blir det sniffet rundt med narkotika hunder. Om de lukter noe på deg, så må du avlegge pisseprøve. Konsekvenser av positiv prøve er vell utvisning osv.

men kan man nekte på utvisning? evt. nekte og ta prøve? en promilletest kan jeg skjønne. Da det vil bevise at du er beruset på skolen. Men pisseprøven er jo det så svært tidsrom for rusbruk at det ikke kan bevisest at du var beruset på skolen.

Kan jeg da bli straffet for noe jeg har gjort på fritiden, selv om skoleregler bare sier du ikke skal være påvirket av narkotiske stoffer eller alkohol UNDER skoletiden?


Og har hørt om noen skuler som blir truet med og ta pisseprøver på ALLE elever grunnet mye hasjbruk. Har de lov til dette?

Takker for svar. Beklager om det var litt uklart. Bare noen tanker som spratt opp.
i mitt hode burde det være ulovlig å gjøre en hel skole til mistenkte hasjrøykere. Hvis du blir markert kan du selvfølgelig nekte å pisse hvis de ranaker deg og ikke finner noe. Dette vil være det klokeste hvis du vet det er hasj i urinen din. dersom de tvinger deg ned på stasjonen for en pisseprøve å den viser positivt utslag, si at du trakk noen trekk på fest i helga, spør de hvem sin joint det var, sier du "vet ikke". For å begrense skadene (kjøp og oppbevaring slipper du på rullebladet da)
Sist endret av skeptfisk; 3. mai 2010 kl. 13:14.
Godt med smør
Trådstarter
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
i mitt hode burde det være ulovlig å gjøre en hel skole til mistenkte hasjrøykere. Hvis du blir markert kan du selvfølgelig nekte å pisse hvis de ranaker deg og ikke finner noe. Dette vil være det klokeste hvis du vet det er hasj i urinen din. dersom de tvinger deg ned på stasjonen for en pisseprøve å den viser positivt utslag, si at du trakk noen trekk på fest i helga, for å begrense skadene (kjøp og oppbevaring slipper du på rullebladet da)
Vis hele sitatet...
endrer saken seg om du er på stasjonen? man har vell fremdeles rettigheter til og nekte? lukten kan jo ha komt av at du var på fest, gikk ut for og røyke tobakk, menst andre folk røyket hasj uten at du visste det?

Havner jeg på stasjonen er det vell mulig og tilkalle advokat før en eventuell pisseprøve?
Dette er køddent.

Når det er snakk om hunder så er politiet involvert. Det forandrer alt.

Obligatoriske pissetester derimot er mer interessant.

Du har underskrevet på skolereglementet, og selv om mange her (de fleste elever regner jeg med) påstår at skolen ikke har lov til å gjøre ditt og datt så har skolen rimelig frie tøyler til å gjøre hva de vil i skoletiden. Mye er opp til rektors diskresjon. Liker du ikke dette, står du fritt til å slutte på skolen. VGS er ikke obligatorisk.

Desverre er det endel rimelig puritanske jævler i mange skole-administrasjoner (som heller ikke møter elevene hver dag, så det har ofte rimelig håpløse forestillinger om hvordan elevene er), og derfor kommer det ofte endel over-reaksjoner. I de fleste tilfeller skolene gjør et eller annet, og får beskjed om at de ikke får lov, er det ikke pga regelverket, men fordi skole-eieren (fylket for vgs) instruerer skolene ("dette er for dumt. slutt med det").

Halve trikset med å være lærer for dårlig/middels motiverte elever er faktisk å true med represalier, men kun sparsomt faktisk benytte seg av represaliene (ofte nok til at trusselen er reell, men så sjeldent som mulig). Det samme gjelder på skolenivå. Bare fordi en administrasjonen/skolen truer med å gjøre noe, betyr det ikke at det er reell trussel. Pisseprøver på ALLE høres definitivt ut som noe som er altfor mye arbeid til at man noensinne hadde giddi, med mindre narkotikabruk var et stort og reellt problem på skolen.

Hvorvidt de har lov til å straffe deg for positiv prøve er umulig uten å ha lest skolereglementet ditt. Har du brutt skolereglementet står de fritt til å straffe deg hvordan de vil, innenfor skoletiden selvfølgelig.

Det mye viktigere spørsmålet er ikke hvorvidt skolen kan gjøre dette, men hvorvidt skolen burde gjøre dette. Selv om jeg er VGS-lærer så synes jeg svaret er et sterkt "Ikke Faen". Lokalpolitikere og lokalaviser er veldig fine steder til å ta opp sånne ting til debatt dog. Selv om de ikke kan bestemme hva skolen gjør, så ser du nok fort at de gjør om beslutningen hvis det skaper en leserstorm i avisene eller lokalpolitikere begynner å blande seg inn.
Sist endret av DumDiDum; 3. mai 2010 kl. 13:26.
Godt med smør
Trådstarter
på min skole står det jo bare at du ikke skal være beruset under skoletiden. Dette med hunder finnes ikke her, men vet om skoler som har det i ny og ne.

Men vist mitt reglemang bare sier at jeg ikke skal være beruset i skoletiden, kan jeg vell ikke bli utvist for positiv urinprøve.

F.eks har røyket dagen før, men er garantert edruelig ( i den forstand at jeg ikke er ruspåvirket ) dagen etter på?
Sitat av Apeloff Vis innlegg
på min skole står det jo bare at du ikke skal være beruset under skoletiden. Dette med hunder finnes ikke her, men vet om skoler som har det i ny og ne.

Men vist mitt reglemang bare sier at jeg ikke skal være beruset i skoletiden, kan jeg vell ikke bli utvist for positiv urinprøve.

F.eks har røyket dagen før, men er garantert edruelig ( i den forstand at jeg ikke er ruspåvirket ) dagen etter på?
Vis hele sitatet...
Hvis ditt reglement kun sier at du ikke skal være beruset i skoletiden, kan du ikke bli utvist for positiv urinprøve.

Det kan godt hende de kommer til å prøve seg dog, og desverre for deg er rektor øverste myndighet når det gjelder disiplinærtiltak. Det ville være en, i mine øyne iallefall, dårlig, urettferdig og særs tvilsom avgjørelse å utvise deg, uten å ha hjemmel i skolereglementet eller iallefall tidligere advarseler, men det er ingen klageinstanser å gå til om han tar den beslutningen.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hvis ditt reglement kun sier at du ikke skal være beruset i skoletiden, kan du ikke bli utvist for positiv urinprøve.

Det kan godt hende de kommer til å prøve seg dog, og desverre for deg er rektor øverste myndighet når det gjelder disiplinærtiltak. Det ville være en, i mine øyne iallefall, dårlig, urettferdig og særs tvilsom avgjørelse å utvise deg, uten å ha hjemmel i skolereglementet eller iallefall tidligere advarseler, men det er ingen klageinstanser å gå til om han tar den beslutningen.
Vis hele sitatet...
Fylkesmannen?

Eller til Fylkesskolesjefen..?
Sist endret av Donkeybrain; 3. mai 2010 kl. 14:10.