Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 8594
Hei, lurte på om noen visste om det var lov og pakke en stasjonær pc i kofferten når jeg skal fly!
ja, jeg har gjort det flere ganger
Trådstarter
3 0
Den er grei! takk skal du ha
Det er lov, men ikke spesielt smart. Du bør definitivt ta den i håndbagasjen. Hvis du har et stort kabinett bør du demontere den, ta delene i håndbagasjen og sjekke inn kabinettet.
+1 på det Don sier.
Dem som slenger bagasjen inn i flyene er ikke akkurat kjent for å være forsiktig. Hvis du MÅ ha pcen i bagasjen, ta i det minste ut HDD.
- Pakke den inn i bobleplast/annet dempende materiale er obligatorisk.
Sist endret av Spelly; 29. april 2010 kl. 22:38.
Det er ikke noe problem å ta den som håndbagasje, går som 1 kolli (og det er nok det lureste som flere poengterer her).
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Personlig anbefaler jeg i det minste å ta ut CPUkjøler og eventuelt tungt skjermkort, alt annet tåler juling som bare det.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Personlig anbefaler jeg i det minste å ta ut CPUkjøler og eventuelt tungt skjermkort, alt annet tåler juling som bare det.
Vis hele sitatet...
Ikke HDD? Jeg har heller dårlig erfaring med HDD + risting/støy ("juling")...
Sist endret av Spelly; 29. april 2010 kl. 22:44.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Ikke HDD? Jeg har heller dårlig erfaring med HDD + risting/støy ("juling")...
Vis hele sitatet...
Generelt har jeg aldri opplevd nok risting til at dette har skapt nevneverdige problemer.

Selv på en stor EVA 8100 f.eks med 240 disker løfter vi disse relativt robust over dørstokker hvor det kan forekomme rystelser under transport, og da kan det i verste fall ryke en disk, men denne er nok predisponert for å ryke.
Og problemet kan uansett være relatert til andre ting enn selve rystelsen.

For å ikke snakke om når de blir transportert i lastebil.

Det er jo trossalt ikke noe bevegelse i disken under transport, ingen strøm, ingen spinn.
Sist endret av AtXbYeA; 29. april 2010 kl. 22:50.
Dere som sier dere har sendt pc'en som vanlig kolli har vært ekstremt heldige isåfall. Bagasjen blir sendt gjennom 2 berg og dalbaner for så å bli kastet 4 ganger før du får den igjen. Ikke å anbefale mao!
Husker en hendelse for en god del år tilbake. En jeg kjenner sendte kabinettet med som bagasje uten å pakke den inn i noe som helst. Når han kom fram så lå alt hulter til bulter inne i kabinettet.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Vangen Vis innlegg
Husker en hendelse for en god del år tilbake. En jeg kjenner sendte kabinettet med som bagasje uten å pakke den inn i noe som helst. Når han kom fram så lå alt hulter til bulter inne i kabinettet.
Vis hele sitatet...
Uten eske engang ?

Isåfall, darwin award på PC'en hans.

Jeg pakker alltid stasjonærmaskin inn i eske ved flytransport, med orginal embalasje.
Selv etter tre flyplassbytter et par ganger lever enda min helt fint i beste velgående.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
En idé kunne vært å pakket den inn i en koffert, og gjort at det var helt potte-tett så kabinettet ikke rører på seg, altså stapper det i bobleplast, passer på skjøre deler, etter bobleplasten så pøser du på med masse klær.