Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 9575
Yupp, tiden nærmer seg raskt til Politihøgskolen opptaket. Er bare en øvelse jeg sliter litt med. Og det er den stygge lengdehoppen. Jeg klarer såvidt å hoppe meg til 2.07m. Og det er ikke godt nok.

Tenkte kanskje å spørre her litt før jeg spør på treningsforum. Er det noen som vet om gode trenings teknikk for å bli bedre på denne øvelsen? Utenom selve øvelsen da?
Knebøy. Eksplosivt med få repetisjoner (5?), men 3-5 sett.
Spensttrening generelt er vel det som trengs.
http://www.treningsforum.no/forum/in...p?topic=6909.0
Noen tips der, og sikkert mange flere hvis du søker litt på forumet der (:
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Er det noen som vet om gode trenings teknikk for å bli bedre på denne øvelsen? Utenom selve øvelsen da?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg forstår deg riktig vil du ikke ha tips til selve øvelsen? Jeg drister meg likevel til å gi deg et tips i den retning. Du kan trene så mye eksplosive knebøy du bare orker, men fokuser minst like mye på teknikk. Det er vanskelig å beskrive teknikken skriftlig, så det beste er å få veiledning av noen som har peiling.

Teknikken jeg lærte av ei fra idrettshøyskolen er å stå med litt bøyde knær, strekke seg bakover med hendene over hode og få litt svai i ryggen uten å miste balansen. Det skal se ut som om du danser Limbo med veldig høy stang. Uten å bruke for mye tid der svinger du armene fremover, flytter tyngdepunktet fremover, bøyer knærne mer og holder spennet i musklene før du skyter til så eksplosivt du klarer.

Man må trene på å ikke hoppe for høyt og ikke for lavt. Før du satser skal kroppens tyngdepunkt være så langt fremme at du faller fremover, og det krever trening å finne ut hvor langt frem du kan falle før du tar sats. De som er flinke klarer også å bruke føttene, altså leggmuskelen til å sparke i fra samtidig som du satser med lårmusklene. Men det krever mye trening.

Et lite men viktig tips er også: Løft blikket og se langt fremover.

Det ligger jo også egne treningsprogrammer for samtlige øvelser til opptaket på phs sine sider. Siterer det de skriver om denne øvelsen:

Det kreves en del trening for å få teknikken til å sitte i lengde uten tilløp: Timingen er sentral i denne øvelsen, fordi du må lene deg fremover og satse i rett tid. Dette kan du vurdere ut i fra landingen. Når du lander skal du ideelt lande med minimal fart fremover. Har du stor fart fremover satser du for sent. For å få et godt fraskyv må du passe på å stå med fotballen på kanten av satsplattformen. Armsvingen er også av betydning i denne øvelsen: Ved å svinge armene frem i satsen akselerer du tyngdepunktet oppover i kroppen og dette bidrar sammen med frasparket til å gjøre selv hoppet. Armene bør således svinges godt bak kroppen i det du går ned i satsen og kraftfullt fremmover i selve satsen.
Vis hele sitatet...
http://phs.no/no/Studietilbud/Bachel...ng-til-opptak/

Jeg økte sikkert 15-20 cm bare på teknikk, så tren på selve øvelsen også - Mye!

Som trening har jeg og flere jeg kjenner hatt stor fremgang med trappehopp. Hopp så mange trappetrinn du klarer av gangen, og fokuser på teknikk og eksplosivitet.

Lykke til
som geirbauer sitererte; inne på phs.no er det info. fokus på teknikk, og du kommer langt. tren styrke i tillegg, så kommer det til å gå helt fint de fysiske kravene til phs er ikke umulige ^^
(Litt off-topic) Hva er kravet?
Poeng menn:
1 = 2,80 eller lenger
2 = 2,79 - 2,68
3 = 2,67 - 2,48
4 = 2,47 - 2,28
5 = 2,27 - 2,08
6 = 2,07 eller kortere

Står på siden geirbauer linket til