Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2133
Kom over denne artikkelen på Dagbladet sin nettside.
Her blir vulkanen på Island betegna som hun. Orkanen Katrina som herja rundt New Orleans i 2005 fikk også jentenavn.

Hvorfor får slike naturfenomener og katastrofer ofte hunkjønnsnavn?
Så vidt jeg har forstått det er det slik at de starter med bokstaven A og går igjennom hele alfabetet (annenhver hunnkjønn og hannkjønn, tror jeg) - før de starter på nytt igjen. Derfor får vi Katrina, Larry, Victor osv.

EDIT: Det er altså litt tilfeldig at de slemmeste/mest kjente har kvinnenavn.
Sist endret av httpwhat; 20. april 2010 kl. 16:12.
Det kommer kanskje av moder jord. Gammel mytologi sier at først var det Gaia. Enkelt oversatt , Moder jord.
Men sånn generelt blir orkaner anennhvergang blitt gitt gutte å jente navn.

Men for å dra det litt langt så kan man jo spørre hvorfor vi sier EI dør, døra. Altså hunkjønn. Hvorfor det?

Kaizen
Mr.Bango's Avatar
Trådstarter
Sitat av preboa Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Aha Men nå er riktignok ikke vulkanen på Island en orkan. Den heter jo Eyjafjallajökull, men det er vel fordi den i Eyjafjöll. Men nabovulkanen derimot har jentenavnet Katla.


Det kommer kanskje av moder jord. Gammel mytologi sier at først var det Gaia. Enkelt oversatt , Moder jord.
Men sånn generelt blir orkaner anennhvergang blitt gitt gutte å jente navn.

Men for å dra det litt langt så kan man jo spørre hvorfor vi sier EI dør, døra. Altså hunkjønn. Hvorfor det?

Kaizen
Vis hele sitatet...
Det er sant. Hadde jeg ikke tenkt på.

Man kan jo si EN dør uten at det blir feil. Vi kaller jo heller ikke dører for Jorun, Audhild, Kari osv.
Sist endret av Mr.Bango; 20. april 2010 kl. 16:22.
Er det ikke slemt at naturkatastrofer som tar livet til mange folk, skal gå ut over ens navn? Hadde ikke akkurat vært så stolt over navnet mitt lengre hvis jeg hadde visst at navnet mitt er på en f.eks orkan som har ødelagt hjem og liv. Dårlig system.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Det kommer kanskje av moder jord. Gammel mytologi sier at først var det Gaia. Enkelt oversatt , Moder jord.
Men sånn generelt blir orkaner anennhvergang blitt gitt gutte å jente navn.

Men for å dra det litt langt så kan man jo spørre hvorfor vi sier EI dør, døra. Altså hunkjønn. Hvorfor det?

Kaizen
Vis hele sitatet...
En viktig figur i mytologien til de første bosetterne var oksen. Den ansees som symbolet på menneskets temming av naturen og det illustreres bokstavelig talt på veggene til Minos palass på Kreta, der unge menn og kvinner tar tak i hornene til en gigantisk okse og svinger seg over. Den frodige jordmoderen (som det er funnet haugevis av statuer av, datert så tidlig som 35000 f. k.) var vel heller symbolet på naturens livgivende krefter.

Katastrofer burde i den forstand kalles ved mannenavn. Det må allikevel sies at rettferdighetssans aldri har vært damenes største dyd...
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Orkaner burde ha jentenavn. Ville og våte når de kommer, men rasker med seg hus og bil når de drar!

gamle vitser ftw
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Er det ikke slemt at naturkatastrofer som tar livet til mange folk, skal gå ut over ens navn? Hadde ikke akkurat vært så stolt over navnet mitt lengre hvis jeg hadde visst at navnet mitt er på en f.eks orkan som har ødelagt hjem og liv. Dårlig system.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ikke skammet meg over navnet mitt om jordskjelvet Sondre åpnet San Andreas forkastningen og nommet opp San Fransisco. Navn har fint lite med saken å gjøre egentlig.

Men om du er veldig stolt av navnet ditt og føler at naturkatastrofer kan sverte det så for det være, jeg forstår det bare ikke. Ser jo den at muligens venner osv kan erte deg litt for det, men jeg finner ingen videre ulemper med navngivingen av katastrofer.
har og hørt at disse gutta som sitter og navngir disse katastrofene kaller det opp etter konene/elskerne/kjærestene sine.. men jeg har ingen aning om dette er sant eller hva det er.. bare noe jeg har plukka opp av en ellerannen person..