Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 740
Hadde en artig diskusjon i klassen i dag. Skulle ha norsk og læreren måtte snakke om eventyr pga det er jo obligatorisk. Han generelt om eventyr og gikk litt innpå norske folkeeventyr. Rett før timen var slutte så spurte en eleve i klassen om hvordan det gikk med folkeeventyr nå i dagens samfunn. Læreren hadde ikke noe å si egentlig, nevnte bare at filmer og spill har tatt over underholdningen som eventyrene gjorde på 1800-tallet.

Så det jeg lurer fælt på er: Hvordan går det med norske folkeeventyr nå? Faller det gradvis ut av våre liv?
Ikke om du forteller det til alle du kjenner Er jo hyggelig med eventyr til kvelds!
Noes: Dette kan du fint teste ut selv; Spør alle du snakker med, som har vokst opp i norge, om de kjenner til noen folkeeventyr...



Jeg tør sette en del penger på at folkeeventyrene lever trygt noen århundrer til!
Spørsmålet er om vi kommer til å lese Askeladden eller Harry Potter til ungene våres. Selv kommer jeg til å gjøre begge deler, selv om eventyrene er mest koselig. (De som ikke er voldelige …)
Bare husk å fortelle dem til dine barn, så kommer de også til å huske dem.
Om alle gjør dette, så er det ikke noe problem. Dessuten står vel alle nedskrevet i eventyrbøker.

Barna mine skal fores med alt jeg vokste opp med, og ikke noe jævla teletubbies i alle fall.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Bare husk å fortelle dem til dine barn, så kommer de også til å huske dem.
Om alle gjør dette, så er det ikke noe problem. Dessuten står vel alle nedskrevet i eventyrbøker.

Barna mine skal fores med alt jeg vokste opp med, og ikke noe jævla teletubbies i alle fall.
Vis hele sitatet...
Enig!
Jeg så teletubbies en gang jeg var høy, og konkluderte med at det er teletubbies som er skyld i at dysleksien får vokse fritt i dagens samfunn.
Ingenting er vel bedre enn god gammel norsk folkeeventyr! Reveenka, syvende far i huset, hvordan reven fikk hvit haletipp, prinsessen som ikke kunne målbindes, askeladden som kapp-åt med trollet osv osv.

Blir moro å få unger
Trådstarter
Hvordan opplever dere norske folkeeventyr i hverdagen da?
Jeg ser at det forsvinner mer og mer, men heldigvis har jeg en foreleser som bruker uttrykket "God dag mann, økseskaft" som et begrep for å illustrere dårlige svar.

Det skal iallefall ivaretas hos mine barn hvis jeg får noen.
Norsk kultur i form av folkeeventyr og hjerneøvelser i form av enkle pedagogisk korrekte spill med økende vanskelighetsgrad er planene for mine frø.

Og selvsagt juling for disiplinen sin skyld.