Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2291
Idag kom den nyheten jeg håpet jeg ikke skulle høre, jeg ble ringt opp idag av en kompis som spurte meg.
"Har du sett nyhetene?". Jeg svarte nei, og lurte på hva som skjer? Fant ut da at de hadde funnet liket av Faiza Ashraf. Jenta som ble kidnappet for 3 uker tilbake.

Kan starte med å si at jeg ikke visste hvem hun var og kjente henne heller ikke. Men helt siden hun ble borte så har jeg vært skikkelig betatt av denne saken, grunnen vet jeg ikke.

Vi er jo vitne til mord og andre grove kriminelle handlinger til daglig. Jeg skal helt ærlig innrømme at jeg ikke har tenker så mye over kriminalitet som ikke rammer meg direkte. Jeg leser det i avisen og glemmer det dagen etter, kanskje jeg sjapt tenker over det før jeg legger meg. Men det er det.

Men det som skiller denne saken spesielt i mine øyne er at hvor lavt et menneske kan synke.
Sist gang jeg ble så sjokkert og trist over en drapssak var når en far drepte sin 4 år gammel datter med en slegge. Da var jeg helt fra meg, var så sur og irritert men hva kan man gjøre? Skal man starte å lynsje vedkommende?
Skal man godta at 12 år fengsel er godt nok for en mann som drepte datteren sin med slegge fordi han er psykisk ustabil?

Drapet på Faiza Ashraf gjør meg kvalm, det var snakk om en blid og livsglad jente som studerte og jobbet på H&M.
Hun var av Pakistansk opprinnelse og hadde en stor familie som var glad i henne. Et sted i livet hennes ble en taxi sjåfør betatt av henne. Og det kostet henne livet.

Hvis hypotesten til Politiet er riktig så betalte en 28 år gammel Norsk-Pakistaner et pengebeløp til en etnisk nordmann for å kidnappe Faiza Ashraf. Et eller annet sted på veien gikk det galt og det endte opp med et kaldblodig drap på Faiza Ashraf. Hun var jo ikke stand til å forsvare seg selv.

Problemet mitt er at jeg klarer å forestille hele drapet i hodet mitt.

- Jeg kan se for meg at hun ligger bak i bagasjen på den bilen og lurer på hva som skjer.
- Jeg kan se for meg at hun prøver frebilsk å prøve å fortelle Politet hvor hun er på vei.
- Jeg kan se at gjerningsmannen åpner bagasjen og skyter henne på kloss hold, hvis det var sånn det skjedde.

Videre så dumper han liket og prøver å glemme alt dette.

Hvordan kan noen bare prøve å glemme at du nettopp har drept ei jente og dumpet liket i snøen? Og vite at folk leter etter henne og familien savner henne!


Livet til Faiza Ashraf endte Onsdag 3.Februar av en drapsmann som mottok et lite pengebeløp for gjerningen!
Jeg tror folk som er i stand til å drepe så umotivert som dette (ikke at jeg støttet noen former for drap), må mangle grunnleggende sosiale ferdigheter. Tror ikke dem klarer å sette seg inn i andres situasjoner, eller se ting fra andre enn sin egen side.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nei, jeg er faktisk ikke det. Dette er et diskusjonsfora og drapet er strengt tatt ingenting å diskutere. Drapet er uendelig tragisk og forferdelig og jeg er enig i alt som trådstarter skriver, men det passer fortsatt bedre i en blogg enn på nFF.
Vis hele sitatet...
Mulig du mener det, men jeg kan godt forstå hvordan han kan stille seg dette spørsmålet. At du ikke ønsker å tenke disse tankene er forståelig. Jeg har selv ikke noe ønske om tenke for mye på slike grusomheter, men jeg synes alikevel det blir for enkelt å gjøre som deg og ikke en gang vurdere spørsmålet som blir stilt. Ikke det at jeg forventer at du sitter med svaret, men det går jo ann å prøve, eller la være. Jeg personlig forstår ikke at noen klarer å drepe i det hele tatt, være seg menneske eller dyr. Selv ser jeg alltid hvor jeg setter bena for å ikke trampe på noe som lever. Hva med straffene her i landet er de for slappe?
Dette var også et spørsmål fra trådstarter slik jeg ser det.
Sitat av x3m187
Skal man godta at 12 år fengsel er godt nok for en mann som drepte datteren sin med slegge fordi han er psykisk ustabil?
Vis hele sitatet...
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
for det første så vet vi nok for lite ( ivertfall jeg, vet ikke helt om dere andre har noen insider info hos politiet ) om saken til å kunne uttale oss noe om hvordan det skjedde, og hva som gikk galt. Vi kan nok heller ikke forstå oss på hvordan noen kan drepe sin egen datter med slegge, uten selv å være i den samme mentale situasjonen. Uansett er det ikke noe å diskutere. Verden er brutal, disse få eksemplene vi leser om i media er vel strengt tatt ingenting i forhold til hva som ellers skjer der ute. Dette er såklart ingen grunn til å bare ignorere saken, men hva er det å diskutere? og hvordan kan du si du kan forestille deg mordet i hodet uten og engang vite hva som gikk galt?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det handler ikke om å ikke ønske å tenke på saken, det handler om å lage en skikkelig tråd, eller å ikke lage en tråd i det hele tatt. Det spørsmålet du siterer der er da ikke noe utgangspunkt for en seriøs debatt.

Skal man godta.. Hva skal det bety? Enten så får man godta det, eller så får man melde seg inn i et politisk parti og forsøke å gjøre noe med saken. Det er ikke så mye man får verken godtatt eller ikke godtatt fra hjemme i stua si uansett.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kunne lagt inn noen halvslappe spørsmål som vi kunne ha diskutert. Men jeg gjordet ikke det. Fordi jenta er død og ligger på obduksjonsbordet nå.

Du kan ikke si at det ikke var en seriøs tråd, for det var det. Eneste jeg ikke gjordet var å tilrettelegge noen problemstillinger vi kunne ha diskutert.

Jeg brøt nok lovene til nFF da jeg postet dette blogginnlegget. Det som forundrer meg er at dette irriterer folk noe så sykt. Hadde det vært så ille så hadde nok Dontomaso fjernet det. Noe han ikke gjordet.

Dette var et "blogginnlegg" og de som har noe fornuftig å si ang emnet kan si det. Jeg tror ikke dette er starten på flere blogginnlegg her på nFF som mange her tydligvis frykter.

Jeg vet ikke hva jeg ville med denne tråden.

Kanskje at drap har blitt så vanlig i det siste, har jo vært gjennomsnittelig 1 drap i uken i 2010 nå!

Sitat av Johnny B Vis innlegg
for det første så vet vi nok for lite ( ivertfall jeg, vet ikke helt om dere andre har noen insider info hos politiet ) om saken til å kunne uttale oss noe om hvordan det skjedde, og hva som gikk galt. Vi kan nok heller ikke forstå oss på hvordan noen kan drepe sin egen datter med slegge, uten selv å være i den samme mentale situasjonen. Uansett er det ikke noe å diskutere. Verden er brutal, disse få eksemplene vi leser om i media er vel strengt tatt ingenting i forhold til hva som ellers skjer der ute. Dette er såklart ingen grunn til å bare ignorere saken, men hva er det å diskutere? og hvordan kan du si du kan forestille deg mordet i hodet uten og engang vite hva som gikk galt?
Vis hele sitatet...

Vel kanskje jeg har inside info i Politiet da!

Og det er ikke kjernefysikk å skjønne hendelseforløpet i denne saken. Vi vet med bevis at jenta ble kidnappet fra bussholdplassen. Vi vet med bevis at jenta ringte politiet fra bagasjen. Vi vet også med bevis at jenta ble drept sammen dagen som kidnappingen.

Eneste konklusjonen jeg trakk var at han drepte henne med skudd i bagasjen. Og det skrev jeg at "jeg trodde det".

For all del, jeg vet veldig godt av verden der ute er brutal. Men vi skal ikke sammenligne oss med resten av verden. Vi skal se på hva som skjer her og nå i kongeriket.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det handler ikke om å ikke ønske å tenke på saken, det handler om å lage en skikkelig tråd, eller å ikke lage en tråd i det hele tatt. Det spørsmålet du siterer der er da ikke noe utgangspunkt for en seriøs debatt.

Skal man godta.. Hva skal det bety? Enten så får man godta det, eller så får man melde seg inn i et politisk parti og forsøke å gjøre noe med saken. Det er ikke så mye man får verken godtatt eller ikke godtatt fra hjemme i stua si uansett.
Vis hele sitatet...
Ok, men hva med å prøve å engasjere andre også, ved for eksempel å lage en tråd i et forum. Jeg kan si meg enig i at starten på tråden ikke nødvendigvis gir det største rom for diskusjon, men jeg har selv laget tråder med like "dårlig" utgangspunkt. At du og mange andre i forumet her er mer oppegående enn gjennomsnittet er det vel liten tvil om, men det er jo tydeligvis rom for at menigmann også prøver seg. Hvis tråden ikke utvikler seg, er vel det lærdom for trådstarter, eller hva? Jeg reagerte bare på den manglende medfølelsen som ble vist.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Ja, jeg kunne lagt inn noen halvslappe spørsmål som vi kunne ha diskutert. Men jeg gjordet ikke det. Fordi jenta er død og ligger på obduksjonsbordet nå.

Du kan ikke si at det ikke var en seriøs tråd, for det var det. Eneste jeg ikke gjordet var å tilrettelegge noen problemstillinger vi kunne ha diskutert.

Jeg brøt nok lovene til nFF da jeg postet dette blogginnlegget. Det som forundrer meg er at dette irriterer folk noe så sykt. Hadde det vært så ille så hadde nok Dontomaso fjernet det. Noe han ikke gjordet.

Dette var et "blogginnlegg" og de som har noe fornuftig å si ang emnet kan si det. Jeg tror ikke dette er starten på flere blogginnlegg her på nFF som mange her tydligvis frykter.

Jeg vet ikke hva jeg ville med denne tråden.

Kanskje at drap har blitt så vanlig i det siste, har jo vært gjennomsnittelig 1 drap i uken i 2010 nå!
Vis hele sitatet...
Jeg føler det samme som deg. Jeg blir også revet med av saker som dette, og får lyst til å snakke om det. Men en forutsetning for å lufte tankene sine på et debattforum er at man bygger opp til en debatt, ikke sant? =)

DonTomaso er forresten ikke moderator på dette forumet.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Helt enig

Ser rett og slette ingen grunn. Folk blir jo drept, voldtatt, og knust med slegge hver dag. Ingenting nytt detta
Vis hele sitatet...
Hadde du sagt det samme hvis en person som var nær deg opplevde å bli knust av slegge mot skallen?


?
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Helt enig

Ser rett og slette ingen grunn. Folk blir jo drept, voldtatt, og knust med slegge hver dag. Ingenting nytt detta
Vis hele sitatet...
Nå handler denne tråden om det voldsomme gliset ditt over at folk blir drept på grusomme måter. Hvorfor dette gliset ?

Sitat av pidget Vis innlegg
Nå handler denne tråden om det voldsomme gliset ditt over at folk blir drept på grusomme måter. Hvorfor dette gliset ?

Vis hele sitatet...

Nei, det er vel på tide å se realiteten. Sånt skjer hver dag, hver bidige dag !
Så jeg så rett og slett ikke en grunn å diskutere rundt dette for verden er full av syke folk, skal man starte en samtale om det, så ville det aldri ha tatt slutt, og nei jeg gliser på ingen måte
Enig i at noen mordsaker, kan få meg helt til å "hva faen! syk i hode!!". Leste gjennom saken på vg og posten din, og det var ikke noe "spesielt" med denne, for å si det på en grusom måte.

Og når folk begår drap, så gjør de først og tenker etterpå.
Det er vel ikke noe spesielt med dette drapet nei, det er slikt som skjer (alt for) ofte. Men som trådstarter poengterer så blir det noe spesielt når man setter seg inn i en sak, man hører stadig vekk om saken og tenker og håper at denne jenta kanskje fortsatt er i live et sted. Men så får man beskjeden om at hun er funnet død - drept samme dagen som hun ble kidnappet. Selv om man overhodet ikke har noe personlig forhold til de det gjelder, så blir man på en måte litt engasjert i saken selv. Som f.eks Madeleine som har fått oppmerksomhet verden over. For alt vi vet så lever hun i beste velgående et sted, eller kanskje hun også ble drept samme dagen som hun ble borte.

Skulle alle saker fått like mye oppmerksomhet så hadde vel media kun omhandlet slike saker. Måtte laget en egen avis bare for slikt... Drap- og voldstidende. Det hadde vel blitt litt vel makabert. Om det er bra at enkelte saker får så mye oppmerksomhet kan diskuteres, men noe oppmerksomhet er vel bra med tanke på at folk da blir oppmerksomme på saken og kan komme med tips om de har sett eller hørt noe potensielt relevant.

En annen ting er vel hvilke motiv folk kan ha for å gjøre slike grusomme ting som dette. Folk som dreper for en sak er en ting (krig, etc.)... folk som dreper i selvforsvar er en annen ting. Folk som dreper helt uskyldige mennesker derimot slik som i denne saken, det burde ikke vært en ting.

Minner meg om en sak for litt der en mann kastet sin 3 måneder gamle datter utfor en bro. Hva er det som får folk til å gjøre slikt? Jeg pleier som regel å ha en god evne til å sette meg inn i andre sine perspektiv og motiver, men slikt som dette klarer jeg overhodet ikke sette meg inn i (og det er vel forsåvidt bra). Det eneste jeg klarer å se for meg i akkurat denne saken er at det må ha vært en måte å hevne seg på eksen... men - ved å drepe sin egen datter?... nei... det er motbydelig. Det er en fullstendig meningsløs måte å miste et menneske på. Ikke at det finnes så mange meningsfulle måter, men noe er jaggu mer meningsløst en andre ting.

Men, nå skal jeg ikke vandre alt for langt avgårde her på andre saker. Hva som skjedde i akkurat denne saken er det vel bare denne 25 år gamle mannen som vet, han har svaret på hvorfor Faiza Ashraf måtte dø. Dog er det vel neppe et svar som gir noe særlig mening.

Ellers som svar til eskil2k her så er vel nok av drap som har blitt planlagt på forhånd og ikke blir gjort på impuls.
Sist endret av Ezukiel; 26. februar 2010 kl. 12:41.