Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 8499
Hallo!

Jeg har akkurat fått 210 stk Nicotiana tabacum-frø. Noen som har noen erfaringer med planting av denne planten?
Kan denne være til hjelp? Growing Nicotiana species
Ellers så har Google flere resultat, på emnet "How to grow Nicotiana Tabacum".

Håper du får gang på dette, men da får du dele bilder med oss. Hadde selv noen slike frø for mange år siden, men muttern syntes ikke det var noen smart ide å dyrke tobakk.
Får du det til, kan du gjerne lage en liten guide på norsk, for andre i fremtiden som kanskje kommer og lurer på det samme.

Godt nyttår!

Edit: Her har du også informasjon på Wikipedia om denne typen plante.
Sist endret av møkk; 31. desember 2009 kl. 16:27.
Jau, har planta, og voks seg ca 40cm høy før den døde av en smule for mye næring.
Problemet var at jeg prøvde å spire frøa, i 2-3 omganger, fikk det ikke til. Gav opp, og hivde jorda med frøa oppi en dunge med jord, 2-3 dager senere, begynte det å spire, så hva jeg gjorde galt vet jeg ikke, men den greidde å spire uten hjelp fra meg. og det ble en flott plante, uten tvil.
Kan anbefale deg å rote litt rundt her. Mye nyttig info om alt fra planting til gjæring av tobakk.

Har selv plantet en tobakksplante (Havana 608) som er ganske hardfør og takler et kaldere klima. Den er utrolig lett å dyrke hvis du bare passer på å vanne den i blant og sørge for at den får tilstrekkelig med lys.

Jeg plantet mine ute om våren/sommeren, men hvis du vil plante dem nå, ville jeg ha plantet dem inne som en stueplante siden det en smule tidlig for planting ute. Bare pass på ikke sett plantene for kjølig siden de fleste sortene liker det godt og varmt. Det også litt viktig at de får nok lys, men om vinteren kan de få litt lite, så grolys kan være et godt alternativ hvis du vil dyrke inne.
jeg har hatt en sånn plante. Ganske pen og lettstelt plante.
Jeg plantet den inne i en potte med plantejord. Vannet nå og da. Kan ikke si at jeg har erfaring med at disse skal være vannskelige å ha med å gjøre: plant, vann, la gro.. =) den sto ute om sommeren og klarte seg kjempefint uten noe mer enn litt vann i varme perioder.

Døde utpå høsten, glemte å ta den inn en helg jeg var borte. Kom tilbake til minusgrader og en trist plante men, sånn skjer.
Kanskje et nooby spørsmål, men er det lovlig å dyrke tobakk?
Sitat av kimmag Vis innlegg
Kanskje et nooby spørsmål, men er det lovlig å dyrke tobakk?
Vis hele sitatet...
Ja, det er lov. På linje med å brygge vin og øl.
Sist endret av pidget; 5. januar 2010 kl. 06:31. Grunn: mellomrom
▼ ... over en måned senere ... ▼
er det noen som veit om noen nettbutikker eventuelt butikker som selger frø da ?
Jeg lurer på hvor mye tobakk det går å få fra en ca. 40cm høy plante?
slenger meg på her:

kjøpte in 100x frø av nicotiana rustica (sacred tobacco) fra ebay.
testet kun ut med ett frø, lot den stå under 2x18w armatur.
lot den vokse i 1 1\2 mnd ca, før jeg ble klåfingra :P
den hadde ingen blomst, vannet den hver gang det var tørt ca 5cm ned fra overflaten (hver 2-3 dag, med ca 25 grader i skapet.)

tror jeg brukte kaktusjord fra plantasjen (god drenering) men tror jorden de har med 20-30% perlite kanskje er bedre.

brukte ingen form for næring, kun vann.

den fikk 4 store blader (ca 20 cm per i lengde, bredden noe over 10cm) og 2 i "halv størrelse".
EDIT: planta var ca 20-30cm høy.

hang de til tørk en 7-10 dager.

fikk dog ikke mer enn kanskje 5 gram utav de, myyyye vann i de plantene !


vil si jeg mistet kanskje 4\5 eller 7\10 deler av vekta pga vann (hadde ikke vekt for nøyaktig veiing)


dette var riktignok bare 1 plante, og den skulle kanskje ha stått 2 mnd til +-
men ble nå noe "rullings" utav det :P

btw, tok ett par trekk, ble "merkelig" i kroppen.
prøvde så snus senere, føler den ikke funka, så nå har jeg gått over til "sterk" snus.
mulig jeg har boosta nikotin-lagrene i kroppen på denne tobakken :P

og btw, smaker IKKE kjemisk i det hele tatt (slik som vanlig sigg) men mye mer "clean" dog litt sterk å inhalere.
Sist endret av Tommen_; 19. februar 2010 kl. 02:32. Grunn: tilleggsinfo
Fikk virkelig lyst til å prøve å dyrke en Skal gi beskjed hvordan det går