Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1113
Jeg har nylig isntallert Arch Linux på en nyere laptop.
Installasjonen gikk til dels smertefritt, men konfigurasjonen er en annen sak.

KDE
Når jeg skrur på laptopen går den rett inn i tty1, med kun tekst, og for å starte KDE må jeg kjøre kommandoen '#xinit'. (etter jeg logger inn på brukeren min) Åssen får jeg den til å automatisk starte KDE når jeg logger inn på brukeren min?
Regner med at ~/.bash_profile kun gjelder når jeg har gått videre til xinit?

Input Hotplugging
Jeg sliter også med konfigurasjoen av HAL. Dette er hva jeg gjorde:
# pacman -S hal dbus xf86-input-evdev (pakken - installert)
# cp /usr/share/hal/fdi/policy/10osvendor/10-keymap.fdi /etc/hal/fdi/policy/
# nano /etc/hal/fdi/policy/10-keymap.fdi
Kopieringen gikk, og jeg har nå alle de nødvendige filene (hvis de 3 var alle)

10-keymap.fdi ser slik ut: (de delene jeg redigerte)
<merge key="input.xkb.layout" type="string">no</merge>
<merge key="input.xkb.variant" type="string">grp:marius</merge>

/etc/rc.conf DEAMON:
DEAMONS=(syslog-ng network netfs crond alsa hal kdm kde)

/X11/xorg.conf
ection "InputDevice"
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
Option "XkbLayout" "no"
Option "XkbVariant" "no"

EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "ZAxisMapping" "4 5 6 7"
EndSection


Når jeg starter opp nå fungerer hverken mus eller tastatur, så den kan jo umulig være riktig satt opp.
Måtte sette "AutoAddDevices" som "False" for å midlertidlig skru av hele HAL (??)

Internettforbindelsen min er også VELDIG treig, uten helt at jeg skjønner hvorfor. Ingen anelse hvor jeg skal starte :/ Hva kan dette komme av?

Kan vel også nevnes at jeg bruker ekstern mus og tastatur, gjennom USB.

Glemte å si dette at når jeg setter "AutoAddDevices" som "False" så fungerer både mus og tastatur smertefritt. Selv med norsk layout! Saken er bare den at jeg trenger HAL grunnet KDE. Plug-and-play er så mye greiere

Byttet ut Konqi med Firefox, da gikk det plutselig mye fortere Åssen legger jeg til Firefox, og andre apps, i "start-menyen"?
For å starte KDE automatisk:
echo "startkde" > ~/.xinitrc

Men hvorfor ikke velge en distro som Ubuntu, Debian?
Hmmm, sikker på at denne funker?
Mener å huske echo ble brukt til å fremstille tekst etc jeg? Eller har den andre funksjoner og?

Jo, tenkte det skulle være greit med et system som har det jeg trenger, og kun det jeg trenger.
Dette fører jo til et mye raskere, stabilt og lettere system. Så lærer man jo også veldig mye om linux (og data generelt) ved å prøve å sette og konfigurere opp et slikt system. Det uten en enkel og "bloaty" utvei, som ikke bare er til din data, men 500000000000000 andre versjoner også.
echo "startkde" > ~/.xinitrc
Da limer den inn "alt innenfor klemmene" til filen .xinitrc.
Det funker jo også å kompilere en ny kjerne og ta vekk de tingene du ikke trenger.
echo "startkde" > ~/.xinitrc tar rett og slett strengen "startkde" og sender den til fila .xinitrc som ligger i hjemmemappen. Echo kan brukes til mye rart.. Eventuelt kan du åpne fila .xinitrc i din favoritt editor og skrive inn startkde der, eventuelt exec startkde (vet ikke om det er nødvendig med exec biten). KDE vil da starte når du kjører startx eller xinit.

Forresten så trenger du kun kdm i DAEMONS arrayet ditt (fjern kde), mulig det er grunnen til at kdm ikke starter under oppstart (?). Når jeg ser i xorg.conf filen min ser jeg at jeg har satt AutoAddDevices til False og spesifisert følgende for keyboardlayout:

Section "InputDevice"
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
Option "CoreKeyboard"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "no"
Option "XkbVariant" ""
EndSection


Nå bruker jeg ikke KDE til vanlig, men dette funker iallefall utmerket for meg, alt av minnekort, usb duppeditter osv fungerer fint selv om AutoAddDevices er satt til False, er vel kun eventuelle tastatur og input devices som da må spesifiseres manuelt. Dunno, husker bare jeg rota litt med det layout greiene selv en gang i tida, og at jeg tydeligvis ga opp til slutt. Uansett, det fungerer helt fint hos meg, så jeg har ikke gidda å fikse noe mer på det..
Du kan jo gå for KDM om du først skal logge inn grafisk, da :-)
Sitat av comicz Vis innlegg
Du kan jo gå for KDM om du først skal logge inn grafisk, da :-)
Vis hele sitatet...
er det ikke det han har gjort?

jeg for min del liker slim som loginmanager... enkel og grei..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av fetter Vis innlegg
er det ikke det han har gjort?

jeg for min del liker slim som loginmanager... enkel og grei..
Vis hele sitatet...
Nei, KDE og KDM er ikke det samme.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Nei, KDE og KDM er ikke det samme.
Vis hele sitatet...
"/etc/rc.conf DEAMON:
DEAMONS=(syslog-ng network netfs crond alsa hal kdm kde)"

Vet da at kdm og kde er to forskjellig ting..
Han hadde KDM i rc.conf...
Med _kun kdm i rc.cong startet ikke kde automatisk. Det var derfor jeg også la til kde.

Men... Ikke noe kdm som dukker opp, heller ikke kde.
echo "startkde" > ~/.xinitrc tar rett og slett strengen "startkde" og sender den til fila .xinitrc - Gjør dette jobben? Kan jeg fjerne kdm fra deamons i rc.conf da?
Sist endret av Prognisse; 29. oktober 2009 kl. 14:09.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Slim er en fin loginmanager
Sitat av Freiheit Vis innlegg
Med _kun kdm i rc.cong startet ikke kde automatisk. Det var derfor jeg også la til kde.

Men... Ikke noe kdm som dukker opp, heller ikke kde.
echo "startkde" > ~/.xinitrc tar rett og slett strengen "startkde" og sender den til fila .xinitrc - Gjør dette jobben? Kan jeg fjerne kdm fra deamons i rc.conf da?
Vis hele sitatet...
.xinitrc blir kun brukt om du benytter deg av startx eller xinit eventuelt SLIM (simple login manager). Slik jeg forstår det ønsker du å starte KDE når du logger inn, i såfall er det enkleste å enten slenge inn kdm eller slim under DAEMONS i rc.conf. Hvorfor kdm ikke starter aner jeg ikke..

KDM gir deg muligheten til å velge hvilken DE/WM du ønsker ved innlogging, om du benytter deg av SLIM må dette spesifiseres i .xinitrc, mer info her.

Uansett så bør du sjekke ut følgende side i Wikien; Adding_a_login_manager_(KDM,_GDM,_or_XDM)_to_automatically_b oot_on_startup
Sist endret av serpentine; 29. oktober 2009 kl. 15:24.
Sitat av Freiheit Vis innlegg
Med _kun kdm i rc.cong startet ikke kde automatisk. Det var derfor jeg også la til kde.

Men... Ikke noe kdm som dukker opp, heller ikke kde.
echo "startkde" > ~/.xinitrc tar rett og slett strengen "startkde" og sender den til fila .xinitrc - Gjør dette jobben? Kan jeg fjerne kdm fra deamons i rc.conf da?
Vis hele sitatet...
Ja.
startkde i .xinitrc starter KDE når du logger inn.
Sist endret av fetter; 30. oktober 2009 kl. 08:17.