Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 768
Hei. Har flyttet på studenthybel, her er det ikke lov å sette opp tråløst nettverk på hybelene.
Jeg har 3 PCer som skal på nett, en xbox + en iPhone som liker seg best på tråløst nett.
Har forhørt meg med IT-avdeling, som da anbefalte å sette opp en switch.
Switch er greit nok, men skulle gjerne vært uten alle kablene.
IT-avdelingen nevnte også å sette opp ett tråløst aksesspunkt, uten dhcp-ett-eller-annet. Han ville ikke si mer om den saken.

Så da tenkte jeg å høre her nå med dere, hvordan setter jeg opp ett tråløst aksesspunkt og hva trenger jeg?
IT-guruen nevnte at det ikke måtte gjøres feil på en eller annen måte, for da ville jeg bli stengt te fra nettet.
Jeg er ikke helt blank på området, så regner med det skal gå greit.
Hei.
Det de ikke vil, er at du lager deg din egen DHCP-server, slik at du ødelegger for nettet der du er, da får de andre feil IP og sånt.

Kjøp deg et trådløst aksesspunkt, som for eksempel denne her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316916 (Med DHCP)
Eller http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=306150 (Uten egen DHCP-server ???)

Så har du gjort det du skal. Husk å kryptere nettet med WPA / WPA2

EDIT: La til linksys-accesspointet.

EDIT2: Anbefaler linksys-aksesspunktet.
Sist endret av VLK; 8. september 2009 kl. 16:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men er det kun på hybelen min det tråløse nettet vil vises da?
Han nevnte noe med dhcp, men husker ikke om det var med eller uten. Hva høres mest fornuftig ut da?
Tror det er mest fornuftig om du velger alternativ 2, da jeg er MEGET sikker på at den ikke vil "ødelegge" noe. Tror ikke nr. 1 gjør det heller, men så skal du holde deg unna DLINK om du kan det.

Nettet vil vises så langt det rekker. Skjul heller SSID-en i kontrollpanelet
ah okei. Men da synes jeg det er merkelig at han guruen frarådet meg fra å sette opp ett slikt tråløst aksesspunkt, fordi han mente det var for avansert og at det var store sjanser for at jeg gjorde det feil.
Er det ikke bare å koble opp den der boksen og kjøre på da?
Lag ett nettverk som ikke vises bare, sånn at du må vite navnet for å koble deg til. np.
Sitat av cos Vis innlegg
Lag ett nettverk som ikke vises bare, sånn at du må vite navnet for å koble deg til. np.
Vis hele sitatet...
Det er jo omtrent like mye sikkerhet som å henge opp et fullsizebilde av en hund på husveggen din for å holde unna tyver.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det er jo omtrent like mye sikkerhet som å henge opp et fullsizebilde av en hund på husveggen din for å holde unna tyver.
Vis hele sitatet...

Tror han mente at trådstarter skulle skjule nettverket slik at færre personer finner det
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Med et akesspunkt med standardinstillinger er det vanskelig å gjøre noe galt. DHCP er deaktivert som standard, så alt du trenger å gjøre er å sette opp IP og innstillinger for det trådløse.