Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 893
Heisann, jeg er da karakteren "Private Langvann" i Eve Online og skal her introdusere dere for det jeg kan om ormehull, eller som det heter i eve wormholes og wspace. Heretter kjent som wh.

Etter den store apochrypa-patchen la de til disse wh-ene, som kan lede til nullsec, highsec og Unknown space (som også er 0.0).
inni dette Unknown space la de også til Sleepers, som har en ganske ekstensiv AI. Det er nesten som å kjempe mot spillere, da de endrer taktikk og bruker skitne knep for å ta de som prøver seg.

[CENTER]Skills man trenger
[LEFT]
  • Astrometrics 4 - dette trenger man fordi det er dette som er kravet for å fitte probelaunchere og bruke probes som kan scanne ut wh.
  • Astrometric Rangefinding, Astrometric Pinpointing og Astrometric Acquisition - Disse er supportskills man ikke MÅ ha, men bør ha. Dette for å kunne gjøre jobben kjappere og man slipper å bruke så lang tid på å finne et ormehull.
  • Salvaging 5, eller salvaging 4 med Salvager-rig på skipet - dette for å kunne salvage advanced sleepers.
[/LEFT]

Forskjellige typer WH
[LEFT]Det fins forskjellige typer WH, de varierer i vanskelighet og man kan få forskjellige bonuser/penalties
  • 1-2 - Lett - (This wormhole leads to Unknown space)
  • 3-4 - Medium - (This wormhole leads do dangerous unknown space)
  • 5-6 - Hard - (This wormhole leads to deadly unknown space
1-2
Dette er lette WH, disse er også de mest vanlige man finner når man scanner etter dem - du vil mest ofte se dem i Highsec systemer.
Du kan lett gjøre dem solo med en cruiser f.eks.
Det største skipet du kan ta med i disse klassene, er Battlecruisers.

3-4
Disse er litt vanskeligere enn klasse 1 -2 Wh.
Du vil finne disse i både nullsec, lowsec og highsec.
Disse KAN gjøres solo, men du bør vite hva du gjør, og du må kunne tanke, du bør også være capstable.
Det er anbefalt at istedet tar en liten RR roaming gang inn i disse WHene.
Her kan du få inn haulers, battleships og lignende.

5-6
Disse er desidert de vanskeligste av dem alle.
De finner du oftest i null og lowsec.
Du KAN gjøre disse solo i et godt tanket battleship, men her anbefales det på det sterkeste å ta med en større RR-roaming gang med BS.
I disse WH kan du ta med carriers og dreadnoughts, men dersom du tar med en dread inn mot en sleeper-site, vil det spawnes ytterlige 8 battleships til.

Du vil kunne finne alle disse klassene i alle solsystemer, men dette tilhører skjeldenheten.

[CENTER]Levetid
[LEFT]Alle WH har forskjellig levetid, det kan variere fra 16, 24, 36 og 48 timer.


  • The “life cycle has not yet begun” Betyr at du fant dette hullet 1-2 minutter etter det har spawnet.
  • “Probably won't last another day” Betyr at hullet har mer enn 45% av levetiden igjen.
  • Nearing the “end of its life” betyr at det er mindre enn 25% av levetiden
  • “This wormhole is stable and looks like it could last more than a day” Betyr at det har mer enn 24 timer igjen, eller til massen har blitt brukt opp.
  • “Has not yet had its stability reduced” Betyr at det har mer enn 45% av den tilgjengelige massen igjen.
  • “Has had its stability reduced”, “but not to a critical degree yet” Betyr at det har mindre enn 45% av den tilgjengelige massen igjen.
  • "This wormhole has had its stability critically disrupted by the mass of numerous ships passing through and is on the verge of collapse." Betyr at det er mindre enn 5% - 7% av den tilgjengelige massen igjen.

  • WH som er nært slutten, vil ha en mer aktiv og energisk grafikk.

Farger
Når du står på utsiden av et ormehull, vil du kunne se hvordan farge det er på innsiden av det.
Hvis ormehullet er rødt, vil solssystemet ha en rødfarge, det samme gjelder alle andre farger.

Bonuser
Alle WH har forskjellige bonuser og penalties som vil påvirke ytselsen på skipet ditt, dette avhenger av hvordan type ormehull du møter på:
  • The Black Hole:


http://wiki.eveonline.com/w/images/thumb/b/ba/BlackHole.png/256px-BlackHole.png
  • The Cataclysmic variable:
http://wiki.eveonline.com/w/images/thumb/9/9c/CataclysmicVariable.png/256px-CataclysmicVariable.png
  • Magnetar:
http://wiki.eveonline.com/w/images/thumb/1/1f/Magnetar.png/256px-Magnetar.png
  • Pulsar:
http://wiki.eveonline.com/w/images/thumb/4/49/Pulsar.png/256px-Pulsar.png
  • Red Giant:
http://wiki.eveonline.com/w/images/thumb/5/53/RedGiant.png/256px-RedGiant.png

  • Wolf-Ryet:
http://wiki.eveonline.com/w/images/thumb/b/b8/WolfRayet.png/256px-WolfRayet.png

Alle de forskjellige bonusene og penaltiesene står her

[CENTER]Spawn
[LEFT]Når du scanner systemet etter sleeper-sites, vil de kun være i scanneren din, det er først når du warper til området at de spawner. Slik er det også med wormholes, de vil først spawne når du warper TIL området selv om de står registrert i spillets database at de "er" der.

Sleepersites har en gjennomsnittlig respawn-tid på 2-4 timer, dette varierer noe avhengig av hvordan type sleepersite det er.

Hvis du først har spawnet en sleepersite, vil de kunne være aktive i i 3-4 dager.
Hvis du derimot velger å warpe bort fra siten, vil sleeper-siten despawne, og vil aldri respawne igjen.
Derfor kan det være lurt å ha en cloaker som er ved siten og alltid "har kontroll" på sleeperne, dersom du og gjengen din måtte warpe bort fra siten. På denne måten kan du warpe tilbake til siten, uten at sleeperne forsvinner.

[CENTER]Tjene ISK
[LEFT]Å raide WH er en finfin måte å tjene isk på, det er lite jobb, og mye penge å tjene.
For å tjene penger må du aller først kvitte deg med alle sleepers, deretter må du loote, og salvage vrakene.

"Advanced sleeper wreck" kan også salvages, men dette krever salvager skill 5, eller 4, hvis du har salvager-rig - det er imdlertid lurt å ha salvager 5 uansett, fordi du vil alltid få mer av "bedre" materialer fra vrakene du salvager - dette gir igjen mer penger til slutt.

Den aller beste metoden å tjene penger på innebærer at du må sette opp et eget POS, fordi når du først har et POS, så kan du sette opp refineries og alt annet du trenger for å raffinere det du har salvaget. Dette gir deg også en ypperlig mulighet for å bygge T3skip, som du ellers ikke vil kunne gjøre i Kspace uten det store problemet å få tak i materialer.
Det eneste negativet er, at for å ha POSet online må du ha fuel til det, dette innebærer at du må titt og ofte til empire/kspace for å kjøpe nytt fuel for å drive poset siden du ikke kan bedrive moon-mining og det ikke fins ice-fields.

[CENTER]Bokmerker
[LEFT]Bokmerker er alfa&omega! Det er to grunner til at du bør bokmerke alt du kommer over:
  1. Du kan returnere senere og konsentrere deg om å loote og salvage vrak uten å måttte tenke på sleepers
  2. For å kunne unngå å dra tilbake til samme sites du allerede har vært på.
  3. Finne exiten du kom inn gjennom.
[CENTER]ALDRI ALDRI ALDRI GÅ GJENNOM ET WH UTEN EN PROBER!
[LEFT]Å ha prober er det aller viktigste, viktigere enn å ha våpen på skipet ditt!
[/LEFT]
[/CENTER]
Det beste er selvfølgelig om du har en Dedikert prober - av disse små grunnene:
  1. Hvis WHet kollapser
  2. Hvis WHet er campet
  3. Hvis WHet kollapser
Den dedikerte proberen bør aller helst være cloaket.
Hvis piloter kommer gjennom ormehullet, kan de i verste fall campe den eneste veien ut, de kan scanne dere, og jakte på dere.
Og dersom den dedikerte proberen er cloaket, vil han ikke vises på scanneren dems, og dermed vil han kunne gjøre jobben sin i ro og fred.

Først og sist
Proberen bør være førstemann inn.
Han burde sjekke om systemet er klart
Og han burde være sistemann ut, i fall ormehullet skulle kollapse så kan ihvertfall han finne en alternativ vei hjem igjen.

[CENTER]local
[LEFT]Piloter

Kanalen Local vil alltid være tom, med mindre noen prater.
Dette er fordi signalbeaconet som videreformidler intel om systemet ikke fins i disse systemene.

Derfor: Det første en prober skal gjøre, er å scanne systemet for å se om det er folk der, deretter må man ta en vurdering om hvorvidt det er trygt å slippe resten av armadaen inn.
En prober skal alltid klarere et uknown space før de andre hopper gjennom.

POS
Hvis prober oppdager at det er ett eller flere POS i et system er det bare èn ting å gjøre: [COLOR=Red]SNU [/COLOR][COLOR=Red][COLOR=Black]
Systemet er RØDT, og ekstremt farlig. Hvis du tar med deg flokken inn, så VIL du bli sperret inne, og du VIL dø.
De folka som eier POSet vil IKKE ha folk inn i "sitt" system som stjeler ressursene dems.
Du VIL bli scannet ned, og du VIL dø.

[/COLOR][/COLOR][CENTER]Haulers
[CENTER]
[/CENTER]
[/CENTER]
[LEFT][COLOR=Red][COLOR=Black]Hvis du har planlagt å dra tilbake til empire med masse verdifulle ressurser, bør den alltid vente på utsiden av WHet til alt er ferdig og klargjort. Husk at WH vil alltid være 0.0, så selv om hauleren er der inne og på et safespot, kan en enkel frigate knuse den sønder og sammen.
Derfor bør den vente på utsiden av ormehullet hvor det er trygt.

Når Hauleren er på veit tilbake fra ormehullet til en stasjon, bør den bevoktes av tyngre skip. Det er pirater overalt, og selv om dere er i highsec, vil pirater ta ei vurdering om om lasten din er verdt bryet med å dø av concord.

[/COLOR][/COLOR][/LEFT]
[/LEFT]
[/CENTER]
[/LEFT]
[/CENTER]
Det var alt.
send en evemail, eller convo Private Langvann om dere vil vite mer : -)
[/LEFT]
[/CENTER]
[/LEFT]
[/CENTER]
[/LEFT]
[/CENTER]
[/LEFT]
[/CENTER]
Veldig bra guide! Har enda til gode å gjøre noe fornuftig inne i et WH ettersom jeg enda har litt for lave skills.

Litt mer lesestoff om Wormholes:
http://www.massively.com/2009/07/19/...-the-sleepers/

Oversikt over klassebestemmelse av Wormholes:
http://ouroborus.org/eve/wormholes.html
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Gratulerer med en kjempe god tråd. Sitter og vil teste ut EvE litt igjen jeg, spilte back in the old days, da battlecruisers først kom ut, og tech2 gunnere var det beste du kunne få tak i.. Desverre har jeg ikke tid eller ønske om å starte opp igjen med et MMO.
/dev/urandom
RandomiZed's Avatar
Trådstarter
Takktakk.
Den siste linken der var faktisk kjempekul! Fikk jo ut et map over wspace, allthough teoretisk men kan være veldig praktisk.

Stickyshift, er ikke noe problem å begynne på igjen, eneste er jo at du er innom titt og ofte og trainer litt skills
Nå er jo T3 skip ute, modulære skip som du setter sammen selv. .. Og for å ikke nevne, wormholes :P