Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1220
Heihei!

Jeg og noen kompiser dro på en roadtrip tidligere i sommer med endelig destinasjon Amsterdam. Da vi kom til København stoppet vi opp for å få slappet av litt, akkurat tidsnok til soloppgangen. Jeg har redigert og tatt bilde selv, og er amatør innen begge sjangre, så jeg vil gjerne få kritikk på hva jeg kan gjøre bedre og hva jeg eventuelt kan fikse videre på.

Til nå har jeg for det meste rettet opp horisonten, justert litt med kontraster, fjernet ting jeg syns var forstyrrende og andre småting.

Orginalbildet:


1. Utkast


2.Utkast


3. Utkast


Ferdig resultat(?)


Jeg så at gjenskinnet i vannet av sola kanskje kunne se veldig redigert ut, så jeg slenger opp et bilde uten farge på gjenskinnet:



Bildet ble tatt med Sony A200 og med 70-300 mm Objektiv.

Takker på forhånd til alle gode tilbakemeldinger, og flaming velger jeg å se bort fra.

MvH sum_user
Sist endret av sum_user; 28. juli 2009 kl. 17:18.
Hehe, flott bilde!
Jeg likte faktisk orginalbildet best. Er veldig mykt lys og farger på det. Hvis du retter opp horisonten på det, lyser opp bygningene bittelitt, så blir det elsk
Jeg likte også orginalbildet best, og jeg syns faktisk det bare var bra at bygningen var litt mørk og skyggfull, for det setter fokuset på solen istedenfor bygningen.
I tillegg var fargene og linjene "mykere" enn på de redigerte bildene.

Ellers var det et flott bilde!
Selv om originalbildet var ganske blast i fargene må jeg si at jeg likte det best. På det siste utkastet ble linjene for harde og fargene for intense samt at man på den store versjonen kan se at det er mye forstyrrelser i fargene. Skystripa ser også veldig unaturlig ut, den har fått mange mørke hull i seg.

Jeg ser du har lagt sjøkanten midt i bildet, det hadde vært riktig avgjørelse om det var sjøen som møtte himmelen, men når det er en bygning syns jeg det er feil. Det hadde vært finere om du heller brukte området mellom toppen av sola/taket og sjøkanten, altså mer som på det første bildet.
Du kunne ha roet litt ned på fargeintensiteten på himmelen i redigeringen din, men det var fint at du lysnet bygningen slik som i utkast1, men du burde ha godt over og lysnet litt ekstra i kantene enkelte steder for å gjøre det litt mykere.
Du har kjørt på litt vel hardt med unsharp mask, du kan se at hele bygningen har en glorie rundt seg. Har også en følelse av at du har vært litt vel hard på kurvene, bølgene f.ex. ser veldig "harde" ut, og det er ganske mye støy som ikke er der i originalen.