Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 3476
En tanke som slå meg er at vis jeg velger å ikke få barn er jeg egoistisk da jeg ikke vil ta på meg de økonomiske følgene eller alt styret.

Men å få barn igjen er jo også egoistisk da man mener sitt arvematerial er godt nok får fremtiden, eller at man ønsker kjærligheten barn kan gi.

Så hvordan kan man ikke være egoistisk?
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Jeg mener ingen av delene er egoistisk. Har man dårlig økonomi og ikke har tid til å passe på et barn er jo det en god nok grunn for ikke å få barn. Man er vel heller ikke egoistisk ved å velge å få barn. Det er jo helt klart en glede for mange å ha et barn.
Sist endret av kosepaa; 1. juli 2009 kl. 21:26.
Adopter barnet. Heh, nei vet ikke. Men den tankegangen der er jo alt egoisitiskt.
Det spørsmålet stilte jeg meg selv også da jeg var 18 år.

Jeg kan røpe at det er forskjell på å være egoistisk og egosentrisk. Håper du ikke er noen av delene. For din del.
Og om du er det, så forandrer det seg når du får barn, om du slipper barna inn i deg vel og merke.

Barn er den delen av livet der du tjener penger for å mette munner. Som du har laga selv.

Jeg har barn. Jeg laga de fordi jeg elsker å pule og fordi jeg elsker dama. Da kom det barn. Det forandret alt. Til det bedre.
tenk på det slik.de to største driftene er mat og sex.
mat for og overleve og sex for og formere seg.
det og få barn dreier seg meget skjeldent om ditt arvematerial
er godt nokk for fremmtiden eller ikke.det bare skjer enten du planlegger det eller ikke.

dessuten så er ikke de økonomiske følgene så veldi store som de fleste tror faktisk
Er det nå plutselig blitt egoistisk å ikke ha barn? Og når ble det egoistisk å ha barn? Jeg tror du skal slå opp i et passende medium for å finne ut hva egoisme handler om, og arbeide deg ut derfra, for ordet egoisme og "få" barn passer lite sammen.
Sitat av treimoz Vis innlegg
Adopter barnet. Heh, nei vet ikke. Men den tankegangen der er jo alt egoisitiskt.
Vis hele sitatet...
Adopsjon er faktisk en veldig fin ting, da kan man heller gi et menneske som ellers ikke ville hatt det et verdig liv. En god gjerning. Dessuten er jo barnet i all praktisk forstand ditt eget, bortsett fra at det ikke har ditt arvemateriale. Ikke at det er noe problem, de fleste av oss har ikke gener som er kritiske å arve videre uansett.
Ikke lest alle svar, men syntes i bunn å grunn det er egoistisk å sette barn til denne fucka verden!

Har barn selv, angrer ikke på at jeg behold det, men hadde jeg skulle valgt hadde jeg nok ikke hatt noe nå.
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Jeg mener ingen av delene er egoistisk. Har man dårlig økonomi og ikke har tid til å passe på et barn er jo det en god nok grunn for ikke å få barn. Man er vel heller ikke egoistisk ved å velge å få barn. Det er jo helt klart en glede for mange å ha et barn.
Vis hele sitatet...
Som oftest vil jo dette også styrke forholdet man har mellom sin kjære. Det er jo også noe man burde ha i bakhodet. Å stifte en familie kan bli til det bedre.
Sitat av selvmord Vis innlegg
Ikke lest alle svar, men syntes i bunn å grunn det er egoistisk å sette barn til denne fucka verden!

Har barn selv, angrer ikke på at jeg behold det, men hadde jeg skulle valgt hadde jeg nok ikke hatt noe nå.
Vis hele sitatet...
Fucked verden? Dette er den verden vi lever i. Den eneste verden vi er sikker på at finnes!

Du motsier deg selv litt: Du angrer ikke, men du ville heller ikke hatt det om du fikk valget?

Blandingen mellom dine meninger og nicket ditt gjør at jeg er glad du ikke er min far/mor.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Fucked verden? Dette er den verden vi lever i. Den eneste verden vi er sikker på at finnes!

Du motsier deg selv litt: Du angrer ikke, men du ville heller ikke hatt det om du fikk valget?

Blandingen mellom dine meninger og nicket ditt gjør at jeg er glad du ikke er min far/mor.
Vis hele sitatet...

Motsier ikke meg selv, var ikke planlagt å få unge, men nå som han er her så angrer jeg ikke på at jeg har han her, det jeg mente var at jeg aldri ville fått unge med vilje.

Å ja, jeg veit det er verden vi lever i, og at jeg syntes den er fucka får vel være mitt problem..

Å hvis du mener nicket mitt tilsier at jeg er en dårlig forelder, så er det jo du sm har problemer.
Skal selv bli pappa om noen måneder og jeg gleder meg helt sinnsykt. Livet forandres totalt, men for min del til det bedre Selv om du ikke vil ha barn nå, kan det hende du endrer mening om 10 år. Mange som gjør nettopp dette når de treffer personen man vil dele livet sitt med og etterhvert stifte familie. Andre opplever ikke dette i det hele tatt, så det er opp til hver enkelt å bestemme hva man vil gjøre. For det er faktisk sånn at ikke alle passer til å ha barn. (Livsituasjon, økonomi, boforhold, enslig etc)

Egoistisk synes jeg ikke det er. Opp til hver enkelt hva man vil. Derimot synes jeg det er egoistisk å få et barn for så å "ønske" at det aldri kom til verden. Gjort er gjort, elg er elg. Når man får barn får man virkelig ta ansvaret med å fostre det opp, uansett hvilken verden man lever i. Derfor skjermer man sine barn for det verste og nyter at barnet vokser opp med din kjærlighet og omsorg.
Sist endret av margido; 1. juli 2009 kl. 22:56.
Det er ikke egoistisk å ikke ville føde et barn inn i en økonomi/ familie som ikke er sterk nok eller klar for å ta skikkelig vare på det? Jeg elsker kjæresten min og skulle gjerne hatt en liten baby jeg kunne hatt omsorg for, men jeg studerer og klarer ikke fø et barn akkurat nå.
Derfor bruker jeg beskyttelse og venter med den avgjørelsen til jegv har en stabil inntekt og kan gi barnet mitt det det trenger. Å få et (planlagt) barn i min livssituasjon NÅ, ville vært egoistisk fordi jeg vil ha et barn av mine egne, egoistiske grunner selv om jeg ikke har "råd". (Barn er søte, ok?!)
Mennesker er noen store egoister! Vi lever hele livet på jakt etter neste egotrip, enten det gjelder å få barn eller å ikke få barn.

Men, hvem har sagt at det å være egoistisk alltid er noe negativt?
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Adopsjon er faktisk en veldig fin ting, da kan man heller gi et menneske som ellers ikke ville hatt det et verdig liv. En god gjerning. Dessuten er jo barnet i all praktisk forstand ditt eget, bortsett fra at det ikke har ditt arvemateriale. Ikke at det er noe problem, de fleste av oss har ikke gener som er kritiske å arve videre uansett.
Vis hele sitatet...
har mye dårlige gener på min side av familien og på andre siden så har jeg hadd mange misslykkede forhold.


så når jeg finner ut at jeg er moden for å få barn så skal jeg adoptere.
men siden jeg har vanskelig for å holde på en partner over lengere tid.

etter en stund når jeg er godt opp i alder rankene så kunne det vært fint med en arving. dette kan for mange høres ganske egoistisk ut, men det slik det ble planlagt i mitt hode.

men er det slik at man må være gift eller hvilke faktorer er det som spiller inn for å kunne adoptere et barn?
Er det sommerskole i Ex-Phil et eller annet sted nå? Det kan jo neppe sies å være egoistisk å følge primalinstinktene sine vel? Jeg syns de fleste burde jekke mennesket ned fra sin høye lest og ta seg selv og andre for det vi er. Dyr.

Jeg mener at hele meningen med livet er å videreføre arvemassen sin, så kan folk sitte å diskutere i det vide og det breie hva det egentlig er. Og la meg slippe en diskusjon om religion/etikk og moral nå da pretty please?

Det som igjen er litt morsomt er trådstarters ordvalg «da man mener sitt arvematerial er godt nok får fremtiden». Er det noen her inne som mener at arvematerialet sitt ikke egner seg for videreføring. Hvis vi ser bort fra arvelige påviste sykdomer osv. Bare sånn heeelt banalt. Jeg skulle gjerne videreført mine gener jeg. Noe vi planlegger til høsten faktisk. Hadde bare alle vært slik som meg osv.
Sist endret av Kanoner; 2. juli 2009 kl. 10:41. Grunn: Skrivefeil.
Å få barn er noe av det mest elementære og minst unormale det går an å gjøre som menneske. Samtlige, og da mener samtlige, i Norge har god nok økonomi til å få barn. Det er ikke et spørsmål engang, med mindre du forventer å kunne kjøpe deg selv all slags dill-dall resten av livet.

Det å føre genene våre videre ligger nok uten tvil instinktivt i oss, men å se på mennesker kun som dyr (aka "videregående-elev high on Darwin") blir for enkelt i et så avansert samfunn vi lever i. De fleste har lyst på barn og syns spesielt babyer er søte, og det kan forklares med naturvitenskap, men selve valget om/når man skal ha barn og hvor mange man skal ha er mye større påvirket av økonomi, utdanning og sosial forventning.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Adopsjon er faktisk en veldig fin ting, da kan man heller gi et menneske som ellers ikke ville hatt det et verdig liv. En god gjerning. Dessuten er jo barnet i all praktisk forstand ditt eget, bortsett fra at det ikke har ditt arvemateriale. Ikke at det er noe problem, de fleste av oss har ikke gener som er kritiske å arve videre uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ALDRI tatt vare på et barn som ikke har mine gener, ei elsket det.
Ingen av delene er jo egoistisk.

Men sett at The Human Race var på god vei til utryddelse fordi atsvært mange kvinner ikke kunne få barn. Hadde du DA ikke villet få barn, selvom du hadde kunnet, ja, litt egoistisk

ser dog ikke helt at det å få barn er egoistisk... Det å være forelder må jo være noe av det mest uegoistiske vi mennesker kan gjøre...? gi opp alt vi har nå, bruke masse tid å penger på det lille nurket, ingen søvn i 3 år. ingen sex de neste 4, fordi barnet er redd for å sove alene. Ser ikke Helt den vinklinga di der ass
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Men sett at The Human Race var på god vei til utryddelse fordi atsvært mange kvinner ikke kunne få barn. Hadde du DA ikke villet få barn, selvom du hadde kunnet, ja, litt egoistisk
Vis hele sitatet...
Det å håpe på, ønske at og bidra til menneskehetens endelik kan like greit være et resultat av realisme -- ikke av egoisme.
Med all den faenskapen mennesker klarer å utføre mot hverandre, planeten vi bor på og de andre som bor på den, så er det mest fornuftige å fjerne menneskeheten fra ligningen.

Folk sier vi skal redde planeten, men det er en ren egoistisk holdning.
Man er jo ikke ute etter å redde planeten, man er ute etter å redde menneskeheten. Planeten kommer til å klare seg helt brilliant selv om vi nå forurenser den så mye at vi ikke kan leve på den lenger. Planeten har god tid til å ordne seg igjen.

Og hva er det vi sitter å diskuterer? Hvorvidt det er egoistisk å få barn? Barnet kommer til å være enda en byrde som menneskheten og planetene må bære på denne allerede grovt overbefolkede kloden. Så ønsker man seg en unge fordi den er søt, fordi man vil ha noe å elske, fordi man vil ha noe som knytter seg bedre til sin partner eller fordi man liker barn?

Selvfølgelig er det egoistisk å få barn. Det strider mot enhver fornuft å bringe inn flere mennesker på kloden, og hvorfor skal akkurat DINE gener bringes videre?
Sist endret av nso; 2. juli 2009 kl. 12:21.
Sitat av nso Vis innlegg
Det å håpe på, ønske at og bidra til menneskehetens endelik kan like greit være et resultat av realisme -- ikke av egoisme.
Med all den faenskapen mennesker klarer å utføre mot hverandre, planeten vi bor på og de andre som bor på den, så er det mest fornuftige å fjerne menneskeheten fra ligningen.

Folk sier vi skal redde planeten, men det er en ren egoistisk holdning.
Man er jo ikke ute etter å redde planeten, man er ute etter å redde menneskeheten. Planeten kommer til å klare seg helt brilliant selv om vi nå forurenser den så mye at vi ikke kan leve på den lenger. Planeten har god tid til å ordne seg igjen.

Og hva er det vi sitter å diskuterer? Hvorvidt det er egoistisk å få barn? Barnet kommer til å være enda en byrde som menneskheten og planetene må bære på denne allerede grovt overbefolkede kloden. Så ønsker man seg en unge fordi den er søt, fordi man vil ha noe å elske, fordi man vil ha noe som knytter seg bedre til sin partner eller fordi man liker barn?

Selvfølgelig er det egoistisk å få barn. Det strider mot enhver fornuft å bringe inn flere mennesker på kloden, og hvorfor skal akkurat DINE gener bringes videre?
Vis hele sitatet...
fælt så dystert...
Slik som du sier det så er det jo umulig å ikke være egoistisk med mindre vi bestemmer oss for å alle ta selvmord for å redde kloden? Litt drastisk? Redde vår rase, slik at mine barn, og barnebarn. DINE barn og barnebarn skal kunne få leve bedre enn vi gjør i dag, synes jeg blir helt feil å kalle egoistisk.

Synes ikke lenger det å reprodusere handler om gener, men å føre videre gode holdninger, og en væremåte som gagner menneskene og dyrene rundt oss
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Det som igjen er litt morsomt er trådstarters ordvalg «da man mener sitt arvematerial er godt nok får fremtiden». Er det noen her inne som mener at arvematerialet sitt ikke egner seg for videreføring. Hvis vi ser bort fra arvelige påviste sykdomer osv.
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg har nok av søsken jeg kan se på hvis jeg vil se arvemateriale mitt i andre fasonger og størrelser. Null behov for å teste ut egen produksjonsevne på det området.

Forøvrig blir jeg provosert av Krfs siste utspill om at vi bør lage flere barn i Norge. Store deler av verden sliter med overpopulasjon, så hvorfor skal vi sørge for å holde befolkningstallet oppe? (Førstemann som drar inn rase får seg et internettspark i røven.)
Sitat av Bundy Vis innlegg
Jeg kunne ALDRI tatt vare på et barn som ikke har mine gener, ei elsket det.
Vis hele sitatet...
Les hva du skriver, du kan da umulig være så blottet for nestekjærlighet. Plutselig en dag sitter du der med drømmedama som allerede har en unge på ett år fra før. Tror du legger av deg den holdningen straks du innser at den ungen kommer til å se på deg som faren din, uten særlig hensyn til sitt eget opphav.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
fælt så dystert...
Slik som du sier det så er det jo umulig å ikke være egoistisk med mindre vi bestemmer oss for å alle ta selvmord for å redde kloden? Litt drastisk? Redde vår rase, slik at mine barn, og barnebarn. DINE barn og barnebarn skal kunne få leve bedre enn vi gjør i dag, synes jeg blir helt feil å kalle egoistisk.

Synes ikke lenger det å reprodusere handler om gener, men å føre videre gode holdninger, og en væremåte som gagner menneskene og dyrene rundt oss
Vis hele sitatet...
Hva som nøyaktig er den ideelle befolkningsmengden er noe de lærde strides om, men de fleste kalkulasjoner jeg har sett viser at vi per idag er mange ganger over den langsiktig bæredyktige grensen. Altså må antall mennesker på jordkloden forminskes.

Det minst egoistiske i henhold til barnefødsler vil være at alle mennesker frivillig deltar i et system for global kontroll over befolkningsmengden. Ikke via drap eller tvang, men via frivillig avholdenhet fra å føde barn for å få populasjonen ned mot et bæredyktig nivå.

Men nå har det seg jo slik at vi, til tross for hva du hever, kun eksisterer for å reprodusere oss. Det er ingen "plan" bak menneskehetens eksistens eller opprinnelse, og det er dermed hardkodet inn i våre gener at vi skal reprodusere oss. Det du nevner med å videreformidle verdier o.l. er jo noe som kommer i tillegg til den naturlige trangen til videreformidling av genene, og er faktisk med på å gjøre dette til et enda større problem. Jeg øyner det som lite sannsynlig at noe av dette kan kontrolleres på en fornuftig måte selv i fremtiden.

Så ja. Jeg dømmer menneskeheten nedom og hjem nettopp grunnet denne egoistiske trangen til å få barn -- selv om denne trangen av åpenbare grunner er ufornuftig å følge med mindre ting er kontrollert ifra et befolkningsmessig plan.
Denne dommedagsprofetien er selvfølgelig på lengre sikt, men vi snakker heller århundre og årtusen enn millioner av år før vi er så mange mennesker at "noe" katastrofalt kommer til å skje.


Forresten: Du kaller det dystert, men jeg kaller det realistisk. Det er uansett bedre å være realist eller pessimist enn å leve med hodet opp i ræven hele livet og tro at alt kommer til å løse seg selv på overnaturlig vis.
Sist endret av nso; 2. juli 2009 kl. 13:28.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Ja. Jeg har nok av søsken jeg kan se på hvis jeg vil se arvemateriale mitt i andre fasonger og størrelser. Null behov for å teste ut egen produksjonsevne på det området.
Vis hele sitatet...
Såklart, men det betyr ikke at du ikke ser på ditt arvemateriale som egnet for videreføring. Og hvor mange jenter har jeg ikke truffet som aaaldri skulle ha barn he he.

Men selvfølgelig, jeg har også truffet kvinner som aldri skal ha barn (og som ikke har fått det i en alder av 40, og syns det er helt ok) og det er jo ikke noe problem på noen måte.

Jeg ser jo også problemene med overbefolkning.
Sist endret av Kanoner; 2. juli 2009 kl. 13:23. Grunn: Presisering.
En annen ting jeg tror når vi først snakker om overbefolkning; er at naturen prøver å regulere menneskebestanden med sykdomer. Bare se på befolkningseksplosjonen etter vi fikk vaksiner og behandlingsmetoder for de sykdomene som tok flest menneskeliv. For ikke å snakke om HIV/AIDS. Jeg tror dette er naturens svar på vår kraftige overbefolkning.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Kanoner Vis innlegg
En annen ting jeg tror når vi først snakker om overbefolkning; er at naturen prøver å regulere menneskebestanden med sykdomer. Bare se på befolkningseksplosjonen etter vi fikk vaksiner og behandlingsmetoder for de sykdomene som tok flest menneskeliv. For ikke å snakke om HIV/AIDS. Jeg tror dette er naturens svar på vår kraftige overbefolkning.
Vis hele sitatet...
En ny interessant diskusjon, hvis konklusjon kan oppsummeres som følger;

Naturen er ikke en tenkende entitet, og kan ikke ha en "plan" eller mottiltak.

Det som derimot skjer når man har store mengder mennesker er at det gir potensielt bedre levevilkår for virus. Ettersom det er mutasjoner i hver x antall generasjon av virus så vil man få flere mutasjoner jo flere som er smittet av virus, og da vil varianter som er mer smittsom oppstå hyppigere.
20 GOTO 10

Virus fungerer egentlig akkurat som mennesker. De har en trang til å formere seg og gjør det så lenge de har mulighet til det.

Det var nok dette du mente, men jeg ville egentlig bare poengtere at det er feil at "naturen" gjør noe som helst.
Sist endret av nso; 2. juli 2009 kl. 14:05.
Du har selvfølgelig helt rett. Skal bli interessant hvilke varianter vi får se fremover.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Les hva du skriver, du kan da umulig være så blottet for nestekjærlighet. Plutselig en dag sitter du der med drømmedama som allerede har en unge på ett år fra før. Tror du legger av deg den holdningen straks du innser at den ungen kommer til å se på deg som faren din, uten særlig hensyn til sitt eget opphav.
Vis hele sitatet...
Nei, desverre Har allerede dumpa drømmedama pga hun hadde unge på 4 mnd.
Sitat av nso Vis innlegg
Selvfølgelig er det egoistisk å få barn. Det strider mot enhver fornuft å bringe inn flere mennesker på kloden, og hvorfor skal akkurat DINE gener bringes videre?
Vis hele sitatet...


Det er IKKE egoistisk å få barn. Det er bra å opprettholde forskjellene i verden og derfor er det bra at akkurat "dine" gener føres videre.
Hvis vi hadde hatt et samfunn med kun de sterkeste så ville ikke mennesker lært en dritt. Folk har jo problemer med å ta til seg kunnskap allerede.
Mennesker lærer ikke hvis alt er likt og alt er satt i et system hvor det ikke "går ann å feile" og man vil da heller ikke se noen mangler med "systemet". Man lærer faktiskt ganske mye av sine egne feil og handlinger. Tenk om vi aldri gjorde noe "feil" da, alle hadde gått rundt som A4 mennesker og vært stein stokk dumme og vært fornøyd om de hadde hatt 145 i iq og "30" eq.
Husker jeg var "10" og mente det var drit egoistisk fordi jeg ønsket jo faen ikke leve på denne jorda, ingen som hadde spurt meg om jeg hadde lyst til det. Glad jeg ikke tenker slik lenger.

Det å kunne gi et liv til noen andre må vel være den største gaven i hele universet. Hadde menneskene bare klart å ha neste kjærlighet og ikke satt seg selv over 99,9999% av de andre (mange som setter seg over alt og alle også) så ville ting vært så mye bedre. Hvis folk ønsket å endre på seg selv istedenfor å si "det er bare sånn jeg er", så kunne også ting fort blitt bedre og verdens fattigste ville fått mye bedre levevilkår. Generelt ville alle fått det mye bedre.
Det er ikke så mye som skal til for å glede oss mennesker, kun et smil fra en pen dame og de fleste menn går rundt og er happy de neste 50 minuttene =P Neida, men regner med dere skjønner hva jeg mener. Det skal ikke så mye til for å glede oss mennesker, så et eget avkom kan nok gi en glede som varer i veldig mange år. Men mange små gleder om dagen blir fort et fullverdig liv det også.

Sitat av nso Vis innlegg
Hva som nøyaktig er den ideelle befolkningsmengden er noe de lærde strides om, men de fleste kalkulasjoner jeg har sett viser at vi per idag er mange ganger over den langsiktig bæredyktige grensen. Altså må antall mennesker på jordkloden forminskes.
Vis hele sitatet...
Ja og de lærde er de som sitter på pengesekken det da eller? De sitter å regner uten bæredyktigheten for jorda i henhold til kapital og generelle ressurser (av "verdi") "bo-dyktig" areal omkring i verden? Tviler på de utregningene dems kun dreier seg om mat og vann. Hadde "de rike" slutta å sløse så innmari med alt vi tar for gitt, så ville jorda blitt et finere sted å leve for "de fleste". Men i verden vi lever i, så er ikke satsningsområdet "de fleste", men "de rikeste".
Det har aldri vært målinger på om populasjonen er større nå enn det den har vært før i tiden, og vi fikk aldri med en bruksanvisning til jorda som sier hvor mange vi kan være her og hvordan vi lever livene våre 100% riktig.
Og er alt en sammling av tilfeldigheter, ja da kan vi like så godt ødelegge alt sammen ved en tilfeldighet også og slutte å klage så jævlig =)

Faen her i Norge sitter vi å klager for hver minste ting("åå det er såååå varmt, jeg bare mååå inn her å kjøpe meg en snapple - aaah de har bare 3 forskjelligeee, ingen jeg har lyst pååå" - Det er så urettferdig at jeg ikke får være med... Jeg vil ha rød istedenfor blå, griiiine.. bla bla bla ) og i andre land bor og leiter små barn etter mat på søppelfyllinger! Hva faen!
Det er deres reality, overleve. Mens mitt problem er å leve. Folk skjønner jo faen ikke verdien av livet, ikke at jeg påstår jeg gjør det heller akkurat, men jeg er jævlig takknemlig for det jeg har nå og jeg vet jeg kan bruke det til mye bra bare jeg gidder.
Det å vite at man gleder andre, gir også en egen indre glede.

Sitat av nso Vis innlegg
Det minst egoistiske i henhold til barnefødsler vil være at alle mennesker frivillig deltar i et system for global kontroll over befolkningsmengden. Ikke via drap eller tvang, men via frivillig avholdenhet fra å føde barn for å få populasjonen ned mot et bæredyktig nivå.
Vis hele sitatet...
Sånn at det bare er idioter igjen som får barn. De som ikke evner å gi en god oppdragelse til barnet? Nei få barn og gi de en ordentlig oppdragelse og lær dem verdens virkelige verdier fra dem er små, så blir det forhåpentligvis en forandring i fremtiden.
Det viktigste spørsmålet er hvertfall ikke om vi skal få barn eller ikke for at jorda ikke skal "gå under" med "det første". Og synes man det er ego å få barn, så for guds skyld ikke få det da vel. Føler man seg ikke egnet til å få barn, så er det ingen som vil presse deg til det.
Isåfall er det bedre å oppfordre "de smarte" i samfunnet til å få flere barn fordi vi trenger ikke flere ekteskap som baserer seg på en unge fra fylla.
Kan også gi de dumme en forståelse for at meg meg meg aldri kommer til å blir noe mer enn meg meg meg. Og at vi vi vi alltid kommer til å bli mere.
Ja det hørtes jo ikke dumt ut . Får håpe dere er like glupe som meg da ,)


Sitat av nso Vis innlegg
Men nå har det seg jo slik at vi, til tross for hva du hever, kun eksisterer for å reprodusere oss. Det er ingen "plan" bak menneskehetens eksistens eller opprinnelse, og det er dermed hardkodet inn i våre gener at vi skal reprodusere oss. Det du nevner med å videreformidle verdier o.l. er jo noe som kommer i tillegg til den naturlige trangen til videreformidling av genene, og er faktisk med på å gjøre dette til et enda større problem. Jeg øyner det som lite sannsynlig at noe av dette kan kontrolleres på en fornuftig måte selv i fremtiden.

Så ja. Jeg dømmer menneskeheten nedom og hjem nettopp grunnet denne egoistiske trangen til å få barn -- selv om denne trangen av åpenbare grunner er ufornuftig å følge med mindre ting er kontrollert ifra et befolkningsmessig plan.
Denne dommedagsprofetien er selvfølgelig på lengre sikt, men vi snakker heller århundre og årtusen enn millioner av år før vi er så mange mennesker at "noe" katastrofalt kommer til å skje.
Vis hele sitatet...
Samme det, menneskeheten og jorda går under en dag uansett og når den dagen kommer, er det ikke fordi det var for mange mennesker på jorda. Hvorfor ikke gjøre det beste ut av det mens vi lever? Hvorfor ikke prøve å utvikle seg selv til det bedre hver eneste dag du står opp av senga? Selv om "vi" personlig ikke har en mening med livet, så kan vi være meningen til så mange andre og vi kan glede tusenvis av mennesker igjennom et helt liv. Synes ikke dere det er digg å være glad? Hvorfor ikke prøve å oppnå naturlig glede i mye større grad bare ved å gi litt av seg selv? What comes around goes around...
Trenger ikke gå rundt å tenke på alt det vonde i verden når det finnes så mye vondt i deres egen hjerne. Start med det nærmeste så går ting automatisk bedre etterhvert på alle mulige fronter.

Sitat av nso Vis innlegg
Forresten: Du kaller det dystert, men jeg kaller det realistisk. Det er uansett bedre å være realist eller pessimist enn å leve med hodet opp i ræven hele livet og tro at alt kommer til å løse seg selv på overnaturlig vis.
Vis hele sitatet...
"Bedre å være optimist å ta feil noen ganger, enn å være pessimist og alltid ha rett"
Det eneste vi har kontroll over, er oss selv. Så det beste er om alle starter med å forandre seg selv, så vil resten av verden følge etter.... yeah right, i wish..

Og between, realist er noe av det dummeste jeg noen gang har kalt meg selv. Hva er realiteten egentlig? For meg er det noe "helt annet" enn deg, og hva jeg ser på som realiteten, ser ikke du nødvendigvis som realistisk. Mange mener evolusjonsteorien stemmer til punkt og prikke, andre er enig med deler av den, mens noen mener det meste er bare bullshit. Alle kan kalle seg selv realist, men realister gjør som regel ikke en dritt for å få til noen forandringer. Fordi SÅNN ER DET BARE. (og ja kom med en forklaring på hva realist er siden jeg har misforstått Neida, men du tar poenget?)

[quote=nso;1444360]En ny interessant diskusjon, hvis konklusjon kan oppsummeres som følger;

Naturen er ikke en tenkende entitet, og kan ikke ha en "plan" eller mottiltak.

Det blir som å diskutere om Gud finnes eller ikke. Unødvendig og på langt nær interessant i lengden.

Sitat av Bundy Vis innlegg
Nei, desverre Har allerede dumpa drømmedama pga hun hadde unge på 4 mnd.
Vis hele sitatet...
Du har faktisk dumpa drømmedama på grunn av en baby.. Ja al er ikke så smart han heller da.
Inspecta_Deck: "på grunn av en baby"

Duh, alt er annerledes med en unge, og jeg brydde meg ikke om ungen, derav jeg forlot hu sånn at hu kan finne en bedre far enn meg. Når jeg får unge selv, da blir det andre kaker.


Det var jævlig hardt for meg, sånn at det er klart, har hatt en jævlig far selv, vil ikke påføre det mot en annen unge, i did it for the best.
Sist endret av Bundy; 2. juli 2009 kl. 16:32.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Instpecta_Deck: Innlegget ditt var såpass usammenhengende at jeg velger å svare i generelle termer.

For det første; La oss, som et tankespill, si at vi ikke har nådd grensen for hva som er "for mange" mennesker på jorden. La oss si at vi alle flytter inn i huler og lever uten dagens teknologi og hurtigmat, men fremdeles produserer like mange unger. Ser du ikke at man da på et stadie vil nå en grense hvor det er mer mennesker på jorden som konsumerer mer enn jorden kan tåle? Det er dette scenarioet jeg omtaler, selv om jeg bestemt mener at dette er noe som hører til nåtid og ikke fremtid -- at vi er langt forbi det punktet allerede.

Vedr. spm om levestandard (og hvorvidt man skal senke det i vesten for å øke antall mennesker som kan leve på jorden) så kan jeg fortelle deg at selv om alle bodde i huler og bare dyrket åker så er vi så mange mennesker på kloden at matjorden hadde blitt utarmet raskere enn den kan regenereres. Vi er simpelthen mer mennesker i dag enn det er ressurser på jorden til å mate oss i lengre tid.

Jeg har ikke tatt stilling, selv om du får det til å se ut som om jeg har det, til hvem som, i min utopi, skal få lov til å få barn. Jeg poengterte bare at det er behov for å redusere menneskebestanden, og at det mest fornuftige er å gjøre det i et globalt fellesskap.

Men det kommer jo aldri til å bli aktuelt med tiltak som dette; folk fleste har den egoistiske holdningen at deres personlige lykke er viktigere enn menneskehetens og klodens fremtid -- med en paradoksal mangel på forståelse for hvilken verden man overlater til barna man er så oppsatt på å få.
Sist endret av nso; 2. juli 2009 kl. 17:43.
Er dette egentlig noe å diskutere? Få deg et barn, gjerne ikke for mange slik at vi kan minske befolkningen her på jorden. Du bør føle deg moden nok dog, i og med at du for et veldig stort ansvar, å det er for all del ikke noe egoistisk i å få seg et barn for dette er noe som alle individer må for at verden skal gå videre.

Gjerne adopter noen barn også, så kan du gjøre dems liv bedre også.
Eneste gangene som det er egoistisk med å få et barn, er personer som "tror" dem klarer å oppfostre et. Kjenner mange som "tror" dem klarer det, noen eksempler av dem ender med at barnet er 60% hos bestemor og bestefar, 25% hos annen familie/venner, og resten hos dem opprinnelige foreldrene. Det er egoistisk.. Ett annet eksempel. Personer som får barn kun pga goder fra staten. det er egoistisk det.. Ellers om du vet med deg selv at du klarer det ansvaret ved å få ett barn. Spread you'r seed.
Støtter delvis tankegangen til NSO her..

Skyt meg gjerne, men etter min mening er vi ikke en dritt annet enn det som dreper flest av oss. Virus. Vi konsumerer, formerer oss, repeat. Nøyaktig det samme som de fleste Virus gjør.. Snodig, ikke sant?

Det burde vel også si seg selv at jeg ikke akter å få barn. Dere kan vifte med "Du tenker nok noe annet om 10 år" så mye dere vil, men I beg to differ. Jeg NEKTER å føre inn enda en i en allerede overbefolket verden. Spiller ingen rolle om jeg er i stand til å støtte det økonomisk eller ei, det skjer bare ikke.

Og om en eventuell fremtidig kjæreste skulle ha lyst på barn.. Vel, sorry, da får hun / han værsgod finne seg noen andre.

(Derimot har jeg faktisk ingenting imot barn som allerede er til.. Adopsjon kunne jo ha vært et alternativ, men meh..)
Sist endret av Lille Nikotin; 3. juli 2009 kl. 07:23.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
. (Derimot har jeg faktisk ingenting imot barn som allerede er til.. Adopsjon kunne jo ha vært et alternativ, men meh..)
Vis hele sitatet...
hahahaha, hørtes ut som FRP og smårasistiske velgere "har ikke noe imot utlendinger som allerede er her, bare det ikke blir flere av dem!!!"

men vell talt resten av innlegget
Sist endret av random42099; 3. juli 2009 kl. 08:10.
Dersom du går på vgs. får du forsørgerstipend...
Sitat av Soppsau Vis innlegg
Dersom du går på vgs. får du forsørgerstipend...
Vis hele sitatet...
å det er på hvor mye? likevell hvis du har barn å går på vgs, så bor du som regel hos forelderene/foresatte dine, som igjen er tvunget til å passe barnet og birda men deler av sin inntekt.

etter min mening er det ikke moralskt riktig å få barn i en alder av 16 eller 17år.
skyt meg gjærne i ræva hvis dere mener at mitt utsagn er ikke er passende^^
snox's Avatar
Trådstarter
men er det ikke også større sjanse for at man får et friskt barn når man er ung enn når man er gammel?
Sitat av snox Vis innlegg
men er det ikke også større sjanse for at man får et friskt barn når man er ung enn når man er gammel?
Vis hele sitatet...
Vil ikke tro forskjellen på 16 år og 26 år er så stor, men når du begynner å nærme deg 40 blir det verre.

Men alder er egentlig urelevant. Få barn når DERE er klare for det. Det er idiotisk av folk å dømme andre som får barn når de er 16 år. Vil tro at de er like gode, om ikke bedre, foreldre enn to 40-åringer i full jobb.

Selv har jeg lagt tanken på barn tilside til jeg er ferdig med utdanning, men tror ikke det har vært noe problem for meg å få barn nå. Hadde ihvertfall vært mer glede enn problematikk.

Og om du ser det fra din side; om du får barn i 20-årsalderen vil de flytte ut når du er ca.40 år. Da vil du plutselig få masse fritid og muligheten til å gjøre ting (reise etc.) mens du enda er relativt ung.

Jeg tror det er ubeskrivelig godt etter 20 år med kjefting
Sitat av fabianca Vis innlegg
Ja. Jeg har nok av søsken jeg kan se på hvis jeg vil se arvemateriale mitt i andre fasonger og størrelser. Null behov for å teste ut egen produksjonsevne på det området.

Forøvrig blir jeg provosert av Krfs siste utspill om at vi bør lage flere barn i Norge. Store deler av verden sliter med overpopulasjon, så hvorfor skal vi sørge for å holde befolkningstallet oppe? (Førstemann som drar inn rase får seg et internettspark i røven.)
Vis hele sitatet...
Grunnen til at man ønsker en større produksjon av barn handler vel om samfunnsøkonomi. Lave fødselsrater i et land vil kunne få den konsekvensen at det i fremtiden blir stadig færre i arbeidsdyktig alder som skal forsørge en stadig voksende andel av eldre medborgere. Hvis ikke fødselsraten øker er man nødt til å veie opp for mangelen av arbeidskraft det vil medføre med økt arbeidsinnvandring.

Ser man på problemstillingen med politiske (samfunnsøkonomiske) øyne er det å ønske seg en høyere fødselsrate i landet lite kontroversielt/provoserende.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Chassen Vis innlegg
Hvis ikke fødselsraten øker er man nødt til å veie opp for mangelen av arbeidskraft det vil medføre med økt arbeidsinnvandring.
Vis hele sitatet...
Hvilket jeg ikke ser den store problematikken med.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Hvilket jeg ikke ser den store problematikken med.
Vis hele sitatet...
Nei, for Norge er det ikke nødvendigvis noe stort problem. Men for landene hvor kompetansen blir hentet fra kan det være et problem.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Chassen Vis innlegg
Nei, for Norge er det ikke nødvendigvis noe stort problem. Men for landene hvor kompetansen blir hentet fra kan det være et problem.
Vis hele sitatet...
Ser den, men den største mangelen på arbeidskraft i Norge er jo spådd å være innen eldreomsorgen, stillinger som ikke krever noen lang og kostbar utdannelse. (Former for arbeidsinnvandring som tapper hjemlandet for ressurser håper jeg selvfølgelig man finner en løsning på.)
Med dagens lønnsnivå vil jeg ikke tro vi hadde hatt nok omsorgsarbeidere om vi så var 8 millioner arbeidsføre her i landet. Få nordmenn vil bli hjelpepleiere når de kan studere noen år og tjene langt mer som sykepleiere. Å ikke ta høyere utdanning er dessuten lavstatus i mange miljøer. Hva hjelper det med flere norske barn da?
Sitat av fabianca Vis innlegg
Ser den, men den største mangelen på arbeidskraft i Norge er jo spådd å være innen eldreomsorgen, stillinger som ikke krever noen lang og kostbar utdannelse. (Former for arbeidsinnvandring som tapper hjemlandet for ressurser håper jeg selvfølgelig man finner en løsning på.)
Med dagens lønnsnivå vil jeg ikke tro vi hadde hatt nok omsorgsarbeidere om vi så var 8 millioner arbeidsføre her i landet. Få nordmenn vil bli hjelpepleiere når de kan studere noen år og tjene langt mer som sykepleiere. Å ikke ta høyere utdanning er dessuten lavstatus i mange miljøer. Hva hjelper det med flere norske barn da?
Vis hele sitatet...
Der har du et poeng, men hvis utviklingen går i den retningen du forespeiler vil vi muligens få nye (etiske) problemstillinger å håndteres med. Man kan se for seg en kompetanseheving blant norske statsborgere, hvor disse vil besitte de fleste høystatus-yrker, mens arbeidsinnvandrere vil bemanne såkalte lavstatus-yrker. Dermed har vi økte sosiale skiller som vil kunne føre med seg en del negative konsekvenser i form av økte konflikter mellom disse to grovt avgrensede gruppene.

Så med et makroperspektiv på samfunnslivet vil det å oppfordre til økt barneproduksjon kunne være hensiktsmessig. Med et mikroorientert syn på problemstillingen vil derimot ikke det å øke fødselsraten generelt nødvendigvis være noen god ide.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Chassen Vis innlegg
Der har du et poeng, men hvis utviklingen går i den retningen du forespeiler vil vi muligens få nye (etiske) problemstillinger å håndteres med. Man kan se for seg en kompetanseheving blant norske statsborgere, hvor disse vil besitte de fleste høystatus-yrker, mens arbeidsinnvandrere vil bemanne såkalte lavstatus-yrker.
Vis hele sitatet...
Er det ikke til en viss grad slik allerede? Vi har polske arbeidere, i Polen har de ukrainske arbeidere. Begge gruppene arbeidsinnvandrere tar stillinger innbyggerne ikke "gidder"/samfunnet oppfordrer til.
"En vinn-vinn-situasjon" ifølge noen. "Bare en liten del av utfordringene i det polske arbeidsmarkedet" ifølge andre.

Det er uansett ikke snakk om at Norge skal ta de arbeidsdyktige ut av utviklingsland og overlate resten til sykdommer og sult. Jeg vil påstå det er lettere å løse de problemene arbeidsinnvandring medfører enn å skulle holde befolkningstallene innenfor ulike landegrenser i balanse ved hjelp av fødsel og død.
Sitat av snox Vis innlegg
men er det ikke også større sjanse for at man får et friskt barn når man er ung enn når man er gammel?
Vis hele sitatet...
Jeg hører forskerne sier så, så da er det vel kanskje noe i det! Det de mener med for gammelt, eller helt i grenseland for hva som er for gammelt varierer mellom 30 - 35år ser jeg. Kjenner flere i tredve årene med babyer og ingen av deres barn virker sykere enn tyveåringens barn, prosentvis tror jeg ikke det er så veldig stor sjanse for å få et sykere barn før man nærmer seg 40 - 50. Men en kvinnes kropp tåler mye dårligere påkjenningen av en graviditet i tredveårene enn hva hun gjør i tyveårene. Er man mye syk og dårlig under svangerskapet kan dette påvirke barnets helse senere i livet.
Tror ikke man skal bekymre seg (om man er kvinne) for å ikke rekke å få barn før man er 25, for å si det sånn.
Jeg har tatt ett meget klart valg om at jeg ikke ønsker egen unge pga at jeg har ett lite handikap og vet det kan videre føres til min unge i mye verre grad enn det jeg har selv og så vondt vil jeg ikke noe annet menneske. Kona mi som er asiatisk ønsker seg fryktelig en unge så vi driver og vurderer å adoptere ett gatebarn som går for lut og kaldt vann idag og gi ungen en mulighet til å vokse opp og få en fremtid selv om de naturlige foreldrene ikke er tilstede av diverse grunner som ikke angår meg egentlig.
Man er overhodet ikke egoistisk selv om man ikke får barn i sitt liv! Det er logiskt, ikke egosistisk!
Sitat av fabianca Vis innlegg
Jeg vil påstå det er lettere å løse de problemene arbeidsinnvandring medfører enn å skulle holde befolkningstallene innenfor ulike landegrenser i balanse ved hjelp av fødsel og død.
Vis hele sitatet...
Enig. Innenfor makroorientert, politisk tenkning er dessverre ikke denne måten å se det på den enkleste, og man velger å komme med slike utspill som Krf nettopp gjorde.