Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1848
Hei, jeg er bruker på deviantart.
Ex- typen min er også bruker der som fotograf. Å han har en del bilder av meg lagt ut der, som jeg vil ha fjernet. Jeg har sagt i fra at jeg vil ha dem fjernet, men han hørte ikke på meg. Han slettet bare det jeg hadde skrevet til han, å bildene er fremdeles der.
Jeg har mine sterke grunner til at jeg ikke vil at han skal ha noen bilder av meg der.
Men er det ikke ulovlig å ha bilder av andre på nett hvis vedkommende ikke vil ha de der?
det har vell noe med redigheter til bilder og sånnt, vist han har tatt dem er det vel hannes, men siden du er på dem, må han ha samtykke fra deg, og siden du ikke vill det kan du helt sikkert sende en mail til Deviantart og be dem fjerne dem siden x'en din nekter
Send mail til admins eller noe på devart
Han kan ikke ha bilder lastet opp på internett uten ditt samtykke, selvom det er han som har tatt dem.
Men la oss si at du lot han ha bildet på deviant art, når dere var sammen, men vil ha de fjernet no, er det desverre ikke slik det fungerer, mener jeg.

Men hvis han bare har hatt bildene på nett, hele tiden, uten at du har ønsket det, kan du enten sende mail til deviant admin, eller true Xen din med annmeldelse.
Sist endret av Spelly; 13. april 2009 kl. 13:43.
Det er vel slik at hvis du allerede har godkjent det kan du ikke trekke det tilbake. Men sender du en mail til admins på Deviantart er de sikkert behjelpelige. Det er ikke vanskeligere enn å si at du aldri godkjente det.
Trådstarter
26 1
jeg har aldri sagt til han at han bare skulle legge dem ut. Men jeg sa liksom aldri noe på det når vi var sammen.
Så da skjønner dere kanskje hvorfor jeg ikke vil ha noen bilder på hans profil, som han får skryt av. Jeg blir seriøst forbannet og kvalm av det :S

men han har ikke noe godkjennellse skriftlig noen plass da...
Sist endret av Cadex; 13. april 2009 kl. 15:05. Grunn: Enkelte detaljer trenger vi ikke vite.
Da er det bare å sende en mail til Deviantart. Det løser de.

Du trenger ikke ta med detaljene rundt bruddet deres i mailen. Bør holde å si at du ikke godkjente at han la ut de bildene.
Trådstarter
26 1
jeg skal prøve det
takk for hjelpen ^__^

Han fortjener ikke de bildene :P
Sitat av theo_piah Vis innlegg
jeg skal prøve det
takk for hjelpen ^__^

Han fortjener ikke de bildene :P
Vis hele sitatet...
da antar jeg at du vil "hevne" deg på han, og at du har gidd han tilladelse før. Da er den eneste måten å få fjernet bildene, via admins på deviant art. Vet ikke åssen reglene er, om han laster bildene opp igjen, men antar at når du har gidd han muntlig lov til å laste opp ett bilde en gang, kan han laste opp bildet så mye han ønsker. Forøvrig er begrunnelsen din for å få bildene fjernet, latterlig.
spelley: Veldig vanskelig for ham å dokumentere en muntlig tilatelse, og da blir det vel antagelig slik at deviantart forholder seg til skriftelige henvendelser. Dersom de har rutiner for fjerning av bilder da.

Hennes grunnlag for å få fjernet bildene er i grunn helt uinteressant...
Sitat av Cikey Vis innlegg
spelley: Veldig vanskelig for ham å dokumentere en muntlig tilatelse, og da blir det vel antagelig slik at deviantart forholder seg til skriftelige henvendelser. Dersom de har rutiner for fjerning av bilder da.

Hennes grunnlag for å få fjernet bildene er i grunn helt uinteressant...
Vis hele sitatet...
Muntlig gjelder like mye som skriftlig.


men om det skulle bli noe sak, blir det bare ord mot ord.
Sitat av spelley Vis innlegg
Muntlig gjelder like mye som skriftlig.


men om det skulle bli noe sak, blir det bare ord mot ord.
Vis hele sitatet...
Ja, og derfor skriver jeg at det blir vanskelig for ham å dokumentere det. Derfor vil jeg tro at Deviantart velger å forholde seg til det som kan dokumenteres, nemlig at hun ikke ønsker bildene på nett...
Sånt pleier faktisk alle seriøse sider å være ganske strenge på. Har ikke fotografen en skriftlig modellrelease, så er det bare å fjerne bildene.

Andre ting som har noe å si, er hvor serverne til deviantart står, og hvor deviantart (som firma) holder hus, og hva som er lovverket i disse landene. For å gjøre en lang historie kort, så må man rett og slett forholde seg til det strengeste fra hver av dem, hvor klønete det enn kan høres ut.

Det jeg vil foreslå, theo_piah, er at du sender deviantart en mail, der du legger med et bilde av deg selv (så de lett kan kjenne deg igjen fra bildene som skal fjernes) der du holder et ark du har skrevet "please remove these pictures of me from deviantart.com", og dagens dato, med STORE OG TYDELIGE bokstaver (så de vet at det virkelig er personen på bildene som ønsker å få dem fjernet). Og selvsagt link til alle bildene som skal fjernes.

Alt dramaet i bakgrunnen tror jeg du bare skal hoppe over.
Freak Trooper
Joey's Avatar
§ 45c. Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når
a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 tredje ledd eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.

http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-043.html
Vis hele sitatet...
Med andre ord, send mail til DA-admins og si at den brukeren ikke har ditt samtykke lenger til å ha bildene sine publisert lenger og du vil ha dem fjernet.

Enten kan du gjøre det eller anmelde han. Går vel under krenking av privatliv eller noe.


Selv om du har sagt ja en gang, betyr ikke det at du ikke kan trekke det samtykket, viss du ikke har skrevet under på noe, da.
Sist endret av Joey; 13. april 2009 kl. 14:20.
Trådstarter
26 1
ja altså, jeg har jo ikke tenkt å fortelle dem grunnlaget for at jeg skal få de fjernet. det hadde jo bare vært tåpelig å prøve å få sympati hos de
Men jeg synes ikke det er noe dårlig grunnlag for at jeg vil ha de bildene fjernet. Alle er forskjellig, å reagerer forskjellig.
Å jeg synes ikke at han skal få kreditt for bildene av en person han nesten ødela livet til.

Å takk githcen! for litt støtte her

har aldri skrevet under på noe

halalgeir ba om link til bildene, så her er link:
http://el-larso.deviantart.com/art/S...ition-35840204
http://el-larso.deviantart.com/art/iThink-27500345
Sist endret av theo_piah; 13. april 2009 kl. 14:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Så lenge devianart ikke står i norge, er det vel lite vits i å hendvise til norsk lov?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Kjapt tips:
Med det første, drit i alt av lover og paragrafrunking og skriftlig/muntlig tillatelse og alt det der. Send en hyggelig mail til deviantart der du forklarer at du ikke vil at bildene skal ligge på sidene dems.
Hvis det ikke funker, da kan du begynne å gå mer drastisk til verks. Evt. send en sms/PM/mail eller noe til eksen din og spør konkret om han kan slette de bildene du vil han skal slette. Du sier han allerede har slettet det ene bildet du ba om - kanskje han vil slette de andre også?
Trådstarter
26 1
han har ikke slettet noen av bildene.
han slettet det jeg skrev til han :S
men jeg skal vente litt å se om han gjør noe med det først.
jeg har sagt nå at han har 24 timer på seg til å fjerne dem.

Men takk for hjelpa
hahahah, seriøst altså

bildene er slettet btw^^