Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5701
Hei!

Jeg synes mine nedlastninger går lovlig seint og lurer derfor om det er noe jeg kan gjøre for å få opp hastigheten.

Hvor høy hastighet man får på en nedlasting er jo selvfølgelig begrenset av nettlinja, men nå jeg laster ned programmer, musikk osv. så får jeg bare utnyttet ca 27% av bredbåndslinja mi. Dette gjelder kun nedlasting. Jeg kan bl.a streame videoer helt opp til hva nettet mitt makter å levere. Og det er det samme om nedlastingen skjer i utorrent, emule eller i nettleseren. Samme resultat. En nedlastningshastighet på ca 27% av hva jeg får levert av min ISP

Jeg har laptop, og tråløst nett. Er det noen instillinger på f. eks routeren som kan kan være årsaken?

Burde det være mulig for meg å laste ned med en hastighet som tilsvarer opp mot 80-90% av nettlinja mi?

Takker for svar..
Høres ut som typisk kilobit(kb) og kilobyte(kB) problematikk.
Les litt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kilobit
http://en.wikipedia.org/wiki/Kilobyte

Test linja her:
http://www.speedtest.net/

Du betaler mest sansynlig for en 6mbit linje, men lurer på hvorfor du bare klarer å laste ned med en hastighet på ~600kiloBYTE, ammiright?
Trådstarter
Sitat av Elemental Vis innlegg
Høres ut som typisk kilobit(kb) og kilobyte(kB) problematikk.
Les litt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kilobit
http://en.wikipedia.org/wiki/Kilobyte

Test linja her:
http://www.speedtest.net/

Du betaler mest sansynlig for en 6mbit linje, men lurer på hvorfor du bare klarer å laste ned med en hastighet på ~600kiloBYTE, ammiright?
Vis hele sitatet...
Takker for svar, men det er ikke dette som er problemet. Jeg er ikke helt n00b da..hehe.. Bare litt..

Jeg vet nøyaktig hva som kommer ut av boksen på veggen.
Sitat av Skoms Vis innlegg
Takker for svar, men det er ikke dette som er problemet. Jeg er ikke helt n00b da..hehe.. Bare litt..

Jeg vet nøyaktig hva som kommer ut av boksen på veggen.
Vis hele sitatet...
Og, hvilken linje betaler du for? Og hvilket resultat får du fra speedtest.net?

Også må du huske at hvilken nedlastningshastighet du får også avhenger av kilden sin opplastingshastighet.
Åpne porter....???
Trådstarter
har åpnet portet..

Sitat av Elemental Vis innlegg
Og, hvilken linje betaler du for? Og hvilket resultat får du fra speedtest.net?

Også må du huske at hvilken nedlastningshastighet du får også avhenger av kilden sin opplastingshastighet.
Vis hele sitatet...
Jeg får 10Mb/s både både opp og ned. Men får aldri lastet ned med større hastighet enn 2,7Mb/s

Detter er IKKE ett problem angående hva min nettleverandør leverer eller kilden sin opplastingshastighet. Da dette gjelder om jeg så har hundre forskjellige nedlastninger som tilsammen burde kunne mettet linja mi for å si det sånn..
Sist endret av Skoms; 29. mars 2009 kl. 17:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
du har ikke noe problem med linja om du får lasted ned med 2.7Mb/s. etter mine erfaringer når du laster ned skall du gange det som du laster ned med med 3. og da får du ca 9Mb/s og dette er helt riktig.

jeg sitter på 24Mb/s og jeg får lasted ned med ca 6-7 Mb/s.
har du lyse ? hvilken isp har du ? ja router kan være problemet, normalt så klarer en router rundt 23-24mbit totalt ( det kan variere veldig mye hvis du har mange tilkoblinger osv...)

hvilke type router har du (MODEL nr?) versjons nr ? hvor speed tester du fra med ? ftp eller web side? eller torrent ?
hvis torrent ? hvor ?
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
har du lyse ? hvilken isp har du ? ja router kan være problemet, normalt så klarer en router rundt 23-24mbit totalt ( det kan variere veldig mye hvis du har mange tilkoblinger osv...)

hvilke type router har du (MODEL nr?) versjons nr ? hvor speed tester du fra med ? ftp eller web side? eller torrent ?
hvis torrent ? hvor ?
Vis hele sitatet...
Oi.. ska me sjå her.. Routeren er en DD-WRT av modelltype
Linksys WRT54G/GL/GS

Speedtest blir som regel utført på www.speedtest.net/

Når du spørr om ftp, webside eller torrent så skjønner jeg faktisk ikke hva du mener..

Sitat av haxxor Vis innlegg
du har ikke noe problem med linja om du får lasted ned med 2.7Mb/s. etter mine erfaringer når du laster ned skall du gange det som du laster ned med med 3. og da får du ca 9Mb/s og dette er helt riktig.

jeg sitter på 24Mb/s og jeg får lasted ned med ca 6-7 Mb/s.
Vis hele sitatet...
Er det ikke mulig at du kan få lastet ned med høyere fart da haxxor? og evt hvorfor ikke?
Sist endret av Skoms; 29. mars 2009 kl. 17:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Skoms Vis innlegg
Oi.. ska me sjå her.. Routeren er en DD-WRT av modelltype
Linksys WRT54G/GL/GS

Speedtest blir som regel utført på www.speedtest.net/

Når du spørr om ftp, webside eller torrent så skjønner jeg faktisk ikke hva du mener..



Er det ikke mulig at du kan få lastet ned med høyere fart da haxxor? og evt hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Fordi du betaler for 10mbit(megabit) linje og når du laster ned står det i Mb(megaBYTE) Forsåvidt forklart i min første post.

Du laster ned akkurat så mye som linja di klarer.
Sitat av Skoms Vis innlegg
Oi.. ska me sjå her.. Routeren er en DD-WRT av modelltype
Linksys WRT54G/GL/GS

Speedtest blir som regel utført på www.speedtest.net/

Når du spørr om ftp, webside eller torrent så skjønner jeg faktisk ikke hva du mener..



Er det ikke mulig at du kan få lastet ned med høyere fart da haxxor? og evt hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
hva slags faktisk linje står det hos levrandør at du sitter på?

Her kan du forresten se mitt resultat, jeg sitter som sagt på 30/30 [img=http://www.speedtest.net/result/439866560.png]

Jeg har 30/30mbit fiber fra lyse, det matcher rimlig bra med 3.6-3.7MB/s

Du har vel da ca 10-15mbit/s ?

"Problemet" ditt er at du blander begrepene megabyte og megabit.

Her kan du se mitt resultat, jeg sitter som sagt på 30/30 fra lyse.

http://www.speedtest.net/result/439866560.png
Sist endret av flexd; 29. mars 2009 kl. 18:11.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Fordi du betaler for 10mbit(megabit) linje og når du laster ned står det i Mb(megaBYTE) Forsåvidt forklart i min første post.

Du laster ned akkurat så mye som linja di klarer.
Vis hele sitatet...
For og få det over til megaBIT så skall du ca gange med 3 så får du hvor mye magaBYTe du laster med så da laster du med ca 9mb/s og det stemmer
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av haxxor Vis innlegg
For og få det over til megaBIT så skall du ca gange med 3 så får du hvor mye magaBYTe du laster med så da laster du med ca 9mb/s og det stemmer
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om egentlig?

Hvis du har, si, 10 megabit per sekund (Mb/s) nedlastingshastighet skal du dividere det tallet med 8 for å få antall megabyte per sekund (MB/s) kapasitet linja di har. Med andre ord, du prater tull fra ende til annen. "circa gange med 3", tihi.

Meg selv som eksempel. Jeg har 12Mb/s bedriftslinje fra Telenor. Det betyr at jeg kan laste ned (topphastighet) 12/8 = 1,5 megabyte/sekund (MB/s). Dette stemmer rimelig godt overrens med de hastighetene jeg opplever.
Sist endret av ticks; 29. mars 2009 kl. 18:36.
isp ? hvis du ikke veit det så går på www.minip.no og paste ip'en her. så kan vi finne ut isp din.

ftp vil si laste ned en stor fil fra en ftp med 1 tilkobling eks fra ftp.uio.no (dra ned en iso fil på 650mb) se speed du får.
torrent vil si the piratebay, eller privat tracker.

gang med 3? , det er 8 bits pr bytes. vil si har du eks 1000kbit(1mbit) delt på 8 = 125kbytes.(som står når du laster ned, veldig skjedelnt når du laster ned ting står det BIT, men veldig ofte står det bytes. (som alle andre og prøver og si her)

NB: speedtest greia er dårlig, jeg fikk selv bare 4mbit/5mbit på den teste selv om jeg har mye mer.
Sist endret av ranvik; 29. mars 2009 kl. 19:21.
Trådstarter
jaja.. men da er det jo greit da.. Takk for hjelpen
Haha, nå har ikke jeg så mye å tilføre men å klage på at man laster ned 2.7 mb/s.. Jeg laster ned på knappe 30 kb/s Og har en 2 mbit/s linje her:P
http://www.speedtest.net/result/440017520.png

linja mi,

laster ned torrents alt fra ca 30kb til 500kb/s (noen fååå ganger også 900kb/s).
er det hastigheten jeg kan forvente med linja mi?
Sitat av Geiten Vis innlegg
http://www.speedtest.net/result/440017520.png

linja mi,

laster ned torrents alt fra ca 30kb til 500kb/s (noen fååå ganger også 900kb/s).
er det hastigheten jeg kan forvente med linja mi?
Vis hele sitatet...
Dersom du hadde lest posten så finner du ut hvordan du kan regne hastighet.

7/8 = 0,875

Dersom du klarer å komme opp i 900kb/s på gode torrents, så har du den hastigheten du kan forvente.
Sitat av Skoms Vis innlegg
Hei!

Jeg synes mine nedlastninger går lovlig seint og lurer derfor om det er noe jeg kan gjøre for å få opp hastigheten.

Hvor høy hastighet man får på en nedlasting er jo selvfølgelig begrenset av nettlinja, men nå jeg laster ned programmer, musikk osv. så får jeg bare utnyttet ca 27% av bredbåndslinja mi. Dette gjelder kun nedlasting. Jeg kan bl.a streame videoer helt opp til hva nettet mitt makter å levere. Og det er det samme om nedlastingen skjer i utorrent, emule eller i nettleseren. Samme resultat. En nedlastningshastighet på ca 27% av hva jeg får levert av min ISP

Jeg har laptop, og tråløst nett. Er det noen instillinger på f. eks routeren som kan kan være årsaken?

Burde det være mulig for meg å laste ned med en hastighet som tilsvarer opp mot 80-90% av nettlinja mi?

Takker for svar..
Vis hele sitatet...
Ser det er mange fine utregninger og tips til plasser å sjekke om operatøren leverer varene.
Men bruker trådløstilkobling WLAN kan du kan du risikere å være nede i kun 50% av det du har i veggen.
Så kjøre å ledning rett i PCen på de største nedlasningsjobbene kan jo være et godt råd.
Dersom du er fornøyd med linja di når du streamer, antar jeg at det er hastigheten på torrenter du klager over. Vurdert usenet, rapidshare eller megashare? Da laster du ned filer fra server og ikke p2p.
Sitat av Skoms Vis innlegg

Jeg får 10Mb/s både både opp og ned. Men får aldri lastet ned med større hastighet enn 2,7Mb/s
Vis hele sitatet...
Jeg har 12mb/s, og laster ned på 1,2mb/s, så du er heldigere enn meg !
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Jeg har 12mb/s, og laster ned på 1,2mb/s, så du er heldigere enn meg !
Vis hele sitatet...
Du mener vell 12mbit?

Prikepirke (a)

Edit: Du som trodde det var pga trådløst nettverk: Tror ikke det er problemet, siden han antageligvis har 54mbit(eller mer) hastighet på routeren. Hvis han miste 50%, har han fortsatt resterende 27 mbit..

Jeg tror problemet er bare forvirring mellom mbit og mb/s
Sist endret av A-H; 29. mars 2009 kl. 22:57.
Sitat av A-H Vis innlegg
Du mener vell 12mbit?

Prikepirke (a)

Edit: Du som trodde det var pga trådløst nettverk: Tror ikke det er problemet, siden han antageligvis har 54mbit(eller mer) hastighet på routeren. Hvis han miste 50%, har han fortsatt resterende 27 mbit..

Jeg tror problemet er bare forvirring mellom mbit og mb/s
Vis hele sitatet...
Det var det jeg kom fram til også.

Det er forskjell på mb, Mb,mB og MB (eller noe i den duren, er litt trøtt, orker ikke sjekke.. ihvertfall forskjell på b og B)
trenger veldig hjelp

Først må jeg si er jeg er veldig dårlig på dette

Jeg får 0.54 mb/s nedlasting
og 0.17 mb/a i opplastning! på www.speedtest.net
er det noe jeg kan gjøre for og få internetten min til å gå fortere?

noe programm jeg kan laste ned eller lignende? Jeg sjekket litt rundt med google. Men redd for at mye kunne være virus?
Hvor stor hastighet betaler du for da? Du kan ikke få større hastighet enn det du betaler for...
Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg kan finne det ut..
Lese baksiden på routern?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trafikk på nett og hva slags fysisk nett man har, har vel også noe å si. En skulle tro at linja man bestiller har optimal kapasitet kun under optimale forhold? Dvs at så lenge man laster ned når det er mye trafikk, så vil det uansett gå tregere. Spørsmålet er vel da om det hadde gått enda tregere om man hadde en tregere linje. For det bør det gjøre da vel?

Sitat av flexd Vis innlegg
Det var det jeg kom fram til også.

Det er forskjell på mb, Mb,mB og MB (eller noe i den duren, er litt trøtt, orker ikke sjekke.. ihvertfall forskjell på b og B)
Vis hele sitatet...

http://en.wikipedia.org/wiki/Data_rate_units
Sist endret av Helga; 16. juli 2009 kl. 18:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for informativt svar, men skjønner ikke helt poenget med tråd nekrofilien 4 måneder etter.

Problemet de fleste har er vel at kobberkvaliteten/kabelkvaliteten i området, samt utstyret i diverse koblingsbokser kanskje ikke er det beste eller nyeste. Samt oversalg av tjenester i forhold til utstyr.

Løsningen er vel egentlig fiber, da vil man ikke ha noen av disse problemene (På en stund, inntil vi bruker så mye båndbredde at selv ikke fiber er nok)
Sist endret av flexd; 16. juli 2009 kl. 20:49.
Har NextGenTel, og kan forsikre om at jeg også har opplevd noe av samme greia. Jrg betaler for 6, og får kunn levert 4. Dette har NextGenTel til og med innrømmet.. Det irriterer meg grenseløst, og jeg kommer om litt til og bytte til canal digital, ettersom de lover og levere 10.

Ring selskapet og spør om du FAKTISK får det du skal ha, og skjekk litt rundt.

Edit: kom på en ting til: Det er faktisk mulig at du deler emd naboen. Har selv vært borti det også, måtte purre for at de skulle komme og legge ny ledning.
Sist endret av Jazzin; 16. juli 2009 kl. 22:06.
Viss du deler antall Megabytes du betaler for med 8 vil du ca få den hastigheten du i teorien maksimalt vil oppnå.
Ikke alltid, men meget ofte.