Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 7544
Hei! Jeg bestod teoriprøven på tirsdag og oppkjøring er bestilt. Det som er greia, er at jeg veldig usikker på plassering i rundkjøring i enkelte tilfeller.
Er en smule frustrert på grunn av at førelærern min sier litt forskjellige ting.

Her kommer det jeg lurer på:

La oss si at jeg kommer inn mot en rundkjøring. På skiltene ser jeg at det er skiltet [COLOR="Red"]Rett frem[/COLOR] og til [COLOR="Red"]høyre[/COLOR].
førerlæreren sier at dersom det er slik jeg sa over, skal jeg ligge i venstre felt når jeg skal rett frem. Og at det er skiltene som bestemmer dette.

Betyr dette i praksis at jeg skal holde venstreplassering i en rundkjøring selv om det er en vei til venstre, men ikke skilta? Er jævlig confused vedrørende dette.


Så klart skal jeg stole på førerlæreren min da det han er kyndig og dyktig etter min oppfattning (forhåpentligvis) Føler meg litt dum, men har nok misforstått der.

Noen som har kjørt bil en stund som faktisk kan forklare meg dette?

Folk som ikke vet eller ikke er 100% sikker kan drite i å komme med påstander.

takker på forhånd
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=821814

http://www.oa.no/bil__trafikk/article2123334.ece

http://no.wikipedia.org/wiki/Rundkj%C3%B8ring

Wikipedia har fint GIF bilde.


Så:

Trearmet rundkjøring
Venstre fil: rett fram eller rundt.
Høyre fil: Høyre.

Firearmet rundkjøring
Venstre fil: venstre eller rundt.
Høyre fil: høyre eller rett fram.
Sist endret av Oneblo; 25. mars 2009 kl. 20:47. Grunn: faen
Trådstarter
aha! takk!
Lykke til med oppkjøring.

Slet med det samme selv, og måtte til og med ha et ark ved giret for å huske det! (le i vei, jeg vet det er flaut)
Men etter én ukes tid med arket forand meg husket jeg det i hodet.
Trådstarter
hehe:P ja kan være innviklet det der (selv om det i utgangspunktet ikke er det), men det skal sies at det ikke alltid er like lett å være nybegynner på veien. Pissenervøs i bytrafikk osv.
hehe, sliter litt med dette selv jeg! det med å blinke både inn og ut av rundkjøringa fester seg rett å slett ikke i toppen!:P
Sitat av Feint Vis innlegg
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=821814

http://www.oa.no/bil__trafikk/article2123334.ece

http://no.wikipedia.org/wiki/Rundkj%C3%B8ring

Wikipedia har fint GIF bilde.


Så:

Trearmet rundkjøring
Venstre fil: rett fram eller rundt.
Høyre fil: Høyre.

Firearmet rundkjøring
Venstre fil: venstre eller rundt.
Høyre fil: høyre eller rett fram.
Vis hele sitatet...

Det er jo såre enkelt: Du skal ligge i venstre om du skal av på siste avkjørsel eller helt rundt. Høyre skal brukes til alle tidligere avkjøringer.

Men det finnes unntak; hvis avkjørselen har to felt så skal du ligge i det feltet du vil ende opp i på avkjørselen.
Trådstarter
Ja. såre enkelt det er jo dine ord, men som sagt, så er det ikke alltid like lett å være nybegynner på veien veitu
Sitat av penduftw Vis innlegg
Pissenervøs i bytrafikk osv.
Vis hele sitatet...

Det er sant. Var nærvøs når jeg kjørte med pappa.

Nå er jeg ikke nervøs i det hele tatt. Skaffa meg en automat billig av onkelen min. Jeg sier ikke at jeg er nærvøs når jeg kjører manuell heller, men du blir vant med det.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Det er jo såre enkelt: Du skal ligge i venstre om du skal av på siste avkjørsel eller helt rundt. Høyre skal brukes til alle tidligere avkjøringer.

Men det finnes unntak; hvis avkjørselen har to felt så skal du ligge i det feltet du vil ende opp i på avkjørselen.
Vis hele sitatet...
Tiltross for at du mener det er såre enkelt har du feil.
Det er ingenting som tilsier at du må bruke innerste felt, med andre ord kan du kjøre i ytterste hele tiden. Men tommelfinger regelen og forsåvidt hva sensor dømmer etter er at om du skal lengre enn halveis gjennom rundkjøringen bruker du innerste kjørefelt, skal du kortere enn dette ytterste.

Og om du skal av på siste avkjørsel blinker du inn, dvs. blinke til vestre inn i rundkjøringen og høyre når du skal ut.
Blinke inn og ut av rundkjøringen? Har aldri jeg hørt om at man er pålagt, selv om jeg ser j****g mange idioter som gjør det. EU direktiv pålegger oss kunn å blinke oss ut av rundkjøringer. Dette er en mer traffikksikker måte å gjøre det på, fordi det tvinger ned farten i rundkjøringer. Jeg synes vi skal følge lovgivningen, slik at vi får en standard måte å gjøre ting på... Så kansje ikke folk blir så forvirret og irriterte i trafikken, eller skaper ulykker og nestenulykker fordi de er så vandt med at folk blinker til venstre når de skal rundt i rundkjøringen.
Freak Trooper
Joey's Avatar
De rundkjøringene som er ekkle, er de som deler seg opp i 3 felt (venstre/rundt, midten, høyre) fra en 2feltsvei. Har kjørt der dritmange ganger og glømmer heeele tiden hvor jeg skal legge meg før jeg kommer inn i rundkjøringa.

Tenker mest på den rundkjøringa som er over bussterminalen i Oslo.
Sist endret av Joey; 26. mars 2009 kl. 09:48.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Sitat av Feint Vis innlegg
Så:

Trearmet rundkjøring
Venstre fil: rett fram eller rundt.
Høyre fil: Høyre.

Firearmet rundkjøring
Venstre fil: venstre eller rundt.
Høyre fil: høyre eller rett fram.
Vis hele sitatet...
Finnes dog mange rundkjøringer hvor dette ikke stemmer, følg skilting i forveien! Og ligger du i venstre felt, finner ut at du skal ligge i høyre, er det ikke ulovlig å bytte felt i rundkjøringa (bytting rett før rundkjøring er som oftest ikke lov), bare ta en ekstra runde mens du gjør det og si til sensoren at du bomma litt, men tar en ekstra runde for å rette det opp.

..og pass på de jævla fotgjengerene!
Sitat av Vegvesen.no
På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.
Vis hele sitatet...
Se også resten av artikkelen: http://www.vegvesen.no/Trafikkinform...+rundkjoringer
Sist endret av Frenor; 26. mars 2009 kl. 11:19.
Sitat av jejoha Vis innlegg
Blinke inn og ut av rundkjøringen? Har aldri jeg hørt om at man er pålagt, selv om jeg ser j****g mange idioter som gjør det. EU direktiv pålegger oss kunn å blinke oss ut av rundkjøringer. Dette er en mer traffikksikker måte å gjøre det på, fordi det tvinger ned farten i rundkjøringer. Jeg synes vi skal følge lovgivningen, slik at vi får en standard måte å gjøre ting på... Så kansje ikke folk blir så forvirret og irriterte i trafikken, eller skaper ulykker og nestenulykker fordi de er så vandt med at folk blinker til venstre når de skal rundt i rundkjøringen.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det absolutt burde vært påbudt å blinke til venstre når man skal inn i rundkjøringen hvis man skal til venstre. Dette hadde ført til enormt mye mer flyt i trafikken.

Jeg gjør dette alltid.
Skal knækkes
Golder's Avatar
Sitat av awt Vis innlegg
Jeg mener det absolutt burde vært påbudt å blinke til venstre når man skal inn i rundkjøringen hvis man skal til venstre. Dette hadde ført til enormt mye mer flyt i trafikken.

Jeg gjør dette alltid.
Vis hele sitatet...
Jeg gjør det konsekvent ikke, fordi det er en selvfølge at en bil som kjører på en vei uten å blinke ikke skal av denne veien. Hvis du strekker ut en 4-veis rundkjøring til en rett strekke, har du en rett strekke med 4 avkjørsler til høyre. Blinker du til venstre da?

NEMLIG.


Hvis du missa poenget mitt:
Det norske folk suger noe forjævlig i å blinke seg UT av rundkjøringene. De kan lære seg det fremfor å blinke inn i de.
Sist endret av Golder; 26. mars 2009 kl. 13:04.
Innerste felt har vikeplikt for biler i ytterste felt. Når det er 2felt inn i rundkjøringen; om du skal av i første avkjørsel legger du deg i høyre felt, samt ytterste felt i runkjøringen. Skal du derimot forbi første avkjørsel legger du deg i venstre felt inn i rundkjøringen, kjører inn i inderste felt, for så å legge deg ut i ytterste når første avkjørsel er din avkjørsel.
Ang blinking, skal du blinke til høyre når du skal fra innerste felt til ytterste, for så å kjøre ut av rundkjøringen.
Det skal ikke blinkes inn i rundkjøringer, Golder forklarte dette rimelig bra.

Eneste er, endel norske rundkjøinger er underdimmensjonerte for disse reglene, og det er utrolig stor variasjon fra person til person hvordan de kjører. Følg skilt/veimerking, og det vil nok gå grit under oppkjøring.
Sist endret av Lanjelin; 26. mars 2009 kl. 13:08.
Sitat av Golder Vis innlegg
Jeg gjør det konsekvent ikke, fordi det er en selvfølge at en bil som kjører på en vei uten å blinke ikke skal av denne veien. Hvis du strekker ut en 4-veis rundkjøring til en rett strekke, har du en rett strekke med 4 avkjørsler til høyre. Blinker du til venstre da?

NEMLIG.
Vis hele sitatet...
Forstår godt hva du mener, men siden det ikke er en rett vei er jeg ikke enig i det hele tatt.

Her hvor jeg bor er det en rundkjøring med tre armer på en hovedvei. De aller fleste kjører bare rett gjennom denne rundkjøringen, og de aller fleste regner med at "alle andre" også gjør dette. Om en kommer mot rundkjøringen slik at den "tredje armen" blir til høyre for deg får en vikeplikt fra de som kommer imot deg og skal ned den tredje avkjørselen. Om disse personene blinker til venstre ser man dette i god tid, og man får bremset helt fint. Hvis personene som skal til venstre ikke blinker regner man med at de bare skal rett frem, og man er nødt til å bråbremse når man ser hvor faktisk skal. Rundkjøringen er såpass liten at det er umulig å se hvor personene skal før de faktisk svinger.

I en perfekt verden skal man jo selvfølgelig bremse ned ved hver rundkjøring, men verden er ikke perfekt...

Dette kunne jo forsåvidt vært unngått hvis alle som kom imot og skulle rett frem blinket seg ut av rundkjøringen, men jeg tror de færreste har fått med seg at de har kjørt forbi en rundkjøring i det hele tatt.

Jeg mener man skal blinke både inn og ut av rundkjøringer alltid, slik at det ikke er noe tvil overhodet på hvor man skal.

Det er forsåvidt de som blinker til venstre når de skal rett frem i tre-armede rundkjøringer, der "avkjørselen" er til høyre for de.

Sitat av Golder Vis innlegg
Hvis du missa poenget mitt:
Det norske folk suger noe forjævlig i å blinke seg UT av rundkjøringene. De kan lære seg det fremfor å blinke inn i de.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg forstod, men jeg mener det er viktig å blinke seg inn også.
Blinking inn i rundkjøring er enkelt og skaper flyt. Særlig i fem-armete rundkjøringer. Gud så mange ganger jeg står i ro på vikeplikt-linjen i en travel rundkjøring og irriterer meg over bilister som ikke brukte venstreblinken, noe som kunne ført til at jeg kunne kjørt inn istedenfor å vente et minutt til.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Blinking inn i rundkjøring er enkelt og skaper flyt. Særlig i fem-armete rundkjøringer. Gud så mange ganger jeg står i ro på vikeplikt-linjen i en travel rundkjøring og irriterer meg over bilister som ikke brukte venstreblinken, noe som kunne ført til at jeg kunne kjørt inn istedenfor å vente et minutt til.
Vis hele sitatet...
Hva har det å si? Du må jo stoppe og vike for h*n uansett om bilen blinker til venstre eller ikke. Om en bil kommer fra venstre og ikke blinker ut til høyre skal de jo videre rundt. Dessverre er det mange som ikke gidder det heller, og det er dette som er irriterende.
Sitat av ma10as Vis innlegg
Hva har det å si? Du må jo stoppe og vike for h*n uansett om bilen blinker til venstre eller ikke. Om en bil kommer fra venstre og ikke blinker ut til høyre skal de jo videre rundt. Dessverre er det mange som ikke gidder det heller, og det er dette som er irriterende.
Vis hele sitatet...
blinker han til venstre vil han bruke innerste felt, mens du kanskje skal ut i første avkjørsel og derfor vil bruke ytterse felt. hadde han blinket hadde du visst han ikke ville være i samme felt som deg og dere derfor ikke kommer i konflikt.
Nemlig. Kommer han i innerste felt og fortsetter å blinke til venstre vet jeg at jeg kan kjøre avgårde i ytterste felt så lenge jeg viker for ham om vi skal ut i samme avkjørsel (f.eks. min avkjørsel nr 2). Spesielt om jeg skal ta første til høyre og han skal videre rundt, da er det suverent om han blinker. Kommer han rundt uten lys er det umulig å vite hvor han skal. Så da må jeg vente til han har passert før jeg kan kjøre, og da har han allerede en hale av biler etter seg som jeg også må vike for.
Det jeg sliter med er mange felt osv. Hvis jeg skal helt rundt, er det jo naturlig å ligge helt innerst i rundtkjøringen. Når jeg da skal ut igjen, hender det jo at det er biler utenfor, og jeg har ikke sjanse til å komme ut samme faen, da må jeg jo kjøre en runde til, eller har dere noen andre ideer?? :P
Sett på høyre blinklys og kom deg ut.
Joda, men hvis det da er biler der? Har dem vikeplikt for meg?
Du har alltid vikeplikt når du bytter felt (så lenge det ikke er noe skilt som viser noe annet). Også i rundkjøringer.
Da legger jeg meg nok i ytterste felt uansett hvor jeg skal
Sitat av SvenFredrik Vis innlegg
Det jeg sliter med er mange felt osv. Hvis jeg skal helt rundt, er det jo naturlig å ligge helt innerst i rundtkjøringen.
Vis hele sitatet...
Hvis det er to felter inn og to felter ut av rundkjøringa skal du ligge i det høyre feltet. I alle fall det jeg lærte av min kjørelærer.
Sitat av penduftw Vis innlegg
Ja. såre enkelt det er jo dine ord, men som sagt, så er det ikke alltid like lett å være nybegynner på veien veitu
Vis hele sitatet...
Nei, det er såre enkelt å lære seg reglene, å utføre dem i praksis er en annen sak.

Sitat av Nubeland Vis innlegg
Tiltross for at du mener det er såre enkelt har du feil.
Det er ingenting som tilsier at du må bruke innerste felt, med andre ord kan du kjøre i ytterste hele tiden. Men tommelfinger regelen og forsåvidt hva sensor dømmer etter er at om du skal lengre enn halveis gjennom rundkjøringen bruker du innerste kjørefelt, skal du kortere enn dette ytterste.

Og om du skal av på siste avkjørsel blinker du inn, dvs. blinke til vestre inn i rundkjøringen og høyre når du skal ut.
Vis hele sitatet...
Hvis en rundkjøring har to felt er det jo bare dumt å kun bruke ytterste, det er de to feltene som gjør at det er mulig med flyt i rundkjøring. Så hvorfor krangle på det, når du selv sier at du er enig i at det er lurest?

Blinke inn i rundkjøring gjør jeg alltid om det er litt kork. Om det står en bil i motsatt felt og ser at du kommer med litt fart så vil han antakeligvis vente til jeg er gjennom, men om jeg bare tar rett til høyre har han bremset ned forgjeves. Ordentlig irriterende situasjon! Man kan blinke både til høyre og venstre INN i rundkjøringer. Nok en gang såre enkelt, hvis du skal til høyre, så blinker du til høyre, hvis du skal til venstre så blinker du til venstre. Du må så klart blinke ut av rundkjøringen til høyre uansett hvor du skal ut.

Det latterligste i rundkjøring"verdenen" er de som ikke vet å bruke feltene til det de er til, noen legger seg feil og havner i "trange" situasjoner, mens noen tror at mindre rundkjøringer bare har et felt og legger seg midt i. Ved å gjøre det halverer man lett fremkommeligheten i en rundkjøring. Og til deg som ikke ville ligge innerst fordi en bil kan ligge ytterst når du skal ut; da avpasser man farten til bilen har kjørt, du har alltid vikeplikt når du skifter felt, og jeg regner ikke med at du ligger i høyrefila konstant på rette strekker av samme grunn (samme prinsipp)
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Verdt å merke seg at rundkjøring ikke er nevnt i vegtrafikkloven, de behandlet som ett kryss.
Sitat av ma10as Vis innlegg
Hvis det er to felter inn og to felter ut av rundkjøringa skal du ligge i det høyre feltet. I alle fall det jeg lærte av min kjørelærer.
Vis hele sitatet...
Hvis du ligger i venstre fila, så skal du havne i venstre fila på andre siden av rundkjøringen. Hvis du ligger i høyre så skal du havne i høyrefila. Hva er poenget med to filer i begge retninger hvis alle skal holde seg til høyre?!

Og JA jeg vet godt at regler rundt rundkjøringer er til dels fraværende, og det er ingen bestemte lover som sier hva som er riktig. Men med sunn fornuft vil man etterhvert skjønne at det å kjøre likt som alle andre i rundkjøringer er det som skaper trygghet og minst forvirringer. Kanskje færre kollisjoner. Så ikke gidd å kommentere på innlegget mitt fordi jeg tar feil ang hvilken regler som ikke er lovbestemt. Spør en hvilken som helst ERFAREN bilsjåfør eller trafikklærer og få bekreftet at rundkjøring"rutinene" jeg presenterer her er de mest fornuftige å kjøre etter.
Enig. Sunn fornuft og samhandling går først. Sliter du med rundkjøringer så får du være så ærlig med deg selv at du hopper på en buss til kjøreskolen og ber om flere kjøretimer fokusert spesielt på rundkjøringer. Du lurer bare deg selv, eller, når du står der med vraket bil og er skyld i en ulykke; også andre.