Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1298
jeg har nettopp fått mine nye pc deler og spiller cs. lurte på om dere her inne vet hva som er best ?
Windows XP: Beste OS fra Microsoft
Windows Vista: Defekt vare
Windows 7: Kun i beta, du bør vente
"Jeg har nettopp fått ny bil og kjører mye. Anbefaler dere at jeg fyller tanken med bensin eller diesel?"

Du sier ikke hva slags maskin du har bestilt, men siden delene er "nye" antar jeg at maskinen er kraftig. Du kan derfor velge Windows XP eller Windows Vista etter hva du har best erfaringer med tidligere. Når det er sagt, så ser jeg ingen grunn til å velge noe annet enn XP, dersom maskinens eneste formål er å spille CS..
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Ubuntu CS 1.6 / Source kjører perfekt i nye maskiner med Wine
Trådstarter
10 0
dette er det jeg har nå..

hovedkort: ASUS P5Q Deluxe
CPU: core 2 duo E8500
RAM:OCZ TECH DDR2 PC2-6400 4gb
Windows 7, som riktignok er i beta, er utrolig stabilt og velfungerende. Jeg har kjørt det som eneste OS i 3 måneder uten de store problemene. Jeg vil anbefale dette egentlig.

Windows Vista *er* bedre enn Windows XP. Det var mange problemer i begynnelsen, men nå som gode drivere har kommet ut og OSet har blitt modent er det bedre enn XP på en rekke områder. I ting som spillytelse står det helt likt med XP, og i noen tilfeller bedre (du trenger forøvrig ikke henge deg opp i om du ønsker DX10 eller ikke da grafikkforskjellen er neglisjerbar og ytelsen ofte dårligere, men om du har mer enn nok maskinkraft så spiller det kanskje ikke noe rolle).

Windows XP er et nesten 10år gammelt utdatert OS som er drittkjedelig.
Sist endret av Kinseek; 17. mars 2009 kl. 09:52.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Vil si akkurat det samme som Kinseek, faktisk. Jeg har også kjørt Windows 7 en god og lang stund som eneste OS og har ikke hatt noen problemer.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Windows 7, som riktignok er i beta, er utrolig stabilt og velfungerende. Jeg har kjørt det som eneste OS i 3 måneder uten de store problemene. Jeg vil anbefale dette egentlig.

Windows Vista *er* bedre enn Windows XP. Det var mange problemer i begynnelsen, men nå som gode drivere har kommet ut og OSet har blitt modent er det bedre enn XP på en rekke områder. I ting som spillytelse står det helt likt med XP, og i noen tilfeller bedre (du trenger forøvrig ikke henge deg opp i om du ønsker DX10 eller ikke da grafikkforskjellen er neglisjerbar og ytelsen ofte dårligere, men om du har mer enn nok maskinkraft så spiller det kanskje ikke noe rolle).

Windows XP er et nesten 10år gammelt utdatert OS som er drittkjedelig.
Vis hele sitatet...

Tror du er den første jeg har sett som faktisk mener at Vista er bedre enn XP...

Jeg har ikke klart og ha Vista på noen maskin jeg har hatt/har, Vista krever alt for mye av PCen (Dette mener jeg også om nye KDE4) Men jeg har testet Windows 7, og var mere fornøyd med det enn Vista.

Hvis man skal tenke på ytelser, så kan ikke windows matche linux.
Kjør XP frem til Vista er ferdig med beta-versjonene. Jeg hopper lett over Vista-generasjonen.
Windows XP:
Standard-utseende er noe kjedelig, men kan endres ganske lett(tema, systemfiler(?)), eller byttes ut helt med et som ligner OS X eller Vista.
Ytelsen er ganske god. Personlig kjører jeg Crysis ~20FPS på en 4-5 år gammel boks(AMD Athlon 64 3000+, nVidia GeForce 7900GS, MSI K8T Neo2, 1GB DDR2 RAM), og ~10-14FPS på en HP Compaq 6715b. Stabilt som et tre hvis du sørger for å holde hybelkaninene vekk.

Vista:
Standard-utseende er veldig pent, men blir noe kjedelig over tid, kan endres med både tema og systemfiler. Alternativtkan man bytte til noe som ligner OS X.
Ytelsen er ikke noe å skryte av(ca 15-25% mindre en xp, grovt sett), og jeg har ofte opplevd at min kjære nettleser FireFox kjører tregt og låser seg titt og ofte, samt kræsjer nå og da, noe som skjer svært skjeldent på XP(samme versjon). Fortsatt noe ustabilt, men holder for de som ikke insisterer på å rote med systemet.
I tilleg til dette er hun glemmsom(akssesserer harddisken titt og ofte), og liker seg med stor plass(Bruker 10GB etter ny install + drivere, spiser mye RAM), så du må holde henne på slankekur konstant...
Til tross for de negative sidene, er hun ganske fin å bruke når du blir vant til henne, og hun er primær-OSet på skole PC'en min

Windows 7:
Utseende er en polish av Aero(Vista), men er fortsatt nytt, så du blir ikke lei med én gang. Utseende kan ikke endres(med untak av de innbyggede valgene) etter det jeg vet.
Ytelsen er svært god, og kan måle seg med XP, og gjør det i enkelte tilfeller bedre.
Stabilitet er noe som Windows 7 har vist mye av, SPESSIELT siden hun er i Beta-stadiet ennå, dog har jeg ikke nokk erfaring med Windows 7 til å si noe konklusivt da jeg bare prøvde henne i ca 2-3 uker, så dette kan være helt anerledes hos deg.


Konklusjon: Prøv alle, og bestem hvilket som er best/passer dine behov. Hvis du ikke vil det, vil jeg anbefale XP hvis du er ute etter kraft, og Vista hvis du ikke gjør stort mer en å høre på musikk, se film, surfe eller snakke over MSN/IRC etc, og samtidig vil ha noe som er pent på øynene uten altfor masse jobb.
Windows 7 vil jeg ikke si noe om, da jeg ikke har nok erfaring med det til å si noe konklusivt.
Brukervenlighet er jevnt over det samme hos alle når du først skjønner organiseringen.

Venligst legg merke til at dette er subjektive meninger, og er kansje ikke de samme for andre.



(Off-Topic: hvorfor jeg sa hun/henne, spør du? Google OS-Tan...)
Sist endret av Unicron2k; 17. mars 2009 kl. 19:16. Grunn: Skriveleif
Jeg liker windows xp best..

Men liker utseendet til vista.. men vista ble litt fail for meg ivertfall ^_^

å windows 7 er bare beta så du burde nok vente litt : )
Min erfaring er at om du har god nok PC, er Vista ikke noe dårlig valg. I begynnelsen var Vista noe dritt, MANGE barnesykdommer. I dag, når SP1 er på plass, og SP2 er rett rundt hjørnet, er OSet stabilt og ser flott ut. Bruker det nå på min stasjonære og laptop, og fungerer smertefritt. Men husk, du må ha maskin til Vista, for det krever en del mer enn XP og Win7 Gleder meg forøvrig fælt til Windows 7
Jeg anbefaler Windows 7.
Jeg har brukt det i minst 4 måneder nå og det har ikke krasja en eneste gang og jeg har PCen på så og si døgnet rundt.
Det eneste problemet er at en sjelden gang støter man på programmer som ikke funker, som for eksempel Daemon Tools, men det er ingen programmer jeg ikke har funnet alternativer til som er like bra som funker.
Ikke for og stjele tråden, men jeg ble nå nyskjerrig.

Windows 7 er noe jeg fikk lyst å prøve ut, men er alltid skeptisk på drivere. Veldi korte søk på google ga meg ingenting:/
Kan jeg installere Windows 7 på min Acer Aspire 5610z uten driver problem?
Windows 7 er et godt valg. Jeg har brukt det som hovedOS siden jul, og aldri hatt problemer som ikke lar seg løse ved hjelp av et museklikk, og det er ekstremt skjeldent jeg har problemer i det hele tatt.
Windows 7 har også noen få tillegsting som gjør det mer behagelig enn Vista. Bl.a. trenger du ikke like mange drivere til 7 som til Vista, og er etter min mening mer brukervennlig.
Det krever heller ikke like mye som Vista.

Og ja, inzane. Jeg trur ganske sikkert at du ikke får noe problem med driver på din Acer.
Sist endret av Eplekjekk; 22. mars 2009 kl. 16:33.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Og ja, inzane. Jeg trur ganske sikkert at du ikke får noe problem med driver på din Acer.
Vis hele sitatet...
Takker Tar deg på ditt ord og prøver jeg da
Microsoft har kommet med en RC1 av Win7 nå, build 7057(søk på pirathavna). Så finner du koden på Microsoft siden, den fungerer bedre enn build 7000 som er beta. Litt nytt design og bakgrunner, er mer stabilt og
Nå har jeg ikke brukt Windows 7 (Beta Build 7000) så lenge (3-4 dager), men er utrolig overasket over hvor stabilt det er. Min eneste negative erfaring (19/03-09: se tidligere tråd) er et problem, som jeg ennå har, og det er at jeg ikke klarer å finne lyddrivere til det intigrerte lydkortet jeg har på mitt MSI K8N Neo4-F hovedkort, men igjen så begynner dette å dra på åra.

Drivere til Windows 7 (Beta) er å finne rundt på nettet, men som du vet er det fortsatt i Beta-versjon så alle drivere er ikke oppdaterte. Windows Vista driverne pleier i de fleste tilfeller å fungere da Windows 7 (Beta) og Vista deler den samme generelle oppbygning akkurat nå.

Kan legge til litt info om Windows 7 for dere som ikke har sjekket det ut ennå:

* Det er ikke lenger mulig å laste ned Windows 7 fra Microsoft sine hjemmesider. Men frykt ikke, div. pirater har lagt ut .img-filer av OS'et og det er lett tilgjengelig.
* Det blir fortsatt utdelt gratis Windows 7 Beta 32- og 64-bits nøkler som fungerer på "pirat .img-filene" sin installasjon.
* 1. August 2009 (01/08-2009) stenger betatestingen og etter det er det ikke mulig å bruke OS'et lenger, men med alle piratene der ute finner nok noen en måte å "forlenge" lisensen. Har hørt rykter om at en ny beta versjon er lekket på nettet. En versjon som visstnok ser mer og mer ut som et ferdig OS, aka "ikke i Beta lenger".
* Minimumskravet for å kjøre Windows 7 Beta (testet av Microsoft) er:
- 1 GHz 32-bit or 64-bit processor
- 1 GB of system memory
- 16 GB of available disk space
- Support for DirectX 9 graphics with 128 MB memory (in order to enable Aero theme)
- DVD-R/W Drive
- Internet access (to download the Beta and get updates)

* Microsoft har også lagt ut en "advarsel" om Windows 7 Beta som følger:
"Don't install the Beta if you're uncomfortable troubleshooting your own PC problems. Microsoft does not provide technical support for the Windows 7 Beta."
"Don't install the Beta on your primary home or work computer. Microsoft is not responsible for downtime stemming from the Windows 7 Beta."


Og sist men ikke minst:
"The Windows 7 Beta is a pre-release version of Windows. While we consider this a stable and high-quality beta, it's not the finished product. It could crash your computer or cause you to lose important files or information."

Som jeg nevnte tidligere er jeg veldig fornøyd med OS'et så langt og en del kamerater av meg driver også å tester det og de kommer frem til samme konklusjon.

InfoWorld har en omfattende artikkel der de tester Windows 7 Beta (fra 10. November 2008).

Kilder:
Microsoft.com
Egne og andres erfaringer