Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 4202
Ja, jeg sitter her da å har lite å gjøre til dagsdato, det jeg hadde tenkt å sette meg inn i var å lage ett nettspill der man kan stige i rangeringer,eie gjenger,kulefabrikker etc.

Det jeg da lurer på, hva er det jeg må lære meg for å faktisk greie å lage dette?
Finnes det en mal [ Noe som er satt opp fra før men kan endres (?) ]
Jeg har veldig lyst til dette, og ser gjærne att dere kommer med innspill, skal bli noe "Mafia" lignende spill, jada, det flommer av de, men jeg vil prøve meg.

Spillet må også inneholde moderatorer,drapsfunksjon,krim,biltyveri ogsåvidre, som sagt tidlgere.

Så, kan dere hjelpe meg?
Skjønner dette er vannskelig, men hadde vært kult å lært seg dette.
Start ved å lære deg basic programmering som Java og C++. Øv deg på dette og les tutorials, spør her på forumet om programeringshjelp/hint så vil du nok etterhvert få dreisen på det og til slutt lage ditt eget nettspill.
Noe jeg glemte å nevne er att det skal være tekstbasert.
Sist endret av Jack Daniels; 3. mars 2009 kl. 00:11.
Har du erfaring med programmering?

Hvis ikke vil jeg anbefale deg å legge spill-idèen på hylla inntil videre.
Det er en god del ting du må lære før du kan lage et velfungerende spill.
Hvis jeg har fårstått deg riktig, så vil du lage et nettleser-og-tekst-basert online spill ala Nordic Mafia?

Isåfall må du lære deg HTML og CSS for å lage brukergrensesnitt, PHP/Ajax/etc for databehandling, og et databasespråk(f.eks MySql), for å lagre data.

Regn med å bruke noen år på å lære deg dette skikkelig slik at du kan lage et system som er stabilt og sikkert nok til å brukes.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Og når det er sagt bør du også finne på noe nytt i stedet for å lage enda en NM-klone - sa noen "done to death"?
lol, høres ut som du snakker om nordicmafia, enkel phpkoding er det eneste jeg kommer på i farten.
Det spillet du snakker om nå er jo nordic mafia, hvorfor lage en ny version av det når det sannsynligvis ikke blir like bra? Husk at de som har lagd det er utdannede folk hvor nordic mafia er jobben dems.
Mye bedre å lage et enklere og mere unikt spill hvis du først skal gjøre det.
Lagd og lagd, mesteparten av NM er kopiert fra andre...
Og mesteparten fra andre er kopiert fra NM. Mafiaspill er det ingen som liker lengre. Dagens standard er satt mye høyere. Snart forventer ''vi'' snart at du skal kunne spille rollespoll, som WoW elns. gjennom nettleseren. Noen plasser det går, men da er det snakk om 2D eller helt enkel 3D.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Angående det tekniske du må lære deg har Shadow_Reaper dekket det.

Det du må finne ut av er designet. Spillbarhet er alfa og omega i dag. Og i et tekstbasert rollespill, der du ikke har grafikk engang, er denne faktoren enda viktigere.
Sitat av robhol Vis innlegg
Og når det er sagt bør du også finne på noe nytt i stedet for å lage enda en NM-klone - sa noen "done to death"?
Vis hele sitatet...
Jepp. Det finnes en hel del slike spill fra før, så det du må gjøre er å finne ut hva som er feil med disse spillene, og se til å rette opp disse i ditt, ellers vil ikke folk ha noe motiv for å spille spillet ditt.
Sitat av davste Vis innlegg
Og mesteparten fra andre er kopiert fra NM. Mafiaspill er det ingen som liker lengre. Dagens standard er satt mye høyere. Snart forventer ''vi'' snart at du skal kunne spille rollespoll, som WoW elns. gjennom nettleseren. Noen plasser det går, men da er det snakk om 2D eller helt enkel 3D.
Vis hele sitatet...
Det er mulig du kun har erfaring med slike oppfatninger, men spill som travian, norwegianmafia, nordicmafia o.l. er fortsatt veldig mye spilt. Grafikken har jeg, og de aller fleste jeg har snakket med om dette, ikke noe å si på lengre. Spillbarheten teller.

Men du trådstarter? Jeg kom til å tenke på en ting: Surfing over mobil har blitt mer og mer vanlig, og jeg kan tenke meg at t.d. forretningsfolk vil ha glede av å sitte på flyplassen og spille JackDaniel's Mafia på sin iPhone. Lag en mobil versjon av spillet ditt, som laster fort, men som har det man trenger av features. Flere apps til de største mobilplattformene (apps som er gratis såklart), altså iPhone/iPod touch, WM, Symbian, (Blackberry?), som det går raskere å spille med enn å bruke mobilbrowseren ville være et bra sjakktrekk.
Har noen en mal for dette?
Du mener mal for et nettspill? Altså et ferdig et? Neppe. Jeg har blitt tilbudt å lage et mafiaspill av tusen forskjellige personer, de skal alltid ha det samme selvom de påstår "det er banebrytende funksjoner".

Dersom du vil ha en mal, kan du prøve å få noen til å kode et spill til deg. Er du heldig, møter du ikke på likesinnede personer som meg, som er luta lei alt som heter nettspill :-)
Sitat av Jonta Vis innlegg
Men du trådstarter? Jeg kom til å tenke på en ting: Surfing over mobil har blitt mer og mer vanlig, og jeg kan tenke meg at t.d. forretningsfolk vil ha glede av å sitte på flyplassen og spille JackDaniel's Mafia på sin iPhone. Lag en mobil versjon av spillet ditt, som laster fort, men som har det man trenger av features. Flere apps til de største mobilplattformene (apps som er gratis såklart), altså iPhone/iPod touch, WM, Symbian, (Blackberry?), som det går raskere å spille med enn å bruke mobilbrowseren ville være et bra sjakktrekk.
Vis hele sitatet...
Jeg kan umulig tenke meg at særlig mange forretningsmenn er såpass barnslige at de vil spille en NM-klone. Men ideen er god for andre slags tekstbaserte spill.
▼ ... over en måned senere ... ▼
3D Spill er noe du kan legge på is i mange år hvis du er helt ny innen programmering.

C++ er ett OOP (Object orientert programmering) språk.
Du finner litt toturials på CplusPlus.com - Tutorials
om hvordan du skriver språket.
Ellers så anbefaler jeg deg å kjøpe boken Programmering i C++

C++ er ett programmerings språk som blir mye brukt til programvare programmering, men kan også bli brukt til cms (Webside motorer).
I tillegg så er C++ ett meget krevende språk å lære seg for nybegynnere innen programmering.

Hvis du bare skal er på jakt etter ett språk å programmere CMS i så kan jeg anbefale PHP.
W3schools.com - PHP
Webprogrammering i PHP

Som sakt så vil jeg anbefale deg med å starte med PHP siden PHP ikke er så krevende å lære seg som Java og C++. Og da for du en vis forståelse for tankegang og prinsipper i programmering.

Jeg overlatter det med å fortelle om Java til noen som kan Java.
Sist endret av Masi; 26. april 2009 kl. 07:54.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg er ikke enig i at Java og C++ er vanskeligere enn PHP, det er bare smak og behag.

Selv synes jeg Java er lettest (hvis man tenker at man starter helt fra scratch innen programmering), siden man kan få opp et brukbart resultat som faktisk kan brukes til noe mye fortere enn i PHP eller C++. I tillegg er man omtrent nødt til å programmere objekt-orientert, og det er en bra ting.
I tillegg: Hvis du skal lage et spill som er nogenlunde moderne (altså med grafiske elementer som er litt mer avanserte enn bilder), så er det en mulighet. Det går ann å kjøre Java-applets i webbrowsere, og Runescape er et kremeksempel på at det er mulig å lage fullt spillbare spill med hundretusener av spillere i Java.
Sist endret av 7th_account; 27. mai 2009 kl. 17:28.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hmm om du tenker på noe som gangsterwars, nordic mafia... så må du lære deg endel web programmering.
om du tenker lajk spill spill så burde du skaffe deg flash og lære actionscript. (actionscript er veldig ez å lære..)
link for flash prog (trial adobe er dyrt.. : p)
https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/i...t=flash&loc=en
[offtopic] Jeg var faktisk moderator på Nordicmafia i 14 måneder :O [/offtopic]
Hvis du ikke har så mye erfaring med nettspill-"laging", og i tillegg skal klone et klonet spill, så blir det ikke tiltrekkende :/
Innavlede spill går bare ikke (se Star Wars)
Sist endret av Rolsen Royce; 15. juli 2009 kl. 01:18.