Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1002
Jeg har nå jobbet for et stort firma i 16mnd. La oss kalle de A. Men har vært ansatt og utleid gjennom Personalhuset. Så i Januar ble jeg overført til A, og ansatt der på fulltid. Med samme jobb som tidligere. Nå i Februar ble jeg syk, og tok i bruk egenmelding og tenkte ikke noe over det.. Men nå blir jeg nektet penger for disse dagene fordi jeg ikke har vært ansatt hos A i 2mnd.

Andre som har opplevd lignende?
Har jo faktisk jobbet for A i 16mnd, så føler dette blir helt feil.
Forstår at du føler at det er uretterferdig, men A har rett.

Sykepenger knyttes til hvem som betaler lønnen din, ikke hvor du jobber.

Egenmeldinger er velvilje fra arbeidsgiver (altså ikke lov regulert) som det er lagt retninglinjer på. Sitatet under er hentet fra nav.
For å få rett til å bruke egenmelding må du ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder.
Vis hele sitatet...
God løsning:Ta en samtale med sjefen din. (han kan til å gå opp å snakke med personalkontoret/lønningskontoret)

Ok løsning: Dropp det. - Arbeidsgiveren har rett i dette tilfellet.

Dårlig løsning: Ta ut sykdagene som forskudd på ferie. Når du har lyst på litt "fri" utenom de vanlige ferie måndene så melder du deg syk for like mange dager. Ikke gjør dette i forbindelse med allerede meldt fri (f.eks sommerferie)

Jeg er prinsipielt i mot misbruk av egenmeldinger. Misbruker mange nok egenmeldingen vil arbeidsgiverne slutte med løsningen. Det er en dårlig løsning for begge parter.

_Ole_
Sist endret av _Ole_; 27. februar 2009 kl. 15:44.
Mja, det kan hende at han kan få det gjennom hvis han går til sak på det. Vet at f.ex. hvis man har jobba "frilans" for et firma, der man i realiteten fungerte som en fast ansatt, så kan firmaet tvinges til å gi deg fulle rettigheter mht oppsigelse og slikt. Skulle ikke forundre meg om dette også ville gjelde for sykemeldinger/egenmeldinger, når han i realiteten har jobbet på samme stedet i nesten halvannet år.

Er du organisert gjennom LO eller noe sånt, HassanMofasa? I såfall burde du spørre dem om sånt som dette. Hvis ikke, kanskje arbeidstilsynet kan hjelpe deg.