Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1105
Hei

La oss si at jeg har i løpet av 2007 og 2008 spart opp 30 000 i BSU. Nå vil jeg bruke de 30 på boligen. Kan jeg gjøre det nå, og fortsatt beholde BSU kontoen min? Dvs, kan jeg gjøre det nå, og sette inn 15 000 i løpet av året få skattelette osv osv?
Yes... så lenge dt er det samme året...
Ja.
Hvis du kjøper nå og tar ut dine 30 000 står du igjen med 0 kr på BSU kontoen. BSU kontoen vil fortsatt være aktiv så lenge du og din bank har avtalt. Maks grense er ved fylte 33 år. Pengene må settes inn samme år igjen da.

<Slik kan du bruke BSU-pengene> - Aftenposten 29.02.08
Sist endret av Clr; 30. januar 2009 kl. 13:17.
Trådstarter
så selv om man bruker av kontoen så betyr det ikke at den er "brukt" ? For jeg har hørt at det er "engangsbruk" på BSU kontoer :s
Sitat av Izor Vis innlegg
Hei

La oss si at jeg har i løpet av 2007 og 2008 spart opp 30 000 i BSU. Nå vil jeg bruke de 30 på boligen. Kan jeg gjøre det nå, og fortsatt beholde BSU kontoen min? Dvs, kan jeg gjøre det nå, og sette inn 15 000 i løpet av året få skattelette osv osv?
Vis hele sitatet...
Å bruke litt av BSU kontoen din går ikke. Man må ta og hele beløpet og det må brukes på bolig. Slik var iallefall spillereglene i 2005 for min bank. Skatteletten fra BSU lønner seg så lenge ekstra bra når man betaler skatt.


_Ole_

Edit : Litt sent svar.
Sist endret av _Ole_; 30. januar 2009 kl. 13:19.
Det kommer jo helt ann på hvilke avtaler du har med banken din.
For det må du nesten kontakte dem.
Jeg kan ikke tenke meg at du skal kunne ta ut litt for så å fortsette sparinga etterpå. I såfall kan man jo bare ta ut 15.000, for så å sette dem inn igjen etterpå, få fradrag, og så gjenta prosessen over nyttår. Slik kan man jo få fradrag flere ganger for de samme 15.000, og det er jo svindel.
Trådstarter
poenget her er at jeg vil betale ned på lånet, og har litt penger på BSU kontoen som jeg gjerne vil bruke på det, men samtidig vil jeg jo ikke miste BSU kontoen min....mulig/umulig? :P
Med en gang du bruker noe av BSU'en mister du muligheten til å foreta nye innskudd. Dvs. at hvis du tar ut alle pengene mister du BSU-kontoen.
Trådstarter
Det var det jeg også trodde....takk for svar
Sitat av Izor Vis innlegg
poenget her er at jeg vil betale ned på lånet, og har litt penger på BSU kontoen som jeg gjerne vil bruke på det, men samtidig vil jeg jo ikke miste BSU kontoen min....mulig/umulig? :P
Vis hele sitatet...
Tror du heller skal ta kontakt med banken din ang. dette. De har nok korrekte svar på det du lurer på. Banker har jo litt forskjellige retningslinjer også, og vi vet jo ikke hvilken bank du bruker en gang.
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg kan ikke tenke meg at du skal kunne ta ut litt for så å fortsette sparinga etterpå. I såfall kan man jo bare ta ut 15.000, for så å sette dem inn igjen etterpå, få fradrag, og så gjenta prosessen over nyttår. Slik kan man jo få fradrag flere ganger for de samme 15.000, og det er jo svindel.
Vis hele sitatet...
Kom på en ting angående dette....det ville vel ikke vært mulig fordi man kan ikke bare "ta ut 15.000" ..de må brukes på boligen.

Trodde også at BSU reglene var litt sånn....like for alle banker? Eller tar jeg feil?
Jo, de er stort sett like. De generelle reglene er det myndighetene som fastsetter, ikke banken.
Sitat av Izor Vis innlegg
Kom på en ting angående dette....det ville vel ikke vært mulig fordi man kan ikke bare "ta ut 15.000" ..de må brukes på boligen.

Trodde også at BSU reglene var litt sånn....like for alle banker? Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Joda, reglene er sånn, og du må bevise at penga er brukt på bolig, hvis skatteetaten skulle finne på å spørre. Banken kommer ikke til å be om bilag/kvittering i forkant av utbetaling. I allefall er det sånn i min bank, men det er mulig noen er anda strengere.
Det som er poenget med BSU konto er at du får skattelette (20% av beløpet, max 20 000 i året) mot at du bruker pengene på bolig. Om du velger å ikke bruke pengene på bolig, har du fått urettmessig skattefradrag. Det som skjer da er at all skatten du har spart gjennom din sparing i BSU må betales tilbake til staten. Dette gjelder fra det året du opprettet BSU-kontoen.

Du kan enten bruke hele eller ingenting av BSU-kontoen. M.a.o du kan ikke spare i x år, bruke pengene på bolig og så spare i nye x år og bruke pengene på ny bolig.
Du kan bruke nøyaktig det beløpet du vil om gangen, men etter første uttak kan du ikke spare mer.
Tror banken din vil fraråde deg å bruke BSU kontoen din hvis du ikke absolutt må. Den skatteletten du får er så bra at den bør du beholde så lenge som mulig.
Og rentene ikke minst. Det optimale er å spare opp 100.000 så fort du klarer, så lenge du utnytter skatteletten, for så å vente med å bruke så lenge du greier.
Trådstarter
men man har vel ikke lov til å spare mer enn 15.000 i året? så, "så fort du klarer" blir vel 7 år?
Sitat av Izor Vis innlegg
men man har vel ikke lov til å spare mer enn 15.000 i året? så, "så fort du klarer" blir vel 7 år?
Vis hele sitatet...
Nye skatteregler for 2009 Man kan spare inntil 20 000 i året. Det blir 4000 i spart skatt om man sparer fullt Man kan også spare 150 000 totalt
Kilde
Sist endret av moan1244; 30. januar 2009 kl. 14:00.