Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1918
http://bilete.no//7059.jpg
(klikk på bildet for større versjon)

Bildet er tatt med kamera Nikon D40, 18-55 objektiv
Noe mer vet jeg egentlig ikke om bildet, da dette bildet var blant noen av de første jeg tok, første kvelden faktisk!

Det eneste jeg har gjort med bildet på pc'en, er å fjerne et gatelys nede i høyre hjørne, og forminsket bildet litt.


Konstruktiv kritikk mottas med takk (gjerne angående cropping av bildet, det har jeg lite erfaring med)
Sist endret av VivaLatrina; 18. januar 2009 kl. 01:05. Grunn: endret tittel osv.
Du burde lese litt om det gylne snitt. Tror bildet ville blitt litt mer interessant om katten var mer til høyre i bildet. Ellers kan jeg ikke nok om fotografering til å gi bedre respons.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Beklager, men det gir meg ingenting.

- Lys og alt er bare for kunstig og feil.
- Bakgrunner må ha en hensikt hvis de skal ha en så stor rolle i et bilde, og det har den ikke her.
- Det er for mye luft over katten i mine øyne
- Les om komposisjonsprinsipper og du blir en bedre fotograf

Du lærer av dette!
Er helt enig med Daimeno..
Er et relativt fint bilde å ramme inn, men er ikke noe modell materiale.
Må jobbe med blant annet lyset (Som jeg legger mest press på.)

Har ikke så mye og si, men jobb litt med det så blir det nok fint etter noen forsøk.
Refleksvest
VivaLatrina's Avatar
Trådstarter
Takk for kritikk, alle sammen!

Selv liker jeg bildet veldig godt, men det er sannsynligvis fordi jeg er personlig knyttet til innholdet i bildet.
KP til daimeno, du kan det å gi konstruktiv kritikk, uten å flame totalt

Jeg må si meg enig på flere punkter, når du sier det så ser jeg at det er for mye luft over, og rundt generelt. Plasseringen av katten kunne også vært gjort litt anderledes, plassere den litt off-center, følge ma10as sitt råd om det gyldne snitt.

Men det får bli en annen dag, nå er jeg for trøtt til å i det hele tatt tenke på redigering...

Takk for all konstruktiv kritikk til nå, alle sammen!
Foruten at jeg synes katten er mongo, så synes jeg en kunne vært litt nærmere/større, og bakgrunnsmotivet ser litt raggete rundt kantene liksom.
Også lurt å ha katta i det gyldne snitt, husker ikke helt hvor det er, men tror det er mer til venstre, slik nyhetsopplesene sitter

Sorry, jeg er trøtt!
Refleksvest
VivaLatrina's Avatar
Trådstarter
Takk for kritikk, Zhylo!

Det jeg har sett for meg nå, er å croppe bildet til høyre rundt der "horisonten" går brått nedover, og croppe litt på toppen, slik at katten står mer i det gyldne snitt. Kanskje også skru ned litt på fargeintensiteten, eller rett og slett eksperimentere litt, for å finne noe som er bra.'

God natt folkens...
dette er et dårlig snapshot. om du poster det for å trolle vites ikke, men noen diskusjon fortjener det ikke.
Refleksvest
VivaLatrina's Avatar
Trådstarter
Sitat av galningen Vis innlegg
dette er et dårlig snapshot. om du poster det for å trolle vites ikke, men noen diskusjon fortjener det ikke.
Vis hele sitatet...
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Kult en katt...
Vis hele sitatet...
begge to; konstruktivt til tusen...

hmm, jeg ser nå at tittelen ble litt feil, jeg ønsker selvsagt kritikk på fotoet, ikke på subjektet i bildet

*heve seg over sistepostene*
Sist endret av VivaLatrina; 18. januar 2009 kl. 02:15.
Bildet var ikke så veldig interessant syns jeg, men det var bra tatt. Det skulle vært litt mere luft under katten sånn at du fikk se hele katten. Og katten var plasert veldig midt i bildet noe som gjorde at bildet ble litt uinteressant. Det hadde vært et veldig bra bildet til å ramme inn om du hadde hatt mere luft under katten.
Refleksvest
VivaLatrina's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kasan13 Vis innlegg
Bildet var ikke så veldig interessant syns jeg, men det var bra tatt. Det skulle vært litt mere luft under katten sånn at du fikk se hele katten. Og katten var plasert veldig midt i bildet noe som gjorde at bildet ble litt uinteressant. Det hadde vært et veldig bra bildet til å ramme inn om du hadde hatt mere luft under katten.
Vis hele sitatet...
hmm, litt av tanken bak fotoet var at katten skulle se en smule "mektig" ut (kanskje en god kandidat til lolcats), noe jeg føler jeg har fått sånn nogelunde til ved å la katten stå på bunnen av bildet.

http://bilete.no//7061.jpg
igjen klikkbart..


av en eller annen grunn har jeg ikke photoshop på pcen min nå, så jeg har bare fått croppet bildet litt, ikk justert på noe med farger eller slikt
Sist endret av VivaLatrina; 18. januar 2009 kl. 17:47.
Om katten hadde sett rett inn i objektivet så kunne du kanskje fått katten til å se en smule mektig ut.
Jeg syns det var ett litt kult bilde, men er selv veldig glad i katter, så det er kanskje ikke så mye som skal til for å overtale meg.
Ellers vil jeg også følge opp det med komposisjoner og bakgrunn.

Men du hadde en fin katt
Refleksvest
VivaLatrina's Avatar
Trådstarter
takk for kritikk, igjen!

det med komposisjoner og bakgrunn har jeg tenkt å følge opp, men det er litt dårlig vær her ute nå, så får ikke tatt så mange utendørsbilder...

offtopic (litt):
http://bilete.no//7062.jpg
bildet ble tatt samme dagen som kattebildet, ca 10 timer før hvis ikke jeg husker feil.

er det en litt bedre komposisjon/sammensetning i dette bildet?

*sulten*
Jeg kommenterer kattebildet.

Hvorfor man kun skal ta bilder som er i tråd med fotografiteori har jeg aldri fattet. Alt i alt skal et bilde være noe å hvile øynene på. Stakkars den som kun ser lyskilder, lukkertid, tenker det gyldne snitt og motiv. Jeg kan masse om fototeori, men synes bildet er fint å se på fordi det ligger en viss spenning i det. Jeg kunne analysert det til tusen, men det er stort sett bare et fint bilde å se på.

Nå mener jeg ikke at kritikk er dumt, for dersom man hører på og bruker kritikken mange nok ganger, vil det til slutt legge seg i bakhodet og komme automatisk. Det som er dumt er når så mange kommer med totalt forskjellig teori på akkurat samme område. Jeg tror kanskje det er smartere å poste bilder på foto.no, da brukere der er hovedsaklig interessert i foto, ikke flaming. Totalt annerledes sjargong der.
Få med hele pizzaen. Skal du "kutte" pizzaen på den måten må du la snittet gå lenger inn på pizzaen. Her mangler du bare 2-3 cm, så det beste alternativet hadde vert å ta med hele.
Ellers var fargene dølle og bakgrunnen overeksponert øverst til venstre. Mellomrommet mellom bordene/plankene på spisebordet til venstre er utrolig irriterende.
Bytte ut pizzaesken med et fat også kanskje?
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Kult en katt...
Vis hele sitatet...
Her har vi en som følger med i timen. KP til deg.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Vis hele sitatet...
for å si det sånn: det er en grunn til at den bruker sminke og parfyme.
Dette var ikke så mye til bilder, dessverre. Jeg ville satt meg ned og lært å bruke kameraet; lært å forstå blender, lukkertid og lysfølsomhet. Jeg ville også lest litt på komponering, da spesielt med tanke på hvordan man bruker det gyldne snitt, perspektiv og for-, mellom- og bakgrunn.
Foreløpig tror jeg ikke det vil ha så mye for seg å kommentere de enkelte bildene konkret. Hovedpunkter er rar beskjæring/komposisjon, kjipt lys og kjedelig motiv.
Jeg forsøkte å bruke det gylne snitt på mine bilder, men jeg veit ikke om jeg fikk det til
Sist endret av sum_user; 18. januar 2009 kl. 22:17.