Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6933
Jeg har ennå ikke fått etterkontrollert bilen min for eukontroll. skal fikse småting på den men har ennå ikke fått råa! så nå står den bare i gården i vente på at jeg skal få de rette delene så jeg får den godkjent. MEN! greia er at jeg skulle gjennom eu kontroll i november. ringte Statens vegvesen og de sa jeg hadde ut desember som en slags "purre" måned. nå er det da januar, og jeg har ennå ikke fått noe brev (litt tidlig kanskje) om avskiltning. MEN! ene lærlingen på jobb har mista lappen for å kjøre med en ikke eugodkjent bil. nå vet jeg ikke hvor mange mnd over han kjørte med bilen men jeg vet at det var pga dette han mista lappen! så, hvis jeg blir stoppa i kontroll i januar blir jeg da avskilta og ifratatt lappen et halvår?
Har selv aldri hørt om noen som har mista lappen pga manglende eu kontroll. Sikker på at han på jobben din ikke hadde fått kjøreforbud(3erfeil) eller liknende? Og så lenge det ikke har blitt sendt ut noe avskiltningsbegjæring så gjør du vel strengt tatt ikke noe feil? Skulle det dog hende noe, så tror jeg du kanskje kan slite litt med forsikring når den ikke er godkjent.
jeg er sikker på at han ikke hadde treer feil! fordi han fikk bilen av sin bror som sa at den var godkjent. i god tro om dette kjørte han med bilen en stund, men saken er at jeg ikke vet hvor lenge han kjørte uten eu-godkjenning og jeg lurer egentlig på hvor lang tid det tar før de faktisk kan ta lappen min.

hey! moderator! jeg prøvde å takke deg for at du tok fram tråden min igjen, trengte jo ikke slette innlegget mitt da
rettelse; tok fram tråden og plasserte den under rett kategori! enda en gang, takk!
Sist endret av Vattmaffi; 4. januar 2009 kl. 18:13.
Min gamle bil sto i tunet med skilt på ifra mai, når den skulle vert på godkjenning til oktober/novemeber før vi selv leverte inn skilta. Dette gikk bra, og uten konsekvenser for oss/meg.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
å ha bilen stående i hagen uten godkjent EU-kontroll er en ting, men å kjøre rundt i et kjøretøy som ikke er godkjent etter norske regler er et brudd på veitrafikkloven, og du kan miste lappen ja.
Sist endret av somnium; 4. januar 2009 kl. 18:25.
det er det jeg mener og, jeg bryter jo ingen trafikkregler ved å ha den stående i gården. Men ja, jeg vet jeg kan miste lappen.. men NÅR! jeg hadde som sagt frist ut november, med desember som gyldig purremåned. men.. jeg vet ikke jeg, hvor ille er det egentlig? Skjønte først nå hva du mente "legalize_it" kan være bilen hadde en treer feil ja, det vet jeg ikke.. hmm
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
så lenge du bare har bilen i hagen er det verste som kan skje at den blir avskiltet, du kan ikke miste lappen på denne måten.

om du derimot kjører bilen, vil du nok få en betydelig strengere straff, det vil si sannsynligvis miste lappen en periode.

skjønner ikke helt hva du mener med "når" ?
altså, la oss si jeg hadde purremåned i desember og dette var min siste frist, er det da bare bøtelegging hvis man blir tatt eller er straffen da så stor at du blir fratatt lappen? eller må det gå flere mnd før de kan straffe deg så hardt at de tar fra deg lappen?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
de kan straffe deg med en gang fristen går ut.

det er ingenting som heter "purremåned" såvidt jeg vet, men om biltilsynet har gitt deg en ekstra måned på å fikse bilen, så kan du ikke gjøre annet enn å ta dem på ordet der.
om du blir stoppet i denne mnd'en skal du ikke ha noen straff ettersom biltilsynet har "godkjent" dette.

dog, ettersom politiet går ut ifra standardregler (siste nummeret i nummerskiltet ditt) når bilen skal være godkjent, så er det sannsynlighet for at det blir mer styr enn nødvendig om du blir tatt i denne siste "purringsmåneden" som du kaller det.

det sikreste er å få det gjort så fort som mulig, uansett tilfelle.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bilen var på EUkontroll i dag, fikk toerfeil for lang vandring på parkbrems, og for dårlig bremsevirkning med parkbrems på høyre side. Samt nærlysene var feil innstilt. Har vel litt over en uke på meg til å rette feilen før siste purrefrist er. Jeg lurer på hva som skjer om jeg blir stoppet i en kontroll etter siste dagen, blir det stor bot av det, eller kan jeg miste lappen? Forskjellen her er at jeg har vært i EUkontroll og fikk ingen treerfeil...
Lysene stiller de for deg hvis du spør når du tar etterkontroll og bremsene tar det vel 20min eller noe å stramme selv.
Sitat av Vattmaffi Vis innlegg
Jeg har ennå ikke fått etterkontrollert bilen min for eukontroll. skal fikse småting på den men har ennå ikke fått råa! så nå står den bare i gården i vente på at jeg skal få de rette delene så jeg får den godkjent. MEN! greia er at jeg skulle gjennom eu kontroll i november. ringte Statens vegvesen og de sa jeg hadde ut desember som en slags "purre" måned. nå er det da januar, og jeg har ennå ikke fått noe brev (litt tidlig kanskje) om avskiltning. MEN! ene lærlingen på jobb har mista lappen for å kjøre med en ikke eugodkjent bil. nå vet jeg ikke hvor mange mnd over han kjørte med bilen men jeg vet at det var pga dette han mista lappen! så, hvis jeg blir stoppa i kontroll i januar blir jeg da avskilta og ifratatt lappen et halvår?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg testa ut. Kjørte en gammel Mazda 5 mnd over tiden. Ble selfølgelig til slutt stoppa pol10. Eneste som skjer der er at bilen blir avskiltet ikke bot, kun ta bussen hjem.
Hvis dere stopper opp og tenker dere litt om så skjønner dere at det ikke har noe med noen tidsfrist å gjøre. Det er forbudt å kjøre en bil som har fått kjøreforbud enten den var eu-godkjent for noen måneder siden og fått en ny feil, eller ikke godkjent i det hele tatt. Det vil altså si hvis du får en 3'er feil(bruksforbud) mister du lappen hvis du bruker bilen selv om du har 3 måneder å fikse den før bilen blir avskiltet.

Så lenge det er 2'er feil eller lavere kan du bruke bilen uten å være redd for å miste lappen.
Hva skjer om man hadde Eu-kontroll i November 2008 og har fortsatt ikke vært inne og fått kontrollert hva som må utbedres med bilen og kjører med bilen i trafikken og blir stoppet av politiet? Og jeg lurer på en annen ting, når det gjelder bommen når man kjører forbi de blir det ikke registrert i de sine systemer om man har godkjent bilen eller ikke? eller har de ingenting med det å gjøre, kun kontrollere om man har betalt bompengeravgift.