Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3649
Som topicen sier, har lest europris, og var innom der her om dagen, men fant det ikke :?
Lurte på om noen bare kunne listet opp noen butikker som selger stjerneskudd?
Coop mega selger av og til der med festartiklene.
Chlas Olshon har noen som heter Tomtebloss.
Noen europrisbutikker har men ikke alle.
Håper dette hjalp :wink: Men dette var postet i feil forum tror jeg fordi dette har med spørsmål om forumet å gjøre.
har du hørt med de som jobber der? Ring noen butikker som er i næromerådet. Noen sier det er 18 eller 16 års aldersgrense, men det er forskjellig fra hvem som sitter i kassa. Du får en del små stjerneskudd (man har på kaker osv...) på noen store butikker.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
SØK! Dette er tatt opp mange ganger. Alle Europris butikkene jeg har vært innom har det.
Og "Hjelp" er til "Spørsmål om nettstedet" og stjerneskudd har neppe noe med det å gjøre. Noe som viser at du ikke kan ha søkt så mye om det for da ville du blant annet vist dette med stjerneskudd og hva Hjelp-forumet var til :wink:
Lykke til.
clas olsen har jeg kjøpt fra.
du kan jo lage stjerneskudd selv...=)

Hjemmelaget stjerneskudd
Oppskriften holder til 5 â?? 6 stjerneskudd.


Stoffer
7 g potetmel
15 g bariumnitrat
13 g jernpulver
2-3 g aluminiumpulver

Utstyr
begerglass (1000 mL, 400 mL og 50 mL)
målesylinder
tang
glasstav
kokeplate
termometer
jerntråd (for eksempel blomstertråd)
vekt
vannbad
hansker


Fremgangsmåte
Hell 15 mL vann og potetmelet i et 400 mL begerglass. Varm blandingen på vannbad til 60 oC.
Avkjøl blandingen.
Ta på hansker og jobb i avtrekkskap. Vei ut bariumnitrat i et lite begerglass. Tilsett dette til vann-potetmelblandingen. Tilsett mer vann dersom det er nødvendig. NB! Vær forsiktig, blandinge skifter fort fra for hard til "suppe"!
Bland godt. Vei ut metallpulver og tilsett dette til blandingen fra punkt 3. Rør om.
Hvis blandingen er veldig fuktig, bør den få størkne litt før du fortsetter forsøket.
Kna blandningen til den blir en deig.
Rull deigen ut i tynne pølser og trykk en jerntråd ned i hver pølse. Alternativt kan du klemme deigen rundt en jerntråd
La stjerneskuddene tørke.
Brenn stjerneskuddene ute!
Sitat av cyberthug
du kan jo lage stjerneskudd selv...=)

Hjemmelaget stjerneskudd
Oppskriften holder til 5 â?? 6 stjerneskudd.


Stoffer
7 g potetmel
15 g bariumnitrat
13 g jernpulver
2-3 g aluminiumpulver

Utstyr
begerglass (1000 mL, 400 mL og 50 mL)
målesylinder
tang
glasstav
kokeplate
termometer
jerntråd (for eksempel blomstertråd)
vekt
vannbad
hansker


Fremgangsmåte
Hell 15 mL vann og potetmelet i et 400 mL begerglass. Varm blandingen på vannbad til 60 oC.
Avkjøl blandingen.
Ta på hansker og jobb i avtrekkskap. Vei ut bariumnitrat i et lite begerglass. Tilsett dette til vann-potetmelblandingen. Tilsett mer vann dersom det er nødvendig. NB! Vær forsiktig, blandinge skifter fort fra for hard til "suppe"!
Bland godt. Vei ut metallpulver og tilsett dette til blandingen fra punkt 3. Rør om.
Hvis blandingen er veldig fuktig, bør den få størkne litt før du fortsetter forsøket.
Kna blandningen til den blir en deig.
Rull deigen ut i tynne pølser og trykk en jerntråd ned i hver pølse. Alternativt kan du klemme deigen rundt en jerntråd
La stjerneskuddene tørke.
Brenn stjerneskuddene ute!
Vis hele sitatet...
Hrmf! copy/paste fra thoryllo.com!?

Anyway, den der oppskriften er ikke mye sikker. Først av alt så brude du tilsette 1-2% borsyre, slik at du ikke får Al-nitratreaksjonen. Også kna en deig med Barium i?(!) *grøss*. Hvis du ikke bruker hansker så roper du nesten etter Bariumforgiftning.
blir litt feil å bare påstå at jeg Plagierer Thyrollo.com

Jeg gjorde bare det som alle andre får beskjed om....


"Bruk SØK!" står det overalt....ergo jeg søkte for Mcmaarud for å hjelpe han og fant denne tråden fra Gamle Nff forumet:

http://forum.warispeace.co.uk/viewto...t=stjerneskudd
Trådstarter
helvete asså, nå har jeg vært innom både europris og clas olson. Noen flere forslag til hvor jeg kan kjøpe? Tror ikke jeg tar sjansen på og lage det selv.
Der med festartiklene på Coop mega har de stjerneskudd også :wink:
De selger dem ofte på MAX butikker, ganske billlig også, men det er 16 år på dem, akkurat som lightere :roll: . Jeg kjøpte lightere på gøy når jeg var 8, så å få tak i stjerneskudd, burde ikke være vanskelig.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
ja.Max(20),europris og clas ohlson og et par andre jeg ikke kommer på. Spørs hvor du bor.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Den oppskrifta er veldig tynn da. Står ikke noe om sikkerhet f.eks. En annen ting er, hvilken type Metallpulver bør man ha? Hvor store korn, eller flak osv. Og bør man dehydrere potetmelen før bruk(egentlig lite vits, i og med man blander med vann).
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Up
Den oppskrifta er veldig tynn da. Står ikke noe om sikkerhet f.eks. En annen ting er, hvilken type Metallpulver bør man ha? Hvor store korn, eller flak osv. Og bør man dehydrere potetmelen før bruk(egentlig lite vits, i og med man blander med vann).
Vis hele sitatet...
jeg skrev en gang en oppskrift, bare der skrev jeg om sikkerheten. skal se om jeg finner den
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Oppskrifta er uansett fra UiO og beregnet for bruk i undervisning.