Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3554
En kompis av meg frontkolliderte i dag. Han kjørte en 96mod BMW og frontkolliderte med en annen bil. Det var han som fikk skrens og skled over i motsatt kjørefelt, så det ble hans feil.

Poenget er at hans airbag løste seg ikke ut, slik den skulle ha gjort. Han kjøpte bilen privat, men er det noen form for erstatning eller noe han kan få når airbagen ikke løste seg ut, når den så absolutt burde det?
Om han spør selgeren av bilen om han visste noe om dette og han ikke gjorde det, hva kan han gjøre da? Ingenting? Hadde han kolliert med en buss eller trailer, kunne jo svikten blitt dødelig.
Er det ikke eier sitt ansvar at alt virker i bilen?
Eller de som har godkjent bilen?
Sikkerhetsklarert
Airbag er ikke noe som er påbudt, og det er heller ikke et sjekkpunkt ved PKK.
Det er et ekstrautstyr, og når en bil er 12år gammel begynner elektronikken å svikte.

Tror ikke kompisen din har noe krav på noe som helst.
Kanskje han ikke krasjet hardt nok til at airbagen løste ut?
Sitat av ScoopeX Vis innlegg
Kanskje han ikke krasjet hardt nok til at airbagen løste ut?
Vis hele sitatet...
Word, prøv å kjør bilen i en murvegg for å sjekke om airbagn virker!


ot: Det er nok eieren sin sitt ansvar for å få det sjekket, og det er ikke påbudt som folk sier her.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det skal endel til før airbagen løses ut, så med hvis kompisen din er OK uten skader så har den gjort jobben sin ved å IKKE gjøre det.
Såfremt bilen fortsatt er kjørbar vil jeg fraråde vedkommende å kjøre den mer før airbagene er ordnet, men det visste du sikkert. Passe utrivelig å få airbagen utløst mot seg når man minst ønsker det; i 90 ned Oksta'n
Det er nok ganske riktig som Apatisk sier. Hvis kameraten din er ok, så er det bare bra at den ikke løste seg ut. En airbag er nok ikke akkurat behagelig å få i tryne heller.
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Det er nok ganske riktig som Apatisk sier. Hvis kameraten din er ok, så er det bare bra at den ikke løste seg ut. En airbag er nok ikke akkurat behagelig å få i tryne heller.
Vis hele sitatet...
Den kan knekke neser. Spørs hvor stiv airbagen er.

Opel Vectra sin airbag klarer hvertfall å knekke neser.
Trodde airbager utløste av veldig lite jeg... På enkelte bilmodeller er det bare å sparke (relativt hardt da) borti et svakt punkt under rattet elns, så løser den ut... i bilen til mutter og fatter er det et klistremerke under midtkonsollen som advarer mot å sparke der pga airbag sensor
Sitat av tjobo Vis innlegg
Word, prøv å kjør bilen i en murvegg for å sjekke om airbagn virker!
Vis hele sitatet...
Ja, det er nok den beste måten å sjekke det på.
Ihvertfall det sikreste!
Om det er noe åpenlyst feil med airbagen skal det lyse en lampe i instrumentpanelet.
Om den ikke lyste er det mest sansynlig ingen feil, og om det er feil viste helt sikkert ikke forige eier noe om det.

Angående ansvar for teknisk stand på bilen så havner det på sjoføren, uansett om person eier bilen eller ikke.
Om noen kjøper min bil og vraker den ville jeg blitt temmelig irritert om de kom tilbake for å legge ansvar på meg om airbag ikke løste ut. Hvordan fan sku liksom jeg kunne vite det? Ingen som kjører bilen i en murvegg for å funksjonsteste airbag før salg.
Sitat av tobbelulle Vis innlegg
Trodde airbager utløste av veldig lite jeg... På enkelte bilmodeller er det bare å sparke (relativt hardt da) borti et svakt punkt under rattet elns, så løser den ut... i bilen til mutter og fatter er det et klistremerke under midtkonsollen som advarer mot å sparke der pga airbag sensor
Vis hele sitatet...
Nei, dette tviler jeg på, ettersom at airbag-sensor er en boks som ofte er plassert i dashbord eller under førersete. Denne "måler" g-krefter, og løser ut airbagen om du kræsjer hardt nok. Ofte må du totalvrake bilen før airbagen løser ut pga. denne boksen, noe som er jævlig greit med tanke på at du ikke vil ha airbagen i trynet uten å faktisk ha bruk for den

Sitat av Pjukern Vis innlegg
Airbag er ikke noe som er påbudt, og det er heller ikke et sjekkpunkt ved PKK.
Vis hele sitatet...
Airbag er påbudt i biler som orginalt er montert airbag på fabrikk, er også ett sjekkpunkt ved PKK, kjenner flere som måtte bytte til orginalt ratt for å få den igjennom PKK.

Biltrangsynet vil heller ikke godkjenne ratt uten airbag i bil som orginalt har airbag, samma hvor mye papirer du legger fram for de.
Sist endret av Popp; 27. november 2008 kl. 17:24.
Sitat av tobbelulle Vis innlegg
Trodde airbager utløste av veldig lite jeg... På enkelte bilmodeller er det bare å sparke (relativt hardt da) borti et svakt punkt under rattet elns, så løser den ut... i bilen til mutter og fatter er det et klistremerke under midtkonsollen som advarer mot å sparke der pga airbag sensor
Vis hele sitatet...
Ja, sparker man rett på sensoren sier jo det seg selv. Men det er en helt annen ting å kollidere. Man vil ikke at airbagen skal løse seg ut for ingenting, da den kan påføre mer skade.

Epinosa: Som andre sier, er kompisen din mer eller mindre OK nå, så er det bra at airbagen ikke løste seg ut. Det spørs hvor hard kollisjonen var. Men var det kraft nok til at han slo ansiktet i rattet, har den sviktet.
i tillegg så utløser moderne aribager seg vist kolisjonen kommer fra visse vinkler. det være seg rett fra siden og rett forfra.
Sikkerhetsklarert
Sitat av Popp Vis innlegg



Airbag er påbudt i biler som orginalt er montert airbag på fabrikk, er også ett sjekkpunkt ved PKK, kjenner flere som måtte bytte til orginalt ratt for å få den igjennom PKK.

Biltrangsynet vil heller ikke godkjenne ratt uten airbag i bil som orginalt har airbag, samma hvor mye papirer du legger fram for de.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, men det jeg mente var at om man tilsynelatende har en fungerende airbag, og ikke har byttet ratt, så er det ingen som sjekker om denne virker. Og det er heller ikke noe som man kan "ta" selger på, i etterkant av en bruktbilhandel, da det er vanskelig å bevise at dette er en skjult mangel som selger burde opplyst om.
Ja, det stemmer vel at det var like greit at den ikke løste seg ut.. Men det var skikkelig front mot front, og hjulbuen på førersiden var helt borte/knust, halve motoren var helt smadret og sånn. Det virket litt rart om det var for lite g-krefter for at den ikke skulle løse seg ut da.
Men ja, det blir jo han som har ansvar for at alt virker. Det kjipe er jo bare at airbagen blir litt vanskelig å teste uten at det skal gå galt.
Airbag er faktisk noe av det farligste du har i bilen..
Bruker du ikke belte og havner i en kollisjon der airbag utløses, brekker den sannsynligvis nakken din. Den har tross alt en utgangshastighet på ca 200km/t.
Jeg har takvelta bortover i 120km/t. Hoppet, landet med fronten først, etterfulgt av 8 runder sidelengs. Airbag blåste ikke ut der heller. G-krefter var det nok av.
Som nevnt er det nok en kombinasjon av g-krefter, vinkel, fart osv osv.

edit:
Airbag kan testes ved hjelp av diagnose.. Eller, tilkoblinger o.l. blir testet. Ikke sprengladningen såklart:P
Sist endret av badacid; 28. november 2008 kl. 13:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av skolms Vis innlegg
Den kan knekke neser. Spørs hvor stiv airbagen er.

Opel Vectra sin airbag klarer hvertfall å knekke neser.
Vis hele sitatet...
Opel Astra sin airbag også
Sitat av Epinosa Vis innlegg
men er det noen form for erstatning eller noe han kan få når airbagen ikke løste seg ut, når den så absolutt burde det?
Vis hele sitatet...
I Norge får man bare erstatning som man kan dekke opp tapet. Hvis han fikk et ødelagt tryne, kan han kreve erstatning (til feks plastikk kirugi o.l.). Men hvis han har det bra, er det ikke noe å kreve erstatning for? Han ødelagte jo bilen selv.
▼ ... over et år senere ... ▼
Blir litt forviret av svarene, har et alla samme spørsmål:

Kompisen min hadde kranglet med dama i fylla, da han kjørte.
Han hadde høy fart, da mener jeg høy fart, gummi spor på 100 m på tør asfalt og 50-60 m bort gjennom skogen.

Dette endte med at han fikk tre brudd i hode, knekt ut bein på øversiden av øyet. Men han overlevde, og driver å trener seg opp. Han siter nå med husken og balansen.

Han hadde beltet på seg. Han kjørte en Opel Vectra.
Men AIRBAGen utløste seg ikke. Ikke en eneste en utløste seg i den ulykken.

Bilen mener jeg blei kjøpt hos forhandler, og kjøpt med hensyn om at det var airbag. Dette siden de har unger. Det lyste ikke noe feil på airbagen i dashbordet. Bilen blei TOTAL VRAKET.

Så er det noen mulighet for å få erstatning på dette, altså mener hvertfall utgiftene på sykhus og fysioterapaut osv?

Med at han kjørte i fylla, vill han væl få regress på skaldene på både bilen og seg selv.

Vi er jo evig takknemlig for at livet er i behold. Så det har jo ikke så stor betydning, men vist han har noen mulighet for det, så må er det jo vert ett forsøk?
Sitat av badacid Vis innlegg
Airbag er faktisk noe av det farligste du har i bilen..
Bruker du ikke belte og havner i en kollisjon der airbag utløses, brekker den sannsynligvis nakken din.
Vis hele sitatet...
Er jo ikke airbagen som er farlig hvis du selv ikke bruker belte, det er du som er farlig da.
Etter 10 år skal airbaggen uansett byttes. Dette står i de fleste bil manualer. Når du har en 96 modell burde den vært byttet i 2006.
Det er nå fem år siden og kan være et svar på hvorfor den ikke utløste seg. Men du skal omtrent trykke inn hele fronten på bilen før du har noe særlig nytte av airbaggen.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Etter 10 år skal airbaggen uansett byttes. Dette står i de fleste bil manualer. Når du har en 96 modell burde den vært byttet i 2006.
Det er nå fem år siden og kan være et svar på hvorfor den ikke utløste seg. Men du skal omtrent trykke inn hele fronten på bilen før du har noe særlig nytte av airbaggen.
Vis hele sitatet...
Tråden er 3 år gammel, så airbag'en var "bare" 12 år gammel.. Men skulle uansett vært byttet.