Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1166
Hallo, jeg har nå prøvd litt på å sette opp en statisk ip-adresse, men jeg er jo helt grønn på dette området, så kommer ingen vei!

Jeg brukte http://www.portforward.com/networking/static-xp.htm som en guide, og det står også at jeg må finne mine DNS-servere. Jeg søkte på "hva er din ip" på google og da kom jeg til knut sin side. Der gikk jeg dette opp:

Din HOST-adresse er:
104.81-***-**.customer.lyse.net

Brukte noen av Lyse sine DNS-servere men jeg fikk fortsatt ikke til internet. Jeg kjørte CMD, fikk noe opp der, men disse DNS'ene fungerte heller ikke

Hva er det jeg gjør feil ?

Ber og takker hjertelig for svar!

Mvh. Carl!!

Edit; Forøvrig vil jeg bare si at jeg gjør dette for å kunne host'e Warcraft III, så er det kanskje en måte å gå utenom for å åpne fort 6112 ?
Sist endret av Callern; 13. november 2008 kl. 17:55.
Sitter du bak en router setter du en fast IP i det området som deles ut av denne DHCP-serveren.

Ofte 192.168.1.x e.l.
Og dns blir da adressen til routeren, det blir også gateway.
Trådstarter
15 0
Bruker forresten en Jensen AL 7954 router!

Takk for svar! Men er så blank på dette, beklager det, hva mente du jeg skulle gjøre ?=)
Sist endret av Callern; 13. november 2008 kl. 17:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vet du om ISPen din tilbyr fast IP?

edit: mulig jeg misforstod. Ønsker du kun å åpne port 6112 fram til din PC. I så fall må du gjøre som AtXbYeA sa.
Sist endret av DaHoIv; 13. november 2008 kl. 18:13.
Trådstarter
15 0
Det er jeg ikke sikker på! Jeg bruker Vikenfiber i alle fall?

Sjekket nå, de tilbyr, men vet ikke om vi har kjøpt det, skal sjekke!

Nei det hadde jeg visst ikke. Fungerer det ikke da ?
Sist endret av Callern; 13. november 2008 kl. 18:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
dns som funker på ALLE isp i norge er 195.159.0.100 og 195.159.0.200 ( det er powertech sine)

Du har fast ip i dag side du har lyse, så du trenger egentlig ikke sette fast.
ja veit den motar dhcp fra isp, men isp bytter ikke for dem bruker ip til og kjøre routing, for og økse speed på inet sin. siden dem har så mange fiber kunder.
AtxbYeA mente (tror jeg) at du går inn på nettverksinnstillingene, bytter til fast IP, skriver inn 192.168.1.x eller det som deles ut av routeren din (kanskje 10.0.0.x også), og at du setter gateway til å bli samme som default gateway og DNS (som er adressen til routeren din).
I windows blir det da kontrollpanel - nettverk og internettsforbindelser - nettverk - TCP-IP's egenskaper - og sett IP osv selv. Sånn ca.

Dersom du har windows finner du IP-innstillingene ved å starte konsollen (start - kjør - cmd), og skrive "ipconfig", evt "ipconfig /all".

Dette gjelder vel da rimelig lokalt (LAN)

Skal du derimot hoste et spill eller 2 via internett får du vel finne ut hva slags IP du har fått tildelt for øyeblikket. Eks gå på www.whatismyip.com.

Skal du ha noe fast, men har flytende IP, kan kanskje en dynamisk DNS update klient være tingen? Ikke at jeg har prøvd å hoste spill via det, så jeg vet ikke om det vil virke.

Porter må du nok også åpne i routeren.
Trådstarter
15 0
Ok! Tusen takk for alle svar! Håper jeg finner ut av det nå!

Hmm så da går jeg inn på nettverksinstillinger, setter ip adressen til 192.168.1.x (valgfri?) nettverksmaske til 255.255.255.0 men standar gateway til hva for noe ?

og DSN'en til powertech? 195.159.0.100 og 195.159.0.200? og viola ? =)

Får fortsatt ikke internet
Sist endret av Callern; 13. november 2008 kl. 19:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ztemzt!

Sett default (/standard?) gateway og DNS lik IP-adressen til routeren din. Evt til DNS'en til powertech, burde også virke.

Voilá :-)

Eller?
Trådstarter
15 0
logger på pcen å prøver nå

hahaha, jeg må lese mer om det her ass, pc generelt, er helt blond jo... -.- Vel IP-adressen til routeren min, er det den på cmd eller whatsmyip?
Sist endret av Callern; 14. november 2008 kl. 15:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
IP-adressen til routeren din fra din PC! Åltså fra cmd - ipconfig (default gateway). Den på whatismyip.com er ekstern IP - sett fra utsiden ("internett").
Trådstarter
15 0
ah jaggu får jeg ikke internet nå Hjertelig !!!!!
Flottings.

Da var det bare resten Men det finner du vel på portforwarding.com som du har sett.
Sist endret av 10goto10; 14. november 2008 kl. 15:17.
Trådstarter
15 0
hehehe ja men da dukker det opp nok et problem. Jeg skulle skrive inn den statiske ip-en in adress bar. Men da kommer det bare sidelastningsfeil?

hahah bare jeg som gjorde feil nok en gang Hjertelig for svar og hjelp!

Nettstedet http://192.168.1.1 ber om et brukernavn og passord. Nettstedet sier: "JensenScandinavia Air:Link WBR 7954"
Vis hele sitatet...
Dette får jeg opp selvfølgelig når jeg skriver i ip-en min i adresselinjen. Men brukernavnet og passordet til kontoen min på pcen fungerer ikke. Er det brukernavn/pw til routeren min kanskje ? Til jensen ?
Sist endret av Callern; 14. november 2008 kl. 15:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.