Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1695
Yoes!

Jeg lurer egentlig bare på sjansen på å bli tatt for å selge svartebørs billetter.
Har solgt noen billetter til ac/dc-konserten til en fyr, han gav meg bud på 1500 og jeg sa ja til det. Har lest et sted at man kreve tilbake mellomlegget hvis man kjøper overpriset, men hva er egentlig sjansen for at dette er noe man får involvert myndigheter i? Går de mer etter firmaer som gjør det samme?
Kan du ikke bare gjøre noe liknende en del cafeer osv gjør når de selger svartebørs, de selger ofte en kebab med bilett til feks 500 kr. Da kan jo du tegne en tegning og selge dem for 1500 med biletten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan ikkje involvere myndigheter. Det er ikkje straff for brudd på lova, så vil du ha tilbake overprisen står en igjen med regulær inkassosak såvidt eg har oppfatta. Har du kvitteringer bør det vere rimeleg triviell sak å få gjennom i retten, om du gidd bruke tid på det.

Sitat av legalize_it
Kan du ikke bare gjøre noe liknende en del cafeer osv gjør når de selger svartebørs, de selger ofte en kebab med bilett til feks 500 kr. Da kan jo du tegne en tegning og selge dem for 1500 med biletten.
Vis hele sitatet...
Eg er rimelig sikker på at det ikkje vil funke, sidan såkalla tilgift er ulovlig i norge, iht. markedsføringslova.

Å gi tilgift som er urelatert til vara en kjøper (t.d kebab) vil derfor ikkje bedre situasjonen - tvert imot kan det utløyse bøter frå FO.
Det fungerte vel med bilett+kebabmiddag for bilettkontoret..?
Ved nærmere øyensyn..

Organisasjonsnummer
979 788 223 (BILLETTKONTORET INVEST AS)


--------------------------------------------------------------------------------


Kreditorvarsel
Oppløsning


Navn/foretaksnavn: BILLETTKONTORET INVEST AS
Organisasjonsnummer: 979 788 223
Forretningsadresse: Storgata 39
0182 OSLO

Kommune: OSLO
Organisasjonsform: Aksjeselskap

Foretaket er meldt oppløst.

Eventuelle krav/innsigelser må meldes foretaket v/avviklingsstyrets leder innen to måneder regnet fra 21.10.2008.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MFL §4
Som tilgift anses enhver tilleggsytelse (vare, tjeneste eller annet) som er knyttet til avsetning av hovedytelsen, uten at det er naturlig sammenheng mellom ytelsene. [...] Som tilgift anses det også om det reknes særlig lav pris for tilleggsytelsen.
Vis hele sitatet...
Eg kan ikkje sjå korleis den der gir rom for å gi bilett som tilgift til kebab...
Vet at bilettkontoret opererte slik en stund, og trodde dermed at de sneik seg rundt paragrafen om svartebørssalg. Men som ein ser, er de avvikla no, dvs at det ikke fungerte, dvs de har fått smekk, derfor oppløst.
Når er konserten? Over nyttår kommer ny markedsføringslov, der bl.a. tilgift er lov...
▼ ... flere år senere ... ▼
Hey, fyrer liv i denne tråden.
Har kjøpt en billett hos en kompis som ikke kunne dra på konserten. Siden jeg har kjøpt billettn "svart", vil de i det hele tatt stoppe meg? Kanskje et dumt spm. Andre som har opplevd lignende?

Billetten står på kompisn's navn
Sist endret av PainOfSalvation; 17. november 2011 kl. 20:50.
Sitat av PainOfSalvation Vis innlegg
Hey, fyrer liv i denne tråden.
Har kjøpt en billett hos en kompis som ikke kunne dra på konserten. Siden jeg har kjøpt billettn "svart", vil de i det hele tatt stoppe meg? Kanskje et dumt spm. Andre som har opplevd lignende?

Billetten står på kompisn's navn
Vis hele sitatet...
Nei, ingen fare. Blir som om jeg skulle kjøpt billett til meg og dama, og at hun ikke kom inn siden det sto mitt navn på den.
Godt poeng, takk for svar!