Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2835
Tabbet meg litt ut i et nettspill og sa noe som kunne bli oppfattet som en trussel om gisselsituasjon (totally unintentional). Dette gikk i fra spilleierne til Interpol i London, så til det lokale politikontoret der jeg bor, de besøkte meg og hadde en liten prat. Så nå lurer jeg på... hvordan i helvete klarte de å finne meg? Kan ikke tro at de fant meg bare ved å bruke IP?
Sitat av Astron
Tabbet meg litt ut i et nettspill og sa noe som kunne bli oppfattet som en trussel om gisselsituasjon (totally unintentional). Dette gikk i fra spilleierne til Interpol i London, så til det lokale politikontoret der jeg bor, de besøkte meg og hadde en liten prat. Så nå lurer jeg på... hvordan i helvete klarte de å finne meg? Kan ikke tro at de fant meg bare ved å bruke IP?
Vis hele sitatet...
Vel, tro om igjen, nøyaktig det de gjorde.
Sitat av Astron
Tabbet meg litt ut i et nettspill og sa noe som kunne bli oppfattet som en trussel om gisselsituasjon (totally unintentional). Dette gikk i fra spilleierne til Interpol i London, så til det lokale politikontoret der jeg bor, de besøkte meg og hadde en liten prat. Så nå lurer jeg på... hvordan i helvete klarte de å finne meg? Kan ikke tro at de fant meg bare ved å bruke IP?
Vis hele sitatet...
De fant deg bare med å bruke IP. Det tar kortere tid en man skulle tro i det øyeblikk man leker seg med politi og terrorisme.
De tok helt sikkert kontakt med ISP-en din, som kan si hvem som brukte den og den IP-adressen på et bestemt tidspunkt. Du er ikke så trygg som du tror bak skjermen
Sitat av Astron
Tabbet meg litt ut i et nettspill og sa noe som kunne bli oppfattet som en trussel om gisselsituasjon (totally unintentional). Dette gikk i fra spilleierne til Interpol i London, så til det lokale politikontoret der jeg bor, de besøkte meg og hadde en liten prat. Så nå lurer jeg på... hvordan i helvete klarte de å finne meg? Kan ikke tro at de fant meg bare ved å bruke IP?
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle oss hvordan det gikk? Hva dere snakket om?
Sitat av Franklin
De tok helt sikkert kontakt med ISP-en din, som kan si hvem som brukte den og den IP-adressen på et bestemt tidspunkt. Du er ikke så trygg som du tror bak skjermen
Vis hele sitatet...
Ikke helt.

Spill tok kontakt med politi i eget land, de tok kontakt med norsk politi, norsk politi tok kontakt med isp.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Jeg vedder på at du ikke brukte telenor.
Mente ikke at spillselskapet hadde gjort det direkte, om det var uklart.
Sitat av JuZt3r
Kan du fortelle oss hvordan det gikk? Hva dere snakket om?
Vis hele sitatet...
Det ble en del "Hva mente du med det?" "Var det seriøst?" "Har du det bra på skolen?" Er heldig og har veldig trivelige politifolk her så de bare lo litt og dro sin vei. Tror ikke mine "foresatte" kommer til å ta det like greit....
(Og ja, bruker Tele2, er det noen forskjell?)
Sist endret av Astron; 9. september 2008 kl. 14:34.
Sitat av Astron
(Og ja, bruker Tele2, er det noen forskjell?)
Vis hele sitatet...
Ja, det skal visst være mer trygt med telenor, da de ikke gir ut info om deg så lett som andre, men når det gjelder terror og slikt, så ville jeg tro de fleste gir det lett i fra seg.
Sitat av Max-Mekka
Ja, det skal visst være mer trygt med telenor, da de ikke gir ut info om deg så lett som andre, men når det gjelder terror og slikt, så ville jeg tro de fleste gir det lett i fra seg.
Vis hele sitatet...
Hvis politiet tar kontakt med Telenor på den måten de skal gjøre det, dvs gjennom den avdelingen som faktisk har med det å gjøre, så går det råkjapt. Ringer man til kundeservice og ber om en rox (adresseoppslag) og sier at man er politi så får man et høflig "fuck off" -og "har du lyst å kjøpe adsl med 100 små tilleggsprodukter du aldri kommer til å få bruk for?"

Telenor motarbeider ikke politiet, de vil bare ha alt på det lovlige og juridiske korrekte først.
Sitat av meitemark
Hvis politiet tar kontakt med Telenor på den måten de skal gjøre det, dvs gjennom den avdelingen som faktisk har med det å gjøre, så går det råkjapt. Ringer man til kundeservice og ber om en rox (adresseoppslag) og sier at man er politi så får man et høflig "fuck off" -og "har du lyst å kjøpe adsl med 100 små tilleggsprodukter du aldri kommer til å få bruk for?"

Telenor motarbeider ikke politiet, de vil bare ha alt på det lovlige og juridiske korrekte først.
Vis hele sitatet...
Okei, takk for bra svar.

Gjelder dette uansett saker? Fra terror til en nedlastet sang? Hvor kommer da ryktet om at telenor er så gjerrige på personopplysninger fra da? Er de andre selskapene like strenge?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Max-Mekka
Okei, takk for bra svar.

Gjelder dette uansett saker? Fra terror til en nedlastet sang? Hvor kommer da ryktet om at telenor er så gjerrige på personopplysninger fra da? Er de andre selskapene like strenge?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er et veldig stort problem at ISPene i Norge deler ut info om nedlastere av wares i hytt og pine. Jeg hører hvertfall ytterst skjeldent om det. Nå jobber jeg i tillegg hos et av landets største ISPer og har ikke hørt dette skje en eneste gang. Så med tanke på hvor mange som faktisk laster ned piratkopier daglig, så tror jeg vi snakker om ørsmå promiller.
Forskjellen på piratkopiering og terrorisme er at førstnevnte gir politiet blaffen i. Telenor og andre isper deler ut informasjon, så lenge politiet ber om det.
Sitat av bavarai
Jeg vedder på at du ikke brukte telenor.
Vis hele sitatet...
På et LAN her i bygda var det en som gjorde det samme, og vi satt på en telenorlinje. Sa han ville ta livet av seg på et nettspill, på kødd. Et par timer senere var politiet i følge med mora på døra og hadde en lang prat. (rundt kl 4 om natta)
Sist endret av esl; 9. september 2008 kl. 15:12.
Sitat av Elsk
Vis hele sitatet...
Ikke skjans!
Hva om dette gjøres via en proxy? Eventuelt ved hjelp av Tor greiene?
Sist endret av Stigern; 15. september 2008 kl. 00:09.
Hvis du bruker en proxy blir det et ekstra ledd i veien til din IP-adresse, litt avhengig av hvilken proxy kan det også bli svært vanskelig å finne frem til rett person.

Forøvrig illustrerer dette fantastisk godt hvordan endel tror at internett ikke har noe med det virkelige liv å gjøre.

Oh, til trådstarter: jeg er litt interessert i hva du preseterte å si?
overvåkning med ip-adressen er ikke noe nytt, et tips for anonymitet er å surfe f.eks en cafe e.l.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Surfe på en cafe med Hotspot Shield er alltid en slager ja.
ok? nytt for meg. kan den brukes for å oppnå anonymitet i hjemmet også?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Det kan den helt klart, den smører opp en kryptert vpn til en amerikansk server som gjør surfingen anonym. Gratisversjonen har 5 gb i måneden hvis jeg ikke tar helt feil. Fungerer også for å se på amerikansk webTV og sider som Pandora.
Et spørsmål ang hotspot shield (ikke mening å kapre tråden, men ser ikke vitsen i å lage en ny). Er det mulig å kjøre dette på 64bit OS nå? Jeg slet litt med å få driveren til å fungere i Vista 64 bit.