Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 712
Jeg sliter med dårlig trådløst på Universitet i Oslo. Jeg har en gammel 2001-modell av en iBook med Airport som fungerer utmerket hjemme på en Linksys WRT54GL ruter (med WPA Personal (PSK) + TKIP som sikkerhet), selv 15m unna gjennom murvegger. Når jeg prøver nettet på Blindern, så fungerer det knapt. Jeg får inn SSID både på kafeer, forelesningsal og seminarrom, men når jeg trykker på det så skjer det liksom ingenting. Det kan kanskje vises full styrke noen sekund, men så forsvinner det igjen. På lesesalen, hvor det er avsatt plasser til bærbare maskiner (og da burde være prima for trådløst?) så fikk jeg dog nett sånn noenlunde, men veldig ustabilt der også. Jeg snakket med en administratordude i skranken på bygget, og han foreslo å ta ut og inn nettverkskortet, noe som ikke hjalp.

Noen som aner hvorfor det trådløse på min mac fungerer så ekstremt labert på universitets nett?
One of the good guys
2rs1's Avatar
UiO bruker WPA-Enterprise iallefall.. Kan kanskje ha noe med det å gjøre. se om du får testet uio-guest nettverket.
Prøv wpa_supplicant med følgende config:
ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicantnetwork={
ssid="uio"
key_mgmt=IEEE8021X
eap=PEAP
phase2="auth=MSCHAPV2"
identity="bruker"
password="passord"
}

Hvis du prøver å koble til uten PEAP (noe mange wpa-klienter gjør) kobler det til og fra hver halve sekund og alt blir bare krøll.
Infokriger
Kinseek's Avatar
Trådstarter
Jeg fant stort sett bare nettverket UiO, nettverket UiO-guest dukket bare frem sporadisk.

Krever WPA-Enterprise så mye mer av nettet at macen ikke skulle klare det? Være det seg at det er en 2001-modell eller at det er noe galt med antennen/det trådløse kortet som ikke manifisterer seg som feil ved vanlig WPA hjemme?

Jeg bruker forøvrig 10.4 med alle oppdateringer.

Goopy; jeg bruker mac og wpa_supplicant så ut til å bare være for Linux og Windows.

EDIT:
Jeg så et bilde på UiOs oppkoblingsguide:
http://www.usit.uio.no/it/wlan/mosx/...cture%2010.png

Jeg manglet fanen med 802.1x. Litt kjapp googling og jeg fant ut at hvis jeg trykker på arkiv og velger "ny 802.1x kobling" så dukker fanen opp. Nå sitter jeg forsåvidt hjemme så jeg får ikke testet det ut, men valgene på den fanen var fyllt ut allerede med unntak av passord, som var litt rart fordi når airport spurte etter passord som vanlig er med trådløse nett så godtok det jo). Får se om jeg ikke får dette til den dag imorgen, men jeg synes det var litt rart om dette ikke var enkle greier å automatisere i OSet.
Sist endret av Kinseek; 1. september 2008 kl. 18:26.
Om det ikke fungerer så kan wpa_supplicant kompileres under OS X også.