Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1029
Har et ganske rart spørsmål..

Er det noen som vet hvorfor høytalere reagerer på mobiltelfon signaler ?

Det er evig plagsomt når jeg sover å folk ringer, så bråker anlegget som bare f***
er vel radiobølger som virker inn på høytaleren og får den til å "spille" den lyden..
kan tenke meg det er noe sånt, du kan jo google, sikkert noen som har lurt på det før deg, og funnet det ut
Fritt etter husken min, er over ti år siden jeg hadde om dette på skolen, og jeg orker ikke finner frem lærebøkene nå:

Det er ikke høyttaleren som reagerer, det er forsterkeren som er tilkoplet. Den reagerer på et av de svakere sidebåndene til mobilsendingen. Grunnen til at det er sterkest når det ringer, eller når du mottar en melding er fordi det er da mobilen bruker mest kraft for å være sikker på at den her en forbindelse med nærmeste node.
det er forsterkeren som mottar signalene ja, for det er den som sender energien til høytaleren.
samme er det når du f.eks slå av en lampe, da virker dette inn på forsterkeren og du får eg "smell" i høytalerene
Visst du tar telefonen din over på UMTS nettet istadenfor GSM nettet, så slepp du dei evige plagsomme lydane.
▼ ... over en uke senere ... ▼
jamen yolo da.
barstuck's Avatar
Her skriv dei om korleis en visstnok kan bli kvitt desse lydane ganske lett med hjelp av ein USB-kabel, litt klipping og teiping.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av anneli
Her skriv dei om korleis en visstnok kan bli kvitt desse lydane ganske lett med hjelp av ein USB-kabel, litt klipping og teiping.
Vis hele sitatet...
Ja, du kan få ei viss demping av det, men eg tviler på at du blir kvitt heile problemet.. Om du skal ha spole som er veldig effektiv mot støy på lyd må du ha spole som veldig effektivt knekker ned lydsignalet også...

Så problemet her er at støy og signal er del av samme området.