Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 692
Hei godtfolk!

Jeg har kommet dit hen at min stasjonære trenger en prekær oppdatering. Om andre skulle mene at andre vesentlige endringer må gjøres, så tar jeg selvfølgelig imot innspill. I all hovedsak er intensjonen en rimelig men effektiv oppgraderings som gjør at jeg driver Vista bedre samt flere spill. Nå har jeg ikke oppdatert meg på komponentfronten på en stund, og håper derfor på noen meninger.

Slik ser maskinen min ut i dag (av det som er nyttig å vite):

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939
MSI K8NGM2-IL, nForce410+GeForce 6100, Socket-939, m-ATX

3D Club GeForce 8800 GTS 384 MB
4 x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB
Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2 16MB 7200RPM
Samsung Spinpoint SATA2 750 GB
Chieftec Strømforsyning ATX 400W, 120mm vifte, A-PFC, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin

Som sagt ønsker jeg å oppgradere, og i første omgang nytt hovedkort og prosessor. Dette fordi både Vistas systemsjekk og spillsjekker/tester slakter prosessoren min.
Jeg har da sett på følgende:

AMD Athlon 64 X2 6400+, 3.2GHz Socket AM2, 2MB, BOXED
Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD 780G+SB700, HDMI, Socket-AM2+, m-ATX, PCI-Ex(2.0)x16

Pen kostnad, ca 1750 kroner.

Jeg har et Silverstone m-ATX-kabinett og ønsker ikke å bytte ut dette. Kjøling er ikke et problem da jeg har noen ekstra vifter jeg kan sette inn ved behov.

Hva er den umiddelbare tilbakemeldingen på dette. Er jeg naivt godtroende til mine gamle komponenter?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg ville anbefale deg å gå for Intel-basert hardware dog da AM2 er en teknologi som kommer til å dø (når de endelig klarer å få presset ut et nytt chipset).

Intel er mer bang for buck i disse dager og de holder seg nok på Socket 775 en god stund framover (til nahelem blir ferdig uttestet på serversiden).
Vil bare legge inn en extra stemme i AtXbYeA's favør.
Go Intel!
Slik situasjonen er i dag, ikke finn på å kjøp andre prosessorer enn Intel Core 2. De knuser AMD i ytelse/pris.

Om du skal ha mATX ville jeg valgt et kort fra denne lista (Asus er kjent for svært gode hovedkort), men om du vil ha en annen produsent enn Asus er det en fin liste her. Selv ville jeg valgt et av de tre Asus P5E-kortene - de er litt dyre, men har gode chipset og mange porter.

Prosessor: om du ikke vil bruke all verdens penger ville jeg valgt en av disse prosessorne. E8400 er et veldig godt kjøp.
Chubby's Avatar
Trådstarter
Beklager for den sene responsen. Takk for gode innspill! Det er ikke verre enn at flere andre kilder holder en knapp på Intel. Jeg beveger meg derfor over til socket 775, og satser da i all hovedsak på:

Asus P5E-VM DO, Q35, Socket-775, m-ATX, GbLAN,SATAII, DDR2, VGA, Firew, PCI-Ex16
Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan
(Klipp og lim )

Prisen er ok, og nå håper jeg ytelsen blir bedre. Kan jeg leve lenge på den gamle RAM-en min, eller burde jeg bytte? PC3200 begynner vel å bli i det eldste laget?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
PC3200 er vel DDR1, du behøver DDR2 for dette oppsettet, minimum PC2-6400.
Men ser for meg ut som du burde få bytta ut til en kraftigere PSU, 400w er vel litt i det minste laget?
Godt med smør
Om du kan, hold deg til 2 stk rambrikker

Dual Channel is teh shite
RAM: Minnet ditt er DDR(1), du trenger DDR2 (de er ikke kompatible, da soklene er forskjellige). Gå for 2x2GB PC2-6400 - det er mye, billig og bra, samt at to brikker lar deg kjøre dual channel, uten det mulige ytelsestapet man kan få av 4 brikker.

Med et 8800GTS ville jeg si at en 400W PSU er absolutt minimum, og hadde jeg vært deg ville jeg gått opp minst 100W (gjerne 200, for fremtidige oppgraderingsmuligheter).
Chubby's Avatar
Trådstarter
Igjen takker for god tilbaemelding. Jeg har sjekket med forskjellige kalkulatorer hva jeg trenger som minimunsuttak på PSU. Jeg kommer derfor frem til at denne bør overhales - takk Kråketær. Jeg valgte også RAM-forslaget ditt.

Jeg holder meg på samme CPU og HK som tidligere:

Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB Kit w/two CL4 2GB Dimm's
Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI
Asus P5E-VM DO, Q35, Socket-775, m-ATX, GbLAN,SATAII, DDR2, VGA, Firew, PCI-Ex16
Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED w/fan

En pris på 3473 - men hei, dette trengte jeg.

Edit:
Skal bli spennende å se om jeg har plass til de "kjøleribbene" på RAM-en.
Sist endret av Chubby; 15. juni 2008 kl. 22:47.
Dette ser jevnt over veldig bra ut, Tjukken. Har selv E8400 og er veldig fornøyd med den. Det beste er hvor klokkevennlig den er! Jeg kjører den på 3.6GHz uten noe annen innstilling enn fsb på 400 (multiplyeren er fra fabrikk 9) og kjører lett på 4GHz med en ørliten voltøkning. Ikke noe stort problem med kjøling heller, hele E8X00-serien er kjent for å kjøre kaldt og fint.
Chubby's Avatar
Trådstarter
Så bra - da blir det Company of Heroes og det Ape-spillet ditt en gang i nær fremtid. Hvorvidt jeg skal klokke den til +-3,5 avhenger av kjøleløsningen jeg får til og hvorvidt jeg har bruk for det.
En ting til - den strømforsyningen du har valgt er ikke modulær. I et m-ATX kabinett som ditt vil alle de overflødige kablene sannsynligvis ligge i veien for luftgjennomstrømningen og med det gi høyere kabinettemperatur. Jeg ville nok gått for en løsning hvor jeg kunne fjernet de kablene jeg ikke trengte. Prisene øker litt, men det er i mine øyne verdt det.

Selvfølgelig, har du en ledig brønn hvor du kan stappe alle de overflødige kablene er ikke dette noe å tenke på, rent bortsett fra knotearbeidet du får med masse ledninger i veien når du bygger.

Liste over modulære PSU over 600W
Ettersom du hadde valgt Corsair 650W, så har Corsair en god 620W modulær PSU.
Chubby's Avatar
Trådstarter
Oppdatering:

Mottok i går CPU, HK og RAM som bestillt.
Jeg avbestillte PSU-en til fordel for en Mist 600W modulær strømforsyning som jeg handlet hos Digital Impuls i Møllergata. Denne kostet 1095 kroner og det er inkludert de kablene jeg trenger og noen til. Så jeg gikk ned i watt og betalte mer - røverkjøp.

Det er en grunn for at jeg ikke jobber i Riksrevisjonen.
Sist endret av Chubby; 19. juni 2008 kl. 11:02.