Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1500
Nå har det seg slik at jeg er kommet inn på universiteter i begge disse byene. Bacheloren er noenlunde lik og det samme er kjennskapen til universitetene innenfor bransjen det gjelder.

Problemet er bare at jeg ikke greier å velge hvilket universitet jeg ønsker. Jeg spør derfor her, i håp om at noen har noe å fortelle om ett av dem, eller om byene.

Alle råd er av interesse. Jeg heller mot Plymouth, men vil gjerne vite mest mulig før jeg bestemmer meg.
Det dreier seg forøvrig om Plymouth University og Southampton Solent University (tidligere Southampton Institute).
Var sikker på at jeg så en fotballtråd når jeg så overskrifta :P

Men jeg ville valgt den plassen som hadde det klimaet jeg trives best i hvis jeg var i din situasjon. Miljøet/kultur ville jo også spilt en stor rolle. Men er kansje vanskelig å få et konkret svar på det uten om å oppleve selv hva man liker best.

Eller du kan kaste en mynt
Sist endret av murloc; 28. mai 2008 kl. 00:02.
..
Trådstarter
Klimaet er det samme (drit) i begge byene da de begge ligger ved kysten i Sør-England.
Miljø/kultur vil jeg også tippe er ganske likt. Ca. like store innbyggertall.

Har tenkt på alt dette, det er derfor jeg nå vil ha first-hand experiences. Har også snakket med norske studenter ved begge universiteter, men så klart roser de sitt eget universitet opp i skyene i forhold til det andre.
Sitat av duxo
Har også snakket med norske studenter ved begge universiteter, men så klart roser de sitt eget universitet opp i skyene i forhold til det andre.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi alle er VELDIG fornøyde, så det ikke har så mye å si hvor du velger?
Plymouth er vel et godt stykke lenger sør-øst enn Southampton - og er dermed mer isolert enn Southampton. Jeg studerer selv i Storbritannia, i Wales, og det irriterer meg til tider grenseløst hvor vanskelig det er å komme meg til nærmeste flyplass som har billige flyreiser til Bergen (dvs. London Stansted). Så fra et slikt ståsted er nok Southampton bedre -- men til gjengjeld er Plymouth i Devon, som skal være ganske vakkert, så det kommer egentlig an på hva du selv er ute etter.

Jeg foreslår at du gjør som jeg og reiser til UK en uke og sjekker begge stedene - det koster ikke så mye og når det er snakk om tre år du forplikter deg til så er det verdt det.
Hvis det ikke er noe som skiller skolene ville jeg valgt Southampton bare pga navnet. Klarer ikke engang å utale navnet på den andre skolen du nevner x)
Er den ene plassen F.eks billigere og bo på? Det finansielle kan jo spille en stor rolle. Og som snorri sier, hvor er det enklest og billigst med hjemreise.
..
Trådstarter
Maol33t: Dine vanskeligheter med fremmedartede ord interesserer meg like lite som å se maling tørke. GTFO.
Xasma: Jeg synes Windows er bedre enn Mac-OS, min venn sier det motsatte. Selv om begge tjener samme formål er ikke det ensbetydende med at de skinner like mye til alle formål.

Reise har ikke så forferdelig mye for meg å si. Nærmeste flyplass for meg blir Gatwick (direkte fra Stavanger). Derifra kan jeg regne med ca. 2 timer tog til Southampton og 4,5 timer til Plymouth. Derimot er det kun snakk om 6 reiser i året (sommer, påske og jul) og derfor har ikke dette allverdens for meg å si.

Jeg har allerede vært i Southampton i forbindelse med en studietur. Mine forventinger ble ikke helt opprettholdt, men til gjengjeld var vi kun på en hemmet rundtur til et kjøpesenter i byen og togstasjonen. Så om det inntrykket jeg har fått av stedet er representativt eller ei vet jeg ikke.
En tur for å sjekke ut begge stedene kunne jeg godt tenke meg, men jeg må betale depositum ganske asap, og det er på 200 GBP. Litt mer enn jeg trolig kommer til å bruke på selve flyreisen tur/retur.

Etter det jeg har forstått av kostnader ligger det forholdsvis likt. Dette er dog kun på leiligheter. Mat-priser etc. har jeg ærlig talt ikke aning om det er forskjell på uansett.
Det er klart det vil være billigere hjemreise fra Southampton, grunnet kortere avstand, men dette er såpass små beløp at jeg ikke lar det avgjøre noe.
Sist endret av Goda; 28. mai 2008 kl. 22:14.
Kanskje er WhatUni.com til hjelp.
Ville valgt southampton pga. nermere london. men som du sier så er forskjellen to timer med tog, og du drar neppe ofte nok til london til at det spiller noe rolle.

Har du planer om å jobbe ved siden av så kan jo jobbtilbud være noe som spiller inn? Kansje vanskelig og vite på forhånd da. Ellers vil jo aktivitetstilbud også spille in om du har nooen spesielle interesser.

Kan rett og slett hende du må ta en sjanse her. Men er det umulig å bytte univeristet om det blir for ille?
..
Trådstarter
Takker for linkk DonTomaso. Fant mye bra om Solent, men fant faktisk ingenting om Plymouth. Faktisk litt skuffende at det ikke var noe om Plymouth da det virket som en veldig "hands on"-side.

Jeg heller egentlig mot Plymouth, men finner pluss og minus ved begge universitetene og lokasjonene. Derfor jeg håpet noen hadde litt mer kunnskap enn meg.

Når det gjelder det murloc sa:
Det å være nærmere London kan være gøyalt på en måte. En helgetur med teater, fylla og show kan jo være gøy. Samtidig vil jo dette trekke sterkt i lommeboka. Jobbe har jeg heller ingen planer om å gjøre under studiene. Og London-turer vil nok ikke være så fristende etterhvert som været blir surere og kaldere.

Å bytte er heller ikke mulig. Jeg begynner rett på 2. året og må derfor også ta det tredje året. Det er i tillegg forskjellige fag, selv om det er noenlunde lik linje.
Sist endret av Goda; 28. mai 2008 kl. 22:53.