Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 4975
Okay... nå har det seg sånn at jeg og to kompiser "bæsja heftig på leggen" fredag 10 mai.

Det var fint vær,varmt, og vi var en gjeng som satt i frognerparken og grilla og drakk. Etter mye alkohol og surr fant vi ut at vi skulle stikke hjem til den ene kompisen min for å hente en flaske vodka og drikke mer. (nå er vi tre stykker)

Etter mye surr i hovedstaden kom vi oss sakte men sikkert opp til huset hans. Vi ble deretter enige om å kjøpe noe annet vi kunne blande vodkaen med.
Beruset som vi var fikk vi for oss at vi skulle løpe over alle bilene på den ene siden av gata (ikke spør hvorfor...). Folk skrek etter oss men vi bare fortsatte.

Til slutt kom vi fram til en bensinstasjon. Vi tuslet inn og akkurat idet jeg skal grabba en cola står det en svær kar bak meg og spør om det er jeg som heter "...".
Ja sier jeg, med en skjelvende stemme.

Han begynner å spørre oss ut om det var vi som hadde løpt over alle bilene (han hadde tydligvis hørt navnet mitt). Mens jeg stod der og ikke skjønte noen ting kom pluttselig dama hans og stappa et kamera opp i trynet på meg og sa at det var bevismatteriale.
Akkurat der og da fant jeg dette veldig provoserende, så jeg klaska mobilen ut av hånda hennes så den datt på bakken. Dette må ha gjort henne fryktelig forbanna for det siste jeg husker av det var to hender som kom mot meg og et ansiktsuttryk som ligna på trynet til Gaahl (Gorgoroth).

Oppi alt dette stod det en fortvilet Shell ansatt og viftet med armene, mens vennene mine skrek og trua med anmelde mannen som stoppa meg for pedofili ... huff.

Etter mye hyl og skrik endte vi opp utenfor Shell, der mannen som stoppa meg holdt meg fast mens han skrek til de andre. Til slutt var jeg så lei av hele greia og sa det som det var. Han slapp meg med engang og ringte politiet som kom etter 5min.

Snill som han var sa han til politiet at jeg hadde innrømmet alt og at jeg hadde samarbeidet med han (noe som er en fordel for meg selv senere).

Politiet stilte meg de vanlige id. spørsmålene og jeg svarte på alle. Ble kjørt hjem, måtte vekke faren min med snuten på døren, og la meg til å sove.

Idag fikk jeg en telefon fra en hyggelig politijurist som sa at han ville snakke med meg fordi jeg har blitt anmeldt for hærverk.
Så vidt jeg vet så kan boten havne på 100-200.000kr ++ (vi snakker små bulker og riper i lakken etter sko...dette skjedde ved majorstuen)

Det jeg lurer på er:
1. Hvis jeg anmelder de andre, får vi dele boten på tre da?
2. Får jeg prikk på rullebladet?
3. Får kompisene mine mer pes fordi de løy til politiet? ...får jeg mindre?
4. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå rettsak osv. på?

(Grammatikkfeil, rot og kaos følger med i en sånn tekst...)
Èn ting er helt sikkert! Du vil mest sannsynlig miste dine venner hvis du sladrer på dem .
dazed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Maol33t
Èn ting er helt sikkert! Du vil mest sannsynlig miste dine venner hvis du sladrer på dem .
Vis hele sitatet...
Prøv å sett deg inn i min situasjon da. Hvis en kompis av deg hadde tatt all dritten for deg... hadde du ikke hjulpet han/henne?
Hvor gamle er dere?


Ja, du får prikk på rullebladet. Boten blir ikke delt, men erstatningen på bilene blir det. Bare ta din straff uten å klage, så blir det nok ikke rettsak.
Sist endret av Stukov; 22. mai 2008 kl. 23:36.
Sitat av Maol33t
Èn ting er helt sikkert! Du vil mest sannsynlig miste dine venner hvis du sladrer på dem .
Vis hele sitatet...
Hvorfor det ?
Er de andre virkelige kompiser er de real å stiller opp for kompisen sin !
dazed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stukov
Hvor gamle er dere?


Ja, du får prikk på rullebladet. Boten blir ikke delt, men erstatningen på bilene blir det.
Vis hele sitatet...
Jeg er 17, de to andre er 18. Så det har ikke noe å si om jeg innrømmet det der og da, mens de andre løy til politiet?
Sitat av Maol33t
Èn ting er helt sikkert! Du vil mest sannsynlig miste dine venner hvis du sladrer på dem .
Vis hele sitatet...
Om dem ikke er venner med han etterpå fordi han ikke ville sitte med gjeld i 30 år fremover, så er dem ikkenoe å samle på.

Ontopic: Er du mindreårig?

[Edit:]
For sein på begge
Sist endret av sum_user; 22. mai 2008 kl. 23:38.
Sitat av dazed
Prøv å sett deg inn i min situasjon da. Hvis en kompis av deg hadde tatt all dritten for deg... hadde du ikke hjulpet han/henne?
Vis hele sitatet...
Hvis han/hun faktisk hadde spurt meg først, så ja, da ville jeg nok hjulpet, men hvis plutselig politiet kom på døra og sa at noen hadde sladra på meg, ville jeg nok blitt ganske forbanna med tanke på størrelsen på boten = gjeldslave i min situasjon.
Sitat av Maol33t
Èn ting er helt sikkert! Du vil mest sannsynlig miste dine venner hvis du sladrer på dem .
Vis hele sitatet...
Jeg synes da at hvis dem er venner, så bør dem være med på å betale for det dere har gjort
dazed's Avatar
Trådstarter
Sitat av Maol33t
Hvis han/hun faktisk hadde spurt meg først, så ja, da ville jeg nok hjulpet, men hvis plutselig politiet kom på døra og sa at noen hadde sladra på meg, ville jeg nok blitt ganske forbanna med tanke på størrelsen på boten = gjeldslave i min situasjon.
Vis hele sitatet...
Sånn ja, skjønner det. Har forklart dem greia, og sagt at jeg nesten må dra dem inn fordi jeg nekter å sitte igjen aleine med en sånn bot. uff
Sitat av dazed
Sånn ja, skjønner det. Har forklart dem greia, og sagt at jeg nesten må dra dem inn fordi jeg nekter å sitte igjen aleine med en sånn bot. uff
Vis hele sitatet...
Ja, men hvis de også faktisk var med på å utføre hærverket, må de også stå ansvarlig i seinere tid.
Regner med at vi tenkte litt forskjellig på saken ^^,
Hvorfor ikke bare få dem til å bli med å betale bota uten å blande dem inn i selve saken?
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Mer straff hvis politiet finner ut at du har løyet til dem.
Holder med halalgeir...

En ting var om vennene meldte seg på eget initiativ. Men å melde sine venner er nokk ikke det smarteste.
dazed's Avatar
Trådstarter
Sitat av DannyFugl
Mer straff hvis politiet finner ut at du har løyet til dem.
Vis hele sitatet...
Jeg sa det på stedet, de har ikke sagt noe.






Sitat av eXpergefacio
Holder med halalgeir...

En ting var om vennene meldte seg på eget initiativ. Men å melde sine venner er nokk ikke det smarteste.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. Men det er en fryktelig vanskelig situasjon, hvor du blir den som står igjen fordi du er ærlig...
1.nei
2.ja, å mere
3.tviler på at de får mere, men du får ikke mindre, kansje for å "sammarbeide" med politiet, men persjonlig trur jeg det er bare noe de sier, jeg så ikke noe til den "bonusen" iallefall
4.si det var deg, rett å slett bite i det sure eple å ta straffen som en mann. slipper forhåpentligvis rettsak å kan gå med på ett forlik (enighet me aktor) da kan du få en "bra deal"

lykke til!
dazed's Avatar
Trådstarter
Sitat av lazor
1.nei
2.ja, å mere
3.tviler på at de får mere, men du får ikke mindre, kansje for å "sammarbeide" med politiet, men persjonlig trur jeg det er bare noe de sier, jeg så ikke noe til den "bonusen" iallefall
4.si det var deg, rett å slett bite i det sure eple å ta straffen som en mann. slipper forhåpentligvis rettsak å kan gå med på ett forlik (enighet me aktor) da kan du få en "bra deal"

lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Får bare peise på imorra
Du kan være en kompis og gi dem en sjanse til å slenge inn på boten uten at du går "offesielt" ut å sier de var med slik at de får stress, men derimot de betaler slik at det blir rettferdiggjort mellom dere 4 eller w/e, uten at flere enn du får juridiske problemer.
Håper du forsto hva jeg skrev hakke sovet på like 50 timer
Sitat av Halalgeir
Hvorfor ikke bare få dem til å bli med å betale bota uten å blande dem inn i selve saken?
Vis hele sitatet...
Tror det er vanskelig å få vennene til å være med på en rettferdig fordeling av boten om det blir holdt utenfor rettsapparatet.
Spennende å høre hvordan det går, men jeg føler at du burde snakke med en advokat ang. tingene du lurer på. Tror ikke noen her er kompetente til å svare.
dazed's Avatar
Trådstarter
alltid greit å sjekke her først men som sagt så skal jeg snakke med en politijurist. Har bæsja på leggen og får ta konsekvensene...Får se imorgen.
Det anses ikke som løgn å nekte å implisere andre. Det er fullt lov å ikke uttale seg.

Jeg hadde fortalt at det var andre som var med på hærverket, men nekta å si hvem de andre var og samarbeidet med onkel blå på alle andre måter. Tror selv de har litt forståelse for at man ikke gidder å tyste på kompiser.
Banzai: Om de da spørr hvem det var og du nekter å svare, regnes ikke dette som å stå i veien for politietterforskning? En annen ting er vel om de ikke spørr, men om de faktisk spørr ville jeg tro du gjør noe ulovlig ved ikke å svare.
Det var jo du som dummet deg ut, ble tatt og innrømte alt etterpå, ikke kompisene dine. Så hvorfor skal de straffes??
Fordi han tar skylda for seg selv + 2 andre som også dummet seg ut.. ?
Det beste tipset du kan få kommer her: Vær så ærlig du kan. Vær saklig og rolig, fortell det på en voksen og fornuftig måte. Og ikke skjul noe, ikke dekk over for vennene dine for å være grei. Om de virkelig forventer at du skal ta all dritten alene er de ikke mye til venner.

Det verste du kan gjøre er å skjule ting, være flåsete eller frekk. Da vil de sannsynligvis få mindre lyst til å hjelpe deg med å finne en god løsning på dette. Husk at dette var på åpen gate, altså mange vitner. Ikke lett å sno seg unna eller prøve å late som det var mindre enn det var.

Husk at politiet ikke er ute etter å ødelegge for deg! De er en ordensmakt, ikke en terrormakt. De skal bare sørge for at de skyldige blir stilt ansvarlige for sine handlinger, hverken mer eller mindre. Så om du er voksen og fornuftig med dem skal du nok se at de er voksne og fornuftige med deg. Men er du vanskelig og lyver for dem kan du ikke regne med mye good-will tilbake.

Og til sist angående økonomisk straff/oppreisning: Du får kanskje en liten bot for ordensforstyrrelse eller noe liknende av politiet. Det som kan bli verre er erstatningskravene fra bileierne. Der bør du være forberedt på en smell.
Fiks en gyldig kontrakt som du legger frem for kompisene dine, si at om dem er villig til å dele alt på 3 så skal ikke du melde dem til politiet. Er en ærlig sak det, da gir du dem sjansen til å stille opp som kompiser, er dem ikke villig til å gjøre det er det ikke kompiser som er verdt å sammle på.
Du skal ALDRI snitche på kompisene dine. Heller ta en real prat med dem og be dem om å hjelpe deg med pengene.
Jepp, ta en alvorsprat med venna dine, og kom fram til no' før du går videre til politiet.
"og forøvrig kan du gjøre som du vil".
Men ærlig talt, se bortifra at du ble såpass skremt der og da og faktisk innrømmet din skyld i saken ( i ren skrekk? ),spiller ingen rolle hvordan du til syvende og sist erkjennte dine feil, så lenge du ærlig og rederlig tar ansvaret som kommer med friheten til å gjøre idiotiskap, , drit i å navne kompisene dine, de vil uansett ikke ta ansvar i saken er min ville gjettning,om du gjør det vil du mest sannsynlig få alvorligere ting å tenke på fremover.Når sakens ende er nådd, og du atter en gang kan holde ditt hodet hevet, da tar du ANSVAR for deg selv, å begynner å tenke på hvilke mennesker du vil ha rundt deg i livet ditt, og forhåpentligvis har du lært at den blemma der gjør du ei en gang til .
Sist endret av Eyeamare; 23. mai 2008 kl. 02:50.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Det jeg ville gjort var å forhørt meg om noen av dine kamerater og bekjente kjente til en som kan å lakkere. Om noen gjør det for deg (tilsynelatende gratis (en tjeneste), men så betaler dere svart(ellerno)) så blir det betraktelig billigere for deg/dere å fikse ripene i bilene iallfall. Det er antageligvis ikke store jobben for en som kan det heller. Det vil iallfall ikke koste flere hundre tusen! Og bil-folk er alltid ute etter å tjene noen ekstra kroner på si!

Dette er kanskje ikke en fasit-løsning på et slikt problem, men om du er hyggelig og imøtekommende med de som har anmeldt deg, kan det være at de går med på det. Det ville iallfall jeg prøvd.

Å tyste på kameratene dine hjelper absolutt ingenting. Skadeomfanget er det samme uansett, og prisen deretter. Kameratene dine hjelper da vel å betale uansett om du anmelder dem eller ikke? Si at du anmelder dem dersom de ikke hjelper deg å betale.
Sist endret av thomasf; 23. mai 2008 kl. 02:12.
Er det bare jeg som reagerer på at en 17-åring skal bli en gjeldsslave i store deler av livet sitt - for det å betale 200 000 kroner er drittmye. Det høres urealistisk ut, og om skadene på bilene var så store i omfang tror jeg fortsatt ikke du må betale det? Går utifra at du ikke har fast inntekt og jobb? Er jo ikke meningen at straffen skal knekke vedkommende.
Sitat av jOkKeJacKaL
Er det bare jeg som reagerer på at en 17-åring skal bli en gjeldsslave i store deler av livet sitt - for det å betale 200 000 kroner er drittmye. Det høres urealistisk ut, og om skadene på bilene var så store i omfang tror jeg fortsatt ikke du må betale det? Går utifra at du ikke har fast inntekt og jobb? Er jo ikke meningen at straffen skal knekke vedkommende.
Vis hele sitatet...
Han er vel ikke alene om å være gjelds slave i lav alder, tenk på studielån and what not som de fleste unge må holde ut med ,eneste forskjell her,
er at han rett og slett oppførte seg som ei apekatt på en bananfarm, burde han slippe å gjøre bot for sine handlinger bare fordi han er 17 år? Hva med dem som faktisk sitter å eier en av de bilene,tror du de synes saken er særlig morsom? Tenk om noen hadde kommet inn på rommet ditt mens du var borte, å bare ramponert pc1n å kåken din?
hvordan ville det føltes? Vil tro tankene dine faller i kategori grovt overtramp påprivatlivet ditt, i værste fall vil det føles som ett sykt overgrep.
Aner du i det heletatt hvor mye f.eks. lakkering av en bil koster?
ikke snakk om noen hundringser for og si det slik.
Sist endret av Eyeamare; 23. mai 2008 kl. 03:02.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av jOkKeJacKaL
Er det bare jeg som reagerer på at en 17-åring skal bli en gjeldsslave i store deler av livet sitt - for det å betale 200 000 kroner er drittmye. Det høres urealistisk ut, og om skadene på bilene var så store i omfang tror jeg fortsatt ikke du må betale det?
Vis hele sitatet...
Hvem ellers skal betale for det da tenkte du?
[/quote]Det jeg lurer på er:
1. Hvis jeg anmelder de andre, får vi dele boten på tre da?
2. Får jeg prikk på rullebladet?
3. Får kompisene mine mer pes fordi de løy til politiet? ...får jeg mindre?
4. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå rettsak osv. på?

(Grammatikkfeil, rot og kaos følger med i en sånn tekst...)[/quote]


1. Anmelde de andre tjener du neppe noenting på i straffeutmålingen.
2. Ja
3. Nei. Mest sansynlig får dere bare forskjellig behandling mens dere avhøres.
4. Er ikke sikker, men å vedta boten boten bruker å hjelpe. Det kommer an på hva man er siktet for, men hærverk bruker man å slippe unna med bøter og samfunnsstraff.

Hvist du ikke er i jobb, har du krav på fri rettshjelp. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med et advokatkontor og forklar situasjonen. Havner du under kriteriene for fri rettshjelp fikser de alt sammen ( det papirmessige) og gir deg rådene du trenger.

Så får du ha lykke til, og ta straffen som en mann, du fortjener den :P
Sist endret av Antonymus; 23. mai 2008 kl. 03:06.
Sitat av Antonymus

1. Anmelde de andre tjener du neppe noenting på i straffeutmålingen.
2. Ja
3. Nei. Mest sansynlig får dere bare forskjellig behandling mens dere avhøres.
4. Er ikke sikker, men å vedta boten boten bruker å hjelpe. Det kommer an på hva man er siktet for, men hærverk bruker man å slippe unna med bøter og samfunnsstraff.
Vis hele sitatet...
1: Kan godt hende han får strafferabatt for og være såpass ærlig og medgjørlig jo.
2: Er ikke sikkert, har sett lignede saker havnet i konfliktrådet og endt opp med en pils og drittprat etterpå =)
3: Er nok mest sannsynslig at han får strafferabatt for og ha vært ærlig hele veien ja, og dermed får de andre mer "pes"
4: Hvis du godtar alt de har og by på, blir det ikke nok ikke rettsak.

Gidd og forvirr gutten med dine synsinger.

Trådstarter: Ikke ta så viktige avgjørelser på grunnlag av hva folk jatter om her, snakk med noen du kjenner som har peiling, evt: https://www.eksperthjelp.no/ e.l. koster litt green dog.
Sitat av RonaTa
1: Kan godt hende han får strafferabatt for og være såpass ærlig og medgjørlig jo.
2: Er ikke sikkert, har sett lignede saker havnet i konfliktrådet og endt opp med en pils og drittprat etterpå =)
3: Er nok mest sannsynslig at han får strafferabatt for og ha vært ærlig hele veien ja, og dermed får de andre mer "pes"
4: Hvis du godtar alt de har og by på, blir det ikke nok ikke rettsak.

Gidd og forvirr gutten med dine synsinger.

Trådstarter: Ikke ta så viktige avgjørelser på grunnlag av hva folk jatter om her, snakk med noen du kjenner som har peiling, evt: https://www.eksperthjelp.no/ e.l. koster litt green dog.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare synsing, men erfaring. Leser du videre på det jeg skrev, anbefaler jeg han å ta kontakt med advokater, for de har peiling. Med tanke på alderen hans, har han sansynligvis krav på fri rettshjelp. Jeg regner faktisk med at han leser hele innlegget mitt, ikke bare det som står etter tallene.
Sitat av Antonymus
Det er ikke bare synsing, men erfaring. Leser du videre på det jeg skrev, anbefaler jeg han å ta kontakt med advokater, for de har peiling. Med tanke på alderen hans, har han sansynligvis krav på fri rettshjelp. Jeg regner faktisk med at han leser hele innlegget mitt, ikke bare det som står etter tallene.
Vis hele sitatet...
Det du skriver er jo.. feil? ser ikke helt poenget med og da fosse ut av seg med ting.
Anyway, Konklusjon: Skaff deg pro. hjelp.
Sitat av RonaTa
1: Kan godt hende han får strafferabatt for og være såpass ærlig og medgjørlig jo.
2: Er ikke sikkert, har sett lignede saker havnet i konfliktrådet og endt opp med en pils og drittprat etterpå =)
3: Er nok mest sannsynslig at han får strafferabatt for og ha vært ærlig hele veien ja, og dermed får de andre mer "pes"
4: Hvis du godtar alt de har og by på, blir det ikke nok ikke rettsak.

Gidd og forvirr gutten med dine synsinger.

Trådstarter: Ikke ta så viktige avgjørelser på grunnlag av hva folk jatter om her, snakk med noen du kjenner som har peiling, evt: https://www.eksperthjelp.no/ e.l. koster litt green dog.
Vis hele sitatet...
Er egentlig veldig usikker på dette med politiets muligheter for å gi strafferabatt i slike, eller uansett saker mot navngivning, har du kilder som kan støtte denne rabattordnings teorien din?
svaret mitt på ditt punkt 2: noen må til syvende og sist betale skadene som er gjort uansett, slike skader og kostnader rettes ikke opp med en halvliter i sola å drittpreik med solbriller på, han har skyld, saken er ganske klar, om han skulle være så uutroolig heldig at eier av bil er av ytterst tilgivende vesen å tror at , greit nok forsikringa dekker dette, så kan jeg love deg at forsikrings selskapet kommer til og slå seg vrang med en gang,dermed er eier av skadet objekt nødt å dekke regninga selv, noe som får meg til å tro at eier kanskje bestemmer seg for ikke å være så tilgivende til syvende og sist.

Gidd Å forvirr meg med kilder takk.
Sist endret av Eyeamare; 23. mai 2008 kl. 03:40.
Sitat av RonaTa
Det du skriver er jo.. feil? ser ikke helt poenget med og da fosse ut av seg med ting.
Anyway, Konklusjon: Skaff deg pro. hjelp.
Vis hele sitatet...
Det er ikke feil. Vi har noe som kalles tilståelsesdom, som man kan få mildere straff for. Strafferabatt utgies kun når det er flere straffesaker.
Tilstått har han gjort, så det skulle ikke være noe problem. Samarbeidsvillig er han også, selv om han ikke vil oppgi andre navn.

Men konklusjonen er vi enig i. Profesjonelle vet best hvordan man burde gå fram i saken.
Sitat av Eyeamare
Er egentlig veldig usikker på dette med politiets muligheter for å gi strafferabatt i slike, eller uansett saker mot navngivning, har du kilder som kan støtte denne rabattordnings teorien din?
svaret mitt på ditt punkt 2: noen må til syvende og sist betale skadene som er gjort uansett, slike skader og kostnader rettes ikke opp med en halvliter i sola å drittpreik med solbriller på, han har skyld, saken er ganske klar, om han skulle være så uutroolig heldig at eier av bil er av ytterst tilgivende vesen å tror at , greit nok forsikringa dekker dette, så kan jeg love deg at forsikrings selskapet kommer til og slå seg vrang med en gang.

Gidd Å forvirr meg med kilder takk.
Vis hele sitatet...
Mye rart folk skal kreve kilder på, se Denne, legg merke til den lille faktaruta. orker ikke og finne noe bedre kilder til deg, men den er vel troverdig nok?
Dette gjelder også i slike "småsaker", vil tro det brukes i større grad, for og ikke bruke alle ressursene på fulle 17 åringer.

Et Konfliktråd, er en løsning der hvor alle parter samles og blir enige, og der jeg kommer fra drikker enige mennesker pils sammen
Sist endret av RonaTa; 23. mai 2008 kl. 03:47.
Sitat av RonaTa
Mye rart folk skal kreve kilder på, se Denne, legg merke til den lille faktaruta. orker ikke og finne noe bedre kilder til deg, men den er vel troverdig nok?
Dette gjelder også i slike "småsaker", vil tro det brukes i større grad, for og ikke bruke alle ressursene på fulle 17 åringer.

Et Konfliktråd, er en løsning der hvor alle parter samles og blir enige, og der jeg kommer fra drikker enige mennesker pils sammen
Vis hele sitatet...
Til trådstarter:
søk fri rettshjelp å gjør det du kan for å skaffe deg info selv for best mulig og håndtere saken din,
jeg vil anbefale deg til å gå ut ifra at det IKKE finnes noe som heter strafferabatt i en sak som din FØR du har snakket med en advokat som kan bekrefte dette.
At RonaTa linker til noe så upålitelig som ei blekke ( som aftenbladet ) angående rabatter er svakt.
Itilegg så omhandler linken han henvender til NOKAS ranet, hvor èn eller flere er siktet for FLERE grove lovbrudd.
En stor sak, legg merke til hvor små disse rabattene var i en så stor og alvorlig sak,det er ikke normal prosedyre for rettsvesenet å gi rabatter.
Sist endret av Eyeamare; 23. mai 2008 kl. 04:07.
Ville det ikke vært overvåkningsopptak fra bensinstasjonen, av denne "svære kisen" som truer tilståelse ut av en 17-åring ha potensiale i denne saken?
De som ringte politiet har vel sett at det var flere som gjorde det? Da trenger jo ikke trådstarter å tyste, det er jo nok at politiet veit at han ikke var alene om det. I forhold til erstatningen altså.
dazed's Avatar
Trådstarter
Sitat av jOkKeJacKaL
Er det bare jeg som reagerer på at en 17-åring skal bli en gjeldsslave i store deler av livet sitt - for det å betale 200 000 kroner er drittmye. Det høres urealistisk ut, og om skadene på bilene var så store i omfang tror jeg fortsatt ikke du må betale det? Går utifra at du ikke har fast inntekt og jobb? Er jo ikke meningen at straffen skal knekke vedkommende.
Vis hele sitatet...
Boten kan nesten være på hva som helst. Hørt om folk som har fått en bulk i taket som måtte skifte ut hele taket,og ikke bare poppe den tilbake. Har en jobb, så endel skal jeg prøve å få dekka sjæl...i starten.

Prøv å sett dere inn i den "tyste-situasjonen". Enten så er jeg en drittsekk, eller så må jeg ta imot alt sjæl.
Jeg har gått forran vennene mine og tatt skylden. Nå har jeg blitt anmeldt, og de vil ikke ha noe med det å gjøre. Jeg vil ikke være drittsekken, men jeg vil heller ikke betale skadene til andre personer

Sitat av lanze
De som ringte politiet har vel sett at det var flere som gjorde det? Da trenger jo ikke trådstarter å tyste, det er jo nok at politiet veit at han ikke var alene om det. I forhold til erstatningen altså.
Vis hele sitatet...
De som ferska oss/meg hadde bare hørt navnet mitt og så en person på bilen. Politiet spurte om de andre hadde gjort og de sa nei...



Må bare takke for svar. Greit å vite litt mer rundt det, for dette er virkelig noe av det dummeste jeg har gjort.
Anmelder du de selv så får du problemet med at deres part i saken må bevises?

Kan noen referere til lignende saker før - der en mindreårig er blitt dømt til å betale erstatningskrav i 200.000 kronersklassen?
Boten vil trolig bli tilpasset din økonomi, og jeg kan ikke forstå hvordan noen kan hevde 200 000 til deg.

Dette med "tyste"-greiene.. jeg forstår ikke hvordan DE kan la deg ta skylden, du bør virkelig bare si at du ikke var alene om dette, det er uansett ikke noen gode venner om de la deg stå alene her. Hvis de blir forbanna for det, så har uansett du større grunn til å være bitter enn de, for det er de som lar deg henge for deres skyld.
Sitat av Matthiesen
Boten vil trolig bli tilpasset din økonomi, og jeg kan ikke forstå hvordan noen kan hevde 200 000 til deg.
Vis hele sitatet...
Bot og erstatning for skadeverk er forskjellige ting.

En slektning fikk skader på bilen sin gjordt av en mindreårig, han måtte gå til sivilt søksmål mot foreldrene til den som hadde gjordt det for å få erstatning for skadene.
Forsikringsselskapene har visst nok sluttet med å dekke herverk skader over kasko forsikringen, i allefall noen av de.
Sist endret av Wild; 23. mai 2008 kl. 12:24.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Lest gjennom tråden, og kan ikke skjønne hvorfor du idet hele tatt fått et krav på rundt 200 000,- kr. Det er helt urimelig spør du meg. Hva slags bil har blitt skadet da? En ferrari? porche? Skal gangske mye til for å få en regning på 200tusen på en bil med mindre skader. Correct me if im wrong.
Sitat av Stickyshift
Lest gjennom tråden, og kan ikke skjønne hvorfor du idet hele tatt fått et krav på rundt 200 000,- kr. Det er helt urimelig spør du meg. Hva slags bil har blitt skadet da? En ferrari? porche? Skal gangske mye til for å få en regning på 200tusen på en bil med mindre skader. Correct me if im wrong.
Vis hele sitatet...
Greien er at det ikke er snakk om bare èn bil - men flere. De løp over en stripe med parkerte biler(?) og påførte skader på denne måten. Allikevel har jeg problemer med å forstå at det ikke er noen løsning på dette som ikke ødelegger livet hans økonomisk.