Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2634
Noen som har peil på om man kan bytte ett spansk førerkort inn til et norsk? Har mistet mitt norske men har det spanske så lurer på om det kan byttes inn når sperrefristen er gått ut, eller om jeg må ta å kjøre opp på nytt igjen??
Hvis du har et Norsk førerkort er det bare å dra ned på politistasjonen å fortelle når du mistet det og lignende. Da får du et nytt førerkort, mot et gebyr på 300-500
Mener du at du har mista ditt norske førerkort, som i at politiet har tatt det fra deg?
Eller har du mista det på gata etc. ?
Trådstarter
10 0
Har sperrefrist som følge av promillekjøring.
Spania er medlem av eu, eu er større enn norge, er du spansk, eller norsk statsborger ? Men det var litt usaklig da.. Har politi/domstol fratatt deg retten til å føre motorkjøretøy i norge, er det nok det som gjelder
Ingen som svarer på spørsmålet, da. Han lurer på om han kan lure seg rundt kravet om å kjøre opp på nytt, ved å "veksle inn" det spanske førerkortet.
Trådstarter
10 0
Stemmer porki
Du må ta 1 eller 2 timer med kjørelærer også oppkjøring får å få Norskt Førerkort. tor ikke du må ta teorien på nytt.

(men tror det er biligere å få tilbake det norske du alerede har?)
Trådstarter
10 0
Må nok ta teori å oppkjøring på største klasse på det jeg har, men tenkte å slippe unna det hvis jeg bare kunne bytte inn det andre.
Hvordan skal du få til dette egentlig? Navnet ditt befinner seg jo i registrene, så med mindre du har en ny identitet (med personnummer og hele pakka) å få utstendt førekortet i er det helt døfødt og i det hele tatt tenke tanken.
Trådstarter
10 0
Nei, tenkte som sagt bare å gå til biltilsynet å bytte det inn når sperrefristen i Norge har gått ut. Kan jo bruke det spanske utenom Norge.
Det står jo i registrene at du har sperrefrist og må ta oppkjøring på nytt for å få tilbake førerkortet.. Tviler på det hjelper å komme med den :P
Du kan jo alltids ta sjansen på å kjøre med det Spanske førerkortet ditt? Tror ikke politiet har noen data over alle som har førerrett innen EU? eller?

men over til spm ditt, tror det må ha gått x-antall år før du kan gjøre det?
Det hjelper lite at du har ett spansk førerkort når du har blitt fratatt det norske. Når du blir tatt for promillekjøring her til lands, så blir du så vidt jeg vet, fratatt retten til å føre motorvogn på norske veger.

Konklusjon er at det spanske førerkortet ditt hjelper deg lite i denne saken.

Hvis du hadde tatt førekortet ditt i Spania, og ikke hatt ett norsk ett, så hadde det vært tilstrekkelig med oppkjøring og teori. Men har du blitt tatt for promillekjøring så hadde også dette hjulpet lite! Du må nok bare bite i det sure eplet, og vente, for så å ta ting på nytt!

Skål hehe
Sist endret av Jectson; 24. mai 2008 kl. 18:45.
Trådstarter
10 0
Jaja, ikke så lenge igjen da. Men tenkte bare å ta en "spansk en" :P hehehe. Så da konkluderer vi med att jeg må ta oppkjøring å teorieksamen når sperrefristen er gått ut, å kan ikke bytte inn det andre da.
enkelt og greit, ja
dessverre, men sånn er det