Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 895
heisann. jeg skal prøve linux, siden jeg skal formatere dataen uansett.
når jeg går inn på sida www.linux.com og trykker download linux kommer det mye rart, hva skal jeg velge??

(http://www.linux.com/download_linux/)

på forhånd takk.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
www.ubuntu.com

Fin linuxdistro for nybegynnere.
Sitat av nygard
heisann. jeg skal prøve linux, siden jeg skal formatere dataen uansett.
når jeg går inn på sida www.linux.com og trykker download linux kommer det mye rart, hva skal jeg velge??

(http://www.linux.com/download_linux/)

på forhånd takk.
Vis hele sitatet...
hei, lasta senest ned ubuntu for noen timer siden for første gang!
jeg kom på nett med en gang og alt er bra, jeg valgte ubuntu 8.0.4.


Edit: 600 inlegg
Sist endret av Holmen; 15. mai 2008 kl. 23:11.
Du kan alltids laste ned WUBI, det er en enkel dual-boot innstallasjon for Ubuntu 8.0.4 hvis du har lyst til å prøve dette. (anbefales å sjekke ut)

Ellers tror jeg Linux-mint også ville vært ideelt.

Hvis ikke noe av dette ser greit ut så sjekk den norske Linux siden.
Sist endret av Pagliacci; 15. mai 2008 kl. 23:38.
Trådstarter
24 0
takk skal dere ha. tar og prøver meg litt fram.
for se hvordan det går :P
Fra en annen nybegynners synspunkt vil jeg absolutt anbefale Linux mint som Scr0tum linket til.

Det er bygget på Ubuntu, men er i min (rookie) mening enda mer brukervennlig. I tillegg er det også særdeles penere out-of-the-box. Et av hovedmomentene Mint bygger på er at alt skal funke out-of-the-box. Med Ubuntu fikk jeg ikke mitt trådløse nettverkskort til å fungere. Med Mint fungerte dette fra første minutt av.
Det gjør overgangen fra Windows utrolig enkel.

Ubuntu har en større brukermasse enn Mint, men til gjengjeld har jeg bare lovord om Mints brukere, både på forum og irc-kanaler. Attpå så bygger Mint som sagt på Ubuntu, så de fleste problemer du har kan du også få svar på av Ubuntu-brukere.

Det kan være verdt å nevne at problemene jeg hadde med det trådløse i Ubuntu var da jeg brukte WUBI. Det er et fantastisk verktøy for folk som gjerne vil ha "best of both worlds". Det som er så flott med WUBI er at all installasjon foregår mens du er i Windows, kontra andre OS-installeringer.

WUBI er absolutt verdt å teste, men som sagt, jeg sverger til Linux Mint når jeg skal ta mitt steg inn i open-source dimensjonen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Heisann, stiller et spørsmål her.
Har ikke lest noe videre på noen av lenkene, men husker at jeg installert Ubuntu (tror jeg) på en gammel stasjonær back in the days. Ble aldri brukt til mer en å spille Tetris i.. Men, jeg husker da at jeg kunne ha både Windows XP og Ubuntu på samme tid. Jeg måtte bare velge under oppstarten hvilket jeg ville kjøre.
Dersom jeg velger Linux Mint, som såvidt jeg forstår her er best for "newbs" kan dette også kjøre dualboot(?)?
Et annet problem jeg støtte på når jeg hadde den gamle maskinen var at trådløse usb tastatur/mus ikke fungerte til å velge noe med under oppstart. Måtte bruke en av den gamle sorten tastatur.
Lurer også på hvordan nettverksstøtte er, dvs jeg kjører kablet nettverk. Bør dette funke fint, uten å måtte finne en annen maskin å laste ned drivere?
Er forsåvidt en Acer Aspire M5100 - 8F67, dersom det har noe relevans.

Edit:
Vurderer da å opprette en egen partisjon for evt Linux Distro jeg kommer til å velge. Slik at det ikke oppstår noen konflikt (om mulig) mellom Windows, Linux, og partisjoner jeg har filer på.
Edit:
Har forresten C: D: og E:, dersom jeg oppretter en ny for Linux. Vil jeg kunne finne filer som ligger på C/D/E, eller vil jeg kun finne filer som er på Linux partisjonen?

Takker for svar
Sist endret av møkk; 4. juni 2008 kl. 21:51.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Nettverksstøtte funker helt fint. Grunnen sjekk i Biosen din etter legacy usb support for problemer med trådløst mus og tastatur.

Dersom du installerer ubuntu etter at du har installert windows, vil ubuntu-installasjonen automagisk finne windows-installasjonen din og sette opp Grub deretter.
Grub = dualboot saker?
Jeg har ikke et gammelt tastatur tilgjengelig atm, så dersom jeg installerer Linux å jeg ikke får valgt om jeg skal starte linux eller Windows, vil dette gå på tid? Eller står den bare der, å venter på et valg? Om jeg ikke husker feil, så gikk det en liten timer på 10sec eller noe, før ubuntu automagisk startet på den gamle maskinen. Men det hadde jo vært greit om Windows hadde startet, fremfor linux.
Det å sjekke bios etter legacy usb support, kan/bør det gjøres _før_ jeg installerer Linux, eller er dette en option som kommer i etterkant? (dog endrer vel ikke linux noe i bios..)
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Linux endrer ingenting ved biosen din. Legacy support er for å få det tastaturet ditt inn. Ja, Grub er en bootmanager som Ubuntu gjerne bruker. Den booter vel opp til linux etter 10 eller 30 sekunder. Men det bør ikke være noe problem så lenge du får kjørt deg inn i bios og ordnet legacy. Sjekk biosen din først du.
Hei,
jeg har nettopp installert ubunte i min maskin. Men manglet fortsatt drivers for Linux OS. jeg lurer på om noen har fått det til kan hjelpe. jeg har vært innom ibm/lenovo sin hjemmeside. men fant kun driver til windows. jeg ønsker å bruke wireless men har ennå ikke funnet.
Dersom noen kan hjelpe meg, kontakte meg på min email:
En STOR takk!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva wirelesskort har du? Ifølge Thinkwiki har du enten Intel-kort, som funker med IWL-wifi, som alle oppegåande distroer har inkludert, eller så har du IBM sine kort, som er støtta av MadWifi-prosjektet.

Forøvrig, forventer du hjelp på e-post så bør du prøve ei e-postliste.
Jeg fant ikke noe Legacy USB support /legacy suppoert inne i BIOS.
Biosen hetet vel Phoenix om jeg ikke husker feil.
Lette igjennom alle menyer jeg fant der inne uten å finne det. Jeg får nok bare prøve å slenge inn Linux Mint å se hvordan det går. Fikk forøvrig brukt trådløs tastatur til å velge at BIOS skulle starte. Men om det ikke vil fungere på bootscreen til linux får jeg bare ringe noen å få tak i et gammelt tastatur.
Update:
Jeg får ikke formatert D: på maskinen min. Partisjon C og E ligger på disk1, mens partisjon D: ligger på disk2. I partitionmagic får jeg bare beskjed om den er "BAD". Jeg prøvde å formatere via Windows, men fikk beskjed om at disken var i bruk. ALT er slettet fra disken utenom 2 skjulte mapper som ikke lar seg fjerne. Tenker at disse har noe med Acer sitt oppsett å gjøre. Prøvde å starte i sikkerhetsmodus å formatere derifra, men dette gikk heller ikke.

Da får jeg ikke installert linux på maskinen da jeg ikke får opprettet en ny partisjon Jeg lagde en P: partisjon på Disk1, men får ikke til å bruke den når jeg skal installere LinuxMint, da den bare sier Velg en root <</>> mapppe eller lignende
Ingen som har noen ideer her?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg ville anbefale deg å laste ned Maxtors Lowformat tool (liggerp å maxtor sine sider) og boote denne (brennbar bootbar CD) for å kjøre en "lavformatering" av disken.

Jeg har brukt denne programvaren mange ganger for å "redde" disker som er gått til skogs, den flytter alle "BAD" sectors til enden av disken og gjør at du blir ikke til å skrive noen data på disse før du fyller opp disken kraftig.