Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1871
Heisann. Jeg har tittet over forumet på let etter falskt legg\legitimasjon tråder.
Som alle vet nærmer sommeren seg, om den ikke alt er her. Deilig!
Jeg har lyst og utnytte sommeren for fult da jeg reiser til utlandet for og bli etter sommeren og trenger i den anledning et par stk legitimasjon til meg og noen venner.

Jeg har kjøpt National Identity Card fra PhotoID.com og det funker fint i butikkene, polet og mange utesteder. Men skal jeg først dra på festival, vil jeg være sikret og komme inn!

Det letteste og beste virker for meg som "Onkel" Afen sier:
Sitat av afen
Onkel afens tips (stjelt fra gode gamle radikal):

Du trenger: En kammis som er over 18, et passfoto (av deg) og en fødselsattest(kammisen din sin).

Du drar ned på postkontoret med fødselsattesten til kammisen din og passfotoet ditt, leverer det og sier du skal ha deg legg. Etter en stund dumper kortet ned i postkassa til kameraten din, og du kommer inn på konserten.

Tror det var slik det funka..
Vis hele sitatet...
Hva må jeg ta med ved bestilling av id-kort?

* Nytt passfoto i sort/hvitt med lys bakgrunn.
* Legitimasjon som oppfyller kravene til dokumentasjon av identitet.
o Norsk bankkort med legitimasjonsdel og norsk personnummer(ikke D-nummer)
o Norsk førerkort utstedt fra og med 1.1.98 (ikke mopedførerbevis)
o Norsk pass (ikke utlendingspass)
o Postens identitetskort ved fornying
o Norsk fødselsattest med fødselsnummer kan brukes, men da må kunden ha med attestgiver som er over 25 år. Attestgiver må i tillegg legitimere seg med en av de oppgitte legitimasjonene.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hva de mener i det nederste punktet om fødelsattest og attestgiver.
Noen som vet om noen bedre metoder eller om dette fungerer med feks en helt falsk fødelsattest? Ja, jeg vet at det er bedre med en ekte en men det blir litt vanskelig når vi er flere stykker.
Sist endret av torsken; 13. mai 2008 kl. 18:24.
Virker lett og gjennomføre, bortsett fra det faktum at ingen er idiot nok til og låne deg det som trengs for og lage falsk id i sitt navn. Så syke muligheter for misbruk er det ingen med litt vett som kommer til og tillate.

Og hva i all verden er en "kammis"?

Edit:
Sitat av sum_user
Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er "kamerat"
Vis hele sitatet...
Noen hørt om kompis? Like mange stavelser og like mange tegn. Virker underlig med "noe nytt og hipt"

Men nok OT.

Husk på og titt på Fødselsnummer algoritmen om du skal forfalske en slik attest.
Sist endret av MagicalTrevor; 13. mai 2008 kl. 18:35.
Sitat av MagicalTrevor
Og hva i all verden er en "kammis"?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er "kamerat"
Trådstarter
Jo, mange er "idiotiske" nok, alt jeg trenger er fødelsattesten til en god venn av meg over 18(Selvsagt ville jeg sagt jeg stjal den fra han når jeg var på besøk hvis noe skulle skje). Uansett gjorde jeg det klart at jeg sannsynligvis skulle forfalske selve fødselsattesten uansett..

Vell, da printer jeg ut fødelsattestene, drar til postkontoret med pappa og får de til og bestille postbanken ID-kort.

Eneste grunnen til at du må ha med en attestgiver er vell fordi dette er den siste sjekken de utfører, hvis det går greit er det vell lite til ingen sjangs for at de driver og sjekker opp mot folkeregisteret og slikt når de lager kortene?
Sist endret av torsken; 13. mai 2008 kl. 18:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av torsken
Eneste grunnen til at du må ha med en attestgiver er vell fordi dette er den siste sjekken de utfører, hvis det går greit er det vell lite til ingen sjangs for at de driver og sjekker opp mot folkeregisteret og slikt når de lager kortene?[/b]
Vis hele sitatet...
Og so what? Du har jo ekte fødselsattest - bare en anna person sin. Det er ikkje bilde av deg i folkeregisteret, så om dei sjekker vil dei finne at joda, Ole Hansen lever, er født i 1987, og har den adressa som står på fødselsattesten, og deretter lage kortet.
Trådstarter
Jeg vet, jeg tenkte mest på om jeg brukte en forfalsket fødselsattest

Er også usikker på om attestgiver må være relatert til meg, eller hva attestgiver egentlig betyr. Men det kan jeg finne ut ved og ta en tlf istedetfor og plage dere
master namer
elodin's Avatar
Poenget er at på slike attester står det hvem foreldrene er, og det er en av disse "vergene" som må være med og signere (samt vise leg.).

Og jeg vil tro (kan ikke skjønne at de får lov uten) at de sjekker navn og personnummer mot folkeregisteret før de printer opp kortet. Noe annet ville vært helt sinnssykt.


Edit: Det skal sies at afen hadde rett. Posten hans er gammel, og det gikk faktisk an å gjøre det sånn før i tiden.
Men staten/Posten så jo fort dette gigantiske hullet og endret reglene.

(Og man trenger ikke ta med passbilde, vi tar det for deg på kontoret (!) (I hvert fall på Moholt ) )
Sist endret av elodin; 13. mai 2008 kl. 19:32.
Trådstarter
Ja, det høres jo egentlig logisk ut. Litt rart man må ha med en verge da egentlig, hvis de uansett bare kan sjekke det opp.
Da gjelder det og finne ut nøyaktig hva de sjekker opp og om de i det hele tatt gjør det(Hvis de bare sjekker opp navn og personnummer er det ikke noe problem, men hvis de også sjekker at det er riktig verge og slikt er det plutselig litt værre)

Skal ta en tlf ditt i morgen tror jeg.
master namer
elodin's Avatar
Ja, det er jo en mulighet at de ikke sjekker vergen. Høres rart ut tho ..
Dette må jeg rapportere til hovedkontoret i morgen.


Husk at slike attester også er stemplet med fylkesstempel og har signatur fra penn.
Sjekk at fargene blir tro mot orginalen.
Jeg legger i hvert fall med en gang merke til at stempelet ikke er blått når jeg får inn kopier.
Sitat av sum_user
Man trenger ikke være rakettforsker for å skjønne at det er "kamerat"
Vis hele sitatet...

Tror ikke så mange skjønte den da, og når noen først spør så trenger du ikke å være så spydig!
Sitat av FaLcOn
Tror ikke så mange skjønte den da, og når noen først spør så trenger du ikke å være så spydig!
Vis hele sitatet...
var egentlig ikke meningen å være spydig, men leste det da jeg hadde postet det, og da så jeg det selv
så om jeg såret noen så beklager jeg det på det sterkeste
Trådstarter
Sitat av helk
Ja, det er jo en mulighet at de ikke sjekker vergen. Høres rart ut tho ..
Dette må jeg rapportere til hovedkontoret i morgen.


Husk at slike attester også er stemplet med fylkesstempel og har signatur fra penn.
Sjekk at fargene blir tro mot orginalen.
Jeg legger i hvert fall med en gang merke til at stempelet ikke er blått når jeg får inn kopier.
Vis hele sitatet...
Når du sier det, jobber ikke du i posten ja? Haha, litt "driti" ut.
Men jobber du med akkurat dette siden du har erfaring med forfalskede attester?
master namer
elodin's Avatar
Ja, jeg jobber på Moholt Postkontor i Trondheim.
Jeg har ingen erfaring med forfalskede attester, bare folk som prøver seg med kopier når de skal søke om kort/konto til barna sine osv. De tar vi ikke i mot, selv om alle fødselsnummer stemmer mot legitimasjonen deres.


Husk og at du ikke må bruke personnummeret til en kompis som er 5 år gamlere eller noe sånt da.
Legger fort merke til om "mor/far" fikk deg da de var 5.
Trådstarter
Haha, det er sant, ofte tenker man ikke på sånne åpenbare feil.

minner meg om den dagen jeg forfalsket fødelsattesten min for og komme inn på 15års grense kino! 31.02.1990 skrev jeg Det var en 5 år siden..

Men jeg vurderer egentlig bare og kjøpe noen av disse: http://www.phatism.com/CD-EUROBLUE.htm
Sist endret av torsken; 13. mai 2008 kl. 20:12.
Sitat av sum_user
var egentlig ikke meningen å være spydig, men leste det da jeg hadde postet det, og da så jeg det selv
så om jeg såret noen så beklager jeg det på det sterkeste
Vis hele sitatet...

Jeg ble veldig såra vurderte til og med selvmord for det der :/
Sitat av FaLcOn
Jeg ble veldig såra vurderte til og med selvmord for det der :/
Vis hele sitatet...
Godt vi fikk ordnet opp i det da