Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4118
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Lillebroren min tok leget mitt for ca 2 uker siden og brukte det på et utested.
Han ble tatt av dørvakten, men lot han gå...
Hva kommer eventuelt til å skje nå?
Vis han lot han gå, så er det vel helt greit?

Regner med han tok leggen, men hva kan han vel bevise med det.
Kan ikke du bare si at det var deg da? Og nekte for å ha lånt det bort?
Om han lot broren din gå så skjer det ingenting. Hadde han valgt å anmeldt han, hadde det blitt en anmeldelse for dokumentforfalskning.
Sist endret av wkL; 4. mai 2008 kl. 04:11.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Trådstarter
Hva er det vekterne pleier å skrive i de rapportene da?

Nei, altså det var sånn han fortalte det til meg:
"Jeg viste det til han vakten, og så så han på det. Han sa da at det på bildet ikke var meg. Han tok legget og la det i lomma. Jeg ba om å få det tilbake, men han sa "gå, ellers ringer jeg politiet".
Og så bare gikk jeg derfra"
Sitat av wkL
Om han lot broren din gå så skjer det ingenting. Hadde han valgt å anmeldt han, hadde det blitt en anmeldelse for dokumentforfalskning.
Vis hele sitatet...
Feil. Det er ikke dokumentforfalsking. Dokumentfalsk er langt mer alvorlig, dvs at du har tuklet med det. Feks prøvd å skrape 8 tall til å bli 3 tall.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Elefanten
Feil. Det er ikke dokumentforfalsking. Dokumentfalsk er langt mer alvorlig, dvs at du har tuklet med det. Feks prøvd å skrape 8 tall til å bli 3 tall.
Vis hele sitatet...
Det å bruke andres legitimasjon er også dokumentforfalskning, det hjelper ikke om det er gyldig legitimasjon.
Sitat av Jonta
Det å bruke andres legitimasjon er også dokumentforfalskning, det hjelper ikke om det er gyldig legitimasjon.
Vis hele sitatet...
Å? I så fall beklager jeg. Tror det er en veeeldig vanlig missforståelse i så fall - hørt det så mange ganger at jeg oppfattet det som allmenn viten
Sitat av Elefanten
Feil. Det er ikke dokumentforfalsking. Dokumentfalsk er langt mer alvorlig, dvs at du har tuklet med det. Feks prøvd å skrape 8 tall til å bli 3 tall.
Vis hele sitatet...
I second that.
Det er dokumentforfalskning når du utgir deg for å være en du ikke er.

Foresten, så tror jeg ikke det vil skje noe som helst egentlig.
Du kan kanskje ta turen ned å snakke med dørvakten, for å få igjen legitimasjonen.
er dørvakt selv, det som eventuelt kan skje er at den dørvakten som tok leggen, kan dra ned på politi stasjonen å levere leggen, da får vakten en "bonus" på 350kr ellerno. da blir forholde anmeldt å vedkommende på leggen må nedover å forklare seg. men viss din lillebror bare fikk gå, uten noe mere prakk så er det bare å si du har mistet korte for lenge siden. saken henlakt på bevisets stiling. men har din bror lakt igjen sitt navn er saken ett stykke verre, da kan du risikere en bot eller kansje i værstefall en dom (har skjedd)
Sist endret av lazor; 4. mai 2008 kl. 14:52.
Sitat av lazor
er dørvakt selv, det som eventuelt kan skje er at den dørvakten som tok leggen, kan dra ned på politi stasjonen å levere leggen, da får vakten en "bonus" på 350kr ellerno. da blir forholde anmeldt å vedkommende på leggen må nedover å forklare seg. men viss din lillebror bare fikk gå, uten noe mere prakk så er det bare å si du har mistet korte for lenge siden. saken henlakt på bevisets stiling. men har din bror lakt igjen sitt navn er saken ett stykke verre, da kan du risikere en bot eller kansje i værstefall en dom (har skjedd)
Vis hele sitatet...
Bonus? Alle får jo 200kr (?) om man sender inn visa til en adresse som funnet visa kort.
nå skal sant sies at jeg aldi har gjort det selv, men jeg kan med nesten sikkerhet si at vakter som leverer inn leg som er tatt som fake får en bonus. men ikke drep meg om jeg har missforstått
@lazor: Tviler sterkt på at de får noe premie, hvor har du hørt det?

Broren din kan slappe av, og du får legget ditt i posten om noen dager.
okei, har ingen bevis på dette, er bare noe jeg har fått med meg. beklager for feil info. men vil likevell holde litt på det jeg sa, tilfelle jeg har rett, skal sjekke ut dette senere idag!
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Trådstarter
Hva om vakten eventuelt hadde spurt noen broren min kjente der om hva han het. Hva kan utfallet bli isåfall?
Sitat av LfsFan
Hva om vakten eventuelt hadde spurt noen broren min kjente der om hva han het. Hva kan utfallet bli isåfall?
Vis hele sitatet...
det gidder han ikke uansett.
da kan utfalle blir slik jeg sa først. en bot kansje, å evnt en straff..
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Trådstarter
Men tror du en vakt husker et navn og gidder å skrive det inn på rapporten ?
Høyst sannsynlig nei, vektere plukker opp inntil flere titalls fake-legg hver helg, vanlig prossedyre er å sende det til opprinnelig eier. Dog, dersom man blir tatt med legg man lager selv, så er det mulig de handler annerledes, men det gjelder ikke han uansett.
Sitat av Restyle
Høyst sannsynlig nei, vektere plukker opp inntil flere titalls fake-legg hver helg, vanlig prossedyre er å sende det til opprinnelig eier. Dog, dersom man blir tatt med legg man lager selv, så er det mulig de handler annerledes, men det gjelder ikke han uansett.
Vis hele sitatet...

hmm, veit ikke vilken plass du er vakt for, eller om du er vakt i hele tatt, jeg er vakt for en av scandinavias største uteplass, riktinokk ligger den i trondheim å ikke oslo, men "flere titalls fake-legg hver helg" er litt å ta i, vi har våre episoder, kansje toppen 5 vær helg, det er max, blir overasket om det oppireres med mye større tall på andre klubber. I vårt regelmang er det klart, fake-legg skal anmeldes, uten unntak. selvsakt blir det ikke gjort vær gang, det er klart. men å si "vanlig prossedyre er å sende det til opprinnelig eier" er FEIL, beklager. fake-legg er fake-legg, uansett om han lager den selv eller ikke.
Sitat av lazor
hmm, veit ikke vilken plass du er vakt for, eller om du er vakt i hele tatt, jeg er vakt for en av scandinavias største uteplass, riktinokk ligger den i trondheim å ikke oslo, men "flere titalls fake-legg hver helg" er litt å ta i, vi har våre episoder, kansje toppen 5 vær helg, det er max, blir overasket om det oppireres med mye større tall på andre klubber. I vårt regelmang er det klart, fake-legg skal anmeldes, uten unntak. selvsakt blir det ikke gjort vær gang, det er klart. men å si "vanlig prossedyre er å sende det til opprinnelig eier" er FEIL, beklager. fake-legg er fake-legg, uansett om han lager den selv eller ikke.
Vis hele sitatet...
Å du tar ikke i betrakning at du faktisk er på en av 'scandinavias største uteplass'?
De er tar det vel kanskje hakket mer seriøst enn 3b i trondheim, for å si det slik.
Sitat av Volch0k
Å du tar ikke i betrakning at du faktisk er på en av 'scandinavias største uteplass'?
De er tar det vel kanskje hakket mer seriøst enn 3b i trondheim, for å si det slik.
Vis hele sitatet...
hehe, tror ricks er litt mere seriøs enn 3b ja, men dørvakter går gjenom samme kurs, å jeg kjenner de fleste dørvakter i trondheim å jeg veit det var slik før, at fake-legg ikke var så "big deal", men jeg kan låve deg, blir du tatt med fake-legg nå så er sjansen stor for at det blir etterspill, om det er 3b eller ricks. det er engang blitt slik. så si at "vanlig prosidyre er å drite i fake-legg" blir feil.. det jeg prøver å si
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Trådstarter
Nå er faktisk situasjonen sånn at jeg har pratet med min bror og han sa at vakten spurte 2 av venninnene hans om hva han het.
Sitat av LfsFan
Nå er faktisk situasjonen sånn at jeg har pratet med min bror og han sa at vakten spurte 2 av venninnene hans om hva han het.
Vis hele sitatet...
ja. kan hende du er heldig, at de ikke vet noe, men det som vanligvis skjer er at din bror ikke får noe straff, men du som "eier av leggen" får deg en bot, tviler på at det blir noe mere enn det.
Sitat av lazor
ja. kan hende du er heldig, at de ikke vet noe, men det som vanligvis skjer er at din bror ikke får noe straff, men du som "eier av leggen" får deg en bot, tviler på at det blir noe mere enn det.
Vis hele sitatet...
Så han som eier leggen får bot? Er du dørvakt sa du?

Broren kunne jo ikke vist det, vis han stjal den, hvorfor skulle han få bot?
veit ikke hvorfor det er sån, kansje fordi i 90% av tilfellene så er det slik at man låner bort leggen, å i dette tilfelle er vell ikke saken vanskeli, lillebror tatt med fakelegg til storebror? uansett om den er tjuv lånt så blir det slik.

jess, er dørvakt.. er bare slik jeg har fått det med meg. mulig jeg tar feil, men det tviler jeg sterkt på.
Ja, godt mulig det er i 90% av tilfellene at eieren av leggen låner det bort, men det er jo UMULIG å bevise men mindre man innrømmer det.

Å da, blir det henlangt, pga av bevisets stilling.
ja riktig, i mange tilfeller, ikke alle, men mange, er vanskeli å få dom pga. fake-legg, men som sakt har sjedd, å bot er ikke så langt unna, politiet trenger bare å få vite at du var på byen samme dag så tar de 2+2. det er seriøst
Sitat av lazor
ja riktig, i mange tilfeller, ikke alle, men mange, er vanskeli å få dom pga. fake-legg, men som sakt har sjedd, å bot er ikke så langt unna, politiet trenger bare å få vite at du var på byen samme dag så tar de 2+2. det er seriøst
Vis hele sitatet...
Ja for all del, veldig seriøst at de kan dømme deg på noe de ikke har bevis for.
I Norge er man vel uskyldig inntil det motsatte er bevist?

Det veil vel si at så lenge de ikke kan bevise at leggen er lånt ut kan de vel heller ikke gi straff?
▼ ... noen uker senere ... ▼
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Trådstarter
Hei igjen.
Nå er det slik at det har gått 1 måned siden bankkortet mitt har blitt inndratt. Jeg har ikke fått noe brev/telefon ang. kortet, og det har heller ikke broren min.

Betyr det at dette problemet er ute av verden?
trur nok purken har viktigere saker å ta seg av enn dette....
Dette blir vel litt off topic i forhold til andre innleggende,
Hvis saken blir anmeldt vil den bli etterforsket. Dette igjen fører til at du blir kalt inn til avhør.
Blir du kalt inn til avhør, så har du ingen plikt i å forklare deg angående broren din.
Dette fordi man trenger ikke å forklare seg rundt nærmeste familie. (Straffeprosessloven 122).
Er du innkalt som vitne kan du nekte deg å forklare deg om noe som selv setter deg i straffbart lys. (Strp§123). Er du mistenkt så har du iallefall ikke noe forklaringsplikt.

Angående broren din så har ikke dørvakta annen sikker ID på broren din enn at han har sett han. At andre oppgir navnet hans til å være noe er ikke akkurat pålitelig. Så klart kan politiet finne ut hvem det er, men det tar ressurser.

Angående "fake" legg, så er det ca 10 ganger mer straffbart å produsere en falsk legg, eller sende inn uriktig bilde ved opprettelse av ID enn å vise fram en annen id. Det å utgi seg for å være noen andre med "uriktig" personalia ved å fremvise ID som ikke er korrekt har en annen "strafferamme". Forfalsking i værste fall er 3år fengsel, uriktig ID er 3 måneder. Normalt så det forelegg uansett. Husker ikke helt paragrafen, men hvis noen insisterer så kan jeg finne ut av det senere.
Sist endret av _Ole_; 1. juni 2008 kl. 23:29.
Hva om vakten eventuelt hadde spurt noen broren min kjente der om hva han het. Hva kan utfallet bli isåfall?
Vis hele sitatet...
Men tror du en vakt husker et navn og gidder å skrive det inn på rapporten ?
Vis hele sitatet...
Jeg er vekter selv (ikke vakt på utested) men vakt og vekter er mye det samme.
Vektere har en rapport journal vi skriver alt "avvik" i, men vi har ikke lov å holde på personalia om noen personer, som navn, bilde, fødselsdato osv.

Hvis vakten skal anmelde forholde må han holde igjen lillebroren din og ringe politiet. Ved evt. "håndemeng" eller at broren din nekter å holdes igjen kan sjefen for utestedet gi fullmakt til vakten/vekteren å utøve midlertidig frihetsberøvelse intil politiet kommer til stede. I tilegg vil jeg legge til at politiet tar dokumentforfalskning svært alvorlig.

Men slik som trådstarter beskrev situasjonen regner jeg med du kan hente legget ditt hos politiet evt får det tilsend (der du betaler porto).
Sist endret av Clr; 2. juni 2008 kl. 18:45.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Trådstarter
Så, Clr, det du sier er at siden de lot broren min gå, så er sannsynligheten for at det skjer noe videre liten? Det har jo tross alt gått over 1 mnd.
Jeg har ingen bruk for det nå siden det er deaktivert. Har byttet bank osv.