Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 908
Aight, her er saken: Det har kommet opp en ondskapsfull side, som ifølge fattern er et pek fra "mp3-industrien" for å få sitt eget format til å se bedre ut. På testen så får du høre to klipp, ene er 128kbs, andre 320kbs og du skal høre forskjell. Noen av dere har sikkert vært borti siden før, og gjettet feil eller hatt flaks og gjettet riktig eller så har noen av dere faktisk veldig kvasse ører. Point beeing, jeg gjettet selv feil når jeg hørte klippet på pc'en og utfordret gamlingen selv om han hørte forskjellen, han er gammel lydrev og det går ikke en dag uten at han prøver å snakke meg til fornuft om lydkvalitet, mp3 er bare tull og alt var bedre før med LP plater osv osv.

Vi tok testen på gamlingen sitt 120k anlegg og han ble litt rød i trynet når han med stort mot påstod at B hadde best kvalitet og ble sagt imot av testen. Så måtte han få tilbake sin stolthet og satte på en CD med en bestemt sang og tok en mp3-fil av samme sang med 320kbs bitrate og satte de på samtidig på anlegget. Nå hørte tilogmed jeg en klar forskjell. Nå vil jeg høre deres syn på saken, hører dere faktisk forskjell på de to filene på siden? Hvis ikke, er det vits å rippe en cd til 320kbs når du ikke hører forskjell på det og 128kbs på et anlegg til 120k? Og sist, er det veldig stor forskjell, eller vil folk som meg høre en forskjell på en mp3 fil på 320kbs og feks lossless?
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=103682

edit: pris har ikke nødvendigvis med lydkvalitet å gjøre, samt at jo eldre man er, jo mindre hører man av musikken.
Sist endret av meitemark; 26. april 2008 kl. 18:48.
Det er litt vanskelig å bedømme utfra noen få sekunder. Når du hører gjennom en hel cd for eksempel med variert lyd så er det forskjell, med mindre du sitter med øreplugger fra clasohlson eller lignende. Men det finnes andre variabler enn bitrate også.
ಠ_ಠ
Elemental's Avatar
Trådstarter
Noe er funky med søkesystemet til nFF, jeg søkte på både "mp3ornot" og "Hører forskjell 320" og fant ikke den tråden du linket til. Eller så finner den ikke låste tråder...
Sist endret av Elemental; 26. april 2008 kl. 18:53.
Funky... Jeg merket ingen forskjell. Men må si meg enig med far din; Vinyl slår alt.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kan ikke si jeg hørte store forskjellen..såvidt noe på det siste slaget.

På hjemmeanlegg er en ting. Men noe av det mest horrible jeg har hørt var da jeg for en eller annen grunn (sikkert pengemangel) sa ja til å jobbe med et hip hop arrangement her i byen:
Omtrent alle av disse lokale gruppene som skulle "spille" hadde bakgrunnsmusikk i mp3 format.. og det høres IKKE fint ut på et meyer PA annlegg.
Sist endret av Dodecha; 26. april 2008 kl. 19:52.
Sitat av Dodecha
Kan ikke si jeg hørte store forskjellen..såvidt noe på det siste slaget.

På hjemmeanlegg er en ting. Men noe av det mest horrible jeg har hørt var da jeg for en eller annen grunn (sikkert pengemangel) sa ja til å jobbe med et hip hop arrangement her i byen:
Omtrent alle av disse lokale gruppene som skulle "spille" hadde bakgrunnsmusikk i mp3 format.. og det høres IKKE fint ut på et meyer PA annlegg.
Vis hele sitatet...
Evig enig!
Jeg har problemer med å høre forskjell på 128 og 320 på et vanlig hjemmeanlegg, men med en gang du lytter til en 15-20 18" og store systemer hører jeg forskjell med en gang...

De siste par årene har det blitt veldig poppulært blant dj's å ha med seg macen sin med mp3-samlinga og bruke turntables koblet til laptopen til å styre musikken med. Katastrofe...