Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2390
Hvis en norsk statsborger bryter en norsk lov men befinner seg feks i sverige. Er det da straffbart når han kommer til norge? Se for dere følgende scenario. En 30 år gammel man forfører en 15 åring i norge men gjør ingen sexuelle handlinger med henne.
Han tar henne med til sverige hvor grensen er 15 og de har frivillig sex der. De kjører tilbake igjen over grensen til norge? Har han nå netopp unngått lov verket på en smart måte eller blir dette på noen måte straffbart? Se bort fra det moralske og alt sånn. Kun ren juss rundt det
Ja det er straffbart.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-003.html#12

Denne er veldig essensiell. Ja man kan straffes for handlinger utført i utlandet, hvor ofte det skjer aner jeg ikke.
"Kjekt å vite for gamle kåtsekker."
Sist endret av eiriksc; 24. mars 2008 kl. 23:04.
Det er straffbart fordi begge er norske statsborgere (litt usikker egentlig).
Sist endret av Luric; 24. mars 2008 kl. 23:13.
hvis dem hadde kjørt til et land som ikke har utlerverings avtale med norge, vile saken være noe annet. men .se .dk osv.. har alle utleverings avtale :-/ på heller sudan og sånne land da går det.
Med andre ord om jeg blir svensk statsborger og bor i sverige kan jeg da hente 15 år gamle jenter fra norge og ha frivillig samleie med dem?
Okei, denne er litt tricky.

Jeg har dobbelt statborgerskap, svensk og norsk. kan jeg bli straffet ?
Ifølge norsk lov så så blir du straffet for enhvert brudd på norsk lovgivning slv om forholdet er begått i et annet land....fx. om man røker hasj i Amsterdam hvor dette er legalt kan man bli straffet i Norge fordi det etter norsk lov er straffbart å røke denslags...ble selv tatt av dansk politi med en liten klump hasj i lommen i København ble løslatt etter avhør på politigården i københavn, fikk hasjen tilbake og reiste hjem til Norge hvor politiet hadde fått oversendt saken fra dansk politi og ble straffet i norge.

Det samme gjelder de fleste lands lovverk dvs. om en marokkaner dreper en person i norge og reiser hjem så kan han dømmes i marokko etter marokkansk lov...etc.etc.

Sitat av fork99
Okei, denne er litt tricky.

Jeg har dobbelt statborgerskap, svensk og norsk. kan jeg bli straffet ?
Vis hele sitatet...



Jada....du kan bli straffet etter svensk lov i Sverige og norsk lov i Norge så det spiller liten rolle...
Du fikk hasjen tilbake? Jaha ja... Det var jo særdeles snilt av dansk politi....

Sitat av sator
Ifølge norsk lov så så blir du straffet for enhvert brudd på norsk lovgivning slv om forholdet er begått i et annet land....fx. om man røker hasj i Amsterdam hvor dette er legalt kan man bli straffet i Norge fordi det etter norsk lov er straffbart å røke denslags...ble selv tatt av dansk politi med en liten klump hasj i lommen i København ble løslatt etter avhør på politigården i københavn, fikk hasjen tilbake og reiste hjem til Norge hvor politiet hadde fått oversendt saken fra dansk politi og ble straffet i norge.

Det samme gjelder de fleste lands lovverk dvs. om en marokkaner dreper en person i norge og reiser hjem så kan han dømmes i marokko etter marokkansk lov...etc.etc.






Jada....du kan bli straffet etter svensk lov i Sverige og norsk lov i Norge så det spiller liten rolle...
Vis hele sitatet...
Men han har jo både svensk og norsk statsborgerskap. I sverige er sexuell lavalder 15 så i svenske øyne har han ikke gjort noe galt om han puler på en 15 åring da forutsatt at handlingen skjer i sverige.
Sist endret av mp34567; 24. mars 2008 kl. 23:48.
Ja var det jeg mente.

Så teknisk sett er det fullt lovlig for meg å dra til sverge å knulle en 15 åring(?)

Eller noe annet som er lovlig i sverge å ikke norge
Sist endret av fork99; 25. mars 2008 kl. 00:04.
Sitat av ranvik
hvis dem hadde kjørt til et land som ikke har utlerverings avtale med norge, vile saken være noe annet. men .se .dk osv.. har alle utleverings avtale :-/ på heller sudan og sånne land da går det.
Vis hele sitatet...
Hvis de skal forbli i det landet, så! Er du reist hjem igjen, til Norge, så hjelper det ikke at du har vært i et land som ikke har utleveringsavtale:O
Denne tråden er bare syk?
Hvorfor det?

Vi har jo da en tråd om hvordan kvitte oss med lik, ser ikke problemet i det hele tatt å ha en tråd om hva som skjer hvis du bryter en lov i utlandet.

For det er det den handler om, det å knulle en 15 var bare et scenrio
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sator
Ifølge norsk lov så så blir du straffet for enhvert brudd på norsk lovgivning slv om forholdet er begått i et annet land....fx. om man røker hasj i Amsterdam hvor dette er legalt kan man bli straffet i Norge fordi det etter norsk lov er straffbart å røke denslags...ble selv tatt av dansk politi med en liten klump hasj i lommen i København ble løslatt etter avhør på politigården i københavn, fikk hasjen tilbake og reiste hjem til Norge hvor politiet hadde fått oversendt saken fra dansk politi og ble straffet i norge.
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Du blir straffa for dei spesifikke lovbrudda i straffelova som er lista i kapitelet om forbrytelser i utlandet. Det gjeld kun straffelova, og ingen andre lover. En nordman kan lovleg kjøre 200 på autobahn i tyskland, sjølv om det ikkje er lovleg i Noreg.

I tillegg gir det ein del absurde utslag; bestittelse av hasj er narkotikaforbrytelse - men afaik er *bruk* brudd på legemiddellovgivinga, og altså ikkje råka av kapittelet om handlinger begått i utlandet... Så folk som har vore i amsterdam, kjøpt hasj, og konsumert on the premises, har gått klar på grunn av det.
Det skal være mulig å dra til Iran, gifte seg midlertidig (Shia Islam authorizes time-limited marriages), sånn for en uke osv. Jeg tror ikke de straffer deg om du er gift med dama og deretter..

Men så er det en sak til, tror det er 18 års aldersgrense å gifte seg i Norge om man ikke har fått samtykke av fylkesmannen.

En ganske morsom sak er jo at i Norge er den kriminelle lavalder etter straffeloven § 46, 15 år.
§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.
a) handlingen er begått av flere i fellesskap,

Ok, men er ikke da en som har fyllt 15 og finner på noe med en eldre, medskyldig og vil da også kunne straffeforfølges?
Er ikke sikker på om jeg forsto deg dimitri (har jeg jobbet med deg i hafslund før tro?)
Men om en på 15 har sex med en på over 16 er det i teorien han som har skaffet seg sex med noen under 16 selv om hun hoppet på han og satte igang. Er du som da skulle ha stoppet det da du ansees som den meste modne av partene selv om det motsatte kan være tilfelle.

Norsk lov er meget meget meget komplex. Det er dog noen få lyse hoder her inne som har god peiling på loven og hvordan den virker. Er også tidligere beskrevet her med hvordan enhver lov har unntak osv.

Jeg skal innrømme at scenarioet her kan ha støtt noen men det var virkelig ikke meningen. Men om jeg ikke hadde kommet med et eksempel er jeg redd det ville blitt synsing langt uti potetåkern hele veien
Sitat av vidarlo
Du tar feil. Du blir straffa for dei spesifikke lovbrudda i straffelova som er lista i kapitelet om forbrytelser i utlandet. Det gjeld kun straffelova, og ingen andre lover. En nordman kan lovleg kjøre 200 på autobahn i tyskland, sjølv om det ikkje er lovleg i Noreg.

I tillegg gir det ein del absurde utslag; bestittelse av hasj er narkotikaforbrytelse - men afaik er *bruk* brudd på legemiddellovgivinga, og altså ikkje råka av kapittelet om handlinger begått i utlandet... Så folk som har vore i amsterdam, kjøpt hasj, og konsumert on the premises, har gått klar på grunn av det.
Vis hele sitatet...
Svært informativt. Jeg reiser selv til Amster snart, godt å få høre hvordan loven fungerer av noen som faktisk vet hva de snakker om.
Nå er det slik at hvis du er i et land med lover helt annerledes enn norske, så vil du neppe bli tatt for den forbrytelsen. Så uansett om Norsk lov sier det eller det, så er du en jævla inkompetent fyr om du klarer å bli tatt for noe som ikke er et lovbrudd i andre land når du er der.

Du har jo f.eks. de ekle pedofile jævlene som kun drar til Thailand fordi der er det så mye enklere å unngå å bli tatt for det, siden det er et såpass stort problem. Og så har du de landene som har 13 års seksuell lavalder.

Uansett, poenget er hvis du vil unngå å bli tatt for noe som er et lovbrudd i Norge, men ikke i andre land, så er det ikke noe problem å dra til det landet og faktisk gjennomføre det, f.eks. tur til Amsterdam som involverer hasjrøyking. Og hvis du skulle bli tatt for det, så er du jævla inkompetent som blir anholdt for noe som er lov i det landet...................

Btw, tror eksempelet til trådstarter vil være mye verre enn brudd på den seksuelle lavalder. Det involverer jo faktisk kidnapping... Tror du har vært jævla DIP(!)shit hvis du tar en femtenåring med fra Norge til Sverige for å ha sex med henne. Det er ikke akkurat sånn at det går uoppdaga hen.
Sitat av vidarlo
Du tar feil. Du blir straffa for dei spesifikke lovbrudda i straffelova som er lista i kapitelet om forbrytelser i utlandet. Det gjeld kun straffelova, og ingen andre lover. En nordman kan lovleg kjøre 200 på autobahn i tyskland, sjølv om det ikkje er lovleg i Noreg.

I tillegg gir det ein del absurde utslag; bestittelse av hasj er narkotikaforbrytelse - men afaik er *bruk* brudd på legemiddellovgivinga, og altså ikkje råka av kapittelet om handlinger begått i utlandet... Så folk som har vore i amsterdam, kjøpt hasj, og konsumert on the premises, har gått klar på grunn av det.
Vis hele sitatet...
Siste er feil Vidarlo. Hvis det er kjøpt er det også besittet og brudd på strl. § 162.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
Siste er feil Vidarlo. Hvis det er kjøpt er det også besittet og brudd på strl. § 162.
Vis hele sitatet...
Nei, eg meiner å hugse ein dom som faktisk kom til at sidan vedkommande aldri hadde håndtert hasjen, men fått det rett på bordet og deretter røykt det, så kom retten til at det i så fall var overtredelse av legemiddellova, og dermed ikkje straffbart når det ikkje hadde skjedd i norge...