Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2570
Jeg vil bare fortelle en liten historie fra noe som skjedde meg nylig.

Meg og en kompis var på senteret, der fant jeg en palle, med sånn trille-truck aktig greie og en pappkasse. Meg og kompisen så litt på de greiene og så kom mannen som eide "utstyret" og tok med seg alt utenom pappkassen. Da fant jeg på den "geniale" ideèn å ta pappkassen over hode. Den rakk meg ned til livet, men jeg kunne se bakken og litt fremover. Kompisen begynte å dytte meg litt og jeg vingla rundt. Etter ca. 30 sek. begynte kompisen min å gå litt vekk så jeg fulgte etter ham. Plutselig kjenner jeg et slag i hodet. Jeg lurer på hvem/hva som slo meg. Så jeg roper "Hvem fella var det?". Så trekker jeg pappkassen av og snur meg. Når jeg har snudd meg ser jeg opp i trynet på en vekter. Det eneste han sier er- "Nå setter du fra deg den pappkassen og så forlater du stedet". Jeg svarer okay, kompisen og meg begynner å gå fra stedet med latterkrampe.

Det som forundrer meg mest er: Har vektere lov til å slå folk? Nei! Jeg vet ikke om han slo med knytteneve eller flat hånd, men i prinsippet har de veld ikke lov til å bruke "vold"?
Jeg skal ikke si at det gjorde vondt når han slo meg, for det gjorde det ikke. Det jeg tenker på er at han i det hele tatt slo.

Tror dere politiet vil reagere hvis jeg forteller at vekteren slo meg? Hva vil de gjøre?
Jeg har hørt samme vekter si til en annen fyr som hadde stjelt noe i en butikk: "Hvis ikke du forlater stedet har vi rett til å slå deg". Hva er dette for en slags oppførsel spør nå jeg.

Jeg vil vite deres mening! Men drit i å sleng komentarer som: "Når du er så dum at du tar en pappkasse over hodet så har du bare godt av det" osv.
Vektere har like mange rettigheter som oss derav, han kan ikke slå deg eller noen andre uten å få samme straff som oss.

Sitat av Deezire
Å herregud, gå og grin til din mor. Det må da gå ann å gjøre noe uten at folk roper "vold vold vold". Drittunge.
Vis hele sitatet...
Synes det der var en unødvendig kommentar, vold fra vektere er en ganske sentral sak for tiden. Vektere i Oslo området kan jo ikke håndtere mennesker, har sett det både sett det og lest det. En barnehagetante håndterer et menneske bedre enn en vekter.

Det er knappe en måned siden jeg så noen brekke armen fordi en vekter slo rundt med en maglight.

Bekjente av meg har anmeldt vektere hundrevis av ganger og hver gang har sakene blitt henlagt... Det blir for dumt.
Sist endret av Pagliacci; 11. februar 2008 kl. 21:00.
I prinsippet har vekteren brutt strl § 228 legemsfornærmelse. I praksis finnes det ikke noe bevis for at det har vært noe slag. Politiet vil trenge bevis i en slik sak.

Dårlig og feil oppførsel av en annen person, som atpåtil er vekter -Ja
Politisak -Neppe.
Ser at mitt svar var noe umodent og kontrer med et nytt: Det er helt klart etisk feil å slå en person for å oppnå kontakt, men tatt ut av kontekst så virker dere som typiske bråkmakere som vekteren ville få ut. Kom ikke her og påstå at det er normalt at dere går med pappesker på hodet.

Tolk det som du vil, men jeg tolker "slaget" på hodet som en metode for å oppnå kontakt ikke for å skade deg som person. Da hadde han slått mye hardere...
Hvis han ville ha kontakt kunne han brukt munnen...
Når du er så dum at du tar en pappkasse over hodet så har du bare godt av det
Sitat av Scr0tum
Vektere har like mange rettigheter som oss derav, han kan ikke slå deg eller noen andre uten å få samme straff som oss.
Vis hele sitatet...
Må korrigere deg der. Vektere har like mange rettigheter som vanlige mennesker ja, men han har derimot mange, mange mange flere krav og regler han må holde seg til.

Jeg skal ikke forsvare det han gjorde, mulig han var litt hardhendt - men jeg vil anta han "kakket" i pappesken for å få din fulle oppmerksomhet - hadde jeg vært vekter/vakt ville nok jeg gjort det samme.

Det at han sier han skal slå folk er helt uakseptabelt. Spør om å få se på IDen hans, memorer navn/nummer og meld ifra til vekterselskapet han jobber hos.
tipper han vil bli fjernet fra stillingen, eller få kraftig advarsel.
Er vel mest sannsynlig at han bare dunka borti "deg" (pappesken), for at du skulle skjønne at noen prøvde å prate med deg....
Haha

Hadde jeg sett en pappkasse med 2 bein, hadde jeg slått etter den jeg også.

ontopic:
Tviler sterkt på du kommer noen vei med anmeldelse på dette p.g.a slike saker som oftest blir sett på som "bagateller" og det finnes ikke økonomi (iflg politiet) til å ordne opp i alt slikt som skjer. Men uansett, vekteren burde hatt en rapp over nesa. (om han skadet deg selvølgelig).

Ville som andre her brukt noenlunde samme metode for å oppnå kontakt med en rabbagast under en pappeske.
Sist endret av catolh; 11. februar 2008 kl. 21:11.
Jeg kjente jo et slag i toppen av papp-esken. Kanskje han bare ville ha kontakt, men han trenger ikke gjøre noe fysisk for å oppnå det. Han kunne spurt meg hva jeg holdt på med osv. Jeg har ikke tenkt på å si ifra til politiet eller noe sånn, bare syntes det var litt merkelig.
Sist endret av junkpal; 11. februar 2008 kl. 21:16.
Sitat av junkpal
Jeg kjente jo et slag i toppen av papp-esken. Kanskje han bare ville ha kontakt, men han trenger ikke gjøre noe fysisk for å oppnå det. Han kunne spurt meg hva jeg holdt på med osv. Jeg har ikke tenkt på å si ifra til politiet eller noe sånn, bare syntes det var litt merkelig.
Vis hele sitatet...
Sørlandssenteret du holdt deg på regner jeg med, og jeg kan av personlig kjennskap si at dine påstander om at han hadde truet en person med å bli slått er blank løgn. Du skal fare lengre ut på landet med slik dritt!
Støtter vekteren fullt ut. Kunne vært osama bin laden i burka - vet aldri. For sikkerhets skyld ville jeg brukt magliten flere ganger for å være sikker på at ingen bomber ble utløst. I disse terror-dager er det best å være føre var. Skummelt..
Sitat av Deezire
Sørlandssenteret du holdt deg på regner jeg med, og jeg kan av personlig kjennskap si at dine påstander om at han hadde truet en person med å bli slått er blank løgn. Du skal fare lengre ut på landet med slik dritt!
Vis hele sitatet...
Det var ikke Sørlandssenteret.
Seriøst, dere som roper vold vold, ikke sammenlign problemet med vektere som banker folk helseløse, og det her. Det blir for dumt.
Er helt enig med Deezire. Hadde det vært et slag, som faktisk skadet deg, så hadde saken stilt seg helt annerledes.
Du anmelder vel ikke folk for å klappe deg på skuldra? Uansett om det er en vekter eller far din.
Riktig oppførsel er bare å ta det for det det er, innse at du oppførte deg utrolig barnslig og glem hele greia.
Sist endret av Mith; 11. februar 2008 kl. 21:20.
Som jeg allerede har sakt så skal jeg ikke si ifra til politiet. Jeg vil bare vite hva dere mener om det.
Sitat av Scr0tum
Synes det der var en unødvendig kommentar, vold fra vektere er en ganske sentral sak for tiden. Vektere i Oslo området kan jo ikke håndtere mennesker, har sett det både sett det og lest det. En barnehagetante håndterer et menneske bedre enn en vekter.

Det er knappe en måned siden jeg så noen brekke armen fordi en vekter slo rundt med en maglight
Vis hele sitatet...
Jeg veit ikke om vekterne i Chernobyl er utsatt for radioaktiviteten som befinner seg der, eller om det er normal folkeskikk ?

Men her i Norge så er vekterne svært utsatte for vold. Enkelte vekter kan ha vært i situasjoner som de har opplevd som svært truende, der de har vært nødt til å forsvare seg selv - de lærer man av!

Denne vekteren du så som veiva rundt med maglighten kan ha vært utfor en slik episode før i tiden, og kan ha følt at akkurat denne situasjonen også var truende og måtte ty til maglight for å forsvare seg mot "trusselen".

Alle vekterne er forskjellige individer - jeg syntes dere er svært kjappe med å ta alle vektere under èn kam.
Det FINS enkelte vektere som aldri burde vært sikkerhetsklarert til å bli vektere!

Personlig mener jeg vekterne gjør en svært viktig jobb, de er aller nederst på "Sikkerhets-rangstigen", de holder folk i sjakk ved å bære være tilstede, og når folk først gjør no' gærnt så er det - ja nettopp - vekterne som stopper de i første ledd. -- Hvis de ikke blir stoppet i første ledd, så kobles politiet inn, deretter kripos osvosvosvosv.
Altså hadde du tredd en pappeske over hodet på mitt senter hadde jeg nok også banket deg litt topplokket for å få kontakt. Jeg gidder ikke snakke med en fyr med en pappeske over hodet.... Hva klager du på egentlig? er ikke akkurat som han ga deg hjernerystelse. Han prøvde enkelt og greit og få kontakt med deg. Som jeg ser det er det ikke akkurat legemsbeskadigelse dette
Vel, jeg mener som alle andre her at dere har fått deres dose barnslige humor og må vokse opp litt. Greit at enkelte vektere kan gå over streken og da er det lov å rope unødvendig vold, men i dette tilfellet du nevner her er det tragisk. Ikke fikk du vondt, og ikke er det særlig smart å fly rundt på et kjøpesenter med en pappeske tredd over hodet - det er ikke det en pappeske opprinnelig ble lagd for. Vekteren her har all rett til å jage deres barnslige oppførsel vekk fra hans arbeidsterritorie hvis det ikke er en leikeplass i barnehagen. Trudde faktisk dere forstod såpass. Den dagen han slår høl i huet ditt kan du spørre om hans rettigheter her på nff tror jeg - dette handler egentlig om litt fornuftig tankegang og lite om hva andre synes, mener jeg.

EDIT:
Hæ? Vektere i Tsjernobyl? Ligger ikke Tsjernobyl i Russland da? Hva har dette med saken å gjøre egentlig? Jeg falt helt av lasset her, kunne noen oppdatere meg litt?
Sist endret av paranoy; 11. februar 2008 kl. 21:32.
Sitat av paranoy
Hæ? Vektere i Tsjernobyl? Ligger ikke Tsjernobyl i Russland da? Hva har dette med saken å gjøre egentlig? Jeg falt helt av lasset her, kunne noen oppdatere meg litt?
Vis hele sitatet...
Stedsnavnet til Scr0tum er Chernobyl.
Litt sarkasme ^^
Sitat av paranoy
EDIT:
Hæ? Vektere i Tsjernobyl? Ligger ikke Tsjernobyl i Russland da? Hva har dette med saken å gjøre egentlig? Jeg falt helt av lasset her, kunne noen oppdatere meg litt?
Vis hele sitatet...
Det står chernobyl på "sted:" hos meg.

RandomiZed:

Når vekterne blir mer opptatt av å holde folk nede eller drive kvalm enn å skjerme som de skal gjøre så gjør ikke de jobben sin.

Satte heller ikke alle vektere i en og samme bås. Ja, vektere gjør en veldig viktig jobb, og da mener jeg de som burde få lov til å være vektere.

Det var ikke bare det at de brakk armen på noen, men når de drar med "kompiser" inn på dassen på utestedet å truer med å brekke beina på han så er ikke det bare fordi han har vært i en slik situasjon før.
Jeg har så lyst og gjennta akkurat det devine fikk slettet, men skal ikke gjøre det.
Minner meg om på skolen, hvis læreren tok på noen så fikk elevene annfall og skulle annmelde for vold.
Sitat av Scr0tum
Når vekterne blir mer opptatt av å holde folk nede eller drive kvalm enn å skjerme som de skal gjøre så gjør ikke de jobben sin.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med du henviser til episoden om han vekteren som angrep han mannen på gata i oslo?
Vel. Vet ikke hva jeg skal si. Jeg har ihvertfall ikke noe til hans forsvar. Til de andre vekternes forsvar, så vil jeg si at de kom inn i situasjonen et øyeblikk senere, og har ikke helt fått med seg hva som har skjedd og hører på heller på kollegaen sin enn en "gal mann" som er lagt i bakken.


Sitat av Scr0tum
Det var ikke bare det at de brakk armen på noen, men når de drar med "kompiser" inn på dassen på utestedet å truer med å brekke beina på han så er ikke det bare fordi han har vært i en slik situasjon før.
Vis hele sitatet...
Det høres mer ut som om vekteren har dratt med seg personlige problerm inn i jobben - det ekke helt heldig.
Merk dere at jeg skrev vold med hermetegn.... Jeg roper ikke vold vold, men jeg syntes det var unødvendig å slå til pappkassen. Enig eller uenig, jeg syntes ikke det var noen grunn for det, han kunne snakket til meg i stede for å slå til pappkassen.
Sitat av junkpal
Merk dere at jeg skrev vold med hermetegn.... Jeg roper ikke vold vold, men jeg syntes det var unødvendig å slå til pappkassen. Enig eller uenig, jeg syntes ikke det var noen grunn for det, han kunne snakket til meg i stede for å slå til pappkassen.
Vis hele sitatet...
Honestly.

Har du noen gang prøvd å prate helt alvorlig med en dust som løper rundt og fniser på et kjøpesenter med en pappeske tredd over kroppen?

Du gikk fra 100% useriøs til 120% seriøs på under 2 sekunder.
Gratulerer. Vekteren gjorde jobben sin.
Du kunne latt pappesken stå istedet for å tre den over hodet. Han fanget oppmerksomheten din ved å klappe til esken som du tilfeldigvis befant deg inni. Klart han kunne ha snakket til deg istedet for, han kunne også spent bein på deg eller tatt en flying spinkick muythai boxing-style, whats your point?
Jeg synes at vekteren gjorde det riktige. Unger som deg er langt mer irriterende enn vekterne. Kan hende det var unødvendig å slå i pappesken, men å herje med en pappeske på hodet var like unødvendig. Gå og syt en annen plass.
drQ
Egendefinert
Sitat av junkpal
Merk dere at jeg skrev vold med hermetegn.... Jeg roper ikke vold vold, men jeg syntes det var unødvendig å slå til pappkassen. Enig eller uenig, jeg syntes ikke det var noen grunn for det, han kunne snakket til meg i stede for å slå til pappkassen.
Vis hele sitatet...
Hva er det egentlig vekteren har gjort? Har han slått deg, eller har han tatt i pappesken?

Joda, det er ikke sikkert det å ta i folk i det hele tatt alltid er så lurt. Men du tåler vel at folk tar deg på skulderen for å signalisere at de skal forbi når du sitter på bussen, står i kø eller whatever. Det virker jo ikke akkurat som om dette har vært en verre opplevelse enn å gå i en bygate.

Uansett; når du står med en pappeske over hodet har du vel langt på selv lagt opp til nivået på dialogen.
Vekteren kunne jo dratt av deg pappkassa da. Hadde jo ikke vært så mye verre en det
Som paranoy var blandt annet var inne på.

En vekter har i hovedsak ikke noe mer myndighet i samfunnet enn en borger. Det som gjør vekteren litt mer "maktfull" er at han i tillegg til borgerretten, har eiersrett.

DVS at han bestemmer og tar avgjørelser om du er skikket til å være på "hans" eigendom. (hans=arbeidsgiver til vekterselskapet).

Om han slo deg hardt, og truer med å banke folk opp, ville jeg kontaktet senterledelsen, vekterselskapet eller politiet ja. For da har han tydeligvis ikke fått med seg et fnugg av 3-dagers kurset. (som ja, er ganske vanlig- da jeg snakker av erfaring)

Om han gav et klask på kassen med flat hånd, og det føltes som han slo deg, hadde jeg gidd faen i det. Ikke nødvendig å lage livet hans enda jævligere ved å anmelde han. (ja, livet til en vekter på handlesenter er ikke så veldig givende- av egen erfaring igjen).

Og en ting jeg også bare må kommentere: kasse på hodet på et kjøpesenter?

Lost i Eriksons 5.stadie?

takk...
Sist endret av hyys; 12. februar 2008 kl. 07:23.
Jeg er enig med de fleste her egentlig, du overreagerer. Hadde du kommet til nFF for å be om sympati hvis en vekter prikka deg på skuldern for å få kontakt? eller dulta borti deg ellerno.


Sitat av torsken
Minner meg om på skolen, hvis læreren tok på noen så fikk elevene annfall og skulle annmelde for vold.
Vis hele sitatet...
OT: Det var tider da man hadde spanskrøret ikke at jeg levde under den tiden, lærern min hadde bare en saks hun likte å hive etter meg.
Nå har det seg faktisk sånn at det er jeg som er denne kompisen. Når jeg begynte å gå vekk så kom det høye smellet, jeg trodde faktisk at han hadde sparka han ned. det kom er ganske høyt smell å det var hvertfall ikke et slag for å få kontakt. det var mer for å utnytte situasjonen til å få litt acticon i vær dagen, en å bare få oppmerksomheten til junkpal.