Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1230
Krever det noe som helst intelligens over det en person med normal lettere psykisk utviklingshemming har å gjennomføre en uorganiserte sykkeltur som dagsturer på 200-300 km eller ukesturer på 1000+ km der man hovedsakelig lever på så lavbudsjett som mulig. Hovedsaklig telting og mat fra matvarebutikk. Selv tenker jeg det går mer på erfaring og viljestyrke og klare å presse seg en intelligens. En person som har 130 i iq vil kanskje ikke tenke over at kroppen trenger påfylling av raske karbohydrater minimum hver 2 time og helst hver time alt etter intensitet og at man gjerne fyller på med litt mer langsomme hver 3.time + at man trenger tilgang på 2-3 liter om man sykler 10 mil på en strekning uten mulighet for å fylle på vann for eksempel. Jeg mener at selv en som er lettere psykisk utviklingshemmet kan få til dette. Hva tror dere?
Dette var en veldig rar tråd syntes jeg... Du sier det som om 130 er lav IQ og har noe med å være psykisk utviklingshemma å gjøre.
130 i IQ er godt over gjennomsnittet..

Hva er spørsmålet ditt?
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Maiskolben Vis innlegg
130 i IQ er godt over gjennomsnittet..

Hva er spørsmålet ditt?
Vis hele sitatet...
Er det vi som er for uintelligent til å forstå kanskje?
Sitat av Fleskefaen Vis innlegg
Jeg mener at selv en som er lettere psykisk utviklingshemmet kan få til dette. Hva tror dere?
Vis hele sitatet...
Jeg hoppa selvfølgelig over siste setning..


Det varierer vel i stor grad avhengig av hvordan utviklingshemmet du er? Selv har jeg en lettere psykisk utviklingshemmet samboer som sliter med å ta til seg informasjon hvis det blir for mye for henne. Hun ville 100% klart å gjennomføre dette, men ville trengt meg eller noen andre til å planlegge ruten, mat, hvilesteder osv..

Sitat av Nøddy Vis innlegg
Er det vi som er for uintelligent til å forstå kanskje?
Vis hele sitatet...
Virker litt sånn dessverre..

Tror vi går under sterkt psykisk utviklingshemmet?
Sist endret av Maiskolben; 2 uker siden kl. 14:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En person med lett psykisk utviklingshemmning som innebærer under 70 i iq kan mulig gjennomføre rent fysisk.

Det kan nok i midlertid by på utfordringer med de mer komplekse atferdene som planlegging av økonomi, reiserute og finne gode nye løsning på områder utenfor det som allerede er øvd på fordi det kravet høy evne respons og stimulus generalisering.

Mentalt kan de sammenlignes med normaltutviklede personer i en alder mellom 9-12 år.
Sist endret av DrPerception; 2 uker siden kl. 14:46.
Sitat av Fleskefaen Vis innlegg
som dagsturer på 200-300 km
Vis hele sitatet...
Med bagasje og utstyr er det totalt urealistisk. Med snitthastighet rundt 15 km/t blir det 13 - 20 timer på sykkelsetet.

Du snakker om typisk Tour de France, dagsetapper på 200 km eller ukentlig distanse på rundt 1150 km. Med telt og sovepose, ingen støttebil eller lag som kan trekke. Bare det å få i seg nok energi er problematisk.

Lav IQ er ikke utfordringen her.
Trådstarter
4 0
Sitat av supercali Vis innlegg
Med bagasje og utstyr er det totalt urealistisk. Med snitthastighet rundt 15 km/t blir det 13 - 20 timer på sykkelsetet.

Du snakker om typisk Tour de France, dagsetapper på 200 km eller ukentlig distanse på rundt 1150 km. Med telt og sovepose, ingen støttebil eller lag som kan trekke. Bare det å få i seg nok energi er problematisk.

Lav IQ er ikke utfordringen her.
Vis hele sitatet...
Fullt mulig å sykle 20-30 mil på en dag med bagasje. Kreves selvsagt at man har lagt et brukbart grunnlag med en del sykling, men gjennomførbart er det så absolutt. Finnes telt som ikke veier mer enn 1kg og annet utstyr trenger heller ikke å veie så mye. En vekt på rundt 8-12kg tenker jeg. Veit om folk som ikke har trent allverden og syklet 20 mil med en snittfart rundt 20 km/t. Landeveissykkel er selvfølgelig en forutsetning evt el-sykkel (da må man selvfølgelig planlegge på forhånd hvor det er mulig å lade).

Men akkurat mengden 20-30 mil er ikke noe å henge seg oppi. Kun like gjerne skrevet 50-100 km. Det handler som sagt om planlegging av overnatting, utstyr som ny slange (hva gjør man om man punkter 9 mil unna nærmeste sportsforretning uten mulighet til å fikse/bytte slange), dekkspaker (for å ta av og på dekket, pumpe, punkteringssett. Samt å pakke og rasjonere mat og drikke på fornuftig vis. lader til mobil og fullt oppladet før tur. Ting som dette er jeg lurer på om går på intelligens eller er det kun erfaringsbasert?

Spørsmålet blir vel egentlig har planlegging noe med ens intelligens å gjøre. Og det virker jo naturlig og svare JA på det, men jeg tror samtidig at planlegging er veldig mye erfaringsbasert da. Jogger man i solsteika i 30 grader i 2 timer uten medbrakt væske, vil sannsynligvis de fleste ta med medbrakt væske til neste joggetur i 30 grader.
Sist endret av Fleskefaen; 2 uker siden kl. 16:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du skal sykle 300 km/dag eller 1000 km/uke så tror jeg det handler mer om erfaring enn om IQ.

Hvis du aldri har syklet mer enn 10 km en dag, så får du deg en overraskelse hvis du skal sykle 20 ganger lengre.
Sist endret av IneartheDx; 2 uker siden kl. 18:01.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Jeg tror en med IQ på 90 klarer det like godt som en med IQ på 150. En med 150 IQ som er ekspert på kroppen trenger muligens ikke like mye erfaring med sykkelturer som dette på forhånd som en med 90 IQ, *hvis vi ignorerer de fysiske kravene fullstendig*.

Det er utrolig krevende for Ola og Kari Normanns kropp å gjennomføre noe slikt.

Men for å være ubermensch med 130+ iq og god kropp synes jeg personlig at det er et uintelligent spørsmål(?) levert av deg. Hva er det du egt vil frem til eller lurer på her som du ikke klarer å finne utav selv med din ubermenschhjerne?
Har jobbet med ungdom utfordret på områdene, og du begynner i ganske feil ende. Bruk denne sommeren til å oppnå felles sykkelglede og erfaring uten EL-motor, kaaanskje? Det blir jo umulig å basere seg på, at du i det hele tatt nevner det som alternativ får meg til å mistro dine hensikter, nesten. Om grunnleggende form, dekkskiftekunnskaper osv. bedrer seg ville det kuleste vært at du A. slang deg med og ble kvitt litt flesk du også eller B. kjørte eller sendte ut hyggelige deponier gjennom ruta. Mener kun ett av alternativene alvorlig, som du kanskje kan analysere deg fram til.
Kroppen trenger ikke karbohydrater i det hele tatt, for det første, men deler av kroppen yter bedre på karbohydrater. For det andre så tror jeg de fleste i grei fysisk form kunne klart 150-200 km på sykkel per dag og slå opp telt på en trygg plass, men en mer intelligent person vil nok tenke over og håndtere visse scenarioer som kan oppstå bedre. Mange av de scenarioene kan en mindre intelligent person likevel være forberedt på ved å søke kunnskap og forberede seg før turen, så noe sånt handler først og fremst om å ville gjennomføre.

Det er litt som å kjøre bil. Er man intelligent så kommer det mer naturlig hvordan man forstår bilen og trafikken, men de aller fleste kan bli ok sjåfører med nok trening.