Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2334
Jeg har sittet en del i det siste og fundert over dette begrepet, og hva det faktisk vil si. Nei, dette er ikke en tråd om "Aktiv dødshjelp".

Jeg skal gi dere noen fiktive situasjoner, som alle inneholder et etisk / moralskt, vanskelig dilemma. Fellesnevneren(e) for alle situasjonene er at DU må ta en avgjørelse som omhandler noens liv, og alle situasjonene finner sted i en fiktiv verden.


Jorda har blitt rammet av verdenskrig / zombier / ragnarok eller hva faen vet jeg. Situasjonen er som følger: Du befinner deg på et villkårlig sted på kloden. Du er alene, du er bevæpnet (Dog ikke godt nok til å kunne bekjempe mange), og du er på flukt fra [Insert Apocalyptic Creature Here]. Det står dårlig til med menneskeheten, men mange har klart seg. Den eneste måten å overleve på er å bevege seg fra sted til sted, og samle det man kan. Blir man funnet, er kjangsen for å overleve minimal.

Mens du reiser rundt, kommer du over en gruppe barn i alderen 5-10 år. Du vet at det finnes et stort antall [Insert Apocalyptic Creature Here] i nærheten, du ser at barna er svært sultne, slitne og noen kanskje til og med syke. Du vet alt for godt at om de skulle bli funnet av hva det nå enn er som jager menneskeheten, vil de aldri i verden komme seg unna.

Her kommer problemet du må finne en løsning på. Hva gjør du?

Slik jeg ser det, har du 3 alternativer
1: Du lar barna slå følge med deg. Du vet at dette vil senke farten din drastisk, du har nå enda mindre mat / vann enn før og om dere blir funnet er dere alle dødsdømte. Men du prøver så godt du kan å redde livene til barna, på bekostning av ditt eget.

2: Du etterlater dem der du fant dem. Du vet med 100% sikkerhet at de vil bli funnet og drept, eller det som værre er. Sannsynligvis sistenevnte. Du fortsetter på egenhånd og holder god fart, og oddsene for at du selv slipper unna er nå meget gode.

3: Det mest logiske og fornuftige å gjøre i dette scenarioet, er samtidig det vanskeligste og vonde. Du gjør ende på barna selv, og sparer dem for en enda værre skjebne.



Scenario nr2:


La oss si at du er i [Tilfeldig Krigsherjet Land], og du har din gjevngamle søster med deg. Dere har klart å forville dere / blitt tvunget inn i en krigssone. Din søster har skadet beinet, og kan ikke bevege seg med nevneverdig fart. Du vet at om soldatene får klørne i henne, vil de helt sikkert missbruke henne på det groveste, for så å drepe både henne og deg.

Dette scenarioet er en anelse mer vrient, ettersom det er snakk om et nært familiemedlem.

Her kommer jeg ikke til å gi noen alternativer, det må dere finne selv. Men situasjonen tilsier at: Dere er jaget, dere har ingen transportmidler og ingen hjelp er å finne. Du / dere har fått fatt i en pistol, med 15 skarpe skudd.
Dere kan ikke bevege dere særlig raskt, og oddsene for å slippe unna med den farten dere holder er svært magre. Men det er en bitteliten mulighet. Hadde farten vært bedre, ville du hatt en MYE større kjangse for å komme deg i sikkerhet.

Selv ville jeg ha forsøkt å komme meg så langt som mulig, og skutt etter eventuelle forfølgere. Jeg vet i følge scenarioet godt at vi mest sannsynlig ikke slipper unna, så jeg ville ha spart 2 kuler. En til min søster, og en til meg selv.


Så kjære freaks, hva ville DERE ha gjort? Scenarione er slik de er skrevet her, og å endre på noe er ikke et alternativ.
Sist endret av Lille Nikotin; 21. mai 2010 kl. 08:43.
I scenario 1 ville jeg aldri ha tatt livet av disse barna. Da de som meg var på flukt, og jeg ikke hadde noen som helst rett til å bestemme når og hvordan de skulle dø. Et bedre alternativ ville være å dele av den kunnskapen som har gjort at jeg overlevde så lenge, slik at de skal få best mulig sjanse til å overleve.

I scenario 2 blir det med en gang litt vanskeligere, siden det er din søster det er snakk om, og man for alt i verden ikke vil se sin søster misbrukt og drept. Det å spare to kuler for dere, synes jeg ville være en lur forholdsregel, men å benytte seg av denne siste utveien, vet jeg ikke om jeg hadde vært sterk nok til å klare.
Sitat av Open Vis innlegg
I scenario 1 ville jeg aldri ha tatt livet av disse barna. Da de som meg var på flukt, og jeg ikke hadde noen som helst rett til å bestemme når og hvordan de skulle dø. Et bedre alternativ ville være å dele av den kunnskapen som har gjort at jeg overlevde så lenge, slik at de skal få best mulig sjanse til å overleve.
Vis hele sitatet...

Det er nettopp dette som er problemet. De er bare barn, de er utsultet og slitne. De kan ikke bevege seg med den hastigheten som trengs for å unnslippe. Jeg skulle kanskje poengtert dette bedre i første post, men det er snakk om en usedvanlig kjip død. Use your imagination.
Sist endret av Lille Nikotin; 21. mai 2010 kl. 09:25.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Jeg tror at hvis jeg var oppi denne sinnsyke situasjonen hadde jeg ikke tenkt klart, derfor ville jeg nok etterlatt barna for å redde meg selv, enn at alle skal dø.

Først etterpå ville jeg nok angret men..

Vanskelig å si, når man ikke har opplevd det.
Hadde aldri tatt livet av barna, vet faktisk ikke hva jeg hadde gjort, tror jeg hadde sett ann mulighetene for å redde barna, sjekket fort nærområdet om det er noen steder man kunne hjemme dem. ellers er mulighetene store for at jeg hadde stikket av reddet meg selv isteden.
For meg er det ikke en selvfølge og drepe barna, føler at det er det minst rette å gjøre i denne situasjonen.

På scenario 2 så hadde jeg gjort mitt beste for å komme ut fra krigsområdet, kanskje funnet en skog å gå i hvis mulig (lettere å hjemme seg)
Hadde selvfølgelig skyti for å forsvare meg hvis noen kom etter, hadde nok ikke spart et skudd til meg mitt familiemedlem. da hadde jeg heller latt motparten drepe meg.
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Kastet barna ut i hordene av zombier!
Neida, men å drasse med deg en haug med sultne skrikerunger når du har noe slikt like bak deg, er vel ikke akkurat den beste planen. Du kan derfor utnytte situasjonen til å be de gå i motsatt retning av den veien du skal, slik at de kan avlede hva enn som kommer bak deg, som da vil øke din kjangse for å overleve.
Barna ville dødd uansett, og kunne i en alder av 5-10 heller ikke ført menneskeheten videre.
For the greater good, right?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Syns ærlig talt ikke noen av scenarioene dine fremmer problemstillinger i det hele tatt. Man gjør så godt man kan for å overleve, uansett omstendighetene. Hva er værre enn å dø?
Med brostein i hånden
Johnny B's Avatar
Sitat av Tias Vis innlegg
Syns ærlig talt ikke noen av scenarioene dine fremmer problemstillinger i det hele tatt. Man gjør så godt man kan for å overleve, uansett omstendighetene. Hva er værre enn å dø?
Vis hele sitatet...
Å bli en zombie? Muligens du liker å spise mennesker mens du halvød subber rundt i gatene, men selv tror jeg heldød ville vært bedre. (Selv om jeg ikke helt vet hva som venter i det neste livet)
Sitat av Tias Vis innlegg
Syns ærlig talt ikke noen av scenarioene dine fremmer problemstillinger i det hele tatt. Man gjør så godt man kan for å overleve, uansett omstendighetene. Hva er værre enn å dø?
Vis hele sitatet...
Å se noen du bryr der om dø på en unaturlig måte.
Scenario 1

Synes det var ganske urealistiske alternativer... Hvor får moral plass i denne verdenen? Jo, i stabile bosetninger, ikke ute i ødemarka der det kryr av monstre.

I denne postapokalyptiske verdenen der man må sloss hele tiden for å overleve er ikke de ungene verdt særlig mye, så jeg ikke hadde ikke gått langt fra målet mitt for å hjelpe dem. Samvittigheten min hadde ikke plaget meg nevneverdig siden grusomheter av denne størrelsen må være passe vanlig i et slikt scenario og jeg må tenke på at hva enn som truer dem er til fare for mitt eget liv.

Kanskje jeg fikk solgt dem, kanskje det vanker en belønning fra foreldrene, en eventuell slavemester eller ungene selv.

Skulle jeg redda livene deres uten tanke på belønning skulle jeg vært kåt på berømmelse og ære eller veldig ensom eller gammel og barnløs, sånn at jeg får lyst til å beholde de selv.

Å skåne dem for den verst tenkelige døden et menneske kan erfare... det kunne jeg nok gjort uansett.

Scenario 2

Hadde gjort det samme som deg, bare at jeg hadde prøvd å gjemme meg før jeg skøyt. Et bakhold kunne kanskje gitt meg en maskinpistol.
Sist endret av Slapshox; 21. mai 2010 kl. 13:14.
luer mest på hva du har røyka mens du drømte opp hele situasjonen. bortsett fra det hvem i huleste ga deg rett til å bestemme hvilken skjebne som er best eller værst for andre?
Han er ute etter personlige meninger, tror du misforstod mortalf.
Det ser ut til at de fleste har mistolket situasjonen, og alternativene i scenario 1. Jeg kunne vel ha vært litt mer tydelig, og det beklager jeg. La meg oppklare det hele en smule.
Jeg sa aldri noe om hvor lenge [Insert Apocalyptic Event] har foregått. Det kan ha vært noen dager, uker, år.

La oss, for ordens skyld, si det har gått noen uker. Det vil da si at scenario 1 ikke nødvendigvis er langt inn i fremtiden, vil helst unngå at folk ser for seg Mad Max tilstander og Borderlands takter.

Alternativ 3 i scenario 1 var: Du gjør ende på barna selv, og sparer dem for en mye værre skjebne som de GARANTERT vil havne opp i. Det sier seg selv at du fortsetter på ruten din etter at du har gjort det, du står ikke igjen og koper mens du venter på at det du flykter fra skal finne deg.

Dette er i mine øyne det eneste rette å gjøre. I følge scenarioet er du bevæpnet, så du vil kunne gjøre dette ganske smertefritt. Går du for et av de andre alternativene, er det en 100% kjangse på alternativ 2, og en 99% kjangse på alternativ 1 at de dør uansett. Bare denne gangen, svært smertefullt.

Her handler det nemlig ikke om "Hvem gav deg rett til å blablabla". Her er det snakk om å redde personer fra så mye smerte som mulig, så fremt du kan. Og om den eneste utveien / mest humane måten er å ta knekken på de selv, så får det bli slik.


Hva ville du personlig ha foretrukket, om du var i din fiktive søsters sko i scenario 2? Voldtatt og misbrukt på det aller groveste og SÅ drept, eller ville du ønsket at din bror / søster gjorde kål på deg før det var for sent?
Sist endret av Lille Nikotin; 21. mai 2010 kl. 14:29.
[quote=Lille Nikotin;1717203]La oss, for ordens skyld, si det har gått noen uker. Det vil da si at scenario 1 ikke nødvendigvis er langt inn i fremtiden, vil helst unngå at folk ser for seg Mad Max tilstander og Borderlands takter.QUOTE]

Javel, så "verdenskrig / zombier / ragnarok eller hva faen" vil ikke skape like mye desperasjon som du finner i Mad Max? Hva enn det er som "jager menneskeheten", så hadde jeg holdt meg langt unna.
Siden ingen her tydeligvis er klar over mine awsome warrior-fighting-technique from the eastern region of Mongolia, og at jeg lett kunne tatt meg gjennom hvilket som helst apocalyptic event du kan slenge på meg. Skal jeg utdype meg på hvordan jeg ville reagert sett at jeg ikke hadde noen gode forutsetninger for overlevelse.

Scenario 1: Kidsa hadde jeg tatt med meg, og håpet på det beste. Liker å tro at vi kunne overlevd alle sammen. Hvis ikke kunne jeg sikkert brukt dem som lokkemat for Zombie horden som følger etter. Latt zombiene spise dem, mens jeg snek meg unna

Scenario 2: Jeg hadde tatt livet av så mange jeg hadde hatt mulighet til med min lille pistol. Regner med at etter 8 personen død så er ikke voldtekt av min søster det første forfølgerne tenker på, heller det å drepe oss begge fortest mulig så jeg ikke kunne gjort større skade.

For å virkelig svare på spørmålet ditt uten å være dust:
Scenario 1: svar nr 2
scenario 2: Latt hun ta livet av seg selv først(hvis ønskelig) og så drept så mange som mulig før jeg selv hadde blitt drept. Og nei, ingen hadde klart å ta meg levende..
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Her handler det nemlig ikke om "Hvem gav deg rett til å blablabla". Her er det snakk om å redde personer fra så mye smerte som mulig, så fremt du kan. Og om den eneste utveien / mest humane måten er å ta knekken på de selv, så får det bli slik.


Hva ville du personlig ha foretrukket, om du var i din fiktive søsters sko i scenario 2? Voldtatt og misbrukt på det aller groveste og SÅ drept, eller ville du ønsket at din bror / søster gjorde kål på deg før det var for sent?
Vis hele sitatet...
Zombier voldtar ikke folk.

Saken er at de fleste har lyst å kjempe til de dør. Så med mindre de spør deg om å ta livet dems, selv. Så tar du et valg om å ende livet deres, mot deres vilje. Det blir helt feil i mine øyne. Spesielt når du hadde muligheten til å ta dem med.

Hva hvis sjansene for å dø var 99% på din side også. Er det greit om jeg kommer å skyter deg mot din vilje? Selv med disse oddsene ville jeg kjempet jeg prøvd å overleve.
Scenario 1: Da velger jeg løsning nr 1. Satser på å redde så mange som mulig. Det er jo alltid en mulighet for at det er jenter i barneflokken som vokser opp til å bli en barm og fager kvinne jeg kan utnytte.

Scenario 2: Hadde spart to kuler.
Null stress, knertet barna og skåret av spiselige deler for senere; only dead fools play by the rules.
I scenario nr. 2; hadde jeg fortsatt med min søster, eventuelt prøvd å stage en felle eller noe, men hadde aldri latt oss bli tatt levende.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Dette er i mine øyne det eneste rette å gjøre. I følge scenarioet er du bevæpnet, så du vil kunne gjøre dette ganske smertefritt. Går du for et av de andre alternativene, er det en 100% kjangse på alternativ 2, og en 99% kjangse på alternativ 1 at de dør uansett. Bare denne gangen, svært smertefullt.
Vis hele sitatet...
Hvis scenarioet ditt hadde vært virkeligheten, hadde det så klart vært mange tusen slike skjebner. Det betyr også at hvis bare 1000 barn ble fikk sitt liv endt på den måten, hadde 10 av dem egentlig overlevd.

Kanskje du drepte en av de barne som hadde overlevd? Det er ikke en odds jeg ville likt å leve med.
Jeg tror at scenario 2 er et spørsmål om når, heller en om man skal begå dette barmgjertighetsmordet. Man er veldig følelsesmessig knyttet til et så nært familiemedlem, og selv om man kan sitte på et forum og snakke om det praktiske i en slik situasjon, vil det nok fortone seg annerledes i virkeligheten.

Scenario 1? Det mer utilitaristiske å gjøre i situasjonen hadde nok vært å prøve å redde barna, men selv tror jeg det hadde vært bedre for meg å drepe barneflokken. Og spise dem.
Sitat av Lunicks Vis innlegg
Scenario 1? Det mer utilitaristiske å gjøre i situasjonen hadde nok vært å prøve å redde barna, men selv tror jeg det hadde vært bedre for meg å drepe barneflokken. Og spise dem.
Vis hele sitatet...
Godt valg, i et så alvorlig scenario har ingenting betydning lenger; man blir det dyret man alltid har vært.
Situasjon 1)
Sjangsene for å overleve i en slik situasjon med bråkete og trege unger på slep er 100% umulig og derfor ikke et alternaltiv i en slik situasjon.
Kunne jeg unngått barna slik at de ikke så meg og begynte å lage bråk så hadde jeg bare sneket meg forbi og forsøkt å glemme dem.
Hadde de sett meg så hadde jeg kjapt gitt dem beskjed om at hvis de ville leve så får de holde følge med min hastighet, om noen av dem hadde klart det over noen nevnbar distanse så hadde jeg nok forsøkt å hjelpe det/de barna da sjangsene ville vært akseptable, vanvittig dårlige men ikke umulige.

Situasjon 2)
Jeg hadde hjulpet søsteren min opp i en akseptabel hastighet til jeg kunne funnet et sted å gjemme henne mens jeg ledet "fiendene" videre, om mulig forsøkt å utføre flere bakhold og plukket av så mange av dem som mulig før jeg hadde sirklet tilbake for å hente søss.
Scenario 1

Jeg ville nok gått for alternativ èn, da jeg er dumsnill.
Prøvd og tatt de med meg, og kjempet til siste kule.
Leker med tanken på å skjære guttene i stykker, og spist senere, mens jentene for vokse seg høye og pene, slik at vi sammen kan føre menneskeheten videre :P
The fittest survives gjelder her, og det kan oversettes på en rekke måter.

Scenario 2

Søsteren min hadde ikke vart lenge.
En kule i tinningen hennes, tretten kuler i diverse [Insert Apocalyptic Creature Here], før den siste kula går i min egen tinning.
kansje litt off topic da, men ville du ha spist kidsa/ett familie medlemm ?

du er sulten som faen, og da mener jeg sulten!
Sitat av sinquah Vis innlegg
kansje litt off topic da, men ville du ha spist kidsa/ett familie medlemm ?

du er sulten som faen, og da mener jeg sulten!
Vis hele sitatet...
Er man sulten nok spiser man alt.
Spiser man ikke søstra si er man ikke sulten nok.
Fremdeles later det til at folk misforstår.

Scenario 2 inneholder ikke, og har aldri inneholdt noen elementer fra scenario 1. Med unntak av en vond problemstilling selvsagt. "Teh Bæd Gais" i scenario 2 er ganske enkelt tversigjennom råtne soldater av villkårlig nasjonalitet.

Jeg kan ikke si dette med 100% sikkerhet ettersom jeg aldri har måttet gjøre det, men jeg tror faktisk ikke jeg ville hatt noen som helst problemer med å spise menneskekjøtt, om jeg må.
Sist endret av Lille Nikotin; 22. mai 2010 kl. 02:03.
Jeg synes "The Road" tar opp dette temaet veldig godt (filmen, ikke boken). Der er det en ektemann som vil fortsette på flukt, mens konen vil heller gi opp og ta selvmord.

Ekstremt gripende, grusom og trist film.. Anbefales. Hehe..