Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 3625
Hei!
Jeg har et usedvanelig merkelig spørsmål. Men håper på svar.
Jeg har hørt at i rulletrappene, så går den svarte gummien("håndtaket") raskere rundt enn selve trappen du står på.. Noen så vet hvorfor?
Takk på forhånd!
Eg veldig nysjerrig ^^
Eller så hadde vell rulletrappen stått stille?
Nå skal jeg ikke si noe helt sikekrt her, men etter å ha jobbet 2 år på et kjøpesenter nå tror jeg at håndtaket går like fort? Altså, når jeg går på, og lager et merke på gummien, så er det merket akkurat på samme sted i forhold til meg i slutten av båndet!
Det er 100% sikkert at gummien går like fort som rulletrappen, viss ikke så hadde jo de gamle damene flydd opp rulletrappene


-D3m0t3x
Jeg sverger på mine ufødte barns graver at håndtaket går raskere enn selve trappetrinnene.

I tillegg til det, har jeg også den faktiske og autentiske grunnen til at det er sånn:
Når håndtak og trapper hadde samme fart, fikk folk følelsen av å bli dratt bakover. Så enkelt er det. Merk dere også at i trapper som går nedover, er håndtaket "tregere", som da forebygger følelsen av at du blir dratt utfor.

d3m0tex, du burde ikke være så skråsikker på ting du ikke har peiling på. Seriøst, har du -noensinne- stått i en rulletrapp?

Edit: hvis du hadde søkt på rulletrapp, hadde du funnet denne: http://freak.no/forum/showthread.php?t=17970
Sist endret av aidoN; 8. juni 2010 kl. 02:15.
Nå skal jeg jaggu gå å sjekke. Sitter nattevakt
Still deg i en rulletrapp, den går AKKURAT like fort i håndtaket, som selve trappa!
Bare stå i trappa, rip en liten ripe i "håndtakbåndet" og det er presis samme stedet.
Sist endret av locking123; 8. juni 2010 kl. 02:16.
Varierer fra rulletrapp til tulletrapp. Gamle defekte rulletrapper kan ha et snev av dette.
Det er meningen at håndtaket skal gå like fort som trappen selv - men fordi hastigheten kan endres over tid ved skader eller instillinger, kan hastighetsforskjellene (eller likhetene) mellom rulletrapp og håndtak være ulike fra sted til sted.
Sitat av locking123 Vis innlegg
Still deg i en rulletrapp, den går AKKURAT like fort i håndtaket, som selve trappa!
Bare stå i trappa, rip en liten ripe i "håndtakbåndet" og det er presis samme stedet.
Vis hele sitatet...
Jeg stod akkurat i en rulletrapp og gjorde dette, det er helt korrekt at rullebåndet går like fort som håndtaket. Dette er jo da igrunn ganske logisk også ettersom man skal holde i disse håndtakene for støtte. Ikke lett å støtte seg til noe hvis det drar deg fremover!
Sitat av aidoN Vis innlegg
d3m0tex, du burde ikke være så skråsikker på ting du ikke har peiling på. Seriøst, har du -noensinne- stått i en rulletrapp?

Edit: hvis du hadde søkt på rulletrapp, hadde du funnet denne: http://freak.no/forum/showthread.php?t=17970
Vis hele sitatet...
Har DU -noensinne- stått i en rulletrapp?
Sitat av aidoN Vis innlegg
Jeg sverger på mine ufødte barns graver at håndtaket går raskere enn selve trappetrinnene.

I tillegg til det, har jeg også den faktiske og autentiske grunnen til at det er sånn:
Når håndtak og trapper hadde samme fart, fikk folk følelsen av å bli dratt bakover. Så enkelt er det. Merk dere også at i trapper som går nedover, er håndtaket "tregere", som da forebygger følelsen av at du blir dratt utfor.

d3m0tex, du burde ikke være så skråsikker på ting du ikke har peiling på. Seriøst, har du -noensinne- stått i en rulletrapp?

Edit: hvis du hadde søkt på rulletrapp, hadde du funnet denne: http://freak.no/forum/showthread.php?t=17970
Vis hele sitatet...
Jeg mener også å ha hørt dette for lenge siden, men har dessverre ingen kilder...
De fleste har vel stått i en rulletrapp og lent seg med hele kroppen inn til det svart gummien. Jeg gjør hvertfall det og hadde det vært forskjellige hastigheter så kunne jeg jo ikke ha gjort det.

Men det er veldig stor mulighet at det ikke er slik på alle, men det tviler jeg meget mye på.
Sist endret av Naturgrønn; 8. juni 2010 kl. 03:12.
Var visst ikke snakk om mye forskjell, bare bittelitt, men har uansett ingen kilder. Men vet jeg har blitt fortalt dette før...
Begge tilfellene er sanne. Har blitt dratt rundt på utallige kjøpesentre av damer og min mor, og jeg kan med hånden på hjertet si at det finnes rulletrapper med håndtak på speed og noen med synkron hastighet. Det er fascinerende. Nei, jeg bærer ikke vesker.
Sitat av d3m0t3x Vis innlegg
Det er 100% sikkert at gummien går like fort som rulletrappen, viss ikke så hadde jo de gamle damene flydd opp rulletrappene


-D3m0t3x
Vis hele sitatet...
Det er 100% sikkert at du tar feil.
Har selv tatt flere rulletrapper hvor gummiens hastighet ikke har vært 100% synkront med trappen. Noen ganger tregere, andre ganger raskere.
Det er jo ikke noe eget som driver håndtaket da, så at den går fortere er hvert fall ikke riktig.

Stå i bunnen i en rulletrapp og ta godt tak i håndtaket så klarer du å holde det igjen og den sklir. Så min lille teori er at de håndtakene som har lavere fart, er gammel slitt gummi som kansje har strekt seg litt og i tilegg blitt hardere slik at den ikke har samme feste.
Sist endret av Naturgrønn; 8. juni 2010 kl. 05:42.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det er jo ikke noe eget som driver håndtaket da, så at den går fortere er hvert fall ikke riktig.

Stå i bunnen i en rulletrapp og ta godt tak i håndtaket så klarer du å holde det igjen og den sklir. Så min lille teori er at de håndtakene som har lavere fart, er gammel slitt gummi som kansje har strekt seg litt og i tilegg blitt hardere slik at den ikke har samme feste.
Vis hele sitatet...
Ja, beklager. Du vet jo selvsagt bedre enn meg hva jeg selv har opplevd. Shrug. Som alt annet har til og med dette fenomenet en whinegruppe på Facebook. http://www.facebook.com/group.php?gid=178009515013
Dette må jo være den mest interessante tråden noen gang
De fleste må jo ha opplevd at håndtaket en eller annen gang har gått fortere enn resten av trappen, også at den går seinere av og til. Selfølgelig er det optimale at de skal gå likt men dette er ikke alltid tilfellet.

Diskuter heller hvorfor dette skjer.
Sitat av Boiten Vis innlegg
Dette må jo være den mest interessante tråden noen gang
De fleste må jo ha opplevd at håndtaket en eller annen gang har gått fortere enn resten av trappen, også at den går seinere av og til. Selfølgelig er det optimale at de skal gå likt men dette er ikke alltid tilfellet.

Diskuter heller hvorfor dette skjer.
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig er det nok giret på håndtaket som er justert feil slik at hastigheten ikke er proporsjonal. Likevel må det sies at det fra et sikkerhetsmessig ståsted må det likevel være tryggere å ha et håndtak som går bittelitt for raskt i en rulletrapp som går oppover, og bittelitt tregere nedover for å hindre at man dras i retning gulvet.
Sitat av Boiten Vis innlegg
Diskuter heller hvorfor dette skjer.
Vis hele sitatet...
Der er nok en sluremekanisme av hensyn til sikkerhet. Facinerende diskusjon ja, kjekt å se engasjement

Edit : dette forklarer jo bare at den går saktere/kan holdes igjen. Men båndet går sikkert litt kjappere oppover av tidligere nevnte årsaker
Sist endret av pidget; 8. juni 2010 kl. 06:32.
båndet går raskere, fordi det må bevege seg lengre, men dette er minimalt.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
I en episode av how its made handler det om hvordan man lager rulletrapper. Der blir det fremhevet at på rulletrapper fra den produsenten de er hos (Kone) går båndet like raskt som trinnene siden det drives av samme hjul.
Opplever at håndtaket reiser fra meg hver gang jeg står i rulletrappa på det lokale kjøpesenteret, men det er jo ikke sikkert at det er slik over alt
Sist endret av thecakeisalie; 8. juni 2010 kl. 08:06.
Jeg og har merket at håndtaket går raskere enn selve trappa(lett å prøve på lengere rulletrapper, ta tak i håndtaket når du går på i bunnen, og hold på samma sted hele veien opp, så merker du at hånda flyttes lenger og lenger fram i forhold til beina). Noen forklarte meg en gang at dette var gjort med hensikt, skal ikke si det sikkert, men mener det hadde noe med balansefølelsen å gjøre. Dersom de gikk like fort, så ville det føles ut som om du lente deg bakover elns.
Den svarte gummien er lengere en selve trappa så hvis en tenker logisk på det så må den svarte gummien gå fortere for å holde følge
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Rulletrappa på senteret våres så kan man stoppe det båndet rundt xD Og det er merkerlig følelse da man holder i hondtaket og noen bak deg drar det oppover. Da begynner man og lure:S
Håndtaket går like fort som trappen. Kilde: How it's made.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Jeg mener og huske at på gardermoen så går bondet fortere på dem flate rullebåndene som er midt i salen!

Jeg lente meg på kanten engang der, og da måtte jeg til slutt reise meg opp igjen og lene meg på nytt!
Sist endret av Harabo; 8. juni 2010 kl. 11:20.
Marken, så du mener det er en egen maskin som driver håndtaket da eller? Med gir å greier. Ikke verst for rulletrapp å være.
Håndtaket/gummien som en holder seg fast i skal egentlig gå like fort som selve trappen.

Men pga. slittasje, tempraturforskjeller osv... kan gummien trekke seg sammen, eller utvide seg. Derfor vill den gå litt raskere eller fortere en trappen.
For å skape mer forvirring blandt alle dere som er ekstremt sikre på dette her. HVorfor har jeg tatt en rulletrapp der båndted har gått fortere og saktere enn rulletrappen? Det nøkker på en måte. JEg var alene i rullebåndet.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Marken, så du mener det er en egen maskin som driver håndtaket da eller? Med gir å greier. Ikke verst for rulletrapp å være.
Vis hele sitatet...
Lær deg litt grunnleggende mekanikk før du uttaler deg så ironisk og skarpt. Vet du i det hele tatt hva et gir er og hvordan det virker? Gir er ikke bare det som brukes i bilen må du skjønne..

Poenget er enkelt og greit at hjulet som driver håndtaket har en litt annen utveksling enn hjulet som driver selve rulletrappen. Begge disse hjulene blir drevet av den samme motoren.

Sitat av fulloggal Vis innlegg
For å skape mer forvirring blandt alle dere som er ekstremt sikre på dette her. HVorfor har jeg tatt en rulletrapp der båndted har gått fortere og saktere enn rulletrappen? Det nøkker på en måte. JEg var alene i rullebåndet.
Vis hele sitatet...
I mine øyner er det to muligheter,

a) Plastikken til håndtaket er ikke festet bra nok til selve drivverket slik at det oppstår "slerk"
b) Reimen eller tilsvarende mellom selve drivhjulet og hjulet til håndtaket er ikke stram nok slik at reimen slipper litt av og til.
Trådstarter
Da kan jeg bare si.. Jeg mener at håndtaket går fortere,, da mener jeg ikke 120 km/t .. men bitte bitte litt..
Sitat av Kim93 Vis innlegg
Da kan jeg bare si.. Jeg mener at håndtaket går fortere,, da mener jeg ikke 120 km/t .. men bitte bitte litt..
Vis hele sitatet...
Dette kan bekreftes, tok en tur i rulletrappa nå nettopp !
Steinar; jeg vet godt hvordan en rulletrapp fungerer, men hvis man kan kalle et drivhjul for et gir så legger jeg meg flat.

Men jeg tror vi har kommet fram til at noen rulletrapper har en annen utveksling på drivhjulet enn hoveddrivhjulet og noen ikke.
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Den svarte gummien er lengere en selve trappa så hvis en tenker logisk på det så må den svarte gummien gå fortere for å holde følge
Vis hele sitatet...
hvis du legger i TO hjerneceller til skjønner du at for at båndet skal holde følge, må det gå AKKURAT like fort som trappen.

Det at båndet er lenger enn trappen betyr bare at det forskyves, altså at samme strekning bånd ikke havner over de samme trappetrinnene hver gang
In addition to rotating the main chain loops, the electric motor in an escalator also moves the handrails. A handrail is simply a rubber conveyer belt that is looped around a series of wheels. This belt is precisely configured so that it moves at exactly the same speed as the steps, to give riders some stability.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://science.howstuffworks.com/escalator1.htm

/thread

[EDIT:] Kan det tenkes at NOEN modeller av rulletrapper har håndtak som går raskere enn i de vaneligste modellene?
Sist endret av Turbolego; 8. juni 2010 kl. 13:52.
Rulletrappene ved nationaltheateret (ihverfall ikke den utgangen som går til karl johan) går for fort når man går oppover. så det er helt klart at det er forskjell fra trapp til trapp.
Mener å huske at de hadde om dette på "how do they make it" eller et av de programmene der på discovery channel, og de skal vist prøve å få dem til å gå likt.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
I de fleste rulletrapper er det en stillbar variator, aka gir=Utveksling, så om håndtaket ikke går likt med trappene er det fordi noen har vært slappe ved å justere disse, slik at de går synkront
Hadde håndtakene gått fortere ville jo handå di vært oppe når du var halveis og det, det hadde vært ett problem!
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Kommer helt an på hva slags rulletrapp det er. Vet ihvertfall at alle rulletrappene fra KONE har samme hastighet på båndet og håndtaket, fordi dem drives av samme motor.
Vel, jeg sendte en mail til "rulletrapp.com"(selvfølgelig..) til morningen i dag, og fikk svar nå;


"Sendt: 8. juni 2010 11:43
Til:
Emne: Diskusjon



Hei.



Ifm en diskusjon her, så har jeg et spørsmål

ang rulletrapper. Diskusjonen går på om rekkverket på rulletrappa går

raskere enn selve trappa, noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Og evt

hvorfor går det raskere?



Mvh
---------------------------------------------------------

Hei igjen. Forstår godt deres diskusjon. Flere enn deg har lurt på det samme.



Ja det er riktig at enkelte trapper ikke er synkronisert med handleder.

Man kan oppleve at hånden forsvinner oppover fortere enn kroppen....

Synkronisering av trinn mot handleder kan leveres på trapper som opsjon.


Håper dette var oppklarende.





Med vennlig hilsen


Tore Nakken

daglig leder


Postboks 6551, Hatlane

6024 Ålesund

tlf +47 909 99 585

www.heisplan.no

www.rulletrapp.com"
Haha, leveres som opsjon, faktisk. Da har vi forklaringen, det koster penger å synkronisere trapp og bånd.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
hvis du legger i TO hjerneceller til skjønner du at for at båndet skal holde følge, må det gå AKKURAT like fort som trappen.

Det at båndet er lenger enn trappen betyr bare at det forskyves, altså at samme strekning bånd ikke havner over de samme trappetrinnene hver gang
Vis hele sitatet...
Så gummin på et sykehjul foskyves i forhold til navet siden det er lenger da
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Så gummin på et sykehjul foskyves i forhold til navet siden det er lenger da
Vis hele sitatet...
Nå er ille rulletrapen formet som en sirkel heller da. Det er en rett strekning hvor du faktisk bruker den, og når rulletrappen og båndet endelig svinger (og man måtte hatt forskjellig fart for at de skulle holde følge) har du gått av trappen

Se for deg 2 bilder som kjører på en bilbane med 2 lang strekninger og 2 usvinger. For at bilene skal holde følge kjører de akkurat like fort på langstrekningen (som kan tilsvare strekningen du står på trappa) og den må kjøre fortere i svingen for å holde følge. Det vil da oppstå en forskyvning mellom båndet og rulletrappen siden di har samme fart. Men dette påvirker ikke deg siden du har gått av trappen
Sist endret av etse; 9. juni 2010 kl. 16:44.
este, fint noen gidder å forklare ting uten å være frek, da gidder jeg kanskje å prøve å forstå
Skjønner poenget ditt